Kulkeeko Avant Muulilla? | AvantClub - Keskustelupalsta

Enkku

Jäsen
Keskustelun aloittaja
8.9.2011
16
1
3
Ylöjärvi
Tuli hankittua vähän käytetty 520 ja nyt täytysi löytää sille kuljetuskalusto. Onko kenelläkään käytännön kokemusta Muuli Pro 900J -kärrystä?

Kärry on yksiakselinen ja kantavuus joku noin 1200 kg, joten konetta ja työlaitteita ei samaan kuormaan ainakaan saa tungettua. Muulissa kiehtoo hinta, joka on pyöreästi 1500 pienempi kuin esim halvin tarkoitukseen (tosin paremmin) sopiva Majava.
 
Kokonaisuutena halvinta on ostaa kerralla riittävän kokoinen kärry. Mielellään vähän 'kasvuvaraa'.
- Muuten, mitä teet kohteessa pelkällä koneella, vaikka kärryn saisikin halvemmalla? ;)

Ps. -Uudempi 520:nen painaa jo perusversiona yli 1200kg, siis pelkkä kone.
 
Idea on siinä että lyhyet siirtomatkat mahdollistavat koneen ja kalujen siirron erikseen - 1500,- riittää aika moneen tuplareissuun. Tosin tyhmäähän se on...

Mikä voisi olla hyvä, riittävän kantava, iso ja kohtuuhintainen kärry? Käytettynä noita ei näytä olevan kovin paljon markkinoilla...
 
Joskus kun kärryä haikailin niin eduard kärry noudettuna vaikutti hyvältä, jos vain olisi saanut reissun sattumaan samalle kylälle, eli hollantiin tai belgiaan.

Bauhaus myy muulin 4000x1800 kärryä n. 4000 eur hintaan, siihen mahtuisi myös tavarat. Ikh ssa on sama kärry 2500 kg kantavuudella pari sataa kalliimmalla.

Jaa kustannus kymmenelle vuodelle, niin ero ei tunnu niin pahalta. Kantavuutta saisi olla vähintään 1500 kg ja mieluimmin 2000 kg ja pituutta lähemmäs 4m ettei tarvitse kikkailla.
 
Korjaus aiempaan viestiini muuli -> majava

http://www.majava.fi/fi/tuotteet/peravaunut/jarrulliset-peravaunut/m-8540-j-2-aks-2000

http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=27457&nav=70030012&q=y

http://www.eduard.nl/

Ja käytettyjä löytyy esim

http://www.trailerikeskus.com/

http://www.alberni.fi/hinnasto
 
Ei ole kokemusta Muulin Pro900J-kärrystä, mutta muista Muulin malleista on ihan hyviä kokemuksia. Hyviä kärryjä.

Se mikä on oikea ja järkevä kärry, riippuu aika monesta asiasta. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa paljonko omalla autolla saa vetää. Ei ole mitään järkeä hommata +2000kg kärryä, jos ei ole siihen sopivaa vetokalustoa. Sekamies ei tätä huomioinut, koska hänellä itsellä on viimesenpäälle ammattitason vetokalusto.

Jos Avantin siirtotarve on satunnaista, eikä kärryn suurelle kapasiteetille ole muuten tarvetta, niin itse ainakin miettisin vakavasti molempia vaihtoehtoja. Pienempi kärry on näppärämpi jos joutuu käyttämään tai säilyttämään sitä ahtaissa paikoissa. Kaksiakselinen kärry on taas ainakin mun mielestä vakaampi lastata ja vetää perässä. Jos ei ole entuudestaan kokemusta tuollaisista kärryistä, niin ehkäpä kannattaa aloittaa kärryn valinta vuokraamalla kärry parille ekalle reissulle.
 
On totta että valintaan vaikuttaa moni seikka. Totta on myös se että Muuli 900j:n kantavuus
on 1191kg ja Avant 520:sen paino 1220kg (+teleskooppipuomi,isommat pyörät, lisäpainot,yms.
mitä varusteita koneissa yleensä on.) Työkone on monesti myös esim.savinen kun palataan työmaalta ja
se lisää kuljetettavaa painoa.
Joten kyseisen perävaunun kantavuus ei yksinkertaisesti riitä, jos lakia haluaa noudattaa.
Pienemmillä kärryillä on omat hyvät puolensa, mutta Avantin yms. kuljettamisesta ei niillä
laillisesti selviä.

