Keräävän leikkurin silppuri

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Löysin leikkurilla n. 4 cm halkaisijaltaan olevan ja 25 cm pituisen oksan joka onnenkantamoisella mahtui juurikin kääntymään leikkurin silppuriin vääntäen yhden lavan vinoon.

Ajattelin irroittaa propellin ja viedä sen paikalliselle potkurikorjaajalle, mutta tulikin pieni ongelma vastaan. Laite on niputettu niin että puhaltimen koppa muodostaa sulejtun kotelon, johon silppurin probelli työnnetään sabluunan läpi. Tämä onnistuu tietenkin vain silloin kun kaikki lavat ovat suorassa. Puhaltimen ulostulo on sen verran mutkalla että tavallinen suora ulosvetäjä ei mahdu koloon. Hyviä ajatuksia purkumentelmistä ja välineistä otetaan vastaan.
 

Liitteet

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 851
221
63
Minkä palikkatestin ovat keksineetkin. :)
Poropeli on varmaan aika pehmoinen. Voisiko sitä yrittää kääntää olemassa olevista aukoista alkuperäiseen muotoon. Teet vaikka sopivaan putkeen hahlon johon siiven kärki mahtuu. Poropelin saattaisi saada pysymään paikallaan jos joku siivistä kiilautuisi niihin läpimenohahloihin.

Toinen vaihtoehto on leikata kaasulla tai vaikka plasmalla kiero siipi poikki, jolloin mahtuu pihalle kotelosta.
Hitsaten siipi kiinni oikomisen jälkeen, jolle halua uutta hommata tehtaalta.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Kannatan ajatusta siiven oikomisesta ton reiän kautta. Oli hyvä ajatus leikata jonkin tukevan putken päähän hahlo, millä vääntää siipeä suoraksi.

Jollei kaasua tai plasmaa ole käytössä, niin olisin varmaan itse leikannut rälläkällä ton kotelon moottorin puolelta kahden shabluunan välisen palan irti. Tai sitten tylysti koko kannen irti.

Onkohan toi propelli tarkka tasapainosta. Jos sitä leikkaa ja hitsaa, niin se saattaa mennä epätasapainoon ja alkaa täristämään. Tämä riippuu toki paljon millä nopeudella se pyörii.
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Propelli oli kiilalla akselissa, joten sitä ei olisi saanut ilman ulosvetäjää pois.

Kohteessa tuli käytettyä sekä lämpöä että leikkausta. Lämmöllä ja taivutuksella ropelli tuli ulos ja sen jälkeen aukkoja avarrettiin ja moottorin laippaan tehtiin vastaavat peitteet, jotta puhuri pysyisi boksin sisällä. Avarrus tehtiin helpottamaan korjausta kenttäolosuhteissa vastaavan takaiskun varalta.
 

Liitteet

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
2 851
221
63
No nyt mahtuu poropeli pihalle vaikka heinätupon kanssa.
Ihme kyllä ettei jo alunperin ole tehty tarpeeksi isoa reikää!!

Teettikö propellin oikaisu irtonaisena työtä?
 

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Koskapa en omaa kaasuvarustusta saatika kaksista hitsaustaitoa, käännyin taas pahaa-aavistamattoman tuttavani puoleen "parilla pikku talkoo jutulla" Ropelli oikeni jo boksin sisällä kaasuttamalla ja vääntämällä ulkoisesti tismalleen entisen näköiseksi. Aine oli lämmityksen jälkeen riittävän pehmeää.

Samalla reissulla tuli korjattua halkaisukoneen suojaritilä, joka antautuu ylisuurten puiden vääntäessä kehikkoa. Niin ja piti vähän myös modifioida kaivurin venttiilipöydän kiinnitystä (siis sitä sähkövatkainpöytää, joka painaa n. 40 kg), kun oli päässyt pikkaisen taakan alla taipumaan, mutta nyt pitää. Aikaa meni puoli päivää...

Mielessä kävi semmoiset "kertakäyttöiset" kaasupullot kotiverstaalle. Jossakin muistan nähneeni semmoisia kokispullon kokoisia muutamalla kympillä... Onko semmoisia olemassa, vai olenko nähnyt unta ja jos en niin onko kokemusta, kävisikö semmoiset lämmönjakoon tuommoisissa satunnaisissa irroitus ja kasauspuuhissa?