Korjattujen paikkojen ruostesuojaus | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Usein korjatessa vanha ruostesuojaus tai pinnoitus karisee pois, tulee poistettua ja se osin varmaan jopa hitsatessa voi kärventyä.

Millä olette esimerkiksi työkaluja, kaivuria ja sen semmoisia korjausten jälkeen ruostesuojanneet? Itse olen vedellyt päälle aina halpaa "projektimaalia", eli mustaa suihkepurkkimaalia.

Tähän lienee parempiakin ratkaisuja. Mitäs planeetan viisaat tähän sanovat?

Peruskauhojen korjauksen jälkeen tuntuu, että ne menee ruosteeseen todella nopeasti. Etenkin hitsaukset sieltä kauhan sisäpuolelta kuluvat esille maalistaan nopeasti ja alkavat ruostumaan.
 
jets sanoi:
Usein korjatessa vanha ruostesuojaus tai pinnoitus karisee pois, tulee poistettua ja se osin varmaan jopa hitsatessa voi kärventyä.

Millä olette esimerkiksi työkaluja, kaivuria ja sen semmoisia korjausten jälkeen ruostesuojanneet? Itse olen vedellyt päälle aina halpaa "projektimaalia", eli mustaa suihkepurkkimaalia.

Tähän lienee parempiakin ratkaisuja. Mitäs planeetan viisaat tähän sanovat?

Peruskauhojen korjauksen jälkeen tuntuu, että ne menee ruosteeseen todella nopeasti. Etenkin hitsaukset sieltä kauhan sisäpuolelta kuluvat esille maalistaan nopeasti ja alkavat ruostumaan.

-Jos korjaat laitetta jossa on rasvaa tai massaa, poista em. kaapimalla/pyyhkimällä ja liuottimella.

-Hiekkapuhalla maalattava ala terveeseen maalipintaan saakka, poista pöly yms. ja pohjamaalaa mielellään 20.min sisällä puhalluksesta.

-Pohjamaalaa parhaalla mahdollisella maalilla, paras tietämäni (ei 2-komponentti) pohjahaali teräkselle on
Spies Hecker:in Priomat 3255, käsittelykuiva n.15min kuluessa. (Saatavuudessa sattaa olla ongelmia. :cry: )

-Pintamaalin tarkoitus on sulkea pohjamaali, esteetisten seikkojen lisäksi, mutta tässä ei enää suurta virhettä
tapahdu vaikka suihkaiset "projejtimaalin" pintaan, kun pohjalla on kunnon tavaraa.
 
Avanttien pintakäsittely

Heti kärkeen - tässä kritisoidaan Avant'n pitakäsittelyä - toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenään.

Nykyisten tuotteiden pintakäsitely on ihan oikeasti surkea eikä kestä vertailua hyvälaatuisen suomalaisen metalliteollisuuden yleisiin standardeihin. Vika ei ole maalauksessa itsessään, joka useimmille komponenteille ja ainakin itse kuormaajille on ihan hyvälaatuinen perinteinen pulverimaalaus.

Avantin tuotantoprosessissa ilmeisesti useimmat levyosat leikataan nykyään joko laser- tai painevesileikkauksella. Tämä johtaa erittäin teräviin leikkaussärmiin. Jos ja kun tällaiset osat sellaisenaan menevät pulverimaalaukseen, tulee lopputuloksesta täysi susi. Maalikalvo on käytännössä nolla terävissä särmissä. Näistä korroosio lähtee liikkeelle yleensä vuoden - kahden sisällä.

Moisella laadulla suomalainen telakkateollisuus ei luovuttaisi yhtään laivaa. Telakoilla lähtökohtaisesti joka ikinen laser/plasma/vesileikattu kappale pitää huolella käsitellä ennen maalausta siten, että terävät kantit hiotaan jouheviksi tasaisen maalikavon aikaansaamiseksi. Tämä korostuu pulverimaalauksessa, jossa pulverin kertyminen pinnoille ohjataaan sähkökenttien avulla.

Nykyiset meidän Avant-laitteemme olen hionut alle vuoden ikäisinä reunoistaan auki pyöristäen kantit, pohjamaalannut Hempelin sinkkisilikaatilla ja ruiskuttanut n. 150 myytä alkuperäisen RAL-koodin mukaista Hempadur kaksikomponentti epoksia. Tällaiset pinnat kestävät (ilman mekaanisia vaurioita) taatusti useita vuosia ilman ongelmia.

Laatupalautetta
JJ
 
Voihan sitä kauhaa maalailla sisäpuolelta aina kun edelliset maalit kuluu puhki, mutta... Mun käytössä ei ainakaan maalit pysy kauhan sisällä eikä oikeen päälipuolellakaan. Ruosteet saa kauhasta parhaiten kauhomalla päivän sorakasaa :lol:

Pikasuojauksena toisarvoisissa kohteissa oon käyttänyt CRC:n sinkkispraytä. Muun merkkiset, lähinnä halpikset, ei oo toimineet läheskään yhtä hyvin. Toisaalta, jotenkin tuntuu, ettei toi CRC:n kamakaan ole enää aivan yhtä hyvää kuin ennen.

Paras suoja tulee kyllä 2k-epoksipohjamaaleilla ja 2k-uretaanimaalia pintaan. Ovat vähän kalliimpia ja hankalampia käyttää, mutta ei nekään kauaa kestä kulutukselle alttiissa kohdissa.

Jos olet tai käyt pääkaupunkiseudulla, niin käy kyselemässä lisää Deco-väristä
 

Uusimmat keskustelut