Kulkeeko Avant Muulilla?

Enkku

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.9.2011
14
1
3
Ylöjärvi
Tuli hankittua vähän käytetty 520 ja nyt täytysi löytää sille kuljetuskalusto. Onko kenelläkään käytännön kokemusta Muuli Pro 900J -kärrystä?

Kärry on yksiakselinen ja kantavuus joku noin 1200 kg, joten konetta ja työlaitteita ei samaan kuormaan ainakaan saa tungettua. Muulissa kiehtoo hinta, joka on pyöreästi 1500 pienempi kuin esim halvin tarkoitukseen (tosin paremmin) sopiva Majava.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Kokonaisuutena halvinta on ostaa kerralla riittävän kokoinen kärry. Mielellään vähän 'kasvuvaraa'.
- Muuten, mitä teet kohteessa pelkällä koneella, vaikka kärryn saisikin halvemmalla? ;)

Ps. -Uudempi 520:nen painaa jo perusversiona yli 1200kg, siis pelkkä kone.
 

Enkku

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.9.2011
14
1
3
Ylöjärvi
Idea on siinä että lyhyet siirtomatkat mahdollistavat koneen ja kalujen siirron erikseen - 1500,- riittää aika moneen tuplareissuun. Tosin tyhmäähän se on...

Mikä voisi olla hyvä, riittävän kantava, iso ja kohtuuhintainen kärry? Käytettynä noita ei näytä olevan kovin paljon markkinoilla...
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Joskus kun kärryä haikailin niin eduard kärry noudettuna vaikutti hyvältä, jos vain olisi saanut reissun sattumaan samalle kylälle, eli hollantiin tai belgiaan.

Bauhaus myy muulin 4000x1800 kärryä n. 4000 eur hintaan, siihen mahtuisi myös tavarat. Ikh ssa on sama kärry 2500 kg kantavuudella pari sataa kalliimmalla.

Jaa kustannus kymmenelle vuodelle, niin ero ei tunnu niin pahalta. Kantavuutta saisi olla vähintään 1500 kg ja mieluimmin 2000 kg ja pituutta lähemmäs 4m ettei tarvitse kikkailla.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Olen Maasturistin kanssa samoilla linjoilla. Lavan pituus +4m ja kantavuus +2000kg on järkevä kokoluokka. :)
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Korjaus aiempaan viestiini muuli -> majava

http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/jarrulliset-peravaunut/m-8540-j-2-aks-2000

http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=27457&nav=70030012&q=y

http://www.eduard.nl/

Ja käytettyjä löytyy esim

http://www.trailerikeskus.com/

http://www.alberni.fi/hinnasto
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
Ei ole kokemusta Muulin Pro900J-kärrystä, mutta muista Muulin malleista on ihan hyviä kokemuksia. Hyviä kärryjä.

Se mikä on oikea ja järkevä kärry, riippuu aika monesta asiasta. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa paljonko omalla autolla saa vetää. Ei ole mitään järkeä hommata +2000kg kärryä, jos ei ole siihen sopivaa vetokalustoa. Sekamies ei tätä huomioinut, koska hänellä itsellä on viimesenpäälle ammattitason vetokalusto.

Jos Avantin siirtotarve on satunnaista, eikä kärryn suurelle kapasiteetille ole muuten tarvetta, niin itse ainakin miettisin vakavasti molempia vaihtoehtoja. Pienempi kärry on näppärämpi jos joutuu käyttämään tai säilyttämään sitä ahtaissa paikoissa. Kaksiakselinen kärry on taas ainakin mun mielestä vakaampi lastata ja vetää perässä. Jos ei ole entuudestaan kokemusta tuollaisista kärryistä, niin ehkäpä kannattaa aloittaa kärryn valinta vuokraamalla kärry parille ekalle reissulle.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
On totta että valintaan vaikuttaa moni seikka. Totta on myös se että Muuli 900j:n kantavuus
on 1191kg ja Avant 520:sen paino 1220kg (+teleskooppipuomi,isommat pyörät, lisäpainot,yms.
mitä varusteita koneissa yleensä on.) Työkone on monesti myös esim.savinen kun palataan työmaalta ja
se lisää kuljetettavaa painoa.
Joten kyseisen perävaunun kantavuus ei yksinkertaisesti riitä, jos lakia haluaa noudattaa.
Pienemmillä kärryillä on omat hyvät puolensa, mutta Avantin yms. kuljettamisesta ei niillä
laillisesti selviä.

Oma kärryni on 3000kg, joten vetoauto on valittu siihen sopivaksi, eikä siitä sen enempää.

Maasturistin laittamissa hyvissä linkeissä on paljon vaihtoehtoja tuolle Muulille n.1000€ kalliimpaan
hintaan, joitten kantavuus riittää Avantin kuljettamiseen. Kuitenkin ilman "turhaa ylikapasiteettia".
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
ja kannattaa muistaa että ylikuormalla liikuttaessa ovat sakot pienin murhe. reissu jää puntarin jälkeen kesken ja jos sattuu kolisemaan, löytyy maksaja helposti kuskinpenkiltä sekä omien että vastapuolen vahinkojen osalta.

Jarrulliset kärryt painavat vähintään 400 kg, jolloin minimi vetokyky tyjälle koneelle on 1600 kg. Ei tarvita kuin pari työlaitetta niin ollaan parissa tonnissa.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
Joo, toi on sopiva. Koko, kantavuus ja kärryn paino ovat kohdallaan. Tarttis vaan hommata c1e/ce että saisi kuormavaunulla jarrukärryä vedellä.
 

