Juhani

Jäsen
25.10.2011
742
223
43
Miksikös noissa tarvitaan jotain ramppeja, jos perän saa kippaamaan maahan asti? Eikö Avant nouse sen pykälän yli? Vauhdilla :)
Hulcossa ei tarvitse 2,5m ramppeja eikä mitään kippejä, takalaitakin kestää vaikka panssarivaunun!! (pakko irvistellä ;);))
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 144
512
113
Kaarina
Hulcossa ei tarvitse 2,5m ramppeja eikä mitään kippejä, takalaitakin kestää vaikka panssarivaunun!! (pakko irvistellä ;);))
Näin on. Kun käyn hakemassa Avantin pois työmaalta, se on about 3 minuuttia, kun Avant on kyydissä ja sidottu.
 

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Miksikös noissa tarvitaan jotain ramppeja, jos perän saa kippaamaan maahan asti? Eikö Avant nouse sen pykälän yli? Vauhdilla :)
Riippuu kärrystä. Joissakin takavalopaneeli on niin korkea, että kynnys on parikymmentä senttiä. Kai se vauhdilla nousee, mutta jos nuo kevyemmän pään kärryt meinaa pitää ehjänä, niin ehkä ei kannata ryntäillä.

Näköjään Hulcolta löytyy 1600 kg vetokyvyn Volvollekin sopiva koneenkuljetuskärry, jolla 420 ja kauha kulkisi laillisesti. https://trailertukku.fi/tuotteet/koneenkuljetuskarryt/hulco-terrax-1800-294-x-150-cm/

Ainoaksi kärryksi tuollainen koneenkuljetuskärry ei vaikuta kyllä kovin kätevältä. Täytyy miettiä, hommaanko kärryä lainkaan. Onpahan hyvä peruste kieltäytyä sukulaisten ja tuttujen kökkähommista, kun ei ole kärryä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reaktiot: DilleWille ja pleh

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 144
512
113
Kaarina
Riippuu kärrystä. Joissakin takavalopaneeli on niin korkea, että kynnys on parikymmentä senttiä. Kai se vauhdilla nousee, mutta jos nuo kevyemmän pään kärryt meinaa pitää ehjänä, niin ehkä ei kannata ryntäillä.
Jotain lankkua vähän väliin?

Hulco on kyllä ykkönen, jos kuljetusta tulee vähänkin säännöllisemmin.
 

dr650

Jäsen
25.12.2008
55
11
8
Kyllä tuossa vanhassa kipattavassa starsetissa takalaita (vaneria) kestää ajamisen jos se on maata vasten tasaisesti tuettu. Muutama lauta pitää laittaa alle. Tosin kippiruuvin käyttö on vaikeaa jos tulee paljon vetoa tai työntöä. Parhaiten menee jos on kaveri, joka säätää kippiä samalla kuin toinen ajaa.
 

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Googletellut vielä noita kärryjä. Yhdellä kärryllä pitäisi mielellään pystyä hoitamaan pikku kuljetukset, klapien haku ja satunnainen 420 Avantin siirtely. Hulco tai muu koneenkuljetuskärry olisi tietysti ässä Avantin kuljetukseen, mutta moneen muuhun hommaan ei niin kätevä.

Törmäsin virolaiseen valmistajaan nimeltä Brentex. Muuten tuo nyt ei juuri Akusta tai Resposta erotu, kaikilta löytyy 1500-1600 kg yksiakselisia, joilla satunnaiset Avantin siirtelytkin hoituisi. Mutta, Brentexiin saa lisävarusteena järeämmän 800 kg kestävän takalaidan, muistuttaa koneenkuljetuskärryjen ramppeja, mutta on tietysti matalampi kun lava kippaa. Lava on kyllä vaan 12 mm vaneria, se ainakin pitäisi saada vahvemmasta, sen verran harvassa on poikkipalkkeja.


Missään muussa en ole nähnyt tuollaista takalaitaa. Ehkä joku pikkuvalmistaja, esim. Ii-Trailer voisi suostua yrittämään.

Kyllähän esim. Sarisin pienimmät kärryt ovat tukevamman näköisiä, mutta niissä on lava korkeammalla ja mahdollisesta kipistä ei ole lastauksessa hyötyä kun lava on saranoitu takareunasta. Vaatisi siis takakulmatuet ja pitkät rampit.

