klapipinojen siirto | AvantClub - Keskustelupalsta

konelapio

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.6.2012
8
0
1
Olen uusi käyttäjä tällä foorumilla, enkä tiedä olenko oikealla keskustelualuelle, mutta olen harkinnut Avant 420 hankkimista ja muutama kysymys on tullut mieleeni. Miten onnistuisi klapipinojen siirtäminen Avantilla pihalta liiteriin? Pystyykö sorakauha klapipinoon vai onistuisiko mieluummin tuorerehupihdeillä tai vaikkapa kivenkeräyskauhalla? Onko kellään kokemuksia? Toiseksi kysyisin pystyykö 420;een laittamaan sekä hydrauliikan kahdennuksen eteen, että hydrauliikan ulosoton taakse? Ajattelin käyttää kallistusadapteria minikaivurin kanssa ja kytkeä myös mahdollisesti jossain vaiheessa kippikärry laitteeseen.
 
Tervetuloa Planeetalle!

Tuo klapien kauhominen on aina vähän tapauskohtaista. -Onko kyseessä pino vai kasa?
-Onko alusta kova ja tasainen vai pehmeä ja monttuinen? -Liiterin oven leveys? -Jne.
Itse lähestyisin kovalla alustalla olevaa kasaa jollakin tilavalla kauhalla, sillä klapien paino ei ole ongelma.

400:seen saa takaulosoton (A34636) 1-toiminen tai (A34632) 2-toiminen.
Hydrauliikan ulosoton kahdennus eteen (A34397) on myös mahdollista hankkia.
 
Pinot kannattaa tehdä johonkin häkkeihin/lavoille ja siirtää trukkihaarukoilla. Ilmeisesti haluut siirtää kuitenkin kasasta jolloin lumikauha on lienee kätevin jollei oo kovin pehmee alusta. Tuorerehupihdin piikit on liian harvakseen, niillä ei tahdo edes saada vedettyä pienempiä rankoja metsästä kun ei kerran pysy piikkien välissä. Ehkä tuohon hommaan kannattais tehdä/teetättää tuorerehupihdin tapainen työkalu jossa ois tiheemmästi piikkejä ja pidemmät piikit kuin alkuperäisessä rehupihdissä jos hakee pehmeestä alustasta.

Sorakauha on onnettoman pieni tuohon hommaan.

Itse pinoan käsin 1280 mm lumikauhaan, 313 kestää täyden kauhan märkiä koivuja.
 

Liitteet

  • DSC_0892a.jpg
    DSC_0892a.jpg
    136,9 KB · Katselut: 3 511
Kauhalla tuli joskus yritettyä ja eihän se ollut kaunista katsottavaa. Vanhasta vääntyneestä lantatalikosta lainasin piikit omaan siirtovälineeseen. Kovalla ja tasaisella alustalla kauha toimii kyllä välttävästi, mutta talikon kaltainen viritys minkämoisella alustalla tahansa.

talikko.jpg
 
Kiitti hyvistä vinkeistä. Puut ovat tosiaankin kasassa kuormalavojen päällä, eikä pinossa kuten epähuomiossa kirjoitin. Tuo Lapiomiehen siirtoväline näyttää tosi fiksukta laitteelta, mutta metaallitöitä taitamattomana taidan miettiä kivenkeräyskauhavaihtoehtoa. Se linee lähinnä Lapiomiehen laitetta.
Siitä hydrauliikan kahdennuksesta plus takaulosotosta vielä sen verran, että tuleeko koneeseen jonkinlainen kolmeasentoinen kytkin, jolla valitaan mitä laitetta käytetään. Onko sarjapikaliitin tällöin pois lauskusta ja täytyykö tämä huomioida lisälaitteiden liittimissä.
 
Liitinryhmien käyttö valitaan sähköisesti, esim. eteen tai taakse. Samoin kahdennettu ulostulo eteen, toimivat yksi kerrallaan.
Tehtaalta kannattaa tiedustella kahden sarjapikaliittimen asentamista eteen, mutta taakse on
tarjolla vain yksittäispikaliittimiä.
 
Erehdyin kerran kuormaamaan kauhalla klapeja kasasta, joka oli pehmeällä alustalla. Kyllä oli kaikenlaista roskaa ja purua niin paljon joukossa, että oli viimeinen kerta. Nyt olen laittanut klapit jo pilkotessa piensäkkeihin (250l). Niitä on helppo käsitellä 200-sarjalaisellakin, ja tarvittaessa vaikka nokkakärryllä. Sopiva "kerta-annos" vietäväksi vaikka terassille, josta voi ottaa takkaan ja saunaan.

Jos kasaat puut kuomalavoista tehdylle alustalle, voi olla vaikea kuormata niitä millään työvälineellä. Laita lavoihin laidat laudoista, niin voit nostaa koko lavan klapeineen trukkipiikeillä.
 
Asvalttipihasta luonnistuu hyvin klapikasan siirto lumikauhalla.
Joltain pehmeältä alustalta ei onnistu huonostikkaan..
Tuskin kaksisesti trukkilavojen päältäkään, kun siellä on aina kalikoita pystysssä lautojen välissä.
 

Uusimmat keskustelut