T-bone sanoi:
Tuntuu siltä, että tässä tulee käymään vähän kuin mönkijämarkkinoilla. Kiinakopiot yleistyvät, konekanta lisääntyy, hintakilpailu lisääntyy jne.
Samoin tietty toimivat huoltopalvelut ovat tärkeitä,...
Katsotaan, mihin tämä kehitys johtaa. Mutta olen itse sitä mieltä, että nykyhinnat saisivat vähän laskeakin, aika kova kilohinta on tällä hetkellä tuotteissa verrattuna "oikeisiin" traktoreihin, mehumaijoihin jne.
Jäin oikein miettimään tuota "T-bonen" analyysiä aiheesta...joten muutamia näkemyksiäni lisäksi.
Mönkijämarkkinoillahan kiinalaisuus aiheutti ensin hämmennystä, osa tästä johtui siitä, että mönkijät olivat kuluttajille uusi/outo tuote.
Mönkijöiden yleistyessä syntyi selkeä kahtiajako, kiinalaisten yms. ja ns. laatumerkkien välillä. Laatumerkit säilyttivät/korottivat hintaansa ja
kiinalaisten hinta laski selkeästi halvemmalle tasolle. Vakavasti harrastavat/ammattilaiset eivät kiinalaista osata halvallakaan.
Huoltopalveluita kiinalaisiin ei juurikaan ole tarjolla, sillä niiden tuottaminen ei ole kannattavaa alhaisesta uushankintahinnasta ja olemattomasta jälleenmyyntiarvosta johtuen.
Näkemykseni mönkijäkehityksen suhteen perustuvat kiinalaiseen JC-mänkijään, sekä Hondan ja Polariksen mönkijöihin jotka ovat olleet
taludessamme (Polaris on edelleen).
Tuohon kilohinta näkemykseen vertaisin asiaa samoin kuin aikuisten- ja lastenvaatteet. Kankaan määrä ei juurikaan vaikuta esim. puseron
hintaan, vaan hihojen lukumäärä...niitä tarvitaan yhtämonta ja pienempien tekeminen on vielä vähän hankalampaa. Sekä tietysti laatu.
Teknisesti verrattuna hydraulisesti toteutettu ratkaisu on yleensä kalliimpi, kuin mekaaninen.
Lopuksi; uskon Avantin säilyttävän markkina-asemansa, jos laatu on hyvää ja palvelutaso säilyy vähintään ennallaan, jäleenmyyntiarvoa
unohtamatta.
-Tietysti yhtestyö Planeettalaisten kanssa on elinehto koko toiminnalle! :mrgreen: