Kokemuksia niittomurskaimesta? | AvantClub - Keskustelupalsta

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
3
38
Etsittyäni käytettyä palkkiniittokonetta jo jonkinaikaa tuloksetta, päätin kysellä millaisia kokemuksia
teillä on niittomurskaimesta. Alkujaan olin murskainta jo hankkimassa, mutta laitteen sopivuus 218 seuraksi
oli epävarmaa. Siis-onko kellään 218 omistajalla niittomurskainta työlaitteena ja millaisia ovat kokemukset?
Kiitos kommenteista jo etukäteen!
 
520 nokalle on Avantin tekemä 100cm leveä murskain. Näppärä peli kaikenlaisten horsmikkojen alas ajoon.
Muija sillä joskus töyssytti 0,5ha pitkäksi venuneen hevoslaitumen matalaksi.
Pelto oli kokolailla kuoppainen, ja Avantti löysi joka iksen montun..
 
Selvittelin niittomurskaimen sopivuutta koneeseeni ja sain tetää että hydr.moottori on
erilainen 200-sarjalaiseen kun muihin. Tästä johtuen käytetyn murskaimen hankinta
Agrimarketista kariutui.
Kaipaan vielä kokemusperäisiä vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
Mikä on murskaimen toimintaperiaate eli miten voima välittyy terille?
Millainen on terien kesto (kun niitä ei kivikossa pyörittele), terotuksen ja uusimisen tarve?
Miten pitkästä heinikosta se selviytyy? Esim.Pystyyko kesän kasvaneen heinän murskaamaan?
Minkälainen on niittojälki? Tehon tarve (kaasu pohjassa vai puolella kaasulla) verraten vaikkapa
ruohonleikkuriin? Ajonopeus?
Kertokaa toki muutakin huomiotavaa, jota en tässä ymmärrä kysyä.

Tämän kesän niitot toivon lähitilan isännän vielä hoitavan.Nykyiset traktorit ja niiden työlaitteet ovat niin
suuria että tällaisiin pikku pyörityksiin ei hänkään mielellään tule.
Toivottavasti ensi kesänä olen omavarainen peltotilkkujeni siistimisen suhteen. Niitto olisi mukava saada hodetuksi ainakin
parikertaa kesässä, niin säilyisi pihanympäristö siistin näköisenä.
 
Niittomurskaimesta ei ole mitään kokemusta mutta 100 cm leveällä ruoholeikkurilla ja 216 Avantilla olen kerran "niittänyt" yhden kesän kasvaneen niityn alas. Pari-kolme ajokertaa se vaati mutta mielestäni melko hyvin se sujui ihan ruohonleikkurillakin. Jos tarkoitus on vain siistiä niitty ja pihassa on jo ruohonleikkuri niin ehkä kannattaa kokeilla.
 
Avantin ruohonleikkuri kyllä on käytössä. Sitä edelsi kaksi ajoleikkuria, mutta tuolle "tuotanto käytössä"
olleelle pellolle ne ovat liian kevyttä kalustoa. Nurmikkoa minulla on n.3000m2 ja sen ajopinta-alaa en
halua kasvattaa. Kiitos kuitenkin ehdotuksesta.
 
Voimansiirto hydr moottori(tai pumppuhan tuo on) josta hinhnaveto murskainkelalle.
Terät on aika hyvää ainetta joten kestävät ajoa, jollei kivikossa kolistele.
Ovat myös käännettävät.
Tuollainen 1/2 metrinen horsmikko menee mukavasti mujuksi.
Mitä enemmän mylly pyörii, niin sitä parempi työn jälki. Runsaasti kierroksia ja kohtuullinen ajonopeus
 

Liitteet

  • Murskain 002.jpg
    Murskain 002.jpg
    79,9 KB · Katselut: 4 951
  • Murskain 001.jpg
    Murskain 001.jpg
    163,8 KB · Katselut: 5 106
Paalarille suuret kiitokset tyhjentävästä vastauksesta!
Tuon hydr.moottorin ja hihnansuojan olin jo mainoskuvista havainnut,
mutta kuva leikkuukelasta on se jota kaipasin. Uskon niittomurskaimen
olevan oikea laite tarpeeseeni. Kysymys joka minua vielä askarruttaa,
on 218 pumpun riittävyys murskaimen käytössä? Jos jollakin on kokemusta
asiasta,olisin tiedosta kiitollinen ennen kun hankin laitteen.
 
Katsellessani (taas kerran... :roll: ) Avantin työlaite sivuja huomasin maininnan sivuvarresta niittomurskaimeen.
Helpottaa ojanreunojen leikkaamista,kertovat. Osaisiko joku selittää millaisesta osasta on kysymys?
-Kuva tietysti selvittäisi asiaa parhaiten.
 
