Kohler command pro 18 startin hiilien vaihto? | AvantClub - Keskustelupalsta

Antti 218

Jäsen
Keskustelun aloittaja
26.5.2020
12
0
1
Moro,
Avant 218 startti lopetti moottorin pyörittämisen. Avasin kopan ja totesin, että solenoidi nostaa hammaspyörän kehälle ihan hienosti ja lähtee pyörimään, mutta hyytyy heti, kun koneen puristukset iskevät vastaan, ts ei siis jaksa pyörittää. Startti ja solenoidi toimivat hienosti irti koneesta, mutta kiinni ollessaan ei jaksa pyörittää vauhtipyörää. Purin starttimoottorin, ohessa kuva hiiliharjapaketista, osaisiko joku arvioida voisiko kuluma aiheuttaa moottorin väsymisen, ja mikäli kyllä, mistä kannattaisi uutta hiilipakettia kysellä?
 

Liitteet

  • 5A4060EB-FCFE-4491-8EA7-21DD35FFEE40.jpeg
    5A4060EB-FCFE-4491-8EA7-21DD35FFEE40.jpeg
    925,8 KB · Katselut: 114
Jos hiilet ottaa kiinni kommutaattoriin niin en usko uudesta osasta kummentuvan. Mittaappas jännite kun starttaat jos ei jaksa pyörittää, siis startille tuleva...
 
Kiitos Tompula vastauksestasi. Tutkin asiaa vielä hieman lisää. Hiilet ottavat kyllä erittäinkin lujasti kiinni kommutaattoriin, itseasiassa sovite on niin ahdas, että niinkauan kun siellä ylipäänsä on hiiliä jäljellä, ne kyllä ovat kontaktissa. Mikäli siis hiilien kuluminen ei vaikuta moottorin voimaan, kunhan ne vaan ovat kontaktissa, niin tämä teoria lienee poissuljettu. Purin vielä koko startin uudelleen osiksi ja havaitsin hammaspyörä/akseli sovitteessa mahdollisen juurisyyn. Hammaspyörä pääsee pyörimään moottorin akselin ympärillä vapaasti vastapäivään, mutta myötäpäivään pienen klapin jälkeen ottaa kiinni ja pyörii akselin mukana (suunnat ylhäältäpäin katsottuna). Oletan siis, että myötäpäivään on starttaussuunta. Hammaspyörää kuitenkin kun hiukan hetkuttaa ylös-alas akselilla, on löydettävissä kohta, jossa akseli ja hammaspyörä vapautuvat ja akseli pääsee pyörimään vapaasti hammaspyörän keskellä, ja tällöin siis hammaspyörä ei tietenkään pyöritä hammaskehää. Taitaa olla uuden startin hankinta edessä?
 
Tuossa vielä kuva moottorin roottorista, hammasrattaasta ja ”vapaakytkimestä”, joka nyt on ilmeisesti se hajonnut osa? Tuonkin saisi erikseen Amerikasta tilaamalla $16 + kommunistimaksut päälle. Saksasta löytyy koko starttipaketti lähetettynä reilu satasella, on tosin +Linen valmistama eikä Denson, mutta toiminee paikallaan. Avantilta uuden startin saa heti hyllystä, mutta hinta on tosi suolainen, veroineen lähes €400... mitähän tässä ny tekisi?
 

Liitteet

  • 876C4630-5EC4-467E-8699-4BF56CE0317C.jpeg
    876C4630-5EC4-467E-8699-4BF56CE0317C.jpeg
    241,4 KB · Katselut: 117
Ekasta postauksesta päättelin että startista loppuu voima, tuo bendix-rattaan mahdollinen vaurio ei vaikuta siihen. Se joko vetää tai ei vedä. Onko startti erillisellä solenoidilla vai onko se samantyylinen "heittorattaalla" oleva kun vanhemmissa perämoottoreissa ?
 
Eikö siinä akselilla ole lukitusprikkaa, jotta saisi rattaan irti akselilta?
On siinä lukitusrengas, mutta mulla ei ole kunnollista ruuvipenkkiä mihin tuon laittaisi kiinni ja yhdellä kädellä en eilen saanut sitä väännettyä irti. Eipä se kyllä mitään autakaan, ennenkuin jostain löydän ehjän varaosan! Vinkkejä mistä kysellä?
 
Ekasta postauksesta päättelin että startista loppuu voima, tuo bendix-rattaan mahdollinen vaurio ei vaikuta siihen. Se joko vetää tai ei vedä. Onko startti erillisellä solenoidilla vai onko se samantyylinen "heittorattaalla" oleva kun vanhemmissa perämoottoreissa ?
Siinävaiheessa minäkin vielä uskoin, että kyse on voiman puutteesta, mutta kun otin tuon moottorin auki, niin huomasin että hammasratas pääsee vapaasti pyörimään akselilla MOLEMPIIN suuntiin. Välillä ottaa toiseen suuntaan kiinni, mutta hetken kääntelyn jälkeen taas pyörii vapaasti. Vanhoista perämoottoreista en tiedä sanoa, mutta solenoidi on erillään tuossa kyljessä
B5EBAC67-ABCA-48C1-9937-9B41A7202E27.jpeg
 
Kuvan mukaan kommutaattori on kulunut. Korjaus: Sorvaus (tasainen ja kirkas). Eristevälien madallus pienellä käsilaikalla tai viilalla. Viimeistely karhunkielellä.

