Köyhän miehen sarjapikaliitin | AvantClub - Keskustelupalsta

wx1

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2016
90
33
18
Helsinki
Uusissa 200-sarjalaisissa on sarjapikaliitin, joka helpottaa hydraulikäyttöisten työkoneiden vaihtamista. Minulla on ollut alusta saakka vaikeuksia saada letkuliittimet kiinni koneeseen. Etenkin se keskimäinen on tehnyt kiusaa, kun työasento on hankala ja en ole kehonrakentaja vartalolta. Kesällä, kun otsasuonet pullolla painoin, vedin ja väänsi pikaliitintä paikoilleen, jäi käsi puomissa olevan ulokkeen ja hydrauliliittimien liukukelkan väliin. Käsi on nyt parantunut :| .
Tulin tapahtuman jälkeen siihen tulokseen, että järjen käyttö on parempi kuin voiman ja väsäsin alhalla kuvissa näkyvän pikaliittimien asennustyökalun. Toisessa päässä on lattaraudasta tehty harukka, joka menee letkussa olevan hydrauliliittimen taakse sekä toisessa päässä lattaraudasta tehty koukku. Koukku menee liukukelkan rungon taakse, kun liukukelkan suojamuovi on käännetty toisinpäin. Sen jälkeen vain 19 mm avaimella kiristää liittimen eikä voimaa tarvita :D
 

Liitteet

  • IMG_20161023_160744b.jpg
    IMG_20161023_160744b.jpg
    171,1 KB · Katselut: 2 942
  • IMG_20161023_160757b.jpg
    IMG_20161023_160757b.jpg
    168,5 KB · Katselut: 2 904
Periaatteessa jos paineitta ei ole jäänyt liittimiin ja liittimet on puhtaat/ehjät ei niiden pitäisi hirveän jäykkiä olla. Öljytty näyttäisi olevan :)
Pieni parannusehdotus hienoon liitinavaimeesi, voisiko tuon lattarautakoukun tilalle laittaa pitemmän lattaraudan millä voisi vipuamalla
kääntää liittimet paikalleen? Kierretanko voisi mennä latan läpi väljästä reiästä niin että toimii saranana.

wx1 hieno idea helpottamaan arkiaskareita!
 
Sinulla on näköjään nuo vanhan malliset liittimet koneessa. Itsellänikin oli.

Muutaman vuoden tapeltuani päätin kokeilla vaihtaa liittimet koneen puolelta. Ongelmat loppui kuin seinään eikä ole sen jälkeen ollut vaikeuksia saada liittimiä paikalleen. Ei tarvita voimaa eikä työkaluja. Harmitti vaan ettei tullut vaihdettua liittimiä jo paria vuotta aiemmin.
 
Samaa mieltä edellisen bleven kirjoittajan kanssa. Jos paineet on päästetty pois kyllä liittimet pitää ja menee ilman tekemääsi apulaitetta tai sitten liittimissä on vikaa.
 
lajaatena
Jos paineet on päästetty pois kyllä liittimet pitää ja menee ilman tekemääsi apulaitetta tai sitten liittimissä on vikaa.
Ihan asiaa kirjoitat. Minulla on vikaa keskimmäisessä liittimessä ja on ollut alusta saakka. Sain tehtaalta uuden liittimen, mutta se on halkaisijaltaan isompi eikä sopinut liukukelkkaan. Olisi pitänyt viilata reikää suuremmaksi, mutta en ole saanut aikaiseksi. Kaivinlaite tuntuu keräävän paineita seisoessaan ilman konetta. Paineet saa pois, kun liikuttelee ohjausvipuja jonkin aikaa edestakaisin. Nyt asennustyökalun kanssa tätä ei tarvitse tehdä.
Leppis
voisiko tuon lattarautakoukun tilalle laittaa pitemmän lattaraudan millä voisi vipuamalla kääntää liittimet paikalleen?
Harkitsin tätä vaihtoehtoa, mutta päädyin kierretankoon: se on ehkä helpompi vaikka hitaampi käyttää.
 
