STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
858
138
Bobäck
Kyllä kulkee!
Löysin vanhan ja aina ajankohtaisen ketjun!

Muuli 900J on mulla ja monet lainaavat. kokonaispaino 1500kg ja omapaino 260 kg eli kantaviis 1240kg. Riittää hyvin 420 mallille ja yhdelle perustyövälineelle.

Aika usein tosiaan törmää siihen että ei ole vetokykyä isommalle kärrylle. Vaatii melko ison vetoauton jos halua esim vetää 2000-2500 kg vaunua!

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Just kävin hakemassa Avanttini mökiltä Raaseporista tänne Espooseen. Vuokrasin Nesteeltä tuollaisen AKU trailerin ja vaikutti minusta aika hyvältä ja jämäkältä vaunulta. Taisi olla 2500 kokonaispainoinen kun itse vaunu painoi 680kg. Eli periaattessa saisi 1800kg tavaraa mukaan. 45euroa neljän tunnin vuokralta on mielestäni aika hyvä hinta/laatusuhde. Vaunu oli hyvin rakennettu ja kaikki kiinnityslenkit ja salvat olivat lujan näköistä tavaraa.

Peter

Jäsen
20.11.2011
181
0
16
Espoo
Nyt sai kola taas levätä vuoden :) oli ilo taas vedellä piha puhtaaksi - kävin varmuuden vuoksi vähän tietäkin putsaamassa. Itse asiassa vielä alla nuo leveät 12tuumaiset nurmipyörät ja yllättävän hyvä pito niissä on lumessa- kävin jopa mäessä hiukan kokeilemassa. Taidan vähän odottaa niitten ketjujen kanssa.

Unic

Jäsen
14.9.2015
78
0
6
Kyllä tuo Pro900J on ihan passeli kärry jos kantavuus riittää koneelle. Kärry tulee nöyrästi perässä,ja on omamassaltaan suht kevyt. Liikuttelee käsin hyvin pihassa. Itsellä siinä kulkenut 300- ja 200- sarjalainen kone. (erikseen tosin =) ) Ajoautona on VW polo,joten auton vetomassa tulee ensimmäisenä vastaan. 1200kg Saa olla jarrullista massaa Polon perässä. Nippa nappa nuo koneet siinä tulevat laillisesti vielä perässä normaalin kauhan kanssa. Eli pienen koneen kanssa hyvä kärry. Kippiruuvin kun laittaa niin mukava lastatakkin.

Petrus

Jäsen
2.9.2014
45
0
6
Espoo
Lyhyessä kärryssä saattaa tulla ongelmaksi tasapaino, eli aisapainon saaminen kohdalleen jos rattoria ei saa siirrettyä eestaas balanssiin. Tämä varsinkin jos työkaluja myös mukana. Siksi 4 metrin lava…

Oma valintani 2700kg Eduard telivaunu, periaatteessa sama mitä Avant myy itsekin, mutta tonnia halvemmalla muualta kun sopivasti tinkasi.

Jarkko62

Jäsen
9.2.2016
92
0
6
Itse päädyin kotimaiseen Majavaan. Perusteet:

-On yksi harvoja kokonaan kotimaaassa tehtyjä kärryjä, jossa kantavuus riittää
-On sopivat mallit 2000 ja 2700 kg:n kokonaispainolla
-Perälaudat toimivat ajosiltoina
-Tukevat kiinnityspisteet sisällä ja ulkona
-Lisävarusteena hyvä peite
-Jarruvaijeri ruostumaton
-Peruutusautomatiikka
-Kestävä rakenne ja erinomainen laatu
-Sijainti lähellä, ei ollut pitkä hakumatka

Vetoauto saa vetää 2100 kg, joten oikeastaan olisin tarvinnut 2700 kilon mallin, mutta
tuli vahingossa ostettua 2000 kg malli. Ei vaan enää viitsi vaihtaa.

