Kokemuksia lumilingoista?

Nantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.9.2008
138
0
16
Siltä varalta että tänne Etelä-Suomeenkin vielä tulee joskus oikea talvi:

Sopiiko lumilinko laajempien alueiden lumenpoistoon? Ymmärrän että se toimii varmasti hyvin esimerkiksi tien puhdistamisessa jossa lunta ei tarvitse siirtää kovin kauaksi. Mutta entäpä esimerkiksi piha joka on 20-30 metriä halkaisijaltaan?

En ole koskaan minkäänlaista linkoa käyttänyt ja jostain syystä niitä (käytettyjä) näyttää tuonne Ylöjärven tehtaille kertyneen miltei vaivaksi asti. Onko lumikauha kuitenkin monipuolisuudessaan parempi ratkaisu?
 

Paalari

Jäsen
27.9.2008
172
0
16
Lumilinko 1-vaiheinen 1100mm, heittoetäisyys 5-8 metriä
Lumilinko 2-vaiheinen 1350mm, heittoetäisyys 9-12 metriä
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Linko on kesällä hankittu, ei ole vielä tullut koitettua. Käytettynä ostin, linkoja oli vähälumisen talven jäljiltä runsaasti tarjolla. Parista muusta lumivärkistä kokemusta on:

Kokemusta lumen aurailusta on sekä kauhalla että puskulevyllä.
Kun lunta on vähän ja maa lumen alla on jäässä, ei ole merkitystä keräilyvälineellä, kaikilla onnistuu.
Levy on melko tarkka ja sillä saa lumen pois vaikka alusta olisi sulaa, kauhan kanssa tulee sulasta pihasta sepelit matkaan.

Kauhalla ja levyllä ongelmaksi muodostuu ensin pito ja sitten paino. Aurailin lunta 300 sarjan koneella ja siinä ei tahtonut pito riittää vaikka alla oli kohtuu hyvät tr kuvioiset renkaat. Samoin kone tahtoi nousta lumen päälle, kun lunta oli runsaammin. Lisäpainot nokalla lumen auraus sujui hyvin. Suosittelen siis painojen ja ketjujen tai nastoitettujen renkaiden hankkimista jos on ajatusta saada lumet pois myös semmoisina päivinä kun lunta tulee oikeasti.

Vakiopuomilla lumen kanssa muodostuu ongelmaksi matala purkukorkeus. Kun lunta tulee useampana päivänä, alkaa piha pienetyä penkkojen lähestyessä keskipistettä ;) Teleskooppipuomi ja kärkikippaava kauha siirtävät purkuongelman kauemmaksi.

Toivottavasti talevella tulee paljon lunta että pääsee linkoa testaamaan :D
 

Paalari

Jäsen
27.9.2008
172
0
16
Onkos kokemusta niistä kovametallikärjellä varustetuista ruuvattavista nastoista.
Toin niitä joskus kun piti trukkiin laittaa, mutta tuolla laatikossa ne vielä ovat..
Turvasaappaiden pohjaan niitä ruuvailin, ja kummasti tuli pitoa jäisillä kaljamilla.
Parkettilattialla niillä ei kyllä kannata lampsia..
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Nastat

Ei ole kokemusta, mutta tapasin taannoin edistyneemmän Avant käyttäjän, joka urakoi lumenaurausta taloyhtiöille. Hän oli nastoittanut nurmirenkaat kuorma-auton nastoilla. Aurailija väitti että homma pelasi hyvin ja tarkennettakoon vielä että kyse ei ollut talvesta 07-08. Nastojen irtoaminen sulalla oli ongelmana, ja tietenkin se ettei vanhaan reikään saanut uutta nastaa pysymään. Elikkäs kaksi rengassarjaa tarttis olla jos nastoilla aikoo ajaa useampana talvena.

Mistäs niitä ruuvattavia nastoja saa? Semmosen voi vissiin ihan itse ruuvata vaikkapa tr renkaan kuvioon, mikä niissä on asennussyvyys? Vois kokeilla, kun ei mahdu ketjut pyörien päälle. Tai mahtuu, mutta sen jälkeen ei mahdu pyörä pyörimään.
 

Paalari

Jäsen
27.9.2008
172
0
16
Maatalouskaupoista löytyy Maxi Grip ruuvinastoja.
On eri kokoja fillarista pillariin..
http://www.agrimarket.fi/Liitetiedostot/Docs/s13_18_Tarvikekuv06.pdf
 
19.10.2008
27
0
1
Eikös niitä nastoja saa Ikh-liikeistä ja muista pyöräliikkeestä, mainoksia on näkyny mut ei tarttunu päähän varmaks et mis niit myyää.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Www.savenmaa.fi kauppasi netissä eri kokoisia nastoja,

70eur/ 100kpl/ 15mm nastat
Ja
150 eur/ 200 kpl / 25 mm nastat

pärjäisiköhän noilla 15 mm mopoversioilla?

