Kierrehalkaisija | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 147
924
138
Juhannus aattona piti rosvopaistia varten pilkkoa jo aiemmin ylös nostettuja kantoja.
Tuli sitten hitsailtua oma prototyyppi kierrehalkaisijasta. Laite onkin todella hyvä hommaan, miksei kävisi halkojenkin halkaisuun.
Halkojen kanssa täytyisi olla jonkinmoinen toppari ettei kapula lähde pyörimään mukana.
Maapora kiertää vaan hitaasti, joten joutuu hommaamaan isompinousuisen kartion ja samalla halkaisijaltaan isomman.

Paalarilla oli oma vastaava joskus näytillä, vieläkö on laite kunnossa?
Sorvin omistavana voisit sorvailla kartioita.. :)
 

Liitteet

  • DSC_3105.JPG
    DSC_3105.JPG
    1,5 Mt · Katselut: 3 043
Hieno laite. Tollaselle olis käyttöä meilläkin. Oon joitakin kantoja polttanut risukasojen mukana jo monta vuotta. Aina ne palaa pinnasta vähän lisää, mutta eivät koskaan kokonaan. Kirveellä niitä ei saa halki ja moottorisahan terää niihin ei tohdi upottaa.

BTW, sunkin kanto näyttää jo kertaalleen poltetulta, eli etureuna hiiltyneeltä ??
 
Kanto on tosiaankin ollut nuotiossa. Yritin polttaa kahta katoa samalla syteemillä kun rakovalkeassakin on.
Kannoissa on niin paljon eri muotoja ettei se oikein onnistunut. Nyt on pientä silppua...
 
Minä olen polttanut kymmeniä kantoja. Parhaiten homma toimii niin, että kantojen polttamista varten on tehty valmis laaja pohja, eli vähän kuin kokkoa varten. Itse kaivoin kaivurilla hiekan/kallion/kivet esiin, tasasin pohjan (n 3-5m halkaisija) ja ympärille tehtiin kivistä suojakehä, ikäänkuin sarjakuvien nuotioissa.

Sitten vain kantoja sikin sokin kasaan, väleihin ja päälle riittävästi muuta poltettavaa. Sitten vain tulta perään. Kannot palavat huonosti, joten parhaiten tämä toimii esimerkiksi rakennuspaikalla, jossa tulee usein poltettavaa. Tärkeintä on, että poltettavat kannot suojataan sateelta. Idea on, että ensimmäisellä kerralla kannot saavat kuumuutta sen verran, että kuivavat. Toisella kerralla ne sitten palavat paljon paremmin jo. Kolmannella kerralla ne jo sitten katoavatkin.

Mutta paikallaan olevia kantoja olen yrittänyt polttaa vain kahdesti. Totesin ettei siitä ole mitään hyötyä, koska kannot saavat maasta kuitenkin kosteutta.

Pikku-avantilla ja kaivurilla oppii kantojen kanssa kaivurin käyttöä ja ketteryyttä aika paljon. Toisinaan 30-40cm halkaisijaltaan oleva kanto lähtee helposti, toisinaan ei. Kipuraja ajankäytön ja vaivan suhteen kulkee siellä 40cm tienoilla.

Tuommoinen halkaisija olisi kyllä hieno. Mistä noita halkaisukierrekartioita oikein saa?
 
IKH yms. liikkeet myyvät halkaisukartioita runko-osa on valurautaa ja kärki karkaistua terästä. Kärki on ostettavissa erikseen ja kiinnitetään vasen- tai oikeakätisellä kierteellä.
Ostaessa täytyy siis tietää kumpaan suuntaan kärkeä pyöritetään.

Aikoinaan sorvattiin muuttuvalla kierteen nousulla olevia halkaisukartioita CNC-koneella.
Valmiit kartiot vaihtokärkineen ovat nykyään niin halpoja, että enää ei kannata vaivautua.
 
Sekatyömies sanoi:
Aikoinaan sorvattiin muuttuvalla kierteen nousulla olevia halkaisukartioita CNC-koneella.
Valmiit kartiot vaihtokärkineen ovat nykyään niin halpoja, että enää ei kannata vaivautua.

Joutuuko sitä hommaamaan CNC-koneen, jotta saisi 300 leveämmästä kohdasta olevan kartion, jollain 5 millin nousulla...
 
Leppis sanoi:
Kanto on tosiaankin ollut nuotiossa. Yritin polttaa kahta katoa samalla syteemillä kun rakovalkeassakin on.
Kannoissa on niin paljon eri muotoja ettei se oikein onnistunut. Nyt on pientä silppua...

