Kiinteistönhoitoa | AvantClub - Keskustelupalsta

kiinteistöt ja tiet

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.1.2015
15
0
1
Terve kaikille! Olen juuri rekisteröitynyt tänne syystä että punnitsen konetta kiinteistönhoitoon ja parille tie osuudelle. Huomasin koneviestissä tämän uuden 760 sarjalaisen. Ja kiinnostus heräsi josko se löisi kramerit sun muut. Katselin sitten tarkemmin ja huomasin nopeuden olevan vain 30kmh. Hiukan vähemmän kuin muissa samanluokan koneissa. Talvella kuitenkin pitäisi pystyä sujuvaan ja nopeaan auraukseen. Kunnon videoita en löytänyt. Olisi kiva nähdä miten se kykenee raskaampiin hommiin.
Harkinnassa on volvo, kramer, wille ja tämä avant.. Mutta en ole aivan vakuuttunut kun en ole nähnyt missään edes kunnon videota enkä kuullut kokemuksia. Sitten kestävyys ja luotettavuus on sellainen asia jonka pitää olla kunnossa.
Saakohan tähän ruohonleikkuria? Se olisi ainakin hyvä puoli niin sama kone pystyisi hoitamaan monta tehtävää.
 
Kannatta ehkä ensi määritellä mitä sä kaipaat. Et voi verrata 2 tonnin kone ja 5 tonnin kone keskenään. Ja 5 tonnin koneella et ajele nurmikoilla.

Avantin vahvuushan on monipuolisuus ja runsas työlaitevalikoima. JOS koneessa jotain hajoaa niin osat tulee seuraavana päivänä. Mulle ainakin se on erittäin tärkeetä. Ja sellaista konetta ei ole joka ei koskaan hajoaisi. Jos niin väittää niin väitän että valehtelee.

Huoltovälikin on nyt pidennetty ymmärtääkseni.
Itse olen käyttänyt 220 mallia ja 420 sekä nyt myös 630. Koneet ovat suurentuneet tarpeen mukaan. Seuraavaksi täytyy vissin harkita joko 640 tai 760 konetta nopeuden takia.
 
Meillä ei avanttia ole ja olen sitä konetta täälläkin kritisoinut tai lähinnä asennetta konetta kohtaan. Eli jos haluaa niin mun kommentin voi jättää omaan arvoonsa. Kyllä ihan tosissaan mietitty tätäkin vaihtoehtoa firmalle, mutta päädyttiin muuhun(bobcattiin).

Täällä paikallisella kiinteistönhuoltoyrityksellä on avant(en muista mallia) ja heillä on ainakin ollut useampia eri vikoja sen kanssa(hydrauliikassa, sähköissä, puomissa). Muutenkin mitä kuullut ja kysellyt kokemuksia, niin ei ne kovemmassa käytössä ole kauhean hyviä olleet. Ketteräksi tosin kehuneet ja nostokorkeutta, mutta saahan niitä muitakin koneita pieninä(kramerin pienin alle 2tn)

Ja steffe niistä vioista, kuinka paljon sulla on tunteja per kone ja kuinka monta kertaa on pitänyt turvautua tehtaaseen? Tällä hetkellä yrityksen kramerissa 1300h ja nyt pitäis etuperään kardaanin stefa vaihtaa(kostea). Muuten tarvittu vain suodattimia.

Hintaero on sitten aika suuri noiden kahden välillä. Nettikoneesta katsottuna avant 760 40,669 € alv0(taisi olla alkaen-hinta), kramer 350 29,900€alv0.
 
Tän hetken koneissa on n.400 tuntia per kone. Pienemmässä meni äsken kaasuvaijeri(oli jumissa). Oli siis ruosteessa. Tuli seuraavana päivänä uusi. Muutamia työvaloja olen vaihtanut, lähinnä ovat osuneet puiden oksiin.

Isommassa koneessa oli viime viikolla hihna ongelma kun oli kiila hihna löystynyt vähän liikaa. Johti siihen että ei tuotanut uutta varastoa akkuun eikä kone tuetenkään käynnistynyt sen jälkeen. Yhden O-renkaan vaihdoin viime viikolla. Siinä ne.