Oma kärryni on 3000kg, joten vetoauto on valittu siihen sopivaksi, eikä siitä sen enempää.

Maasturistin laittamissa hyvissä linkeissä on paljon vaihtoehtoja tuolle Muulille n.1000€ kalliimpaan
hintaan, joitten kantavuus riittää Avantin kuljettamiseen. Kuitenkin ilman "turhaa ylikapasiteettia".
 
ja kannattaa muistaa että ylikuormalla liikuttaessa ovat sakot pienin murhe. reissu jää puntarin jälkeen kesken ja jos sattuu kolisemaan, löytyy maksaja helposti kuskinpenkiltä sekä omien että vastapuolen vahinkojen osalta.

Jarrulliset kärryt painavat vähintään 400 kg, jolloin minimi vetokyky tyjälle koneelle on 1600 kg. Ei tarvita kuin pari työlaitetta niin ollaan parissa tonnissa.
 
Joo, toi on sopiva. Koko, kantavuus ja kärryn paino ovat kohdallaan. Tarttis vaan hommata c1e/ce että saisi kuormavaunulla jarrukärryä vedellä.
 
Olen lähestynyt asiaa samalla tavalla kuin Timberman. Suht satunnainen käyttötarve, vaakaratsioiden harvinaisuus ja kärryn soveltuvuus muuhunkin käyttöön kuin A:n hilaamiseen ovat hinnan lisäksi isoja plussia. Olen pitkään hinannut kaikenlaisia kärryjä matkailuvaunuista venetrailereihin ja tavarankuljetuslaitteisiin, telillä ja ilman. Nyt tallissa on pari jarrutonta kärryä, pieni Muuli ja iso Majava ja yleensä se on pienempi laite, joka mukaan lähtee jos vain kapasiteetti riittää. Helppo käsiteltävyys ja "mahtuvuus" vie voiton.

On totta että telikärry on mukavampi tien päällä. Toisaalta taas käsin liikuteltaessa se on vihonviimeinen. Jarrullisessa laitteessa teli tuo lisäksi tuplaten säännöllisiä remonttihommia.

Soitin muulitehtaalle eli Teuvan Metalliin ja kysyin heidän käsitystään soveltuvuudesta. Sain erinomaista ja esimerkillistä palvelua teknisestä neuvonnasta (uskoakseni ilman myyntimieskerrointa;-). Kärry kestää kyllä mutta saranoitu takalaita todennäköisesti ei tykkää hyvää 520:n yliajelusta. Samoin jos pyörät osuvat pahasti runkopalkkien väliin niin pohjalevyä olisi hyvä vähän vahvistaa. No, vanerinpaloilla asia hoituu.

Kotimaisilla valmistajilla näyttää syntyneen selkeä aukko mallistoihin kokoluokkaan noin 1,5 tn kantavuus. Takahuoneiden pikku laskentaekonomit ovat jälleen tainneet näytää kykynsä maailman muuttamisessa.

Kiitos tiedoista, etsintä jatkuu (Muulia ei ole tilattu) ja hyviä ideoita ja tietoja otetaan kiitollisuudella vastaan...
 
Minulla teetetty mittatilaustyönä paikallisella kärryn valmistajalla Rehi , tässä kokoluokassa oli ihan kilpailukykyinen hinta tehdastekoisiin, sai tehdä omia toivomuksia, alla linkki ketjuun missä on kuvia ja tietoa kärrystä.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=12&t=257&start=10
 
Tällaisella kärryllä itse Avantia kuljettanut: http://www.nettikone.com/889845 . Mielestäni 4m on kärryn minimi mitta, jotta sinne mahtuu muutakin kuin itse kone. Omaan kärryyn tilasin lisävarusteena myös laidat. Seuraavaksi pitäisi tehdä pressukapelli, jotta koneet/ tavarat pysyisi puhtaana kuljetuksen aikana.
 
Ajattelin vielä heittää yhden vaihtoehdon mikä minusta nousi selkeästi yli muiden hinta-kantavuus suhteessa.

AKU - peräkärryt!

Tuli hankittua 3,5m pitkä ja kantavuutta n. 1600kg. Lisävarusteena kippiruuvi joka toimii mainiosti ainakin 200-sarjalaisen kanssa.

Kärry liikkuu auton perässä kuin ajatus!