Tuttu ongelma. Mutta tämä on täysin tekniikkalaji :)

Eli ensin kaikki paineet pois:
-Kone sammuksiin
-Koneen puomi ja muut mahdolliset vermeet lepotilaan, ettei painovoiman tai muun vaikutuksesta synny painetta järjestelmään
-Työlaite maahan niin ettei se painollaan aiheuta painetta (jos on irroitustilanne), huomaa että ei kannata myöskään yhtään "nostaa" työlaitteella konetta
-Muutama hydraulipolkimen liikutus ylös-alas, samoin voi vemputella hieman kuormaimen joystickiä

Sitten pitää liitintä saada painettua _suoraan_ kohti toista liitintä. Käy siis hajareisin, niin että koneen puomi jää jalkojesi väliin. Sitten vain jalkojen välistä letku ja liitintä suoraan oikealla tahi vasemmalla kädellä kohti koneen liitintä.

Sain tän saman homman opetettua lukemattomille koneen vuokraajille. Huomasin kyllä alkuun että oli vaikka mitä työkalua yritetty käyttää kun en opettanut hyvin tuota tekniikkaa.

Hajareisi-asennossa saa parhaiten voimaa ja liittimen menemään suoraan. Kaiken aa ja oo (välissä äl ja koo!) on se että saat paineet pois järjestelmästä.

HUOM! Paineita voi olla myös työlaitteen puolella. Jos on käyttänyt konetta talvipakkasilla edellisen kerran ja kesäkuumalla ährää paikalleen, on taatusti työlaitteen puolella paineita. Itse jouduin kerran ihan jäähdyttämään vedellä työlaitteen hydeosia, että meni liittimet paikalleen. Paineita voi laskea myös "lyömällä" tai muutoin painamalla liitintä (flat-liitintä).

Mutta joo, siis onhan näitä erilaisia koneita ja yksilöitä. Pääasia että ongelma on ratkaistu!

Taisin muuten kirjoitella tän saman ohjeen joskus takavuosina tänne..?
 
Kyllä kai se riittää, kun koneen sammuttaa ja nuista lisäydrauliikan liittimistä laskee paineen pois. Sen voi kokeilla sormella painaa nastaa liittimen sisällä. Kuormaajan asennolla siinä ei oo mitään merkitystä. Työlaitteen liitintä ei kannata lyödä mihinkään, kun liittimen nasta helposti menee hajalle siitä. Myös siinä lentää öljyä joka suuntaan. Ennemmin kannattaa käyttää sylinteristä letkua vähän auki. Silloin saa paineet nätisti pois, kun varovaisesti kiertää.
 
Ezmo sanoi:
Kyllä kai se riittää, kun koneen sammuttaa ja nuista lisäydrauliikan liittimistä laskee paineen pois. Sen voi kokeilla sormella painaa nastaa liittimen sisällä. Kuormaajan asennolla siinä ei oo mitään merkitystä. Työlaitteen liitintä ei kannata lyödä mihinkään, kun liittimen nasta helposti menee hajalle siitä. Myös siinä lentää öljyä joka suuntaan. Ennemmin kannattaa käyttää sylinteristä letkua vähän auki. Silloin saa paineet nätisti pois, kun varovaisesti kiertää.

Heh, ei oo kuormaajan asennolla väliä jos kone on ehjä :) No juu, ei pitäisi olla. Itse kyllä huomasin, että jos nyt sattumalta vaikka istut puomin päällä, niin tuntuu jostain hieman painetta tulevan. Ja jos esimerkiksi olet napannut puskulevyn kyytiin, niin sen paino voi tehdä painetta.

Kyllä mun mielestä kulunut kone voi olla syynä siihen miksi painetta voi jostain vuotaa toiselle puolelle karoja ja muuta. Mutta ajohydrauliikka ei vissiin mitenkään oikein tee painetta työpuolelle vaikka olisi kuinka väljää missä vain?

Totta, ei liittimiä kannata lyödä. Isot pojat ne vain niin sanoi ja "saatoin" joskus kiireessä ja vittuuntuessani näin tehdä :D
 
Ei oo kyllä koskaan oo tullu tuollasta vuotoa haitaksi asti, vaikka väliä lohkoja onkin. Yksikin lohko oli niin väliä, ettei sylinteri pysynyt auki ollenkaan, kun vaan heti paineen löysättyä painui läjään, niin kuin ois vapaa virtaus.
 
Tuossa omassa on tehtaan jäljiltä Parkerin tekemät liittimet. Niissä on turhan väkevä jousi ja näinollen jäykkä käyttää. Muija noita on noitunut.
Varmaan tulisi parempi jos vaihtaisi huonot tarvikeliittimet tilalle..
 

Uusimmat keskustelut