Näytti muuten olevan myynnissä hinattava hiekotin 300 eur, oikein metallirungolla ja vuoden takuulla samassa puodissa.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
No nyt on tullut huristeltua pihatietä muutamaan kertaan.

Lingolla saa ihan älyttömän paljon parempaa jälkeä kuin kauhalla ja vielä kertavedolla. Kauhassa on isoin ongelma se että lumi valuu reunojen yli ja jättää raidat, joita joutuu hinkkaamaan, että saa hommasta siistin. Samoin kauhalla on vaikeaa ottaa yhtä tarkkaa siivua, kuin mitä linko ottaa

Lingon etu on siinä että se levittää lumen laajemmalle alalle ja tienoo pysyy siistimpänä, kun joka paikassa ei ole kasoja.

Lingon ainoa miinus on se että pinnasta tulee liukas aina. Parhaillaan on kaikeksi onneksi verstaalla perässä vedettävä hiekotin joka on viime hetken virityksiä vailla valmis ja sitten voin höylätä ja viilata samaan aikaan.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 094
29
48
Aurailin 520:n vakiosorakauhalla (128cm) n. 300m mökkitietä. Lunta oli n. 25 cm ja se oli sellaista lumiukontekoon sopivaa tiivistä suojalunta. Aikaahan siinä kului paljon, mutta tuli myös harjoittelua samalla sillä kone on ollut minulla vasta pari viikkoa. Hyvin se puski lunta edellään, siihen kertyi 3-4 kauhallista kumpua ennenkuin meno hyytyi. Tietty, linko olisi ollut siihen paras, ainakin pakkaslumelle. Onko kokemusta, miten tuo Avantti linkoaa suojalunta ?

Kuitenkin olen päättänyt jättää lingon myöhempään harkintaan. Ennen sitä tarvisin isomman kauhan. Olisiko teillä mielipidettä, miten 520 (12" leveät TR renkaat, -08) jaksaa viedä noita Avantin lumikauhoja? Levein taitaa olla 180. Jos olisi voimaa vielä leveämpään, voisi kertavetokin riittää, jos autoilee tarkkaa ajolinjaa.

Entä sitten tuo puskulevy puoli? Saisin aihioksi noin 2m perälevyn, josta voisi viritellä sen sopivaan kulmaan kiinteästi. Onko leveys sopiva, vai olisiko jopa varaa lisäsiipiin, kuten Avantin isossa levymallissa on?
 

Paalari

Jäsen
27.9.2008
172
0
16
Pidemmillä pätkillä lumikauha on vähän kehnonlainen, sillä se kokoaa niin paljon eteensä että jossain vaiheessa pito loppuu tai kone kyykkää, täytyy vaan usein työntää kasa ojan puolelle.
Puskylevy varmaan parempi, sillä suurin osa lumista menee penkalle.

Itsellä on 160 cm lumikauha 520 nokalla, renkaat 26"
Aika sopiva yhdistelmä lumien siivoamiseen.
Pito loppuu yleensä ennen kuin kone hyytyy.
Kone on kyllä varustettu suuremilla 400 ajomoottoreilla(työntövoima 1100kp)
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Likoilemaan on muutaman kerran etelässä päässyt ja eilenkin tiedotuksessa lupasivat, mutta pettymys oli aamulla suuri, kun ei lunta tullutkaan :(

Parhaiten lumi linkoutuu, kun tavaraa tulee putkeen jatkuvasti, eli vähintään saisi olla 5 -10 cm, niin ei mene putki tukkoon Suojalumella tukokset ovat ongelma, eli torvea joutuu kolistelemaan ajoittain. Tukoksia vähentää riittävät kierrokset ja taktikointi ajoreiteillä siten että lumen siirtymä on mahdollisimman tasaista. Mulla on tosin hivenen vanhempi linko, vm 01 joku italialainen avantin tarroilla, ei tule nyt merkki mieleen. saman näköinen kuin myöhemmät mallit, mutta en ole näitä kuitenkaan vierekkäin vertaillut. Joka tapauksessa lingolla tekee kertavedolla siistiksi, samaan ei helposti kauhalla pääse.

300 pc:llä lukin lunta 140 cm jousittamattomalla puskulevyllä ja toimi siinä hommassa ihan hyvin. Kone oli vaan vähän köykänen, mutta asiaa korjasi etupainot.

