mek

Jäsen
16.11.2020
213
221
43
Kempele
youtube.com
IKH näyttää valmistuttaneen kärryjään aika monella valmistajalla. Majavankin sivuilla on jotain IKH:n varaosia tarjolla.

Kun tuosta Akusta on hyvät kokemukset, niin juttelin Valtran myyjän kanssa, josko Avant kulkisi jarrullisella 1600 kg Akulla. Ajosilta takalaitaahan siihen ei saa, kuten Brentexiin. Valtran myyjän ensimmäinen kommentti oli, että ei tule kestämään. Kuorma on hänen mielestään liian pistemäinen, vaneri ei kestä pitemmän päälle ja lavan poikittaistukiakin on vähän harvassa (kuten kaikissa vastaavissa, merkeistä riippumatta). No, satunnaisessa lyhyiden matkojen kuljettelussa varmaan aikansa kestäisi, kuten täälläkin on moni todennut. Ja vanerihan on helppo vaihtaa tarvittaessa. Tai voihan renkaiden kohdalle ruuvata soirot paksumpaa vaneria vahvikkeeksi. Myyjä ehdotti ylimääräisten ajosiltojen kiinnittämistä lavalle. Hinnakas, mutta muuten hyvä ajatus, olisivat alumiiniset 2,5 metrin ajosillat kiinteästi lavalle. Tuon Akun hinta jää hieman alle kolmen tonnin, Biltemasta sopiva lastausramppi takalaidan suojaksi noin 80 euroa. Hinnalleen ja rakenteelleen Respo ja Brentex ovat aika vastaavia, Brentexissä tietysti mahdollisuus siihen ramppinakin kestävään takalaitaan. Taidan kysyä Rivakan valmistajalta, olisiko hänellä hyviä ehdotuksia. Rivakka näytti ainakin kuvissa jämerälle ja sitä täällä kehuttiin.

Jos tuosta menee järeämpään, niin Eduard Zeus / Saris PL /Anssems PSX ym. 2000 kg lavettikärryt ilman kippiä, takatukijaloilla ja rampeilla varustettuna voisi vielä Volvolla laillisesti kuljettaa 420 Avantia, kokonaispaino jäisi 1600 kg hujakoille. Hintaa noille kertyy kyllä reilu tonni enemmän kuin yksiakselisille virolaisille tai kotimaisille. Nuo menisivät silti yleiskäytössäkin vielä hyvin. Toki kipin puute voi joissakin hommissa olla ratkaisevaa. Noissa on lavan runkopalkkeja puolta tiheämmässä kuin noissa 1-akselisissa 1600 kg kärryissä ja muutenkin rakenne jämerämpi. Omapaino menee ramppien ja tukijalkojen kanssa jo vähän yli 500 kg, mutta yhden kauhan kanssa menisi Avant 420 vielä nipin napin 1600 kg kokonaispainoon
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 159
529
113
Kaarina
Mulla oli vähän aikaa tuo Anssems PSX ym. 2000, ja hyvä ja tukeva kärry on kyl. Ärsytti vaan se tukijalkojen ja ramppien kanssa pelaaminen, joten se meni vaihtoon. Satunnaisemmassa käytössä hyvä kärry ja tilava ku mikä.
 
  • Tykkää
Reaktiot: mek

Timotopi

Jäsen
30.5.2016
1 250
837
113
Jyväskylä
Kuljetus aihetta sivuten.
Noita kun olen selannu kevytkuorma autoja, niin miksei niissä kerrota vetokykyjä??
Lähinnä Mb ja Wv neliveto 3550kg autoja mainitaan että saa ajaa B kortilla, verot alle 100eur/ vuosi. Onko niissä automaattisesti 3500kg??
 

