Kuljetusvakuutus.

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
0
36
Kerran Ylöjärvellä vieraillessani näin tehtaan takapihalla uutuudenkarhean 630:n hytti lintallaan ja
kauha solmussa. -Oli kuulemma ollut peräkärryssä, joka oli lähtenyt heittelehtimään ja Avantti
karannut kyydistä. :eek: -Kuljetus ei ollut vakuutettu, siis kallista tuli omistajalle!

Minun Avanttini ei myöskään ole rekisteröity, eikä vakuutettu. Mietin tuota em. tapausta ja sitä
mitähän maksaa pienkuormaajan kertaluonteinen kuljetusvakuutus esim.kokoontumiseen tai
koneenvaihtoreissu? -Onko tietoa/kokemusta kertavakuuttamisesta?
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 092
27
48
Voihan kaskon ottaa myös muutamaksi päiväksi, se tulee yleensä huomattavasti halvemmaksi kuin kertaluonteinen kuljetusvakuutus. Olen tätä selvitellyt aiemmin ja aina päätynyt kaskoon jos sen vaan vehkeeseen on saanut. Valitettavasti en kuljetusvakuutuksen nykyhintoja tiedä.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Joskus kysyin Tapiolasta. 70 e/ päivä.
Aika kallista. Nyt kasko jossa vakuutus kuljetukselle ja pakkaamiselle.
 

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
0
36
Maasturisti sanoi:
.... Nyt kasko jossa vakuutus kuljetukselle ja pakkaamiselle.
Paljonko on kaskolla vuodessa hintaa, mikä yhtiö, millaiseksi laitteeksi Avanttisi on luokiteltu (traktori?),
onko rekisterissä?
Mikä on "vakuutustuotteen" nimi? -Minulla on toinen vene vakuutettu Tapiolassa "Vene 100" vakuutuksella,
joka on kohtuu hintainen, ja sisältää kuljetuksen ja kuormauksen. Lieneekö saman kaltainen pienkuormaajille?

-Kyselen siksi, että on helpompi menneä kyselemään vakuutusyhtiöiltä, Avantit kun eivät välttämättä
ole yksiselitteisin juttu. :roll:
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Mulla on nyt vakuutus pohjolassa, kasko n. 250e. Vakuutuksen saaminen mieleiseksi kesti kaikkinensa reilun puoli vuotta.

Työkoneiden vakuutus perustuu lähtökohtaisesti koneen + varusteiden uushankintahintaan, josta lasketaan alennukset käyttöönottovuoden mukaan. Tilanteesta tekee kimurantin se että usein työlaitteet ovat eri ikäisiä konetta vaihdettaessa. Sain lopulta sumplittua koneelle päivän arvon, jota käytettiin vakuutuksen perushintana. Ongelmia tuli sitten heti kun varusteet vaihtuivat hiukan ja päästiin melkein lähtötilanteeseen tinkaamisen kanssa.

Jos vakuutuksilla ei ole tavaton hoppu, päättyy yhtiöille tehty
tarjouspyyntö avant vakuuttamisesta vappuna ja tarkennusten jälkeen toukokuussa pitäisi olla helpompi malli saatavilla ainakin yksityiskäyttöisille laitteille.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 499
321
108
Bobäck
Jos selaatte lakia vähän tarkemmin niin jokainen ajettava ruohonleikkurista alkaen pitäisi olla rekisteröity ja sitä kautta tottakai vähintään liikenne vakuutettu. Omalla pihallakaan ei saa ajaa rekisteröimätöllä moottoriajoneuvolla ellei se ole täysin aidattu/suljettu piha. Näin useimmissa(lähes kaikissa) pihoissa ei ole joten ne siis pitää rekisteröidä. Kokemuksesta voin sanoa että harva ajettaruohonleikkuria pystyy rekisteröimään. Ei riitä laturin teho että saisi tarpeelliset valot siihen.

