Millaiset sitten kunnon ketjuille on keskikettinkien kiinnikkeet? Ilmeisesti luotettavasti avattavissa ja uudelleen kiinnitettävissä kuluneinakin. Katkenneiden ketjujen paikkausosia on tullut joskus hakattua kiinni louhosketjuihin, mutta ei kai niitä Avantin kokoluokkaan tehdä. Sivuketjut ilmeisesti koukulla? Kaikissa työkone/traktori kokoluokan ketjuissa mitä minä olen nähnyt, osa uusiakin ketjuja, on ollut pitkät keskikettingit, jotka saa nätisti sivuihin kiinni. Ei jää mitään niistä roikkumaan eikä pituudella ole niin väliä. Sopivat hiukan eri rengaskoollekin. Samaan kohtaan saattaa saada hyvällä tuurilla myös sivuketjuen päät kiinni. Ne muuten jäisi roikkumaan ja hakkaisi pyödänkaaria ym. Keskiketjujen pujottamista varten on isommat lenkit vastakkaisessa päässä ketjuja. Ne ilmeisesti sitten puuttuu kunnon kettingeistä?
Alkoi epäilyttää että 606 ketjut sittenkin saattoi olla oikean kokoiset. Varsinkin jos kerran Avant Tecno olisi niin ketjukauppiaalle kertonut. No, jos lyhyemmätkin sai pingotettua renkaalle ilman että ne meni liian kireelle niin ei kai siinä mitään. Helpommalla olisi kuitenkin saanut isomman koon laitettua jatkossakin renkaan päälle ja kiristettyä. Helppo homma, ei tarvitse hampaat irvessä kiskoa ketjunpäitä toisiaan kohden.
Lumiketjut toimivat parhaiten kun ne on hiukan löysällä. Ei tietenkään liian löysällä, mutta niin että ravistavat lumen tai maan irti ketjuista ja kuvio pysyy auki. Jos asennus vaatii esim. renkaista ilmanpaineen laskemista, niin aivan liian lyhyet ketjut ovat. Oliko tehtaalta lähetetyissä ketjuissa mitään tunnuksia? Tilasitko rengaskoon perusteella vai halusitko vain lyhyemmät kuin GripX 606 -ketjut? Kävikö myös GripX 605 -ketjut kääntymässä renkaan viedessä? Oliko kaikki kolme erilaisia vai lähettikö tehdaskin jommat kummat GripX mallit? Paljon kysymyksiä.
Kuvat kunnon ketjujen kiinnityksestä olisi mielenkiintoista nähdä! Ehkä hommaan itsekin sellaiset, jos ovat hyviä.