Kokemuksia niittomurskaimesta? | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
No niin. Tuli ajeltua tuossa erästä luonnonhoitopeltoa. Ajoin vain vesakoitunutta aluetta. Heinä oli noin 30-35 cm pitkää, joskin alla oli viimevuoden vanhaa kuollutta tavaraa. Vesakko oli suurimmillaan n. 15 mm halkasijaltaan ja n. 130 cm pitkää. Nostin koneen korkeimpaan työaentoon, eli mahd. pitkä sänki.
Heinää leikkaa koht. hyvin. Vesakoitakin leikkasi jos ajoin tarpeeksi hitaasti. Välillä jätti vesan rungon, mutta riipi sentään latvan oksat ja lehdet. Jos jäi pahasti niin peruuttamalla paikka uusiks söi kone kaiken.
Kokeilin myös metrikäiseen koiranputki/nokkos-pusikkoon. Menee kyllä ja jos tyrkkää esin puskaan ja peruuttaa kone alhaalla takas niin kaikki paskaheinä katoaa.
Metrikäinen lupiinkasvustokin meni, joskin siinäkin kannatti ajaa kahteen kertaan ja eri suuntiin.

En tiedä viittikö kokeilla pyörimissuunnan vaihtoa. Varmaan menee joka tapauksessa O-renkaat uusiksi tuolta hydr.moottorin liittimistä.

No kyl toi nyt sentään viikatteen voittaa ja onhan se kiva papattaa Avantilla :).
 

Liitteet

  • IMG_0406.jpg
    IMG_0406.jpg
    92,4 KB · Katselut: 2 572
  • IMG_0407.jpg
    IMG_0407.jpg
    97,3 KB · Katselut: 2 566
Hain Avantilta vanhan mallin niittomurskaimen (1300mm A21364).
Murskain on hiukan käytetty, mutta siinä on 12 kk takuu ja hinta
alveineen oli vain 2000 euroa (uutena listahinta oli 3769 euroa).

Ilmeisesti yksi samanlainen on yhä myynnissä, se vaatii sitten
vähintään 500-sarjan koneen.

Kyllä horsmat ja muukin rytö kaatuu mukavasti. Sen verran paksua on
kasvusto ja laaja alue, että viikatteella leikaten menisi liikaa aikaa.
 
Mä niitän tienreunoja 10 km/kk ja niitän pari hehtaaria niittyä muutamia kertoja ksudessa. On kyllä terhokas mutta kannattaa pitää terät terävinä niin syö paremmin!
 
Kirjoitan tähän viestiketjuun, kun tässä ketjussa on hyvää kokemusperäistä tietoa niittomurskaimista, vaikka tämä minun juttuni liittyy omien työlatteiden rakenteluun. Voin myöhemmin päivittää tästä projektitarinaa sille puolelle.

Ostin pientraktoreihin perään tarkoitetun, 105 cm leveän niittomurskaimen ja tarkoituksenani on muuttaa se hydrauliikkamoottorilla pyöriväksi laitteeksi Avantin keulaan. En ostanut sitä tästä liikkeestä, mutta tässä on hyvät kuvat ja tiedot laitteesta https://keymex.de/Schlegelmaehwerk-...n-105-m-Arbeitsbreite-als-leichte-Ausfuehrung Niittomurskain on kyllä erimerkkinen ja -värinen, mutta lienee peräisin samasta kiinalaisesta tehtaasta kuin tämä linkin murskain.

Onko tässä rakentelussa sitten mitään järkeä, kun kaupasta saa uuden niittomurskaimen heti käyttöön ja käytettyjäkin voi metsästää? Tarkoituksenani minulla on tehdä kevyehkö niittomurskain käytettäväksi 225:n kanssa. Teen murskaimen ja kiinnityslevyn väliin nivelöidyt aisat, joiden avulla murskain voi olla edessä tai sitten sivuun käännettynä. Tämä sivukääntö ja 225 on ehkä se juttu, miksi tähän kevytmurskaimen rakenteluun lähdin. Laitan murskaimen eteen myös tukipyörät, niin murskain pitäisi sitten kulkea kevyesti. Tarkoitus minulla on käyttää puomin kelluntaa tämän rakentelun tuloksen kanssa.