-Avantpalvelu-
 
Mistähän näitä AKU-peräkärryjen hintoja löytäisi?? Ja minkä kärryn tarkalleen ostit?

Itselläni on tuo vanha rohjake, joka pitäisi vaihtaa.
 
Ilmeisesti kyseessä on tämä kärry: http://www.bestnet.fi/aku-300tj-p-1600kg. Jälleenmyyjiä näyttää olevan ympäri Suomea.

Tuossa kärryssä kokonaispaino on 1600kg ja omapaino 320kg, joten kantavuudeksi jääkin vain 1280kg, joka on kyllä liian vähän isojen koneiden kanssa.
 
Minun veikkaukseni on tämä: http://www.bestnet.fi/aku-350tj-p-2000kg
Siinä on ihan hyvä kantavuus ja se on hyvä yleiskäyttöön. Pienehkö lavakoko isommille
Avanteille, mutta hyvä kompromissi. Kokonaispaino on hyödynnettävissä jo kookkaalla
henkilöautolla vedettäessä. Laillisen koneen siirron mahdollistava kärry, hyvä! :)
 
Sekatyömies sanoi:
Minun veikkaukseni on tämä: http://www.bestnet.fi/aku-350tj-p-2000kg
Siinä on ihan hyvä kantavuus ja se on hyvä yleiskäyttöön. Pienehkö lavakoko isommille
Avanteille, mutta hyvä kompromissi. Kokonaispaino on hyödynnettävissä jo kookkaalla
henkilöautolla vedettäessä. Laillisen koneen siirron mahdollistava kärry, hyvä! :)

Joo tuohan se varmasti onkin. Mun bongaama olikin vain kolmen metrin lavalla. Pitäisi lueskella tarkemmin ;)

Tuon Sekatyömiehen mainitsema kärry onkin jo ihan passeli; ainoa ongelma tosiaan on, että pitää olla kookas henkilöauto (melkeinpä joku neliveto), jotta tuolla saa laillisesti vedellä isompia koneita; 200 sarjalainen kulkeekin tietysti ilman ongelmia normi perheautoilla.
 
Kyllä kulkee!
Löysin vanhan ja aina ajankohtaisen ketjun!

Muuli 900J on mulla ja monet lainaavat. kokonaispaino 1500kg ja omapaino 260 kg eli kantaviis 1240kg. Riittää hyvin 420 mallille ja yhdelle perustyövälineelle.

Aika usein tosiaan törmää siihen että ei ole vetokykyä isommalle kärrylle. Vaatii melko ison vetoauton jos halua esim vetää 2000-2500 kg vaunua!
 
Just kävin hakemassa Avanttini mökiltä Raaseporista tänne Espooseen. Vuokrasin Nesteeltä tuollaisen AKU trailerin ja vaikutti minusta aika hyvältä ja jämäkältä vaunulta. Taisi olla 2500 kokonaispainoinen kun itse vaunu painoi 680kg. Eli periaattessa saisi 1800kg tavaraa mukaan. 45euroa neljän tunnin vuokralta on mielestäni aika hyvä hinta/laatusuhde. Vaunu oli hyvin rakennettu ja kaikki kiinnityslenkit ja salvat olivat lujan näköistä tavaraa.
 
Nyt sai kola taas levätä vuoden :) oli ilo taas vedellä piha puhtaaksi - kävin varmuuden vuoksi vähän tietäkin putsaamassa. Itse asiassa vielä alla nuo leveät 12tuumaiset nurmipyörät ja yllättävän hyvä pito niissä on lumessa- kävin jopa mäessä hiukan kokeilemassa. Taidan vähän odottaa niitten ketjujen kanssa.
 
Kyllä tuo Pro900J on ihan passeli kärry jos kantavuus riittää koneelle. Kärry tulee nöyrästi perässä,ja on omamassaltaan suht kevyt. Liikuttelee käsin hyvin pihassa. Itsellä siinä kulkenut 300- ja 200- sarjalainen kone. (erikseen tosin =) ) Ajoautona on VW polo,joten auton vetomassa tulee ensimmäisenä vastaan. 1200kg Saa olla jarrullista massaa Polon perässä. Nippa nappa nuo koneet siinä tulevat laillisesti vielä perässä normaalin kauhan kanssa. Eli pienen koneen kanssa hyvä kärry. Kippiruuvin kun laittaa niin mukava lastatakkin.
 

Uusimmat keskustelut