kd8500

Jäsen
2.3.2009
142
0
16
Hei

Osaluettelo on jo kasassa. Kunhan tässä päästään päätoimesta lomille - toivottavasti joskus elokuun aikan - niin katsotaan saadaanko hommaa eteenpäin. Helyjen hankinta ja vaihto on triviaalitekniikkaa. Ruiskutuspumpun säätö näissä piendieseleissä onkin jo mutkikkaampaa kuin minulle tutummissa keskinopeiden yksikköpumpuissa - koko pikkuruinen pumppuyksikkö pitää viedä erilliseen mittaus- ja säätöpenkkiin. Oikeat 1105-T arvot ovat jo kotona - tosin perustuen venepuolella käytettäviin Kubota Beta sovellutuksiin. Potkurikäyrät eri nopeusalueilla ja hydraulipumput eri tilavuusvirroilla eivät olennaisesti poikkea toisistaan (?).

Pakokaasuahdin ja pakosarja tullaan eristämään vuorivillalla ja lasikuitukankaalla. Pakoputkistoon tarvitaan pari muutosta ja mahdollisesti myös muovikuoreen lämmönsäteilypinnoitusta.

1105-T on väännöltään lähes sama kuin 635'ssä käytetty malli 1505 varsinkin alle 2000 RPM alueella, joten odotan itse merkitävää parannusta tilanteissa, jossa moottori nyt tukehtuu.

Kohta kai oikea kesäkin alkaa...
JJ
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
1
38
Hienoa kuulla että homma on vireillä. Mielenkiinolla odotan millaisia kokemuksia tulee.

Omassa koneessani syötön lisäys auttoi mukavasti "stumppaamis" ongelmaan.

Käsittääkseni näissä pienissä dieseleissä säätö ei ole ongelma, kun soppaa antaa
riittävästi saa voimaa.
Kulutus voi hiukan nousta, mutta sillä ei ole merkitystä,
kun määrät on kuitenkin niin pieniä.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Yltiöpäisestä sopan lisäämisestä tulee muita ongelmia. Pitäisi olla EGT-mittari. Pieni syötön lisääminen todellakin parantaa mukavasti 20 heppasen Kubotan tehoa.
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Sekatyömies sanoi:
... kun soppaa antaa riittävästi saa voimaa.

Tuo on juuri "yltiöpäinen" neuvo ja aiheuttaa ongelmia. Minä en kyllä suosittele sitä kenellekkään joka ei todella tiedä mitä tekee. Sekatyömies tietenkin tietää kuinka syöttöä tulee lisätä juuri oikea määrä, mutta meidän tavallisten harrastelijoiden ei tule sännätä ruuvaamaan lisää syöttöä loputtoman voimankaipuun tuskissa.
 

jarine80

Jäsen
28.10.2011
99
0
6
keski-suomi
Voimasavu on aina kivaa..... :mrgreen: tosin sankavit.. Aikaisissa vapaastihengittävissädieselmoottoreissa ei paljoa muuta eroa huomaakaan....
Paitsi kulutuksessa :lol:
Ps.ei suositella takuun alisiin laitteisiin :ugeek:
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
1
38
Timberman sanoi:
Sekatyömies sanoi:
... kun soppaa antaa riittävästi saa voimaa.

Tuo on juuri "yltiöpäinen" neuvo ja aiheuttaa ongelmia. Minä en kyllä suosittele sitä kenellekkään joka ei todella tiedä mitä tekee. Sekatyömies tietenkin tietää kuinka syöttöä tulee lisätä juuri oikea määrä, mutta meidän tavallisten harrastelijoiden ei tule sännätä ruuvaamaan lisää syöttöä loputtoman voimankaipuun tuskissa.

Jostakin syystä "Timberman" haluaa tulkita aina kirjoittamaani kuin "piru raamattua". Olen pahoillani jos olemassaoloni
tällä saitilla ärsyttää, toivottavasti siitä on kuitenkin suuremmalle joukolle jonkinlaista hyötyä. :)

-En kehoittanut ketään tekemään mitään, vaan kerroin kokemuksen oman koneeni osalta.

-"Riittävästi" ei ole tässä tapauksessa sama kuin mahdollisimman paljon, vaan sopivasti.
Oikea polttoaineen määrän lisäys poltettavaan seokseen ei aikaan saa "voima savua", vaan päästötavotteiden vuoksi laihaksi
säädetty seos korjataan vastaamaan moottorin tarpeita parhaan suorituskyvyn aikaansaamiseksi.
Kuten todettu tehon kasvu on ahtamattomassa moottorissa vähäistä, tähän en omassa koneessani pyrkinytkään,
vaan parantamaan käyttöominaisuuksia. -Siinä koen onnistuneeni.