Joka kerta on apu ollut satavana lähes heti. Ja jos osia on tarvittu niin uusia on tullut seuraavana päivänä.
 
steyr sanoi:
Ketteräksi tosin kehuneet ja nostokorkeutta, mutta saahan niitä muitakin koneita pieninä(kramerin pienin alle 2tn)

Ja kulkee 20 km/h kun painaa 1720kg.

Mutta kuten aikaisemmin jo kirjoitin. Tarve on se joka ratkaisee mitä valitsee.
 
STEFFE sanoi:
steyr sanoi:
Ketteräksi tosin kehuneet ja nostokorkeutta, mutta saahan niitä muitakin koneita pieninä(kramerin pienin alle 2tn)

Ja kulkee 20 km/h kun painaa 1720kg.

Mutta kuten aikaisemmin jo kirjoitin. Tarve on se joka ratkaisee mitä valitsee.

Joo tosiaan nopeus on tuossa miinuksena, mutta kh-koneella olivat kehitelleet siihen muutoksen ja pienellä lisämaksulla saadaan n.30km/h. Näitä tosiaan tossa syksyllä selviteltiin, kun tarvittiin toinen kone kiinteistönhuoltoon.
 
steyr sanoi:
STEFFE sanoi:
steyr sanoi:
Ketteräksi tosin kehuneet ja nostokorkeutta, mutta saahan niitä muitakin koneita pieninä(kramerin pienin alle 2tn)

Ja kulkee 20 km/h kun painaa 1720kg.

Mutta kuten aikaisemmin jo kirjoitin. Tarve on se joka ratkaisee mitä valitsee.

Joo tosiaan nopeus on tuossa miinuksena, mutta kh-koneella olivat kehitelleet siihen muutoksen ja pienellä lisämaksulla saadaan n.30km/h. Näitä tosiaan tossa syksyllä selviteltiin, kun tarvittiin toinen kone kiinteistönhuoltoon.

Kaikkihan ne ovat erilaisia. Ei taida löytyä zoomia kovin monessa koneessa kun kokoa vähän kasvattaa? Ja selvähän se on että puomi missä on zoomi on "heikompi" kuin puomi joka on tehty 2 rautatiekiskoista!

Mutta nämä ovat kaikki tähän "tarve" maailmaan liittyviä asioita. Mielestäni on tosi vaikeeta mennä sanomaan mikä on hyvä ja mikä on huono kone. Tarvehan sen ratkaisee. En minä lähtisi maanteitä/pyöräteitä aurailemaan millään Avantilla! Haluaisn koneen/ajoneuvon missä akseliväli on pidempi ja aurausvauhti yli 40 km/h, ei se lumi muuten "lennä" kunnolla!

Näinhän tämä menee. Itse arvostan monipuolisuutta ja ketteryyttä. Ja huom. Minähän näillä koneilla "harrastan" vaikka mittakaavat ovat vähän paisuneet. Mutta en aja niillä 1000 tuntia vuodessa. Ehkä sellaiset 250 per kone keskimäärin. Riippuu kuinka lumirikkaita talvia meillä on täällä etelässä!
 
Juu tarve ratkaisee, noi aloittajan mainitsemat tieosuudet ratkaisee paljon. Jos on leveitä ja pitkiä, niin ei niitä kauhean pienellä kannata lähteä tekemään. Se näissä kaikissa alle 8tn hydraulivetoisissa tahtoo olla ongelma, että ei nopeutta saa auratessa pidettyä siellä 40 paikkeilla. Mutta jos pääpaino on niillä pihoilla, niin silloin tuolla ei taas ole väliä.

Toivotaan tänne etelään lisää lunta, kuukaudessa tullut mun käytössä olevaan koneeseen 175h ja lisää kaipaisi. Kunhan pitäisi aina välissä vaan yhden päivän, jolloin voisi nukkua. Aika raskaaksi käy kun tulee kahtena päivänä peräkkäin 17h-19h lenkki.

Itseasiassa kramerissa saa zoomin vielä 6tn koneeseen ja weidemannilla yli 7tn koneeseen
 
steyr sanoi:
Itseasiassa kramerissa saa zoomin vielä 6tn koneeseen ja weidemannilla yli 7tn koneeseen

Juu kyllä toisiin saa. Mutta aina puomi "heikkenee" kun saadaan lisää liikkuvia osia ja pituutta lisää.