Mutta se kysymykseni, niin minkäkokoista hammaspyörämoottoria raati suosittelee? Nyt murskaimen kulmavaihde yhdessä hihnojen välityksen kanssa nostaa 540 kierroksen PTO ulostulon 1870 kierrokseen minuutissa. Hihnapyörien kokosuhde on niin, että ne nostavat nopeutta 1,19 kertaiseksi (155/130 mm).

EDIT: Tosiaan mietin tuota tehotarvetta ja kierrosnopeusasiaa. Edellisellä sivulla oli, että Avantin niittomurskaimissa on käytetty 11 cm^3 moottoria. Tuotto 225:ssa on 42 l/min, joka antaisi teoriassa nopeudeksi 11 cm^3 moottorille 3818 r/min. Tämä edellyttäisi varmaa täysiä kierroksia moottorista ja jos vähemmälläkin tilavuusvirralla niittomurskain leikkaisi hyvin, niin mieluummin ajaisin matalammilla moottorin kierroksilla. Ajonopeudet niittomurskaimella minulla tulee kuitenkin olemaan melko matalat.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on vanha niittomurskain 1500mm A21362 jossa on 42 kpl vasarateriä, uusissa laitteissa on 20 kpl vasarateriä, leikkujälki on huomattavasti parempi kuin tässä minun 42 terän laitteessa. Ajattelin että kokeillaan ottaa puolet pois, eli otin joka toisen vasaraterän pois järjestään , lähdin laitteen oikeasta reunasta, laitoin terät järjestykseen koneen alle jos koneesta tulee kovin tärisevä laite, laitan ne takaisin samaan järjestykseen. Ei muuta kuin 640 tulille kokeilemaan ja yllätys oli suuri, ei mitään ylimääräisiä värinöitä eli kone oli taspainossa, ja sitten niittämään ja lopputulos oli hyvä leikkujälki, sama kohde minkä ajoin viime vuonna pariin kertaan niin nyt meni kerta ajolla ja jälki oli paljon parempi, toki nostin tukirullaa myös lähemmas teriä, vaikuttiko myös tämä. Kenellä vaan on vanhan mallinen niittomurskain 42 vasaraterällä niin voin suositella ottamaan puolet teristä pois.
https://www.facebook.com/photo.php?...JEdaN4QAD_tAC820DBaXAY6A0aFQdw4f9VgtFkX8-B7sn
 
  • Tykkään
Reaktiot: Hartza
Hyviä huomiota edellisessä viestissä ja tässä on samalla omaa pähkäilyäni tähän mitoitusasiaani. Nykyisin Avantilla myynnissä oleva 1200 mm leveä niittomurskain on malliltaan A36730 ja tässä on suoravetomoottori, sivuilla jalakset sekä takana leveä rulla. Nettihaun perusteella tässä olisi 16 cm3 tilavuuden omaava moottori ja tälle suositeltu nestevirtaus on 30 l/min. Näillä arvoilla tulee kierrosnopeudeksi 1875 r/min. Taidanpa ottaa tästä esimerkkiä mitoitukseen ja kun minulla on 105 cm leveä leikkuri, niin otan pykälää pienemmän moottorin ja muutan samalla hihnapyörien välityksen 1:1 suhteeseen.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Sopiiko nykyisen mallin niittomurskaimen terät vanhempiinkin malleihin vai pitääkö niihin hankkia jotain erilaisia? Olen ajellut Y-terillä tähän asti ja mietin olisivatko vasaraterät kestävämpiä kun toisinaan löytyy kiviä ajoreitiltä. Y-terät ei tykkää kivistä. Onko jossain kuvia vasarateristä? Tuo ylläoleva facebook-linkki ei avautunut minulle. Laite on sellainen takarullallinen malli mutta kuitenkin vielä hihnavedolla, A21386.
 
Sopiiko nykyisen mallin niittomurskaimen terät vanhempiinkin malleihin vai pitääkö niihin hankkia jotain erilaisia? Olen ajellut Y-terillä tähän asti ja mietin olisivatko vasaraterät kestävämpiä kun toisinaan löytyy kiviä ajoreitiltä. Y-terät ei tykkää kivistä. Onko jossain kuvia vasarateristä? Tuo ylläoleva facebook-linkki ei avautunut minulle. Laite on sellainen takarullallinen malli mutta kuitenkin vielä hihnavedolla, A21386.
Mielikuva on että rummut olisi erillaisia mutta otappa kuva ja mitat nykyisestä kiinityksestä niin voin verrata vasarateriin.
 