Kaikille neuvoksi: ÄLKÄÄ KOSKEKO MOOTTORIN SÄÄTÖIHIN!!!
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
861
138
Bobäck
Annetaan kaikki kukat kukkia.
Kokemuksiahan täällä jaetaan. Myönnän itse kyllä että 20hp Kubota voisi olla vähän sitkeämpi. Yllättävän helposti stumppaa varsinkin jos kierroksia ei ole kovin paljon.

Täytyy puhua Kennethin kanssa....
 

Leppis

Ylläpito
2.10.2008
3 673
656
113
Todellakin säätöihin ei kyllä kannata koskea ellei oikeasti ole tietoinen määristä!
 

kd8500

Jäsen
2.3.2009
142
0
16
Hei kaikki ahtaajat ja syötön lisääjät

En todellakaan tarkoittanut avauksellani aiheuttaa tälle hienolle foorumille skismaa aiheuttavaa turinaa.

Kaikessa hapettumisessa ideaalitilanne on stokiometrinen palaminen eli Avantin Kubotassa tulisi olla juuri se määrä polttoaineen hiiltä, jonka moottorin sisään imemä/ahtimella pumppaaman ilman sisältämä happi pystyy hapettamaan hiilidioksiidiksi.
Moottoritekniikassa tunnettu juttu on, että käytännössä mikään mekaaninen säätöjärjestelmä ei pysty hallitsemaan koko kuormitusalueen stokiometristä eli tasapainoista palamista. Nykyiset yhteispaineruiskutussäädöt ovat lähellä täydellisyyttä. Erityisesti nopeat kuormitusvaihteut aiheuttavat haasteita - käytännön seurauksena koemme liian laihan palamisen mekaanisen tehon nyykähtämisenä tai vastaavasti ronskin polttoaineen syötön aiheuttaman mustan pakokaasupilven.
En ihan ymmärtänyt, mitä tämän ketjun kirjoittajat tarkoittavat "yltiöpäisyydellä". Liian suuri syöttö ei sinänsä pitäisi rikkoa mitään - ainoastaan kuluttaa enemmän euroja polttoaineeseen ja syöttää vain osittain palanutta hiiltä ilmakehään.

Avanttien Kubotat ovat varsin konservatiivisia etukammiomoottoreita ja säädetty sopivalle ilmaylijäämälle, jolla varmistetaan kunnollinen palaminen - harva Avant sylkee mustaa lakua taivaalle. Eli on totta, että pieni syötön lisääminen antaa varmasti lisää vääntöä ja siis myös lisää tehoa - ainakin meidän kylmillä latitudeilla. Ympäristön kannalta on parempi, että kaikki moottorit toimivat mahdollisimman suurella ilmaylijäämällä - tästä johtuen ehdotan, että ennen kuin kasvatetaan ruiskutuksen määrää lisätään ilmaa - esim. Kubotan itse suunnittelemalla pakokaasuahtauksella - kts. Kubota 1105-T erittelyt.

Parhain terveisin
JJ
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
He-hee, eihän toki. Ei tämä aihe mitään skismaa aiheuta. Päinvastoin. Erittäin mielenkiintoinen aihe. :lol:

Kuten edellä totesin, syöttöä lisätessä pitäis mun mielestä olla käytössä EGT-mittari, millä varmistutaan, ettei pakosarja ala hohkaamaan liian kuumana. Koneet on kuitenkin suunniteltu vakiokoneen lämmöntuotolle. Itsekin totesit, että muovokuoriin tulee lämmönsäteilypinnoitteet ja pakosarjaan lämmöneristeet. Varmasti ihan fiksu idea. Toki turbolla tehon lisäys varmasti ihan eri luokkaa kuin pelkkää syöttöä säätämällä, mutta tehon lisääminen yleensä aina saa aikaan lisää lämpöä, mikä taas pitää huomioida, ettei siitä tule ongelmia. OK ?? :shock:
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
1
38
Kiitos JJ!
Osasit hienosti, ymmärrettävästi ja tyhjentävästi kertoa tämän asian.
Periaateiltaan yksinkertainen juttu, mutta kannattaa hankkia
moottori kohtaista tietoa ennen säätöä.
Pikku Kubotan osalta tietoa oli helppo saada.