Mä on vaan aurannut täällä etelässä sellaiset 50 tuntia. Kyllä lisää saa tulla. Ei haittaisi. Viime talvi oli niin katastrofaalinen!

Hyviä auraus hetkiä sulle!
 
kiinteistöt ja tiet sanoi:
Terve kaikille! Olen juuri rekisteröitynyt tänne syystä että punnitsen konetta kiinteistönhoitoon ja parille tie osuudelle. Huomasin koneviestissä tämän uuden 760 sarjalaisen. Ja kiinnostus heräsi josko se löisi kramerit sun muut. Katselin sitten tarkemmin ja huomasin nopeuden olevan vain 30kmh. Hiukan vähemmän kuin muissa samanluokan koneissa. Talvella kuitenkin pitäisi pystyä sujuvaan ja nopeaan auraukseen. Kunnon videoita en löytänyt. Olisi kiva nähdä miten se kykenee raskaampiin hommiin.
Harkinnassa on volvo, kramer, wille ja tämä avant.. Mutta en ole aivan vakuuttunut kun en ole nähnyt missään edes kunnon videota enkä kuullut kokemuksia. Sitten kestävyys ja luotettavuus on sellainen asia jonka pitää olla kunnossa.
Saakohan tähän ruohonleikkuria? Se olisi ainakin hyvä puoli niin sama kone pystyisi hoitamaan monta tehtävää.
Saahan tuohon ruohon leikkurin ja monta muuta laitetta :)
Täältä löytyy lisää tietoa.
Vertailu video
Pääkaupunkiseudulla Vainikalla on 750i näytillä/myynnissä heti toimituksena.
Muuten kannattaa olla yhteydessä tehtaalle päin :)
 
Jep. Mulla on pihoja kymmenisen kappaletta ja pidän sen lisäksi kunnossa paria kevyeenliikenteen väylää sekä niiden vieressä olevaa leveähköä ylä ja alamäkeä johon muodostuu helposti pakkaumia.
Aikaisemmin olen hoidellut näitä vanhemman puoleisella traktorilla joka on kylmä ja ties mitä.
Kesällä sitten stigan leikkurilla ajellut nurmet. Siksi mietin tätä avantia kun kerta voi samalla koneella tehdä monta työtä. Mutta sitten taas talvella se onkin ristiriitasta... Kun huomaa liian pienen nopeuden, mutta kesällä olisi taas hyödyllistä.
Konepörssistä katselin jcb kuormaajia jossa nopeus jopa 50kmh. Niistä kuullut sen verran, että sähköissä vikoja sun muuta pientä. Käytettyjä volvoja näytti saavan halvalla. Tiedä sitten niistä.
Wille on niin helevatan kallis uutena... Ja krameriin en uskalla sijoittaa jos nopeus ei riitäkään ja sitä paitsi se ei taas ole monitoimi kone oikeastaan.
Kaupungilla on volvo ja se näyttää pelaavan vuodesta toiseen...
 
kiinteistöt ja tiet sanoi:
Kaupungilla on volvo ja se näyttää pelaavan vuodesta toiseen...

Mutta kaupungin koneita korjataan kaupungin pussista ;) Ei siinä etteikö Volvo olisi laadukas kone, mutta kuten aiemmin todettiin ei huoltovapaata konetta ole.
 
Minusta Wille ja Avant eivät paini samassa sarjassa. Pienin Wille (265) on ainakin esitteen mukaan suunnilleen saman painoinen kuin Avant 760i. Seuraava (365) on jo selvästi suurempi, vaikka moottorit noissa malleissa ovat samat. Meillä käy kerrostalon käytävät ja parkkipaikan lumesta siivoamassa yleensä kaksi eri kokoista Willeä. Toisessa taitaa olla kärkikippaava- tai lumikauha ja toisessa alueaura (taittuva aura). Jos alueet ovat yhtään suurempia, niin Avantilla lumien siirtely vie aika paljon enemmän aikaa. Ahtaissa paikoissa Avant on omiaan.
 