Volvon vetokyky on siis 1600. Avant painanee tankki täynnä kauhan kanssa 11xx kg.
 

bolt

Jäsen
20.5.2019
77
51
18
Hamina
Mulla tommonen 1,5 tonninen respo ja se on ollu kyllä hyvä ja vahva kärry(ois jouten nykyään)...
 

dr650

Jäsen
25.12.2008
55
11
8
Huomaa, että Brentexin videolla näkyvä kärry on 325P15h. Tuohon käyttöön ei mielestäni lyhyempää kannata ajatella. Kyllä 12 mm vanerin pitäisi kestää.
 

tmila

Jäsen
16.11.2020
7
4
3
Uusimaa
Olen katsellut 1500/1600kg luokan kärryä kanssa tässä kesällä, samoilla ajatuksilla kuin mek. Innostuin kehutusta Aku kärrystä, mutta eipä niitä ollut kellään lähimain näytillä, joten pyysin käydä ohi mennessäni Turengissa katsomassa sellaista. Siellä Aku -vaunuilla kotipesä, joka olikin ihan pelkkä kokoonpanohalli, missä 'akselit ja lavat' lyötiin yhteen virolaisten toimesta... Niin sitten se kärry. Se oli ihan kohtuullinen päällisin puolin, kunnes katsoin alle; joo navat ja lehtijouset (jopa 4 lehdellä), mutta iskareita ei. Kuulemma Aku tutkinut, että niistä on niin vähän iloa, kun ovat niin vinossa asennossakin. Kuitenkin hämmentävä juttu. Tätä nykyään uusissa Akuissa jarruttomissa on vielä iskarit, mutta jarrullisissa ei enää. Takalaita näytti niin heppoiselta, että tuskin kestää Avantilla yliajoa ilman lisätukia/järjestelyjä. Myöskään sisälaidoissa oleviin kiinnikkeisiin en luottaisi Avantin kiinnittämisessä. Varmaan pitäisi laittaa lisäkiinnikkeet U -mallisilla 'henkseleillä' lavan alla olevien poikkirautojen alta. Kaikkineen hylkäsin Akun. Respoa yritin kesällä käydä kattomassa Hämeenlinnassa, mutta siellä oleva edustaja oli todellinen pettymys, muutama jarruton kärri pihalla, ei ketään henkilöä paikalla, viereinen toisen alan yrityksen edustaja totesi, että välillä on tälleen. Sitten kärryasia jäi tauolle. En myöskään ole aiemmin nähnyt Brentexin kaltaista vahvennettua takalaitaa muilla 'tavallisten' kärryjen valmistajilla. Taitaa olla lisävaruste, mutta mielenkiintoinen kyllä. Pitää tutustua aiheeseen paremmin, josko pääsisi jossakin livenä näkemään ko kärryn, (pituus 325 tai jopa 350).
 

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Brentexin sivuilta selvisi, että ainakin aikaisemmin IKH:n kärryt (jotka lienevät ihan ok maineessa) ovat Brentexin tekemiä. Eli käypä IKHn myymälässä katsomassa. Brentexin kärryjä myy Suomessa mm. Lakkapää, tosin sekin omalla merkillään, LP-Trailer. Lakkapäällä vasttaavat kärryt ovat satasia halvempia kuin IKH:lla.

Kyllä esim. Saris-käryt ovat parempia esim. juuri noiden kiinnityslenkkien osalta. Sarikseen on kyllä hommattava erilliset rampit, siihen ei tuollaista vahvistettua takalaitaa saa. Sarikset ovat kumivääntöjousilla, eli kolukärryjä tyhjänä. Ja jos Saris kippaa, niin lava on saranoitu takareunasta.


 

bolt

Jäsen
20.5.2019
77
51
18
Hamina
Kestääkö Respon takalaita ajaa Avantin kyytiin?
Onhan tuossakin takalaita vahvistettu filmivanerilla,tosin oma kone liian painava tohon kärriin.Kestää se ainakin 800kg ajaa kyytiin(utv).Tässä mallissa on tupla lehtijouset ja iskarit eli kestää kyllä kuormaa.Sisäpuoliset sidontalenkit on kiinni rungossa eli kyllä ne kestää isonkin liinan kiristyksen.
 

tmila

Jäsen
16.11.2020
7
4
3
Uusimaa
En ole IKH:lla Brentexiä huomannut. Ainakin viime vuoden syksyllä IKH myi tässä 1500/1600 luokassa kärriä, joka on sama kuin muuli. Arvokilvessä kun luki Juncar Oy. Peltilokasuojat paljasti että oli 'vanha' teuvalainen design (=se vanha toinen muulin paja). IKH ei käsittääkseni tee itse yhtään kärriä, vaan liimailee omat teipit ja muualla teettämänsä kuomut muiden valmistajien kärreihin. Toki joitain kärrejä myyvät suoraan valmistajien teipeillä, ainakin Pongratzeja. Täytyypi katsoa joku kerta, olisiko IKH siirtynyt tässä kyseisessä luokassa Brentexeihin.