Työlaitekiinnikkeen kallistuksella pystyy säätelemään mukavasti levyn kulmaa, josta on hyötyä etenkin kasalle lykätessä. Kannattaa siihen parimetriseen laittaa jonkinlainen kääntönivel + vaikkapa työntövarsi tai lattarauta, jossa tapeilla kulman säätö, esim. niin että sen saa +/-30 ja 0 asteen kulmiin.

Levyllä saa mukavasti myös tasoiteltua vaikkapa tien tai nurmikon pohjaa peruuttelemalla. Siihen on hyvä se 0 astetta kääntömahdollisuus.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
...juu tuli sitten aurattua umpihangessa reittiä, jota eo oltu tänä talvena aurattu ollenkaan. alustana oli 0-32 sepeli ja kivet jäättömyyden johdosta irtonaisia. lopulta sitten yksi kivi meni sujuvasti kierukan ja rungon väliin vääntäen hiukan kierukan kärkeä. viimeistelin homman pyöräyttämällä peruutussuuntaan, jolloin valmiiksi vääntynyt kärki jumahti ketjukotelon pulttiin.

Aluksi kokeilin "kylmätaontaa", josta vehje ei ollut millänsäkään ja sitten otin metrisen purkuraudan, jolla sain oikaistua kierukan kärjen eikä mitään mennyt edes rikki :)

huomasin samalla että lingon alla on säätöjalat, pitää vissiin joskus testata mitä suksien korkeussäätö vaikuttaa.

-m
 

Nantti

Jäsen
Keskustelun aloittaja
5.9.2008
138
0
16
Tämä talvi on ollut tosiaan vähän hankala kun maan pintaan ei ole tullut lainkaan jääkerrosta vaan meilläkin sepelin ja kivituhkan päältä alkaa suoraan lumihanki. Aina välillä kauha haukkaa lumitöissä sitten sepeliä mukaansa ja sitä löytyneekin ensi keväänä nurmikolle kipattuna ennätysmäärä.

No kauha kyllä tietysti kestää mutta olisi se mukavampi pitää sepelit siellä missä niiden kuuluu ollakin.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 094
29
48
Joo, sama tuli todettua itekkin, sepelit siirtyy herkästi kauhaan. Kauhaa ei oikein pysty säätämään niin että lumi tulisi kunnolla mukaan. Jos yrittää laittaa kauhan etureunan ylös 20mm ja takareunan maahan, niin lumi kiilaa konetta ylös ja hetkenpäästä lumikerros onkin jo 10 cm. Jos kauha on vaaterissa, niin kertynyt lumi kuitenkin painaa se maahan ja sepelit lähtee. ja onhan pihoissa epätasaisuutta joten säätää pitää jatkuvasti.

Aattelin, että tarvisi virittää kauhan reunoille pienet anturat, jolloin lunta voisi lykkiä 'etupyörät ilmassa' mutta silti sepeli pysyisi siinä missä kuuluukin. Kun tekee kiinnityksen sokalla, niin ne voi sitten heittää pois kun pohjalumi on kovettunut tarpeeksi.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 094
29
48
Olen tutkaillut käytettyinä kaupattavia linkoja. 1100 mm mallinen linko on päällisin puolin saman näköinen sekä 200 että 5(67)00- sarjaan sopivissa malleissa. Tietysti kiinnike on erilainen. Onko hydrauliikassa eroja? Entä linkoustehossa?


Uudemmissa malleissa hydraulimoottori on vehkeen päädyssä. OLisiko se jopa 'suoraveto', vai onko siinä välitys en ole tutkinut. Mutta vanhemmissa se taitaa olla koneen takana ja voima välittyy ilmeisesti ketjulla linkoon... Onko tällä vaikutusta suorituskykyyn?
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
200 - sarjassa on erilaiset liittimet, mutta ne voi ruuvata ja vaihtaa isompien vastaaviin, maksavat n. 10e/kpl.

Vanhemmat lingot olivat tyystin samoja kapistuksia, eli 200 sarjalaisessa oli adapterilevy isomman kiinnikkeen sisällä. Tuoreempiin linkoihin on hitsattu kiinnikkeet suoraan lingon runkoon.

Liittimiä ja adapteria lukuunottamatta ovat ymmärtääkseni samoja vehkeitä.

Suoravedosta en tiedä, omassa vm. 01 lingossa rallattelee ketju, mutta se taitaa olla ensimmäisiä kaupallisia virityksiä aiheesta.

Kevät on otollista aikaa käytetyn lingon ostajalle ja syksy leikkurille vai miten se meni?
 