Unic

Jäsen
14.9.2015
78
0
6
Vetoautosta tuo kärryn valinta monesti on kiinni. Perus autolla kun ei vedä kuin sen 1200kg niin pitää olla pieni kärry isolla kantavuudella. Nimim. VW polo. Siihen tuo muuli pro900J on passeli kärry. Jos autossa on puhtia,ja pussissa tuohta,niin kannattaa hommata tottakai isoin kotimainen kärry mitä rahalla saa =) Eipä sitten jää harmittamaan että olisiko vielä voinut olla vähän järeämpi kärry.

EsaH

Jäsen
30.9.2009
96
1
6
Ikh 2600kg kärryyn olen ollut tyytyväinen. Ajosillat kulkee etu ja takalaitana, yksinkertainen ja tukeva kärry. T5 portterilla saa nykiä 2500kg eli melko passeli juna. Pari tonnia jää hyötykuormaksi, 630 kauhalla, piikeillä ja 260 kaivurilla sopii mukaan. Kilpien mukaan pitäisi kilot riittää mutta ei siihen paljoa enempää sovi pakata kampetta.

oke

Jäsen
7.4.2011
500
51
28
Vantaa
Kolaroidun Anssems MSX 3000 tilalle valitsin edelleen saman merkin, nyt MSX 3500.
Lava 405 cm x 200 cm. Kokonaispaino 3500 kg, omapaino 620 kg, alumiinilava,
vinssi, säädettävät takatuet. Ajosillat lavan alla. Pyörät 12". Tukevat silmukat kulmissa.

Oke

Liitteet

• Anssems_3500.jpg
    Anssems_3500.jpg
    109,1 KB · Katsottu: 1 097

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Minkä pituinen lava 1-akselisessa kärryssä pitää olla, että Avant 420 + kauha perä edellä lavalle ajettuna saa vielä aisapainon kohtuulliseksi?

Onko esim. tuolla Akulla toivoakaan kestää Avantin satunnaisissa kuljetuksissa ja riittääkö pituus sopivaan aisapainoon, vai jääkö liian etupainoiseksi? Jokainen lisäsentti pituudessa syö kantavuutta. Volvoni vetokyky on juuri tuo 1600 kg. Ei ole varaa eikä halua vaihtaa vetokykyisempään, koska muuta maantieajoa on niin paljon, sen kulut nousee liikaa isommalla autolla.

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 144
512
113
Kaarina
Avaa etulaita, aja Avant kyytiin etuperin, kauha ylhäällä, ja kun aisapaino tulee sopivaksi, laske kauha alas aisan päälle. Takaperin tulee helposti liikaa aisapainoa.

• Tykkää
Reaktiot: mek

Jiipeehoo

Jäsen
7.1.2020
122
88
28
Järvenpää
Mä kuskaan omaa konetta tollasella Rivakan kärryllä.
Rivakka 7515J ja 8515J73.jpg
Vanha 520 ei varmaan hirveästi eroa painon puolesta tuosta 400srj koneesta.

Kuljetan koneen aina etuperin ja ei tarvii avata etulaitaa, kauhan ajan kiinni aivan etulaitaan, niin silloin painojakauma on kohdallaan ja saa vielä perälaudankin kiinni.
Takaperin jos ajaa kyytiin, tulee aisapainoa aivan liikaa.
Lavan koko 1500x3250mm.
Kokonaispaino on tuossa 1600kg ja jää vielä vähän kantavuutta jäljelle.

• Tykkää
Reaktiot: mek ja Juha

dr650

Jäsen
25.12.2008
55
11
8
Itsellä on aivan saman kokoinen telikärry ja Avantti (423+lisäpainot+kauha) on ajettava siihen takaperin jos haluaa laitojen pysyvän kiinni. Kauha on sen verran iso, että etuperin ajettaessa kärry jää takapainoiseksi. Kuorman paino lienee aika tarkkaan kärryn kantavuus eli 1200 kg.