tompula

Jäsen
13.7.2016
181
37
28
Nokia
Tota, ei kait nyt kuitenkaan kokonaispainoltaan 3550 kg olevaa autoa saa B-kortilla ajaa, se on kuorma-auto ja tarvii C-kortin. Ja peräkärryn vetoon vähä isompaa E:tä ja alkaa kaikki CAP-leikit...
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 159
529
113
Kaarina
Tota, ei kait nyt kuitenkaan kokonaispainoltaan 3550 kg olevaa autoa saa B-kortilla ajaa, se on kuorma-auto ja tarvii C-kortin. Ja peräkärryn vetoon vähä isompaa E:tä ja alkaa kaikki CAP-leikit...
Just näin. C1E-kortti tarvitaan sitten jarrullisen kärryn kanssa. Ja jotkut pätevyydet, jos käyttää työkseen yhdistelmää. Mulla ainakin mielenkiinto loppui tossa kohtaa...
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 159
529
113
Kaarina
kevytkuorma autoon ei varmaan lupia sen enempää tarvii??
C1E-kortilla saat ajaa C1-luokan vetoautolla yksityiskäytössä yhdistelmää, jonka kokonaismassa on enintään 12 000 kg. Perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa. Ammattiajoon vaaditaan erillinen ammattikuljettajan pätevyys.
 

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 221
114
63
taisi olla niin, että ammattikuljettajan pätevyyttä ei yrittäjä tarvitse jos vie C/C1/D kortillisella autolla tavaroita omalle työmaallensa. Mutta jos kuskaa jotain ulkopuoliselle, niin sitten kurssit pitää olla voimassa. Eli todennäköisesti jos viet konettasi jollekkin vuokralle kuorma-autolla, niin pätevyys vaadittaisiin.
 

Juha

Jäsen
25.4.2018
1 159
529
113
Kaarina
taisi olla niin, että ammattikuljettajan pätevyyttä ei yrittäjä tarvitse jos vie C/C1/D kortillisella autolla tavaroita omalle työmaallensa. Mutta jos kuskaa jotain ulkopuoliselle, niin sitten kurssit pitää olla voimassa. Eli todennäköisesti jos viet konettasi jollekkin vuokralle kuorma-autolla, niin pätevyys vaadittaisiin.
Justiinsa näin.
 

mek

Jäsen
16.11.2020
213
221
43
Kempele
youtube.com
Mulla oli vähän aikaa tuo Anssems PSX ym. 2000, ja hyvä ja tukeva kärry on kyl. Ärsytti vaan se tukijalkojen ja ramppien kanssa pelaaminen, joten se meni vaihtoon. Satunnaisemmassa käytössä hyvä kärry ja tilava ku mikä.
Tuo on kyllä tosi. Siirsin nyt Avanttia kaksi kertaa vuokra-Temaredillä, jossa oli lavan alle integroidut rampit, eikä tukijalkoja. Vähänkään taajempaan siirtelyyn oikea koneenkuljetuskärry takalaitaan integroidulla rampilla ja perän tuella on ehdottomasti kätevin. Melkein jo nyt kyllästyin ramppien kanssa pelaamiseen, perän tueksi varasin muutaman lankunpätkän.
 

tompula

Jäsen
13.7.2016
181
37
28
Nokia
Olisin eri mieltä tuosta ammattipätevyydestä, siinä ei ole mitään tekemistä kenen tavaraa kuljetat, se vaikuttaa liikennelupaan. Olennaista onko kuorma-auto ammattimaisessa käytössä. Vapaata siitä on yksityiskäyttö ja korjaamon koeajo. Se mikä on ammattimaista käyttöä, sitä ei tiedä lain laatijakaan mikä ei nykypäivänä ole mikään lhme.
 

mek

Jäsen
16.11.2020
213
221
43
Kempele
youtube.com
Tuosta ammattipätevyydestä ja muusta byrokratiasta voisi jatkaa vaikka tuolla:
 
Samankaltaiset keskustelut
Keskustelun aloittaja Otsikko Osio Vastauksia Päivä
J Poliisi pysäytti Avant-kyydissä! Avant Planet - Kuljetuskalusto 7

Samankaltaiset keskustelut