STP

Jäsen
19.7.2009
67
1
6
Ostin syksyllä tehtaalta käytetyn lingon (vuosimallia miekka ja kypärä) ja minusta se on vähän pettymys. Tässä heittotorvi on tuollainen lähes pysty ja päässä sitten pieni lippa jolla lunta muka ohjataan kun taas uudemmissa torvi on lähes yhdeksänkymmenen asteen kulmassa sivulle. Näissä kuvissa siis tuo keltaisen lingon malli on mulla heittotorvena (vaikkakin vihreäksi maalattuna...) Tässä ainakin heitto toimii huonosti, ts. pakkaslumi lähtee enemmin tuulen mukana kuin lentäisi johonkin ja paksumpi tavara tykkää tippu melkein lingon viereen korkeassa kaaressa. Kesällä muotoilen tuon torven uusiksi.
Toisekseen lingolla on hidasta työskennellä, hommasinkin vähän aikaa lingon kanssa tapeltuani Avantin oman puskulevyn ja siihen nuo lisäsiivet ja nyt homma tapahtuu. Siivet ja kääntö ovat kyllä ehdottoman hyvät apulaiset puskulevyssä. Puskulevyllä ajan lumet pihan reunaan nättiin kekoon tai siis sellaiseen lumipalteeseen mikä levyn reunasta jää kun ajaa levy vinossa pihan läpi ja lingolla kerta ajamisella heittää tuon palteen sitten metsään tarvittaessa.

Tämä puskulevy vs. lingon työskentelynopeus on tietty myös pihasta kiinni, mulla on noin 200 metriä tietä ja noin 500 neliötä piha-aluetta mitä lääpin lumesta puhtaaksi, pienemmällä pihalla linko varmasti olisi käyttökelpoisempi


220 ja yksivaihelingon kanssa mennään siis todellakin matelemalla jos lunta on vähänkään reilummin, muuten menee ainakin tämä mun linko tukkoon välittömästi. Puskulevyn kanssa voi taas ajella sen mitä kone kulkee :mrgreen:

Näkyy olevan tässäkin adapterilevy hitsattuna isomman koneen levyn keskelle.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 094
29
48
Mulla on 200m tietä aukealla paikalla ja taas viikko sitten tuli tehtyä lumihommat hätäisesti kauhalla puskemalla. Seurauksena reunavallit tuli puolimetrisiksi. Sitten yönaikana tuuli voimakkaasti ja vaikka pihassa ei ollut yhtään lisälunta, tiellä jäi auto kiinni kun irtolumi oli kinostunut vallien väliin.

Lingolla kai voisi tuota ongelmaa välttää, kun lumi leviää ainakin muutaman metrin matkalle eikä lisää reunavalleja. Miten lumi valuu yli puskulevyn reunoista? Ja puskulevyllä ei taida pystyä kuljettamaan lunta pois sen paremmin kuin kauhallakaan.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Tämmöisinä talvina, kun lunta tulee oikeasti, on linko mielestäni hyvä, vaikka STP:n kanssa jaamme saman linkotyypin ja hiukan vastaavia kokemuksia. 1-vaihe linko tarvitsee reilusti tavaraa, jotta se poistuisi torvesta kauemmas. Tuota pakkaslumen pöllyämisongelmaa pystyn omassani hiukan säätämään ajamalla kevyttä lunta yhdellä pumpulla, jolloin se ei sumutu tuulen vietäväksi.

Kinostunut lumi tarvitsee 1 vaiheisen kanssa pieninä määrinä aika kovat kierrokset, jotta poistuisi pidemmälle torvesta, tähän 2-vaiheinen antaa varmaankin paremman avun. Parhaiten linko toimii, kun lunta on vähintään 3-5 cm ja yläraja on lingon syöttöaukon korkeus, josta se nakkaa rauhallisemmalla ajolla vielä kiitettävästi lunta pois, näin voi tarvittaessa laajentaa esim. parkkipaikkaa.

Aurailen lingolla reitin postilaatikolle ja vähän autan kaupunkiakin, kun ilmestyvät nurkille lumisina päivinä jo parin päivän viiveen jälkeen. Yhteensä kerralla linkoan n. 500m auton mentävää reittiä, parit kääntöpaikat ja pihan ja siihen menee koneen ja kuskin käynnistämisen jälkeen noin puoli tuntia. Pihassa lumi saisi lentää pidemmällekin, mutta tiellä ajettaessa olen tyytyväinen kokonaisvauhtiin ja työn jälkeen. Lunta ei tarvitse erikseen kuskata mihinkään ja penkatkin pysyvät nätimpinä, kun niihin ei ole erikseen tuupattu kasoja.

Olen kuullut huhun että uusi linkomalli olisi tulossa esittelyyn lähiaikoina...