Kivisakset | AvantClub - Keskustelupalsta

Ville_remppaaja

Jäsen
Keskustelun aloittaja
10.12.2010
398
18
18
Helsinki
Arvon palstalaiset,

nyt tarttis apuja eli onko tietoa mistä saisi lainaan/vuokralle isoja kivisaksia? Nyt ei valitettavasti Avantin omat riitä eikä mulla sellaisia kyllä olekkaan ja nuo tulisikin 8t kaivinkoneeseen, porakivien koko kun on n. 50*50*100cm ja painoa lähemmäs 700kg kappale. (ja muutenkin Avantin kivisaksilla kiven maks leveys on 48cm, eli vähän jää vajaaksi)

Trukkipiikeillä ajattelin niitä liikutella lähemmäs (juuri ja juuri 600-sarjalaisen rajoilla, saa nähdä liikkuuko) mutta sitten itse muurin teko tuolla kaivurilla. Mutta kun kaivurikuskilla ei ole kuin materiaalikoura ja siina kuulemma ei pitovoima riitä noin isoille kiville vaikka voimaa muuten onkin. Kivifirmasta sanoi että he hoitelee tukkikouralla, mutta taitaa sellaisen saaminen lainaan olla kiven takana.
 
Kyllä täällä kaivinkone pisti kivet paikalleen sellaisella puukopuran näköisellä vempaimella. Kone oli 7.5 tonninen. Hyvin pysyi kivet "saksissa".

En kyllä tiedä mistä saisi vuokrata/lainata.
Yllätävän hyvinhän kyllä ne pelkällä luiskakauhalla noita kiviä asettelee myös.
 
Iso tukkikoura tuohon juuri kävisikin mutta kun sellaista ei ole tuolla maanrakentajalla vaikka on noita muurejakin tehnyt. Pitäisi olla niin paljon puristusvoimaa että kiviin voi tarrata sivuista. Kauhalla ei oikein saa tarpeeksi tarkasti noita meidän tapauksessa. Kattelin että tuollaiset kivinostimetkaan ei ole älyttömän hintaisia vaikkakin aika turhaa olisi ostaa sellainen vain yhtä projektia varten.
 
Minulla on isot tukkisakset Avantin kiinnityksellä. Niitä on käytetty kantojen ja kivien nostamiseen ja siirtelyyn. Valitettavasti en saanut kuvaa tähän mukaan, kun iski joku tiedostorajoitus päälle, vaikka kuva olisi ollut kooltaan 800 x 600 tai 640 x 480. Olisiko Maasturilla ao. kuvaa Hangon talkoista?

Kivien siirtely ei ole puristusvoimasta kiinni tällä työvälineellä.

Oke
 
Kiitoksia vastanneille! Tuo pitää siis saada kaivuriin kiinni (8 tonninen) koska mun 600:nen ei millään pysty laittamaan noita kiviä paikoilleen (merenranta joka nyt vaan pengerretty loivasti eli pitäisi zoomata puomi ulos ja silloin oltaisiin jo kovaa vauhtia nokallaan), hädintuskin edes siirrellä. Painoa siis n. 700kg per kappale ja suorat sivut mihin pitää tarrata. Eli hankala koska maanrakentajan mukaan hänen iso materiaalinkäsittely(=purku)koura kaivurissa ei noita pysty pitämään, ilmeisti kitkasta kiinni. Harkitsen juuri ostaisiko mekaaniset kivisakset itselle kun tuli sellaiset tarjolle (nostokyky 1500kg), eipä niille tosin olisi käyttöä oikein kun tässä projektissa.

Tuo Oken koura näyttää kyllä todella pätevältä! Onko se tukkikourasta tehty? (ainakin kivifirma sanoi että iso sellainen pitäisi toimia)
 
On tehty tukkikourasta. Lojui muutaman vuoden serkun pajan takana heinikossa. Laitettiin siihen Avantin kiinnike ja kokeiltiin mitä sillä voisi tehdä. Oli yllätys miten hyvin kannot sai irti. Juuret yleensä katkesivat, kun puristi leuat yhteeen. Kaikki mitä saa leukojen väliin, pysyy kiinni eikä tipu. Puunrunkoja pystyy siirtämään päästä pitkittäin.

Seuraavaksi pitäisi asentaa toinen Avantin kiinnike, jolloin koura kääntyisi 90 astetta. Silloin sillä voisi nostella puunrunkoja keskeltä poikittain. Avantin kiinnityslevyt pystyy käsittääkseni asentamaan ristiin samaan tasoon, kun sahaa toisesta keskustan pois.

Valitettavasti en ole laittamassa muita lisäkiinnikkeitä eikä minulla ole mitään sovittimia. En myöskään ole päässyt mittaamaan mitä koura painaa. Se on painava.

Oke
 
Avantin kanssa samassa kaupassa minulle tuli kaivurin tms. kanssa käytettävät kivisakset / reunakivinostin. Muistaakseni ne oli melko järeät, mutta pitäisi vielä tarkastaa kuinka isoja kiviä niillä voi nostaa.
Milloin saksille olisi tarvetta?
 
Harrastaja sanoi:
Avantin kanssa samassa kaupassa minulle tuli kaivurin tms. kanssa käytettävät kivisakset / reunakivinostin. Muistaakseni ne oli melko järeät, mutta pitäisi vielä tarkastaa kuinka isoja kiviä niillä voi nostaa.
Milloin saksille olisi tarvetta?

Arvio olisi että joskus reilun kuukauden pääst , tuo nyt hieman elää koko ajan kun tämä päivä veikin siihen suuntaan että ensikis tehtäisiinkin betonista antura, ja kiven koko olisi 60*50*100cm eli painoahan tuollaisella on reilu 800kg per kappale. Pistin vielä privaattiviestiä.
 

Uusimmat keskustelut