Keskustelua 1100/1400 lingon heittopyörän vaihdosta | AvantClub - Keskustelupalsta
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Suurin jarru lienee suljetun putken sisään kehittyvä pyörre. Putkea voisi hiukan avartaa seuraavaksi.
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Maasturisti sanoi:
Suurin jarru lienee suljetun putken sisään kehittyvä pyörre. Putkea voisi hiukan avartaa seuraavaksi.

Toki sekin on tärkeä asia. Murra murskaaja pyörii turhan lujaa ja heikolla voimalla jolloin sen pyöriminen herkästi hidastuu sillä seurauksella että samassa linjassa sarjassa oleva heittopyörän vauhti hidastuu.
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Ok, siis se on murskain mikä hyytyy. No hyvä, se on helpompi vaihtaa jos vauhti ei miellytä. Tää vm. 2013/1400 mm on viimeinen kehitysversio ennen uutta mallia ja tässä on ymmärtääkseni venttiili joka mahdollistaa heittopyörän pyörimiseen vaikka murskain pysähtyisi.

Pajalle on jonossa seuraavaksi 1100 mm välimallin linko. Täytyy kiirehtiä näiden kanssa ennen kuin materiaali sulaa.
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Ylipsineventtiili niisä on mikä heittää öljyt ohi jos tulee kivi tai puupalikka sisään joka stoppaa koko hoidon. Nyt kun on isompi (ja voimmakkaampi) murskainmoottori niin venttiili piti vähän säätää. Hyvä säätö kuulemma on että 2x4 pysäyttää sen mutta 28x95 terassilauta tulee torvesta ulos. Ajoin viime talvena niin että osuin lumen slla olleeseen kuormalavaan... tuli tulitikkuja rööristä ulos...
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

STEFFE sanoi:
Ajoin viime talvena niin että osuin lumen slla olleeseen kuormalavaan... tuli tulitikkuja rööristä ulos...

Kuulostaa, että tossa olisi kai ollut mahdollista saada tähtisädetikkujakin aikaan. Mutta ilmeisesti lingossa on kello ja kalenteri, sillä tähtisädetikut ovat K18 materiaalia ja kiellettyä aina paitsi alkuvuonna ja loppuvuonna 6 tuntia.

(tai miten ne venetsialaiset?)
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

exjko sanoi:
STEFFE sanoi:
Ajoin viime talvena niin että osuin lumen slla olleeseen kuormalavaan... tuli tulitikkuja rööristä ulos...

Kuulostaa, että tossa olisi kai ollut mahdollista saada tähtisädetikkujakin aikaan. Mutta ilmeisesti lingossa on kello ja kalenteri, sillä tähtisädetikut ovat K18 materiaalia ja kiellettyä aina paitsi alkuvuonna ja loppuvuonna 6 tuntia.

(tai miten ne venetsialaiset?)

Täällä etelässä ei olla niin tarkkoja tuollaisten pikkuseikkojen kanssa. Kipinät lentää vähän milloinkin sattuu...
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Heittopyörän evoluutio:

2011 malli on sileällä taustalevyllä ja 2013 mallissa on jo laahat
Viimeinen kehitysversio on avoin jolloin lumi ei jäädy heittopyörää hidastamaan/pysäyttämään Myös lapojen koko on kasvanut selvästi.
 

Liitteet

  • IMG_0304.JPG
    IMG_0304.JPG
    1,3 Mt · Katselut: 2 030
  • IMG_0299.JPG
    IMG_0299.JPG
    1,6 Mt · Katselut: 1 870
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Konstruktion kehitys näkyy hyvin. Kun taustalevyssä on valmis reikä
siivelle, asettuu se hitsausta varten hyvin paikalleen. Lisäksi hitsaussauman
kuormitus kevenee oleellisesti, kun suurempi voima siirtyy suoraan siivestä
taustalevyyn reiän reunan kautta. Seuraavaksi voisi hakea rakennetta, jossa
mitään ei hitsattaisi vaan sopivat palat pujottaisiin paikoilleen kuin jossain
pulmalelussa.

On se hyvä, että tuotetta kehitetään jatkuvasti. "Ei jäädä tuleen makaamaan."