Laite ei ole minulla täällä kotona mutta löysin vanhan kuvan joka on otettu kun se oli vielä uusi.
Mittoja en tietystikään nyt saa otettua.
:
niittoterä.jpg
 
Meneekö muilla niittomurskain täysin tukkoon heinästä ajettaessa tiheää min metrin korkuista heinää? Aikaisemmin olen ajellut sillä miehen korkuista ohdake/koiranputki/muu rikkakasvi kesantopeltoa ja on toiminut hyvin. Nyt yritän ajaa ylikasvanutta tiheää heinäpeltoa ja kone lopettaa pyörimisen kokonaan jo 10 min ajon jälkeen. Heinä kiertyy terärullan ympäri ja jumittaa sen.
 
Meneekö muilla niittomurskain täysin tukkoon heinästä ajettaessa tiheää min metrin korkuista heinää? Aikaisemmin olen ajellut sillä miehen korkuista ohdake/koiranputki/muu rikkakasvi kesantopeltoa ja on toiminut hyvin. Nyt yritän ajaa ylikasvanutta tiheää heinäpeltoa ja kone lopettaa pyörimisen kokonaan jo 10 min ajon jälkeen. Heinä kiertyy terärullan ympäri ja jumittaa sen.
ei nyt täysin mutta tosi hitaasti joutuu ajaan. tehtaalta aikoinaan sain neuvon että tukirulla aivan ulos eli leikkaus korkeus ylimpään asentoon.
 
Meneekö muilla niittomurskain täysin tukkoon heinästä ajettaessa tiheää min metrin korkuista heinää? Aikaisemmin olen ajellut sillä miehen korkuista ohdake/koiranputki/muu rikkakasvi kesantopeltoa ja on toiminut hyvin. Nyt yritän ajaa ylikasvanutta tiheää heinäpeltoa ja kone lopettaa pyörimisen kokonaan jo 10 min ajon jälkeen. Heinä kiertyy terärullan ympäri ja jumittaa sen.
Onko laite vasaraterillä, jos on ota joka toinen terä pois, teroita terät toimii paljon paremmin
 
Y-terät on toimineet heinikossa hyvin, ei ole koskaan ollut ongelmia tukkeutumisen takia. Heinät kietoutuu vain rummun päihin mutta siellä ne ei haittaa ajoa. Ei väliä onko kuivaa vai märkää heinikkoa.Tosin oikein tiheässä heinikossa joutuu etenemään hitaasti, muuten loppuu pyöritysmoottorista vääntö kesken. Siltikään ei laite ole tukkoon mennyt. Näkyy kyllä nuo rummutkin olevan aivan erikokoiset uudessa ja vanhassa mallissa. Täällä myös korkeussäätö aina ylimmässä asennossa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: avant quattro
Minulla on tuo vanhan mallinen ja vasaraterät niin ihan hyvin se pusikkoon uppoo.
Nopea tehdä kun parivuotta sitten raivasin kivet pois naapurin pusikosta niin uskaltaa painaa menemään.
 

Liitteet

  • 2022072822493703.jpg
    2022072822493703.jpg
    514,1 KB · Katselut: 98
  • 2022072822493700.jpg
    2022072822493700.jpg
    534 KB · Katselut: 105
  • 2022072822493701.jpg
    2022072822493701.jpg
    528,9 KB · Katselut: 100
  • 2022072822493702.jpg
    2022072822493702.jpg
    517,5 KB · Katselut: 92
Minulla on tuo vanhan mallinen ja vasaraterät niin ihan hyvin se pusikkoon uppoo.
Nopea tehdä kun parivuotta sitten raivasin kivet pois naapurin pusikosta niin uskaltaa painaa menemään.
Sulla on samannäköinen laite kuin mullakin, mistä olet saanut siihen vasaraterät?
Onko kuvaa minkänäköiset ne on?
 
Tehtaalta ostin varateriä. Oli jo näillä varustettu kun ostin? Hyvin menee pajukkoon noin 2.5-3cm maksimi mitä viittii hakkuuttaa.
 

Liitteet

  • 20220729_200723.jpg
    20220729_200723.jpg
    2,8 Mt · Katselut: 72
Täytyy olla erilainen rumpu kuitenkin vaikka kone näyttää samalta. Sinun terät on samanlaisia kuin tuossa Jyrkin kuvassa ja se malli taas ei käy minun rumpuun.
 

Uusimmat keskustelut