Mä oon vieny nykyään kannot kaatopaikalle. Ennenku ois saanu niitä edes kunnolla syttymään niin olen jo takas kaatopaikalta. Ainakin Turkuun Topinojalle saa viedä kannot ja risut ilmaiseksi ympäri vuoden. Neljä kuormaa olen tänä kesänä vieny. Tai no, yhdessä kuormassa oli pajunrunkoja paljon kun Tapaninmyrsky järjesti kuustakin riittävästi poltettavaksi.
 
En ole kokeillut, mutta nettitietojen mukaan pääkaupunkiseudun sortti-asemat ei ota kantoja ja juurakoita vastaan puutarhajätteenä, vaan laskutus menee sekajätteenä. Puutarhajätteestä velotetaan 5 euroa kuormalta ja sekajätteestä nykyään jo 36 euroa peräkärryllisestä :eek:

En oo ihan varma oonko ihan kolmella polttokerralla saanut kannot katoamaan, mutta en oo kyllä jaksanut mitenkään suojailla niitä sateelta. Mä hämmästyn joka kerta risukasaa sytyttäessä miten helposti ja nopeesti vuoden aurinkoisella paikalla kuivunut kasa syttyy ja palaa.

Sorvi, joo..... :lol: :lol:
 
Sopivan NC- työstökeskuksen hankintaa harkitessa voi väliaikaiseksi ratkaisuksi ostaa vaikka vain 150mm kartion, muistaakseni
suurempiakin traktorin perään tarkoitettuja on ollut kaupan. :D

http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/metsurin-tyokalut/kierrehalkaisijat/kartiot
 
Olen yrittänyt katsella sopivaa (ei nc-sorvii), mutta koot on tyssännyt halkaisijaltaan 150mm.
Olemassa olevaa voisi tietysti jatkaa levystä mankeloimalla ja hitsaamalla neliötangosta kierre.
 
Onko niin, ettei halkaisijaltaan 150mm kartio riitä halkaisemaan kantoja ?? Ilmeisesti siis ruuvi porautuu kantoon sisään ja vaikka koko kannon läpi halkasematta sitä ?? On ne kannot sitkeitä..... :shock:

Jos nykyistä kartiota jatkais, niin ehkä pelkkä levystä tehty jatkokartio vois riittää ilman kierrettä. Olis paljon helpompi tehdä. Tää tietysti edellyttää, ett alkuperäsen kartion kierre jaksais vetää jatkonkin kantoon sisään. Voi ehkä olla toiveajattelua. Miten hyvin toi kartio ruuvautuu kantoon ja tarviiko koneella paljoa painaa terää ??
 
Eipä tuota juurikaan tarvitse kantoon painaa, ruuvi vetää hyvin.
Kartion loppu sileänä voisi onnistua, mutta läpi mennessään veto tietysti loppuu.

Kävin mittaamassa kartion nousun, se onkin nyt 7mm, joten saisikin olla jotain 15mm nousu tuohon pienikierroksiseen poraan.
Leveämpi kartio tietysti avaa enemmän säikeistä kannon rakennetta. Kartion kulmaa ei varmaankaan pysty enempää jyrkentämään.


Saksalaiset ovat tehneet laitteen jo... http://www.youtube.com/watch?v=_vBiVsqoBuA&feature=related
 
Timberman sanoi:
En ole kokeillut, mutta nettitietojen mukaan pääkaupunkiseudun sortti-asemat ei ota kantoja ja juurakoita vastaan puutarhajätteenä, vaan laskutus menee sekajätteenä. Puutarhajätteestä velotetaan 5 euroa kuormalta ja sekajätteestä nykyään jo 36 euroa peräkärryllisestä :eek:

Kävinpä tässä taas paikallisella kaatopaikalla (Topinoja, Turku) ja hokasin että täälähän sellainen harvinaisuus kuin jätteenpolttolaitos. Se voi olla syynä kantojen ilmaiseen vastaanottamiseen...
 
Minkäskokoista hyde moottoria laittaisitte 150 mm ruuville.
Pyöriteltäisiin 420'llä, ei haeta urakkavehjettä. Voimaa sais kuitenkin olla.

Terv KaiK
 
http://www.youtube.com/watch?v=jnAU1E_TZFw&feature=related

Siinä on isompaa kartiota käytössä...

http://www.youtube.com/watch?v=U6fVaUL_KGA&feature=related

...ja pienempää, joka jatkuu kartiomaisena runkona.
 

Uusimmat keskustelut