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Miten te nämä "kevyemmän pään" jarrulliset kärryt lastaatte? Kippi alas ja takalaidan (tarvittaessa rampeilla/ylimääräisellä vanerilla suojaten) yli ajaen, vai lava ylhäällä, nurkkatuet perän alle ja rampeilla kyytiin?

Kuvien perusteella takalaitojen saranat eivät useimmissa kärryissä kestä yli ajamista Avantilla, vaikka takalauta olisikin vanerilla vahvistettu. Nelisatasenkin taka-akselipaino on tuplat isoon mönkijään verrattuna. Kipin kanssa pitää varmaan toimia varovasti, jos sitä käyttää. Appiukon mönkijää olen muutaman kerran kuljetellut jarruttomalla kärryllä, senkin kanssa saa olla varovainen ettei rytkäyttele turhan rajusti.

STEFFE

Lumimies
12.1.2012
5 401
858
138
Bobäck
Miten te nämä "kevyemmän pään" jarrulliset kärryt lastaatte? Kippi alas ja takalaidan (tarvittaessa rampeilla/ylimääräisellä vanerilla suojaten) yli ajaen, vai lava ylhäällä, nurkkatuet perän alle ja rampeilla kyytiin?

Kuvien perusteella takalaitojen saranat eivät useimmissa kärryissä kestä yli ajamista Avantilla, vaikka takalauta olisikin vanerilla vahvistettu. Nelisatasenkin taka-akselipaino on tuplat isoon mönkijään verrattuna. Kipin kanssa pitää varmaan toimia varovasti, jos sitä käyttää. Appiukon mönkijää olen muutaman kerran kuljetellut jarruttomalla kärryllä, senkin kanssa saa olla varovainen ettei rytkäyttele turhan rajusti.
En ole Avanttia kipattavaan kärryyn ajanut pitkiin pitkiin aikoihin. Mutta kesällä ajeraan Hussen ridereita viikottain. Ovat toki paljon kevyempiä(n.300kg) joten takalaita ei ole niin kovalla rasituksella. Mutta käytetään siis takalaita ramppina ja kippi käytössä. Peruuttaen sisään ja stoppi sitten kun lava sopivasti oikenee vaakatasoon.

Jiipeehoo

Jäsen
7.1.2020
122
88
28
Järvenpää
Takalaita ei kestä kestä yliajoa, takalaita pois ja rampit paikoilleen. Kippaan lavan ja kone rauhallisesti ajaen kyytiin.
Pitää ajaa vähän pitkäksi että lava laskee, sitten kipin lukot kiinni ja peruuttaa koneen vähän taaksepäin ja näin painopiste kohdallaan.
Purku onnistuu, kun kippilukot auki ja vähän nostaa lavan etureunasta, niin kaasujouset työntää rauhallisesti lavan pystyyn.
Ajosillat olen rakentanut itse.

Liitteet

• 20201216_140444.jpg
    20201216_140444.jpg
    2,4 MB · Katsottu: 56
  • Tykkää
Reaktiot: mek ja STEFFE

Juhani

Jäsen
25.10.2011
742
223
43

Ennen tuota Hulcoa minulla oli kipillä oleva telikärry ja siinä vahvistin takalaidan 18mm filmivanerilla ja lisäsin toisen saranaparin alkuperäisten viereen. Filmivanerin päälle laitoin vielä alumiinisen turkkilevyn, niin kone ei paljon sutinut, kun päälle ajoi.

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 144
512
113
Kaarina
Miksikös noissa tarvitaan jotain ramppeja, jos perän saa kippaamaan maahan asti? Eikö Avant nouse sen pykälän yli? Vauhdilla :)

Samankaltaiset keskustelut
Keskustelun aloittaja Otsikko Osio Vastauksia Päivä
J Poliisi pysäytti Avant-kyydissä! Avant Planet - Kuljetuskalusto 7

Samankaltaiset keskustelut