Tarkoititko niittomurskain puomistolla, tässä linkki http://www.avanttecno.com/www/index.php?PAGE=58&LANG=1&series=1&pid=98

uudessa niittomurskaimessa on sitten ihan erillaiset terät ja leikkaavat vielä paremmin kuin tämä mistä kuva on
 
Jep!-En tarkoittanut puomistoa, vaan sellaista siirtokappaletta. Mietin, jos laittaisi
toisen kiinitysadapterin alkuperäisen viereen. Olisi helppoa muuttaa työlaitteen sijaintia
koneeseen nähden.-Kuinka paljon mahtaa sitten kammeta sivulle...
 
Sekatyömies sanoi:
Selvittelin niittomurskaimen sopivuutta koneeseeni ja sain tetää että hydr.moottori on
erilainen 200-sarjalaiseen kun muihin.

Haluan oikaista tuon kirjoittamani väärän tiedon, vaikka erehdys ei tällä kertaa ollutkaan minun. :oops:
Niittomurskaimissa A21115 (200 sarja), A2853 sekä leveämmässä A21030 käytetään samanlaista
PLM20.11,2RO hydr.moottoria. (Tiedot: Avant niittomurskaimet 200/500 käyttöohje)
Laitteet ovat siis hydr.moottorin puolesta käyttökelpoisia eri sarjojen Avanteissa.
Koneeseen kiinnitys ja pikaliittimet ovat tietysti erillaiset 200 sarjassa, eikä pikkukoneen
teho riitä pyörittämään leveämpiä niittomurskaimia.
 
...tarina jatkuu...
Käytetty vm.2009 niittomurskain löytyi Kuopion Agrimarketista. Myyntipäällikön mukaan:"Laite on alkutaipaleella", tingin, tein kaupat ja maksoin murskaimen + rahdin. Kun laite parin viikon ja kyselyn jälkeen tuotiin pihallemme, oli selvää, että kauppiaan ja minun näkemysero
koneen kunnosta oli melkoinen. :evil:
Aloitin purkamalla koko höskän ja kartoitin tarpeet. Lista oli melkoinen: 52 terästä puuttui 2kpl, 40kpl oli kiinitys pultteineen/muttereineen
täysin loppu, niin kuin kelan laakeritkin, kaikkien pyörien kääntö-akselit olivat vääntyneet kiinnityksestään, 27:tä suojaketjusta puuttui 13kpl
runko oli revennyt 8:ta kohtaa, hihnasuoja revennyt 2:ta kohtaa, 8mm kiinnitysreijät venyneet 20-25mm ja pelti rutussa.
Lisäksi klommoja ja vääntymiä lukematon määrä.

Avasin ja hitsasin repeämät, 14mm tangon jäykisteeksi taka helmaan ja ketjut, oikaisin akselit ja pellit. Uusin kaikki laakerit ja terät pultteineen/muttereineen. Rungon sisäpuolen ja kelan hioin peltipuhtaaksi, pohjamaalasin ja sipaisin teollisuuspinnoiteen (eli vähän maalia kestävämpi mömmö). Päälipuoli sai paikallisempaa korjausta, uuden maalin ja tarrat.
Tässä tämä operaatio pääpiirteittäin. Kaiken hankkimani jälkeen säästöä uuden niittomurskaimen tingittyyn hintaan verraten tuli n. 850€.
Kannattiko? Tuskin, mutta tulipahan tehtyä! - Onnistumisen iloa antoi koekäyttö: " Se käy täysin tärinättömästi ja miltei äänettä!" :D
 

Liitteet

  • 27032011364.jpg
    27032011364.jpg
    144 KB · Katselut: 3 562
  • Niittomurskain kela maalattuna ja teritettynä.jpg
    Niittomurskain kela maalattuna ja teritettynä.jpg
    136,4 KB · Katselut: 3 566
Olipas aikamoinen tarina. Luulisi ettei isolla ketjulla ole varaa tommoiseen asiakkaan sumuttamiseen. Tavallisella ostajalla olisi jäänyt käteen vain kasa romua. Pistä homma kuluttajalautakuntaan soviteltavaksi jos vain kuvasit ostoksen ennen ja jälkeen.
 
Olitko yhteydessä myyneeseen liikkeeseen ennen kuin aloit korjailut? Voisi kuvitella ;) , että olisivat tulleet jollain muotoa vastaan asiassa.

Itse olen kyllä jo luopunut käytettyjen ostamisesta näkemättä, sillä todellakin yleensä myyjän ja ostajan näkemykset käytetyn tavaran kunnosta verrattuna uuteen ovat aika kaukana toisistaan. Itse olen ostanut käytetyt yleensä suoraan Avantilta paitsi viimeisimmän hankintani, kallistusadapterin, jota en ole vielä päässyt kokeilemaan.