Kun käyt kokeilemassa noita vehkeitä ja vertailet niin muista että nopeudet ovat teoreettisia siirtymä nopeuyksia. Epälen suureesti että kovin moni joka lupaa 40 km/h vauhdin jaksaa ylläpitää sitä aura alhaalla ja lumi vastassa. Moni ilmoittaakin 20/40, eli mikä on siirtymä nopeus ja mikä on max työnopeus.

Hyvällä auralla lumen saa kyllä kierttoon lentämään siinä 20 kohdalla mutta alle sen niin tahtoo kyllä vaan työntyä sivuu. Maajussit kun pyyhkäisee traktoreilla ajaa yleensä siinä 35 nurkilla jotta se lentäisi vallin yli ja liikenne traktorit tulee sitten 45 nurkilla.

Ja toinen ehkä tärkeä kysymys. Onko sitä pörätietä kuinka pitkä pätkä? Onko nopeus valtti vai pystyykö sen ratkaisemaan toisilla keinoilla?

Pihoilla on helpointa pyöriä melko pienellä mutta tehokkaalla koneella. Jos haluat pyöriä ympyrää paikallaan - osta liukuohjattu. Jos haluat ajaa nurmikoilla - osta runkoohjattu.

Jos haluat monipuolisuutta niin osta kone joka sopii moniin tehtäviin mutta samalla on joissakin työtehtävissä kompromissi.
 
Käyttöympäristö ja suunniteltu käyttö ovat merkittävimmät tekijät
koneen valinnassa. Avant sopii parhaiten tiettyyn ympäristöön ja
käyttöön. Joku toinen kone on parempi toisessa paikassa.
Olisi hienoa kokeilla etukäteen eri koneita omassa työssä ja sen
jälkeen valita se sopivin.

Teen sivutoimisesti lumitöitä Vantaalla. Päädyin Avant 630:een
sen koon (pienuuden) ja ominaisuuksien vuoksi. Liikun vain
rivitalojen pihoissa ja parkkipaikoilla, jonne isommat koneet
eivät mahdu. Käytän isoa kauhaa, sillä lumia ei voi työntää
sivulle vaan ne pitää viedä sinne missä niille on tilaa.

Omien alueiden keskellä on yksi kaupungin hoitama tie, jota
putsataan Kramerilla ja puskulevyllä. Homma sujuu, mutta tie
kapenee joka sateella. Lunta jää risteyksiin ja penkat nousevat.
Niitä jälkiä minä sitten joudun paikkaamaan paljon pienemmällä
koneella, että risteyksistä näkisi jotain ja omien asiakkaiden autot
eivät jäisi kiinni.

Toivotan hyvää onnea vaikeaan tehtävään - oikean koneen valintaan.

Oke
 
Kiitoksia kaikille vastauksista! Se pyörätie on noin kilometrin mittanen, mutta sen verran leveähkö, että melkein kahteen kertaan täytyy ajaa jos ei ole yli 2.5m auraa.
Eilen katselin youtubesta erikoneiden videoita ja löysin volvo l50F mallin. Hyvin meni siipikauhan kanssa lumikasaan ja nopeudeksi on kirjattu ~42kmh eli rajotettu eu:ssa. Mutta on varmaan koneella hintaa kun länsinaapurissakin maksaa 800h käytettynä 87000€ pyöreästi.
Se onkin näköjään saatavana lisävaruusteena volvoon. Muuten 20kmh. En tiedä paljon kustantaisi.. Saattaisi isompi L60f tulla jo halvemmaksi kun on valmiina 43kmh nopeus eikä mitään kommervenkkejä.
 
Minulla 750 hyvin pärjännyt alueella rakennustyömaa kadut muutunut.Nyt hoidossa noin 500 metriä ajotietä tarvii vaan keritä ennen kuormaautoja ne tallaa liian kovaksi .
kävelyteitä noin kilometri.

työlaiteista alueaura mitäänsaamaton tosihankala käyttää joka kerran kun nostaa ylös asento hajettava uudelleen.

mutta kone aivan jees
 
oke sanoi:
Toivotan hyvää onnea vaikeaan tehtävään - oikean koneen valintaan.

Oke

Musta tuntuu että omalta kohdalta valinnat on jo tehty muualla...
Nyt alkaa armoton vääntö. Katsotaan päästäänkö Hannan kanssa edes vähän samanlaisiin ajatuksiin!
 

Uusimmat keskustelut