Kuljetuskaluston huolto | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 154
928
138
Avataanpas tällainen juttu...
Tuli hommattua kesällä käytetty lavettiperäkärry Eduard Atlas 2700 Avantin kuskaukseen.
Jotain lukkojen ja saranoiden rasvailua tuli tehtyä heti. Niin ja vinssin huolsin, kun oli jäänyt jumiin.
Nyt sitten keskellä talvea tuli heti katsastus ajankohtaiseksi. Seuraavan katsastuksen yritän hoitaa kyllä vähän lämpöisemmissä merkeissä.
Putsasin jarrurummut ja kengät, säädin kaikki kohdalleen ja tarkistin valojen toiminnan.
Ja sitten katsastukseen, vaan eipä kelvannut. Seisontajarru ei pitänyt tarpeeksi hyvin!?
Miten se on mahdollista samaa jarrutankoa seisontajarrukahvan välityksellä vedetään, kun työntöjarrukin!? (Knott KF27)
Ja ne normaalijarrut piti aivan tasaisesti ja tarpeeksi isolla voimalla jarrudynamometrin mukaan.
Vaan ei seisontajarru jaksanut lähellekään sallittua rajaa. Miten tulikin mieleen Jopen laulu "katsastus inssi nauraa..."
Jarrukahvan mekanismissa on sellainen jousipidätin putken sisällä, olisiko siellä jäätä ja hiekkaa tai jotain muuta välissä.
Ei kun kärry sulamaan talliin ja purkamaan seuraavana päivänä. No löytyi se vika, jarrukahvan pidätinpidätin jousi oli mennyt 12 palaseen tai ainakin löytyi niin monta palaa. Ei ihme, ettei jarrukahvassa ollut voimaa vääntää jousen palojen jumittaessa välissä. Lisäksi jousen sisällä oleva kaasuvaimennin oli jumissa.
 

Liitteet

  • DSC_0493.jpg
    DSC_0493.jpg
    458,1 KB · Katselut: 1 764
  • knott kf27.jpg
    knott kf27.jpg
    19 KB · Katselut: 1 760
Joka toinen vuosi katsastus jarrullisessa.
Välillä kannattaa huoltaa...
 
Oliko montavuotta tuo käsikahva ehtinyt keräämään pölyä ja suolaa? Johtuikohan palasiksi meno vaikka vesisateesta ja sen jälkeisestä jäätymisestä vai ihan valmistajan suunnittelemasta 'hallitusta ikääntymisestä'.

Vinssille etsin joskus suojahuppua, muttei tullut tarvikeliikkeissä vastaan. Otin sitten asuntovaunun renkaansuojat ja laitoin siitä suojuksen. Tosin arveluttaa, että pääseekö sinne kuitenkin kosteutta ja kuivaako se tarpeeksi jos niin käy. Mutta vähemmän suolakuraa se pitäisi saada suojattuna.

Mistähän saisi kärryyn sellaisia polttimoita, jotka kestäisi. Joko liittimet hapettuu, polttimo putoaa pois tai hehkulanka tärisee katki. Liittimeen voi laittaa hieman suojarasvaa, mutta hehkulangalle ei voi mitään. Ja kun niitä useasti vaihtaa niin lampunkanta väljistyy. LED on tietysti yksi mahdollisuus, mutta onko niitä laillisia hehkulampun kantaan sopivia? Koko valaisimen vaihto LED malliseksi taas muuten turhaa, mullakin on puolen vasta vuoden vanha Eduard. Ja LED valaisimet näyttää aika kiinteiltä rakenteilta eikä taida saada vaihto-osia kun kansiosat säröytyy hommien tiimellyksessä.

Jos ei tarvitse kärryä talvella (tammi-huhti), niin katsastuksen voi tehdä vasta toukokuussa ja saa vuoden 'säästöä' katsastusmaksussa.
 