No hyvänä puolena tässä on, että sulla on vähintäänkin uuden tasoinen laite nyt käytössä; vielä kun joskus tuo heinä alkaisi kasvamaan :D Itse asiassa itselläniki olisi tuollaiselle laitteelle käyttöä.
 
Yleensä ostan kaiken uutena tai teen kokonaan itse. Niittomurskaimen käyttötarve on niin harvoin, että siksi päädyin käytettyyn.
Käytettyjen tarjonta on ollut viimeiset kaksi vuotta nollassa ja matka Kuopioon / takaisin n.900 km, joten ostin laitteen kuvien perusteella.
Olisin saanut palauttaa murskaimen maksamalla rahdin molempiin suuntiin, eli n. 300€. Siinä vaan ei ollut järkeä, koska varaosat maksoivat
suurinpiitein saman ja olisin jäänyt ilman niittomurskainta.
-Hienoa tässä on jälleen kerran Avant Tecnon vastaantulo varaosien hinnassa, kun kerroin tapahtuneesta. Ajatelkaa, kantoivat vastuuta
jälleenmyyjän toiminnasta! :shock:
Kauppiaan ammattitaitoon suhtaudun säälivästi, tai toisaalta hän osasi ennustaa, laite on taas "alkutaipaleella". :D
 
Käytettyjen vehkeiden perässä kannattaa useimmiten ajella jos ei ole täyspäistä kaveria laittaa asialle. Kaksi pollea olen ostanut etänä. toinen 4x6 oli loistava, eläkepapan katiskankuljetusväline. Vanha koulukaveri kävi sen katsomassa suomen toiselta laidalta ja peli tuli transpointilla. Hyvästä kokemuksesta innostuneena laitoin toisen kaverin asialle lappiin, kun siellä oli 6x6 myytävänä. Nyt oli melkoinen näkemysero katsojan ja maksajan ajatuksissa *ihan hyvästä pelistä*. Etuperä rallatti, katteet olivat halki kaikki oli naarmuilla ja laatikko hitsattu kasaan jonkun valtavan damagen jäljiltä. Jostain syystä tuo etälöytö päätyi nopsasti kiertoon, onneksi 6x6 myi itsensä harvinaisuuden johdosta ja en joutunut itse uutta pyörää rakentamaan vanhaan runkoon. Tästä oppineena joko ajan paikalle tai jätän kauppaan. Jos tavara, ostaja, myyjä ja maksuvälineet eivät kohtaa samassa paikassa kannattaa kauppa unohtaa. Ylöjärvellä on aina takuu pelannut hyvin siitä täydet pisteet jälkimarketille, ei ole tarvinnut missään ruveta säätämään, kuten usein pienempien ja näköjään agrin tapauksessa isompienkin jobbareiden kanssa herkästi käy.
 
Täytynee antaa vastaukset tämän ketjun alussa esittämiini kysymyksiin. :D

Niittäminen ei olisi ollut vielä välttämätöntä, mutta halusin saada vastaukset kysymyksiini
ennen kuin 520:n saapuu, toki niitetty pelto on siistin näköinen
Niittomurskaimeni toimii kuin unelma! Heinän pituus vaihteli 30-50 cm, paikoitellen erittäin
tiheää. 218 voimavarat/pumpuntuotto riittivät paremmin kuin hyvin. Kaasua ei tarvinnut
pitää pohjassa (lähellä kylläkin), sillä silloin kierrosrajoitin puuttui jo peliin. Ajonopeutta rajoitti eniten pellon
epätasisuus ja 200 sarjan pienet pyörät. Ojanpientareet ajoin "pistämällä" ja leikkuujälki on virheetön.
Pitkänkään heinän vyyhtiintymisestä ei ollut mitään havaintoa. Mekaanisen kellunnan riittävyyttä joutuu
tarkkailemaan ja puomin kääntö kannattaa pitää täysin eteen käännettynä.
Jälleen kerran ulottuvuutta olisi saanut olla enemmän, niin ei olisi tarvinnut ajaa niin kippaamisen/kiinnijäämisen
rajoilla, syvien ojien reunamilla.
Yhteenvetona voin vakuuttaa, 1000mm leveän niittomurskaimen sopivan Avant 218 työlaitteeksi,
kohtuullisen tasaisilla alustoilla.- Ojanreunojen niittoon mainio peli!
 

Liitteet

  • Avant niittää ja murskaa..jpg
    Avant niittää ja murskaa..jpg
    234,1 KB · Katselut: 3 321
Itse olen ajanut kuoppaisella alustalla murskainta etupyörän varassa, takapyörät hieman ilmassa ja kelluntalevystä näinollen löysät pois. Näin ei pidä niin jumalatonta kolinaa..
 
