Kuorman leveydestä | AvantClub - Keskustelupalsta

exjko

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
24.2.2009
1 226
1
121
63
kärrykuorman sallitut leveydet tulevat joskus vastaan. Tästä linkistä alustusta...


https://www.is.fi/autot/art-2000006124434.html


jos lavettikärry on esim 2m leveä ja henkilöauton vetämänä, niin laitojen yli ei kai saa normisti kuorma mennä yhtään? Mutta jos vaikka olisi 2.4 metrinen palju tms, kyydissä eli ylitystä 20 - 40 cm, niin miten kuljetus onnistuisi pykälien mukaan?

Vaatiiko merkintävälot molempiin suuntiin?

Vaatiiko erikoiskuljetus lupia?

Nopeus 60?

Entä jos veturi on paketti / matkailuauto tms 2.5 m leveä?

Entä jos kärry on perinteisempää mallia, eli pyörät lavan ulkopuolella, jolloin laidat olisi 2m mutta kokonaisleveys 2.5 metriä lokasuojien kohdalta?

Kuorma-autolla kai on hieman eri sääntöjä varsinaisen lavan kanssa ja sitten vielä kärryn kanssa.

Ja loppukevennykseksi tuli mieleen, että jos kuljetettavan tuotteen naamioisi veneeksi niin sitten kai kuljetus olisi laillinen. Vai pitääkö kärry ensin muutoskatsastaa venetraileriksi?
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Tommonen saa olla, jos on äärivalot tai leveän kuljetuksen valot vaimitäneon
1591695507583.png
 
Kyllä mä olen ymmärtänyt että vain vene saa tulla yli ilman mitään ylimääräisiä lamppuja. Mutta muuten pitää pysyä laitojen sisäpuolella. Luulen kyllä että tuo Juhan kuva voi hyvinkin olla ihan ok kun siinä on ylimääräiset valot jotka selkeästi ovat nurkissa. Jos ei muuta niin ainakin on yritetty, silläkin pääsee aika pitkälle! Toki onko tuo koppi painoltaan jne sallituissa rajoissa on sitten ihan toinen juttu. Ja kun kiskot ovat alla ja painopiste yllättävän korkealla niin voi olla melkoisen huteran oloinen kuljetus.
 
Tuosta on minusta aivan yksiselitteinen kuvaus - jossain: "myös kiinnitysräikkä pitää jäädä laitojen sisäpuolelle".
Minkäänlainen laitojen ylittäminen sivusuunnassa ei ole sallittua - millään korkeudella. Itse kuskasin joskus 2,40 leveän runkopatjan (kiinassa ostin ja käytin) jatkokäyttöön ja kysyttynä ohjeistus oli selkeä: "EI, mutta laita pystyyn!".
Sen kuorma-autolla kuljetusprojektini puitteissa luin melkoisen määrän asetustekstejä yms vähän 'laidan reunojakin' hipoen.

Kuorma-autolla on omat säännöt ja luvat noilla lampuilla ynnä muilla kylteillä.

Tuo koppikuljetus on sääntöjen vastainen _minun_ mielestä:
Enkä kyllä lähtis itse kuskaamaan :eek:

JK. tämä 56sek uudelleen päivitys ei anna yhtään aikaa miettiä muokkausta vaan jatkuvasti saat aloittaa alusta... ei kiva!
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Tuo poustaamani kuva oli Suomen poliisin tien päällä hyväksymä kuljetus.
Helposti palataan aina siihen että kun kiinnitys on kunnossa ja tässä tapauksessa lamput jne niin vähän voi saada anteeksi. Itse lakitekstiin en jaksa mennä kun siitä on kokemusta miten siihen reagoidaan. Enkä aio kokeilla mitä KO sanoo siitä.
 
kuvasta ei välttämättä selviä, onko veturina kuorma-auto (>3500kg) josko sillä on hyväksymisen kannalta merkitystä
 
Lainaus liikenneturvan sivulta;
Peräkärryn kuorma ei saa sivusuunnassa ulottua perävaunun laitojen yli. Jos varsinaista kuormakoria ei ole, saa kuorma ylittää ajoneuvon etuakselin kohdalta mitatun leveyden enintään 0,35 metrillä. Rajoitusta ei kuitenkaan sovelleta veneen kuljetukseen. Samoin jos kyseessä on yli 2,60 metriä leveä erikoiskuljetukseksi luettava kuljetus, jolloin noudatetaan erikoiskuljetuksista annettuja määräyksiä. Henkilöauton peräkärryllä erikoiskuljetus on mahdollista, jos kärry on vähintään 2,50 metriä leveä.
 
Minä kuskasin aikanaan piharakennuksen peräkärryllä täällä omilla kulmilla pitkin tietä mitat oli 3.3 x 3.3 + hirsien ristikot reunoilla olisko ollut 15cm molemmin puolin. Sen kun kuskas yleisillä teillä juhannuksena niin oli naapurin poliisikin mökillä.....:D
Yhtään ei nähnyt tuleeko takana ketään...
 
eli taitaa vaihtoehdot supistua yhteen: veneeksi naamioiminen... Täyttyisikö vaatimukset, kun laittaa paljuun perämoottorin ja tekee lankusta tuhdon. Vai onko se vaan 'kelluva laite' eikä vene.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis

Uusimmat keskustelut