Tämä on yksi iso syy että siirryin Avanti käyttäjäksi -jotta sain ne rekisteriin. Ne rekisteröidään moottorityökoneiksi ja myös vakuutetaan sellaisiksi. Ei ole kallis lysti.

Miettikää tilannetta että joku jää alle?! Ei löydy yksikään vakuutus joka korvaa jos siinä on ei vakuutettu moottoriajoneuvo mukana. Ja se että se on rekistöimätön ei tee asiaa yhtään paremmaksi.

Elikä rekisteröikää niitä ja muistakaa ottaa vakuutus niihin!
 

lajaatena

Jäsen
29.10.2009
672
24
18
Etelä-Suomi
Olen vähän erimieltä siitä rekisteröinnistä,
15 § (16.4.1993/361)
Liikenteessä käytettävää moottoriajoneuvoa varten on ajoneuvon omistajalla, ei kuitenkaan valtiolla, oltava «liikennevakuutus» 19 §:ssä tarkoitetussa vakuutusyhtiössä. (29.12.1994/1493)
tässä liikennevakuutuslaista ja asetuksesta kopioitu tietoa
1 § (30.12.1993/1626)
Moottoriajoneuvoksi, jota tarkoitetaan liikennevakuutuslaissa (279/59), ei katsota:

1) sellaista moottorityökonetta tai traktoria, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa edellyttäen, ettei sitä ole rekisteröitävä;
2) leikkuupuimuria tai muuta sadonkorjuuseen tarkoitettua ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen (1703/92) mukaan rekisteröinnistä vapautettua maatilatalouden moottorityökonetta;
3) rekisteröinnistä vapautettua perävaunua, perärekeä tai hinattavaa laitetta; eikä
4) sellaista lapsen kuljetettavaksi tarkoitettua ajoneuvoa, joka on varustettu moottorilla ja joka rakenteensa tai varusteidensa puolesta ei ole rekisteröitävissä.
A ajoneuvojen rekisteröinnistä 1703/1992 on kumottu A:lla 1598/1995. Ks. L ajoneuvolain muuttamisesta 233/2007.
Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä:
1 kohta on kumottu L:lla 16.4.1993/361. (16.4.1993/361)
2) kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen; (5.12.1974/898)
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 499
321
108
Bobäck
Kyllä noita voi vääntää. Tiedän sen. En lähde väittelemään koska en jaksa pykäliä hakea. Väittämääni perustuu siihen mitä valvova viranoimainen ja LVK(liikenne vahinkokeskusken) juristi sanoi. Siellä oltiin kovastikin sitä mieltä että ainoa paikka joka käytännössä täyttää kriteerit on sisäautomiksoradat.

Mutta tosiaan näitä voi vääntää. Ja tärkeä muistaa tuo maatalouskäyttö jne. Näihin suhtaudutaan vähän eri tavalla. Ruohonleikkureita (perus Husse ja Stiga) kuulemma sakotetaan mm Joensuussa ja mitä kuulin myös Järvenpäässä. Mutta laithan saa tulkita aina niin kuin itse parhaaksi katsoo, sehän tiedetään.

Mutta kaikki Avantit mitkä tiellä liikkuu, olkoon yksityisiäteitä tai ei ovat moottorityökoneita ja yli 500kg jne. Eli kilpiin jne. Jos haluaa kiemurella että ne ovat maatalousvärkkejä niin feel free!
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 499
321
108
Bobäck
Löysin materiaalin mitä kokosin silloin 2 v sitten näistä härveleistä.

Sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen tai tienpitoon rakennettua tai varustettua moottorityökonetta, sekä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta on vapautettu rekisteröintivelvollisuudesta.

Mutta siinä ne sitten melkein on. Eli varmaan osa Avanteista ovat sellaisessa hommassa että tämän voi tulkita siihen. Suurin osa ei.