Oke
 
Re: 1100/1400 lingon heittopyörän vaihto

Mullahan on evo2 versio. Eli vaihdettu siipipyörä ja murskaimen moottori. Lisäksi avasin töttöröä 1/3 verran edestä. Tänään oli märkää luntaa sen verran että pääsin kokeileman sitä. Nyt öljyt virtaa niin hyvin kuin pystyy ja pysyy normikäytössä oikeassa letkussa säädön jälkeen. Nyt lentää komiasti. Ei tarvitse miettiä että kummalle puolelle tietä ne lumet heittää.
 
Nyt aihetta opiskeltu ja asioita selvitelty.

Kaikki tähän mennessä tehdyt toimenpiteet siis ovat edesauttaneet kunnen suihkeen aikaansaamiseksi mutta silti en ollut tyytyväinen :mrgreen: . Pitempi kaari pitää saada. Tuon töttörön avaaminen o0n se toimenpide joka vähiten auttoi, eli unohtakaa se. Mä meinaan laittaa takasin irti leikkaamani pala.

Pari päivää sitten käytin paljon aikaa youtube katsomiseen ja löysin mielenkiitoisia videoita siitä että miten lumilinko saadaan heittämään paremmin. Yleisin ongelma kuten myös tässäkin lingossa on heittopyörän ja tunnelinseinän väliin jääm rako. Ja varsinkin sillä viimeisellä 1/3 ennen ulostuloaukkoa niin rakoa ei saisi olla. Rako aiheuttaa vastakkaiseen suuntaan menevä imukierre ja lumet falskaa siitä "yli". Tämän raon kun tukkii mahdollisimman hyvin niin alkaa lentää. Jossain luki että 30-50 % parempin viskasee lumet ja voin kyllä siihen 50% lukuun yhtyä.

Eli ostin 2 kpl roiskeläppää (kumi/muovi sekoitus) ja sahasin niin silleen että sain 4 samankokoista palaa. 4 reikälevyä ja kasa ruuveja. Ruuveja varten jouduin toki poraamaan reikiä ensin. Sitten ei muuta kun palat paikalleen ja ruuveilla kiinni.

Ennen tätä toki olin irroittanut murskaajan jotta sain heittopyörän pois sieltä. Ja lopuksi piti tietenkin asentaa kaikki takaisin. Aikaa meni ehkä 2 tuntia kun käytin pulttipyssyä.
 

Liitteet

  • IMG_6234.JPG
    IMG_6234.JPG
    78,9 KB · Katselut: 1 882
  • IMG_6230.JPG
    IMG_6230.JPG
    55,8 KB · Katselut: 1 887
  • IMG_6231.JPG
    IMG_6231.JPG
    48,4 KB · Katselut: 1 915
Hieno uutinen. Pitää virittää jos ei viedä käsistä nettikoneessa. Tänä talvena ei tule enää materiaalia tarpeeksi oletan
 
Maasturisti sanoi:
Hieno uutinen. Pitää virittää jos ei viedä käsistä nettikoneessa. Tänä talvena ei tule enää materiaalia tarpeeksi oletan

Tulee kyllä vielä ihan kiusaksi asti. Usko vaan. Eli lingolle on kyllä vielä käyttöä!

Kustannus oli 2 roiskeläppää a 4.5€ ja 4 kpl reikälrvyjä a 1.2€ ja kourallinen ruuveja maksoi 0.93€! Eli melko pienellä rahalla linko muuttui täysin!
Menihän siihen toki 2 tuntia työtä. Mutta itselle kun tekee niin niitä ei lasketa.
 
Tuo on hyvä viritys ja halpa.
Tuo saattaa ehkäistä propellin vääntymisen kivien kiilautuessa väliin.
 
Mikä on raadin mielipide jos koittas hyödyntää vastaavaa rakennetta keräävässä ruohonleikkurissa, ja mahtaisko olla apua imupuolelle ja torven tukkeutumisella kyseisessä kapistuksessa. Vai onko nämä aerodynaamiset jutut imupuolella eri asia kuin puhalluspuolella. Ja onko leikkurin imurissa kierrosluku sellainen että painot pitää olla tasan oikeat ettei vapise.
markkuvaari
 
Varmaan näissä molemmissa kapistuksissa on tärkeää että paketti on suunnilleen tasapainossa, muuten homma käy laakereiden päälle. Mulla on menossa pajalle yksi keräävä leikkuri, voisin tehdä siihen aiheesta proton.