Enkku

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.9.2011
14
1
3
Ylöjärvi
Olen lähestynyt asiaa samalla tavalla kuin Timberman. Suht satunnainen käyttötarve, vaakaratsioiden harvinaisuus ja kärryn soveltuvuus muuhunkin käyttöön kuin A:n hilaamiseen ovat hinnan lisäksi isoja plussia. Olen pitkään hinannut kaikenlaisia kärryjä matkailuvaunuista venetrailereihin ja tavarankuljetuslaitteisiin, telillä ja ilman. Nyt tallissa on pari jarrutonta kärryä, pieni Muuli ja iso Majava ja yleensä se on pienempi laite, joka mukaan lähtee jos vain kapasiteetti riittää. Helppo käsiteltävyys ja "mahtuvuus" vie voiton.

On totta että telikärry on mukavampi tien päällä. Toisaalta taas käsin liikuteltaessa se on vihonviimeinen. Jarrullisessa laitteessa teli tuo lisäksi tuplaten säännöllisiä remonttihommia.

Soitin muulitehtaalle eli Teuvan Metalliin ja kysyin heidän käsitystään soveltuvuudesta. Sain erinomaista ja esimerkillistä palvelua teknisestä neuvonnasta (uskoakseni ilman myyntimieskerrointa;-). Kärry kestää kyllä mutta saranoitu takalaita todennäköisesti ei tykkää hyvää 520:n yliajelusta. Samoin jos pyörät osuvat pahasti runkopalkkien väliin niin pohjalevyä olisi hyvä vähän vahvistaa. No, vanerinpaloilla asia hoituu.

Kotimaisilla valmistajilla näyttää syntyneen selkeä aukko mallistoihin kokoluokkaan noin 1,5 tn kantavuus. Takahuoneiden pikku laskentaekonomit ovat jälleen tainneet näytää kykynsä maailman muuttamisessa.

Kiitos tiedoista, etsintä jatkuu (Muulia ei ole tilattu) ja hyviä ideoita ja tietoja otetaan kiitollisuudella vastaan...
 

lajaatena

Jäsen
29.10.2009
672
24
18
Etelä-Suomi
Minulla teetetty mittatilaustyönä paikallisella kärryn valmistajalla Rehi , tässä kokoluokassa oli ihan kilpailukykyinen hinta tehdastekoisiin, sai tehdä omia toivomuksia, alla linkki ketjuun missä on kuvia ja tietoa kärrystä.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=257&start=10
 

scudo

Jäsen
4.4.2011
20
0
1
Tällaisella kärryllä itse Avantia kuljettanut: http://www.nettikone.com/889845 . Mielestäni 4m on kärryn minimi mitta, jotta sinne mahtuu muutakin kuin itse kone. Omaan kärryyn tilasin lisävarusteena myös laidat. Seuraavaksi pitäisi tehdä pressukapelli, jotta koneet/ tavarat pysyisi puhtaana kuljetuksen aikana.
 

Avantpalvelu

Jäsen
10.3.2011
6
0
1
Ajattelin vielä heittää yhden vaihtoehdon mikä minusta nousi selkeästi yli muiden hinta-kantavuus suhteessa.

AKU - peräkärryt!

Tuli hankittua 3,5m pitkä ja kantavuutta n. 1600kg. Lisävarusteena kippiruuvi joka toimii mainiosti ainakin 200-sarjalaisen kanssa.

Kärry liikkuu auton perässä kuin ajatus!

-Avantpalvelu-
 

jets

Jäsen
18.5.2010
953
0
16
Mistähän näitä AKU-peräkärryjen hintoja löytäisi?? Ja minkä kärryn tarkalleen ostit?

Itselläni on tuo vanha rohjake, joka pitäisi vaihtaa.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
310
5
18
Ilmeisesti kyseessä on tämä kärry: http://www.bestnet.fi/aku-300tj-p-1600kg. Jälleenmyyjiä näyttää olevan ympäri Suomea.

Tuossa kärryssä kokonaispaino on 1600kg ja omapaino 320kg, joten kantavuudeksi jääkin vain 1280kg, joka on kyllä liian vähän isojen koneiden kanssa.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Minun veikkaukseni on tämä: http://www.bestnet.fi/aku-350tj-p-2000kg
Siinä on ihan hyvä kantavuus ja se on hyvä yleiskäyttöön. Pienehkö lavakoko isommille
Avanteille, mutta hyvä kompromissi. Kokonaispaino on hyödynnettävissä jo kookkaalla
henkilöautolla vedettäessä. Laillisen koneen siirron mahdollistava kärry, hyvä! :)
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
310
5
18
Sekatyömies sanoi:
Minun veikkaukseni on tämä: http://www.bestnet.fi/aku-350tj-p-2000kg
Siinä on ihan hyvä kantavuus ja se on hyvä yleiskäyttöön. Pienehkö lavakoko isommille
Avanteille, mutta hyvä kompromissi. Kokonaispaino on hyödynnettävissä jo kookkaalla
henkilöautolla vedettäessä. Laillisen koneen siirron mahdollistava kärry, hyvä! :)
Joo tuohan se varmasti onkin. Mun bongaama olikin vain kolmen metrin lavalla. Pitäisi lueskella tarkemmin ;)

Tuon Sekatyömiehen mainitsema kärry onkin jo ihan passeli; ainoa ongelma tosiaan on, että pitää olla kookas henkilöauto (melkeinpä joku neliveto), jotta tuolla saa laillisesti vedellä isompia koneita; 200 sarjalainen kulkeekin tietysti ilman ongelmia normi perheautoilla.
 
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
J Poliisi pysäytti Avant-kyydissä! Avant Planet - Kuljetuskalusto 7

Samankaltaiset keskustelut