Tuossa vielä Työkoneen määritelmä:
Moottorityökone on työkoneeksi rakennettu ajoneuvo. Moottorityökoneita ovat esimerkiksi kauhakuormaimet, puominosturit ja lakaisukoneet. Moottorityökoneen  suurin sallittu nopeus on enintään 40 km/h. Tienpidossa käytettävä moottorityökone saa kuitenkin kulkea yli 40 km/h. Toinen poikkeus koskee satamissa käytettäviä veto­trukkeja, joiden suurin nopeus saa olla 50 km/h.
Moottorityökoneeseen saa kytkeä perävaunun tai muun hinattavan laitteen, mutta siinä on sallittua kuljettaa vain koneen omia poltto- tai voiteluaineita ja työssä käytettäviä varusteita.
Yksityiskohtainen moottorityökoneen määritelmä on Ajoneuvolain (1090/2002) 15 §:ssa


Mutta kuten jo kirjoitin, jokainen tekee omat ratkaisut asiasta.
 

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
0
36
STEFFECTIVE sanoi:
Mutta tosiaan näitä voi vääntää. Ja tärkeä muistaa tuo maatalouskäyttö jne. Näihin suhtaudutaan vähän eri tavalla. Ruohonleikkureita (perus Husse ja Stiga) kuulemma sakotetaan mm Joensuussa ja mitä kuulin myös Järvenpäässä.
Mitenkään "vääntämättä" on kyllä vaikea uskoa, että kun joku leikkaa nurmikkoa takapihallaan, häntä
siitä sakotettaisiin. Vaikka sen tekee rekisteröimättömällä ruohonleikkurilla ja Joensuussa.

Minulla on myös samankaltainen mielikuva alle 15km/h liikkuvista pienkoneista, kuin "Lajaatenalla".
-Sillon kun niiden käyttö rajoittuu tiealueitten ulkopuolelle ei rekisteröintiä edellytetä.
Tuskin esim. Avant Tecno voisi myydä suurimman osan tuotteistaan ilman tieliikennesarjaa, "laittomaan käyttöön".

Eihän ruohonleikkureihin ole edes saatavana tieliikennevarustusta, kyllä tuossakin joku tolkku pitää säilyttää,
muuten tässä ollaan kaikki kiintestöjään hoitavat raudat ranteissa. :lol:
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 092
27
48
Määritelmä alle 15 kmh laitteiden vakuutuspakkottomuudesta pitänee paikkansa. Jos kuitenkin vakuutusyhtiöstä asiaa kysyy, niin he kauppaavat totta kai liikennevakuutusta erinäisillä syillä. Kuitenkin periaatteessa liikennevakuutuspooli tms korvaa ne vakuuttamattomien työvehkeiden vahingot aivan kuten puimurien tapauksessakin. Rahat saadaan pakollisista vakuutuksista jne.

Mutta, se on kuitenkin valtion alainen instanssi ja yksityinen kansalainen joutuu vääntämään jonkin verran ennekuin korvausta saa. Ihan sama kuin hirvivahingoissakin. Periaatteessahan valtio maksaa, jos joutuu kolariin hirven kanssa. Mutta kuka sieltä korvauksia saa, onkin jo vaikeampi juttu.

Poliisin en usko sakottavan ruohonleikkurin ajosta omalla tontilla, mutta varmaan jo yleisellä tiellä ajettaessa on sakotusoikeus tapauksesta riippuen. Eikä pelkällä liikennevakuutuksella silti saa tiellä ajaa, jos kone itsessään ei täytä tieliikennemääräyksiä.

Sakoista selviää kuitenkin suht pienellä rahalla, mutta jos annat koneen lainaksi naapurille ja hän loukkaantuu vakavasti ajettuaan sillä ojaan niin silloin on kyse suurista rahoista.

Joten käytännössä monelle on mielekkäämpää ajella vakuutetulla vehkeellä, niin vahingon sattuessa asiointi vakuuttajan kanssa on selkeätä.

Varkausvakuutusta ei ajettavalle ruohonleikkurille saanut järkevästi erikseen, kotivakuutus kattaa kuitenkin senkin olisiko ollut 3000 euroon saakka.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 499
321
108
Bobäck
Suomessa voi myydä lähes mitä vaan.