Oke
 
Noteerasitko tompulan neuvon? Veikkaanpa, että akkukauppias on halpa ja helppo ratkaisu ongelmaasi. Ja ellei itse akku ole kierrätyskamaa, niin joku muu pettää virtapiirissä, kenties pääkytkin?

Mikäli bendix-laite pettäisi käynnistyksessä, startti ei suinkaan kyykkäisi, vaan pyörisi hyvinkin kevyesti... vai kuinka?

Varmaankin startin puslat ovat kunnossa? Yleensä ne olivat menneinä aikoina heikoin lenkki, montako tuntia kone on käynyt?

Kommutaattori on tosiaankin vähän epätasaisen raidallinen ja kannattanee oikaista, kun startti pöydällä on, vaikka en oikein usko tuon vielä stoppia tekevän. "Hiilipaketti" on syytä puhdistaa huolellisesti, sillä joku ylimääräinen partikkeli lienee nuo raidat sorvannut?
 
Kiitos Tompula vastauksestasi. Tutkin asiaa vielä hieman lisää. Hiilet ottavat kyllä erittäinkin lujasti kiinni kommutaattoriin, itseasiassa sovite on niin ahdas, että niinkauan kun siellä ylipäänsä on hiiliä jäljellä, ne kyllä ovat kontaktissa. Mikäli siis hiilien kuluminen ei vaikuta moottorin voimaan, kunhan ne vaan ovat kontaktissa, niin tämä teoria lienee poissuljettu. Purin vielä koko startin uudelleen osiksi ja havaitsin hammaspyörä/akseli sovitteessa mahdollisen juurisyyn. Hammaspyörä pääsee pyörimään moottorin akselin ympärillä vapaasti vastapäivään, mutta myötäpäivään pienen klapin jälkeen ottaa kiinni ja pyörii akselin mukana (suunnat ylhäältäpäin katsottuna). Oletan siis, että myötäpäivään on starttaussuunta. Hammaspyörää kuitenkin kun hiukan hetkuttaa ylös-alas akselilla, on löydettävissä kohta, jossa akseli ja hammaspyörä vapautuvat ja akseli pääsee pyörimään vapaasti hammaspyörän keskellä, ja tällöin siis hammaspyörä ei tietenkään pyöritä hammaskehää. Taitaa olla uuden startin hankinta edessä?
Avantilta hain uuden startin, pa-suotimen ja öljynpainevahdin ohitusreleen, kaikki yhteensä 300€ ja rapiat,
Noteerasitko tompulan neuvon? Veikkaanpa, että akkukauppias on halpa ja helppo ratkaisu ongelmaasi. Ja ellei itse akku ole kierrätyskamaa, niin joku muu pettää virtapiirissä, kenties pääkytkin?

Mikäli bendix-laite pettäisi käynnistyksessä, startti ei suinkaan kyykkäisi, vaan pyörisi hyvinkin kevyesti... vai kuinka?

Varmaankin startin puslat ovat kunnossa? Yleensä ne olivat menneinä aikoina heikoin lenkki, montako tuntia kone on käynyt?

Kommutaattori on tosiaankin vähän epätasaisen raidallinen ja kannattanee oikaista, kun startti pöydällä on, vaikka en oikein usko tuon vielä stoppia tekevän. "Hiilipaketti" on syytä puhdistaa huolellisesti, sillä joku ylimääräinen partikkeli lienee nuo raidat sorvannut?
Noteerasin kyllä, mutta ei tämä akkuongelma ollut. Avantilta hain uuden startin, pa-suotimen ja öljynpainevahdin ohitusreleen, kaikki yhteensä 300€ ja rapiat, askartelin äsken paikalleen ja laakista käyntiin. Akulle ei siis välissä ole tehty mitään, ei edes ladattu.
 
Noteerasitko tompulan neuvon? Veikkaanpa, että akkukauppias on halpa ja helppo ratkaisu ongelmaasi. Ja ellei itse akku ole kierrätyskamaa, niin joku muu pettää virtapiirissä, kenties pääkytkin?

Mikäli bendix-laite pettäisi käynnistyksessä, startti ei suinkaan kyykkäisi, vaan pyörisi hyvinkin kevyesti... vai kuinka?

Varmaankin startin puslat ovat kunnossa? Yleensä ne olivat menneinä aikoina heikoin lenkki, montako tuntia kone on käynyt?

Kommutaattori on tosiaankin vähän epätasaisen raidallinen ja kannattanee oikaista, kun startti pöydällä on, vaikka en oikein usko tuon vielä stoppia tekevän. "Hiilipaketti" on syytä puhdistaa huolellisesti, sillä joku ylimääräinen partikkeli lienee nuo raidat sorvannut?
Uskon, että edellinen startti kyllä pyöri kokeiltaessa, mutta ratas ei pyörinyt. Tuota akselin pyörimistä ei oikein näe kun paketti on kasassa.
 

Uusimmat keskustelut