Keräävässä menee useimmiten syöttötorivi tukkoon, voisiko se pysyä pidempään auki paremman imun myötä, en tiedä. Kokeillaan.
 
Mä bähän veikkaan että nämä kaksi ovat vähän eri asioita. Toki yhtäläisyyksiä on mutta lähtökohdat sivan eri. Mielenkiintoista kuullä mihin maasturistin kokeilu johtaa.
 
Moi.
Oliko siis lumipyörän(murskain ) moottorissa joku paine venttiili , ei taho jaksaa pyöriä vaikka ei ole edes paljoa lunta . Ymmarrän et turvaa pitää olla vaan kun homma ei pelitä ollenkaan aivan pienen lumimäärän kyllä tunkee heitto pyörälle ,Heitto pyörä kyllä pyörii ihan ok koko ajan , linko -12vuotinen 1100 malli .

Tiedosta kiitollinen

Hessu
 
2-vaihe lingossa niin moottorit ovat sarjan kytketty. Eli jos toinen hidastaa niin toisenkin nopeus laskee. Mä vaihdoin isompi tilavuuksinen hydemoottori sille muskaajalle jotta siinä olisi enemmän voima eikä sakkaisi.

Turvaventtiili on linjassa. Eli jos lyönpäälle niin hidaataa molemmat.
 
Edelleen paras linko pienempiin koneisiin on mielestäni yksivaihelinko, joka on poistunut markkinoilta ajat sitten.
Hommasin jälleen semmoisen, kun on kierros käyty. Lähdin liikkeelle 1-vaiheisella. Sitten tuli mekaaninan 2- vaihe ja sitten hyppysellinen eri mallisia 2- vaihelinkoja ja lopulta palasin takaisin yksivaiheiseen. Siinä on puutteensa, mutta ei niin pahoja kuin uudemmissa versioissa. Toki jos tehoa löytyy, niin 2-vaihelingotkin toiminevat.

http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=301&hilit=hiekoitin
 
hissihessu sanoi:
Moi.
Oliko siis lumipyörän(murskain ) moottorissa joku paine venttiili , ei taho jaksaa pyöriä vaikka ei ole edes paljoa lunta . Ymmarrän et turvaa pitää olla vaan kun homma ei pelitä ollenkaan aivan pienen lumimäärän kyllä tunkee heitto pyörälle ,Heitto pyörä kyllä pyörii ihan ok koko ajan , linko -12vuotinen 1100 malli .

Tiedosta kiitollinen

Hessu

Joo nyt asia kunnossa kiristin sitä venttiilä niin mene jäiseen penkkaankin , ei nikottele ja lumi lentää sen mitä 220 koneesta irtoo eli asia ok nyt . Meinasin pistää vahingon kiertään mut onneks kokeilin sitä säätöö. Pidetään kone itellä.
 
Moi,

Hommasin 1100 lingon vuosimallia 2011 ja olen myös pettynyt sen heittotehoon.

STEFFE löytyykö sinulta tiedot minkäkokoisen moottorin laitoit siihen "murskaajaan"

Yritän viritellä paremman lingon näillä ohjeilla STEFFEN roiskeläppä virityksen ajattelin jo muutenkin tehdä.
 
AvantCanam sanoi:
Moi,

Hommasin 1100 lingon vuosimallia 2011 ja olen myös pettynyt sen heittotehoon.

STEFFE löytyykö sinulta tiedot minkäkokoisen moottorin laitoit siihen "murskaajaan"

Yritän viritellä paremman lingon näillä ohjeilla STEFFEN roiskeläppä virityksen ajattelin jo muutenkin tehdä.

Mulla on sellainen tunne että se oli 500 kokoinen. Voit tarkistaa Saulilta huollon puollelta.
 

Uusimmat keskustelut