Tulkinnat on kovin erilaiset eri paikkakunnilla. Ei siitä mitään stressiä kannata ottaa. oli vaan asia mitä nousi esille tuossa pari vuotta sitten. Stiga yritti kovasti kehittää "tieliikenne pakettia" mutta ongelma oli laturin pienehköä koko.

Selkeästi huomaa että toiset huoltofirmat ovat siirtyneet käyttämään rekisteröityjä leikkureita vanhojen sijaa. Todennäköisesti ei sen takia että he haluavat maksaa moninkertainen hinta koneistaan.

Saathan sä autoakin ostaa ilman kilpiä ja veroja jne. Mutta silloin se ei ole tieliikennekäyttöön.Se on ostajan vastuulla.

Ruotsissa ne ratkaisivat ruohonleikkuri ongelman hyväksymään pelkän kolmion taakse. Toki siellä on yleensä keksitty hyviä yksinkertaisia käytännön ratkaisuja.

Kun otin asian esille liikenneministerön kanssa niin he eivät halunneet asialle mitään tehdä. Totesivat vaan että se on valinta kysymys millä koneella ajaa ja missä.

Summa summarum. Jokainen tekee niin kuin haluaa mutta muistakaa sentään liikennevakuutusta nnihin!

Iloista pakkaspäivää kaikille.
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 499
321
108
Bobäck
Ruohonleikkurilla ajosta omalla pihalla on täysin kiinni siitä miten paljon poliisi katsoo sormien välistä. Ei ne mun tietääkseni sakota yksityisi ihmisiä, huoltofirmat ovat olleet kohteet. Ja toki pihan laatu, eli onko suljettu alue jne vaikuttaa asiaan.

Se on niin sanottu määrittely asia ja sen jälkeen tulee tulkinnat siihen. ;)
 

220

Jäsen
4.1.2009
78
0
6
Mielenkiintoisiahan nää vakuutusasiat on. Kaikki koneeni on rekisterissä jotka saa. Myös ajoleikkuri ( Kubota 3060) joka on rekisteröity traktoriksi. Kaivinkone on ainoa jota ei saa rekisteröityä (Nante 18) ollenkaan. Ei kaivinkoneita yleensäkään saa, ainakaan tela-alustaisia. Kuitenkin siinäkin kaikki mahdolliset vakuutukset mm. kasko, konerikko, seisontapäiviltä korvaus ym. Käsittääkseni siitä että ei ole rekisterissä ei ole ongelmia. Ilmeisesti valmistajalla/ maahantuojalla iso merkitys siihen miksi laitteeksi rekisteröidään. Traktori on ylivoimaisesti paras ja halvin. Esim. konerikkovakuutus muihin vain 5 vuotiaaksi, traktorit 10-15 vuotta yhtiöstä riippuen. Bobcatin sai ennen traktoriksi, nykyään moottorityökone. Kramerin saa traktoriksi vaikka ei uskoisi. Eikä tuo leikkurikaan traktorilta näytä...
 

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
4 499
321
108
Bobäck
Vakuutupuoli on melkoinen viidakko. Vaimo on vakuutusvirkailija ja on aina ollut hyvin ihmeissään näistä vekottimista. Tuntuu että sellaista yhtenäistä linja vakuutusyhtiöillä ei ole. Eli voi saada hyvin erilainen vastaus riippuen mistä kysyy ja keneltä. Mutta olet aivan oikeessa. Koneet kannattaa rekisteöidä ja vakuuttaa hyvin. Koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja silloin on myöhäistä olla jälki viisas. Itsellä koneet ei ole vaimon työpaikan kautta vakuutettuja.

Mulla on sellainen tunne että valmisteilla olisi joku laki hanke mikä liittyisi näihin "vaikeesti" määriteltyihin ajoneuvoihin kuten ruohon leikkurit. Näin ymmärsin tuolta LVkn suunnalta.