Takalaidan vaneri on ollut monissa kärryissä varsin ohut, 3/6mm, myös saranat varsin kevytrakeiset. Vaatii kussakin tapauksessa kokonaiskatsantoa, kestääkö vai ei. Kokeilemalla tietty kaikki selviää.
 

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Kyllä nuo IKH:n kärryt ovat nettikuvien perusteella identtisiä Brentexiin verrattuna. Toki IKH myy niitä omalla merkillään, eli IKH:n teipit laidoissa. Kuten Lakkapääkin LP-Trailerin teipeillä.

Saranat ne varmaan ovatkin vakio takalaidassa se heikoin kohta, kuten Akussa tai Respossakin. Vanerilla vahvistettu normi laita kestää kyllä 400-500 sarjan Avantin, mutta pysyvätkö saranat kiinni ja suorana, on toinen juttu. Oman vuoden vanhan jarruttoman Akun takalaita ainakin kaipaisi tukea alle. Samoja saranoita näyttävät käyttävän muutkin valmistajat, Brentex, Respo, Majava jne. Brentexin vahvistettu takalaita näyttää todella jämerältä. Hintakin jäisi silti alle kolmen tonnin Lakkapäältä.



Saris McAlu Pro FW150 menee takatukijaloin ja rampein varustettuna yli neljän tonnin.

Toki, vuoden vanhaan Akuun pitäisi vähimmilläänkin laittaa toista tonnia lisää jarrulliseen kärryyn. Sillä vuokraa jo monta kertaa traileria. Trailerien ongelma on vaan leveys. Avantin raideväli on useimmille trailereille liian leveä. Jarrullisia kärryjä, joilla Avantia voisin laillisesti kuljettaa, on todella vähän tarjolla vuokralle.
 

Jiipeehoo

Jäsen
7.1.2020
122
88
28
Järvenpää
Tollanen on mulla ollut kuljetusvälineenä muutaman vuoden, oon ollut tyytyväinen.
Takalaita ei kyllä kestä yli ajamista, tein itse pienet irtorampit (näkyy lavalla) ja pulttasin vahvemmat kiinnityslenkit pohjapalkkien läpi. Kantavuus suunilleen 1200kg
 

Liitteet

  • 20210906_192100.jpg
    20210906_192100.jpg
    3,6 MB · Katsottu: 35
  • Tykkää
Reaktiot: mek ja Juha

mek

Jäsen
16.11.2020
192
208
43
Kempele
youtube.com
Jämerän näköinen on tuo Rivakka, varsinkin vetopään kiinnitys puomiin.

Ajelin IKH:n ja Lakkapään pihalla iltapäivällä. IKH:n teipeillä myytävät kärryt ovat Brentexin valmistamia, tyyppikilvessä ja roiskeläpissä Brentexin nimi. Samoin on Lakkapään myymän LP-Trailerin laita. Tosin Lakkapään pihalla oli vain yksi kärry LP-Trailerin teipeillä, muut olivat Brentexin teipeillä.

Brentexin (ja IKH:n) jarrullisissa malleissa on 2-lehtiset jouset ja iskarit. Jarrullisten mallien runkopalkit ovat jämerämpää, poikkileikkaukseltaan suorakaiteen muotoista putkea 3 mm seinällä. Takahelma on kauttaaltaan 2 mm peltiä ja alareuna pokattu koteloksi. Omassa jarruttomassa Akussa on takahelman alareunassa erillinen 20x20x2 palkki, joka on hitsattu nurkkatolppien alanurkkiin kiinni ennen sinkitystä. Ohuempi helmalevy, sama kuin laidoissa, on sitten kierretty tuon alapalkin alitse. Vaikea sanoa kumpi rakenne kestää paremmin lastausta. Joka tapauksessa kummankin helman rakenne on valovuosia tukevampi kuin oli edellisessä Muuli 1400 L:ssä, jonka helma vääntyi jo 2 kertaa tapahtuneessa mönkijän lastauksessa.

Tuskin Brentexin vakio takalaita kestää Avantin lastausta tukematta. Jos laita kestäisikin, niin saranat pettävät. Kaikki kiinnityspisteet on pultattu kahdella M6-pultilla laitojen runkotolppiin tai lavavanerin läpi runkoon. Ihan kuten Akussakin ja muistaakseni Respossa myös. Eiväthän nuo kiinnitysraksit kovin tukevia ole, eikä kahden M6 pultinkaan murtolujuus taida ihan Avantin painolle riittää äkkinykäyksessä. Esim. Sariksen McAlu Pron kiinnitysraksit ovat paljon tukevammat.