Ostin minä sitten myös tällaisen niittomurskaimen. Aikas napee kone. Mukana tuli tuo siirtovarsikin, jolla siis voi siirtää koneen toimimaan sivulla. En ole vielä kyllä edes katsonut miten se asennetaan. Taitaa joka tapauksessa olla liian raskan lisälaite pikku-Avanttiin. Kaatuu pikkunen kylelleen :):).

Niittomurskaimen jälki ei ole kaksinen, vaikka se kyllä nielee vaikka metristä nokkospenkkaa tai koiranputkea. Tehtaalta sanottiin, että voi ajaa vaikka lähes 30 mm paksua risukkoakin.

Jos kela-akseli pyörisi ajosuuntaa vasten niin koneen jälki olisi aivan eri luokkaa kuin nyt.

Onko kellään tiedossa, voisiko niittomurskaimen hydraulimoottoriin tulevat letkut vaihtaa keskenään niin, että laite pyörisi toisinpäin? Silloin se toimisi kuten traktorikäyttöiset niittomurskaimetkin ja jälki olisi todella hyvä.

Jäljen huomaa siitä, että kun peruutat konetta kelan pyöriessä, on kaikki ruohojäte leikkautunut tarkasti pois.
 
En nyt tiedä 200-sarjan koneista, mutta ainakin isommissa vanhoilla liittimillä letkut voi laittaa ihan kumminpäin vaan. Moottoreiden pitäis toimia molempiin suuntiin ihan yhtä hyvin. En ole ainakaan missään nähnyt mitään merkintää pyörimissuunnasta. Eli, jos saat vaihdettua letkujen kiinnityksen koneeseen toisinpäin, niin moottorin suhteen ei pitäisi olla ongelmaa vaihtaa pyörimissuuntaa.
 
Niin, ja varsinainen asia mitä piti kommentoida jo edellisessä viestissä, niin ojanpenkkojen niittoon Avantin uusi niittokone on aivan erinomainen. Menee jopa 20mm pajunvesakot nurin. Sillä voi teräpää pystyssä parturoida myös tien vierustan pensaita, pusikoita ja puita niin korkealta kun vain puomilla ylettää nostaman ;)
 
Hydraulimoottorit sinänsä kait pitäisikin pyöriä kumpaan suuntaan vaan, mutta tässä niittomurskaimessa on kierronvapautuslenkki paine ja paluupuolen välillä, jotta kela voi pyöriä vapaasti sammutettaessa kone. Siinä on myös virtauksen suuntaventtiili, joka estää virtauksen "jotenkin" toisinpäin. Eli käsittääkseni estää laitteen pyörittämisen paineistettuna myös vastasuuntaan ajosuuntaan nähden.
 
Tutustuin Ylöjärvellä siihen puomi versiuoon. Risto itse esitteli sitä. Laite on kyllä aivan sairaan hieno. Ainoana miinuksena on tuo hinta. Ja toinen asia mistä en oikien tykännyt oli tuo ohjain laatikko.... Mutta hyvin toimiva paketti. Voisin harkita hankkia seuraavan koneen kanssa, samassa rytäkässä.

Sillä saisi myös tienreunat/penkareet ajettua jne
 
Ok. Sitten homma ei olekaan niin yksinkertainen. Vähän ihmettelinkin kysymystä ja ajattelin, että siinä saattaa olla jokin "koira haudattuna" :roll:

Itse kokeilisin mitä tapahtuu kun moottoriin menevät letkut vaihtaa ristiin. Sitä ennen voisi olla hyvä idea soittaa tehtaalle huoltoon vaikka Saulille ja kysellä miksi sen puörimissuunta on juuri näin päin ja onko heillä tiedossa jokin syy miksi sitä ei kannattaisi muuttaa tai miten muutos olisi syytä tehdä. Samalla tulisi varmistettua pyöriikö laite nyt oikein päin. Voihan olla, että sen kasausksessa letkut ovat menneet vahingossa ristiin ja se pyörii nyt ihan oikeasti väärään suuntaan :cool:
 
Ostamani niittomurskain on siis käytetty ja mallia vm. 2004, se etupyörällinen :).

Kyllä kone oikein päin pyörii. Jos kone pyörisi vastasuuntaan, niin kone voisi singota kiviä ym eteenpäin ja voi olla vaarallinen. Sen vuoksi pyörimissuunta on ajosuuntaan nähden myötänen.

Kohta menen kokeilemaan tosityöhön sitä niin katsotaan jälkeä. Yritän saada kuvia. Pyörimissuunta on nyt vielä ihan tehtaan asetusten mukainen.
 

Liitteet

  • IMG_0394.jpg
    IMG_0394.jpg
    85,5 KB · Katselut: 2 588

Uusimmat keskustelut