Ainoa tällä hetkellä jolla on oma poikkeus on lumikelkat. Niille on jo räätälöity omat säännöt viranomaistaholta.

Hommat siis etenee, mutta hyvin hitaasti.... Siihen asti mennään läpisormien katselulla ja omalla harkinnalla :p
 

Maukka70

Jäsen
5.10.2008
234
0
16
Oon ihan huoletta ajanut Avantilla ja Terrillä sorateillä.
Yritin saada Terriä vakuutuksiin mutta ei ainankaan Pohjolassa ollut vakuutusta moiseen.
Oli hieman työlästä selittää vakuutusvirkailittarelle mikä kone on kyseessä.
Meni varmaan puolivuotta kun sai ei päätöksen.
Tais homma tyssätä juuri noihin teloihin.
Rekisteröidäkin yritin katastusasemalla mutta tulos oli samanlainen.
Mutta on tossa vanha mopokilpi tallella.
Se on kelvannut vielä ;)

Mauri
 

iakkivir

Jäsen
3.10.2010
140
0
16
Rauma
Moi
Vakuutuksesta, mulla 420 työvälineineen (arvoksi laskettu 30 000 €), vakuutus IF-yhtiössä.
Liikenne vakuutus, täyskasko vakuutus.
Täyskasko sis. - yhteentörmäys, tieltä suistuminen, ajoneuvon kaatuminen, tien sortuminen, muu ajoneuvon ulkopuolelta kohdistuva vahinkotapahtuma, irtipäässyt tuli tai ajoneuvoon suoraan kohdistunut salamanisku, ajoneuvon tai sen vakiovarusteen varkaus, luvaton käyttö, käyttövarkaus tai näiden yritys (rikoslaki 28:7-9c), tahallinen vahingonteko (ilkivalta), yhteentörmäys hirven kanssa (ps. taitaa olla laiska kuuro ja sokea hirvi jos mä avantilla siihen törmään, niin no myös kuollut hirvi on mahdollinen :roll: ), tärkeä viimeisenä ajoneuvon kuljettaminen muulla ajoneuvolla.
Suoranaisen omaisuus vahingon lisäksi korvataan - ajoneuvon tielle nostosekä sen kuljettaminen lähinpään hyväksyttävään korjaamoon, jos ajoneuvoa ei voida sinne ajaa, kohtuulliset varkauden aiheuttamat ajoneuvon noutamis- tai palauttamiskustannukset, kohtuulliset kustannukset, jotka vakuutuksenottajalle aiheutuvat sattuneen tai välittömästi uhkaavan vaaran rajoittamisesta tai torjumisesta.
bonukset 75% uudet vakuutkset, vuosimaksu 183,29€

Tämä edullisin minkä löysin.

ps. Nykyään joillakin yhtiöillä on ns. rekisteröimättömien "koneiden" paino alle 2 tn liikennevakuutus luokka.

Terv KaiK
 

Timo59

Jäsen
27.11.2019
17
10
3
Tervehdys ja kiitoksia ryhmään pääsystä.
Nyt on Avantin hankinta loppusuoralla. Ensi viikolla tulisi Avantin haku ajankohtaiseksi, niin kysäisen että mistä ja mihin hintaan saa kotia kuljetuksen ajaksi Avantille kuljetusvakuutusta? Tarkoitus olisi tuoda kone kotiin peräkärrikyydillä..
 

Aku9

Moderaattori
23.12.2012
218
41
28
KOUVOLA
Kyllä lähtisin sitä kysymään auton / kärryn vakuutusyhtiöstä, Jos hinta sitten tiputtaa hanurille niin uutta mietintää.
Tätä ei monikaan mieti kun käryllä arvokasta tavaraa kuskaa.
 

MikaV

Jäsen
29.10.2019
69
29
18
Uusikaupunki
Juuh,
omalta yhtiöltä kysymään, että tämmönen tilanne, miten menetellään, eikä sitte jälkikäteen kyselemään, että näin kävi... kuka korvaa...:(