Mulla on noista jarruttomista enemmän kokemusta. Saman kokoisia kärryjä vertaillen virolaiset Aku, Respo ja Brentex ovat noin 50 kg raskaampia kuin vastaavan kokoiset Muuli 1500:t. Viime kesänä kun tuota Akua ostin, vertailin rinnakkain Akua Muuliin, selvästi jämäkämpää tekoa on Aku kaikin puolin. Kotimaisista Majava on kyllä tukevasti tehty myös. JJ-Trailer ja Tecno-Trailer jäsäkämpiä kuin Muuli, mutta eivät niin tukevia kuin Virolaiset, mielestäni. Ii-Trailer on Majavan luokkaa tukevuudeltaan. Melkein sanoisin, että laillisella painolla ajaen virolaiset on Suomen hyville teille tehty vähän tarpeettomankin raskaasti, mutta kovassa käytössä ja huonoilla teillä (ylikuormalla?) tukevuus on kyllä etu. Itse ajan muutaman täyden lastin klapeja vuodessa, joten siksi halusin kärryn jolla ei tarvitse pelätä akselin pettämistä tms. (Moottori-lehden testi).

Mulla on siis Aku CP275-L nyt. Se painaa tyhjänä 249 kg, kun esim. lavaltaan 30 cm pitempi ja 10 cm leveämpi Muuli 1500 L painaa 191 kg. Ihan esimerkkinä, Muulissa kiinnitysraksit on vedetty pop-niiteillä pelkästään laitapeltiin kiinni, kun Akussa ne on pultattu laitojen tolpista läpi ja tolpat hitsattu lavarunkoon ennen sinkitystä.

Täytyy nyt vielä miettiä, mitä teen. Nyt löytyi Kempeleestä yksi Temaredin lavettivaunu, jolla kokonaispaino pysyy nippa nappa sallituissa rajoissa Avantin kanssa, vuokra 40 eur päivä. Aika monta reissua kärryn välirahalla vuokraa.
 
Viimeksi muokattu:

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 144
512
113
Kaarina
Noita kiinnityspisteitä on helppo / kannattaa itse laittaa tukevammin runkoon kiinni, jos kärry on muuten hyvä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: mek

tmila

Jäsen
16.11.2020
7
4
3
Uusimaa
Kehätietä ajellessani poikkesin Vantaan IKH:lla, josko näkisi jarrullista Brentexiä livenä. Brentexejä oli 2 kpl, kummatkin pieniä jarruttomia, Juncaria ja Pongratzeja oli reilu parisen kymmentä jarruilla ja ilman. Myymälän puolella sanoivat, ettei Brentexejä ole eikä tule enempää, vaan ovat luopumassa 'siitä virolaisvalmisteisesta' tykkänään ja myyjä alkoi kehumaan noita heillä olevaa 2 merkkiä. Tuli jotenkin olo, että jätti jotain sanomatta kun vieressä oli pari muutakin mahdollista kuulijaa, tai sitten halusi vain kyselijästä eroon. Tiedä sitä sitten. Tulema oli, että ei onnistu, ainakaan kehätien varrella. En kyllä nopeasti katsottuna nähnyt jarrullista 1500/1600 luokan B:tä IKH:n sivuillakaan (jarruton näkyi ja sitten 2-akselinen jarrullinen 2000kg). Ilmeisesti heidän tuotekoodauksessa näyttäsi ensimmäinen kirjan kertovan valmistajan; P=Pongratz, J=Juncar, B=Brentex.

Kun kattelin Brentexin sivuilta edustajien listaa, niin ainakin täällä Uudenmaan reunassa olevat ovat niin pieniä ja samalla muitakin merkkejä edustavia, jotta tuskin niilläkään sitä pääsee näkemään. Rivakka näyttää kuvissa kyllä tukevalta rakenteeltaan. Ihan sikaa säkissä -tilaustoiminta ei oikein iske, eikä tilanne ole niin akuutti, että lähtisi kovin kauas matkaileen, ainakaan vielä.
 
Samankaltaiset keskustelut
Keskustelun aloittaja Otsikko Osio Vastauksia Päivä
J Poliisi pysäytti Avant-kyydissä! Avant Planet - Kuljetuskalusto 7

Samankaltaiset keskustelut