Taisi kärry täyttää 6v. Ei silti vielä pitäisi jousien katkeilla. Joka vuosi katkennut kahdesta kohdasta :)
Led polttimoita löytyy kyllä käypäsiä. Mononen, IKH.
 
exjko sanoi:
Mistähän saisi kärryyn sellaisia polttimoita, jotka kestäisi. Joko liittimet hapettuu, polttimo putoaa pois tai hehkulanka tärisee katki. Liittimeen voi laittaa hieman suojarasvaa, mutta hehkulangalle ei voi mitään. Ja kun niitä useasti vaihtaa niin lampunkanta väljistyy. LED on tietysti yksi mahdollisuus, mutta onko niitä laillisia hehkulampun kantaan sopivia? Koko valaisimen vaihto LED malliseksi taas muuten turhaa, mullakin on puolen vasta vuoden vanha Eduard. Ja LED valaisimet näyttää aika kiinteiltä rakenteilta eikä taida saada vaihto-osia kun kansiosat säröytyy hommien tiimellyksessä.

Omassa kevyessä peräkärryssä on vielä 8 vuoden jälkeen alkuperäiset polttimot eikä muutenkaan mitään sähkövikoja. Mönkkärissä taasen oli tätä jatkuvaa polttimoruljanssia takavalossa ja käänsin polttimon runkoa, johon polttimo kiinnittyy, siten että hehkulanka jää pystyyn. Jo alkoi polttimot kestämään. Oisko näin mahdollista tehdä peräkärryssäsi?
 
exjko sanoi:
Jos ei tarvitse kärryä talvella (tammi-huhti), niin katsastuksen voi tehdä vasta toukokuussa ja saa vuoden 'säästöä' katsastusmaksussa.
:?:

Eli siis, kun sanotaan näin niin "Seuraava katsastusaikaväli 1.1.2017 - 2.1.2018" milloinkas sitä pitääkään käydä näyttämässä tuota pikkukärryä? Meinaan, että jos vasta 2018 niin hyvässä lykyssä (lue: yltiöpäisellä ahkeruudella) voisin ehtiä saamaan projektin valmiiksi ja 'joku muu' saisi hoitaa katsastuksen... :)
Ja toisaaltaan todellisuudessa siis katsastaisin vasta toukokuulla '18 niin myyntivaltiksi tulisi 'seuraava katsastus 2021'?
 
Kävin katsomassa omaa kärryäni ja tuo knott:in käsijarru on niin että jos nokkapyörä pitää kärryn suorassa ja erehdyt säilyttämään kärryä käsijarru päällä niin sadevesi pääsee valumaan tuonne jousen suojuksen sisälle. Ja loput on todennäköisesti siitä johtuvaa.

Eli säilytyksessä pitää olla käsijarru pois päältä ja kiilat pitämässä kärryä paikallaan. Käsijarruunhan ei voi muutenkaan luottaa koska kärryissä on peruutusautomatiikka joten renkaan takana vähintään pitää olla kiila.
 
bleve sanoi:
Kävin katsomassa omaa kärryäni ja tuo knott:in käsijarru on niin että jos nokkapyörä pitää kärryn suorassa ja erehdyt säilyttämään kärryä käsijarru päällä niin sadevesi pääsee valumaan tuonne jousen suojuksen sisälle. Ja loput on todennäköisesti siitä johtuvaa.
Joo vesi menee kyllä sisälle ja samalla myös muu maantiepöly. Tosin jousikotelo on yhtä avonainen toisestakinpäästä.
Suola on varmaan se pahin, joka ruostuttaa jousen äkkiä. Jotain voiteluainetta kannattaa suhauttaa välillä sisälle.
bleve sanoi:
Eli säilytyksessä pitää olla käsijarru pois päältä ja kiilat pitämässä kärryä paikallaan. Käsijarruunhan ei voi muutenkaan luottaa koska kärryissä on peruutusautomatiikka joten renkaan takana vähintään pitää olla kiila.
Joo, miten on muutenkaan järkevää säilyttää kärryä pitempää aikaa jarrut päällä. Saattaa jumiutua kiinni asentoon.

Tämä oli kanssa yllättävä asia peräkärryjen akseleista. Suurin osa kumijousitettujen akseleista on onttoja. Nämä saatavat ruostua huomaamatta puhki ja katkaista koko akselin.
Tuolta löytyi ohjeita http://www.valeryd.fi/fragor/fragor18.asp
 

Uusimmat keskustelut