Kesäkuun alkupuolella eräänä iltana kaivurilla kaivaessa lämmöt pompsahtivat yllättäen ja lähes huomaamatta "punaiselle". Olin aiemmin päivällä kaatanut puita ja tehnyt klapihommia kuivassa ja jonkin verran pölyisessä maastossa. Koneen flekti oli imenyt pölyistä ilmaa, ja pöly tukkinut syylarin. Pöly ja lika oli rasvaista, joten paineilma ei auttanut. Syylari oli irroitettava, jotta sen sai puhtaaksi. Moottorissa tai hydraulijärjestelmässä ei ole vuotoa, mutta jostain jäähdytysilma oli ottanut öljyä mukaansa, joka sitten oli rasvannut koko jäähdyttimen. Pöly luonnollisesti tarttuu hyvin öljyiseen pintaan.
Pesuoperaation jälkeen lämmöt pysyivät jälleen normaalilla alueella. Vaan eipä kestänyt tätä iloa pitkään. Ehkä noin viikko pesun jälkeen ajelin niittomurskaimella kunnes lämmöt pompsahtivat jälleen "punaiselle". Syylari oli taas tukkeessa. Tällä kertaa lika ja pöly olivat aivan kuivaa, joten syylarin sai paineilmalla puhtaaksi. Koekäytössä lämmöt pysyivät jälleen sallituissa lukemissa, mutta parin tunnin niittomurskaimella ajelun jälkeen alkoivat TAAS kohota kohti punaista. Jälleen paineilmapuhdistus riitti. Lopulta tästä tuli rutiini. Syylari oli parin tunnin välein puhdistettava.
Pelto ja heinä oli tuolloin todella kuivaa. Silti niittomurskaimella ajellessa pöly ei itseä mitenkään erityisesti haitannut. Tuli siis opittua, ettei moottorin lämpömittari ole turha koriste. Sitä kannattaa etenkin erityisen kuvana aikana ja pölyisissä olosuhteissa aina välillä välillä vilkuilla.
Syylari ennen pesua ja pesun jälkeen.
Pesuoperaation jälkeen lämmöt pysyivät jälleen normaalilla alueella. Vaan eipä kestänyt tätä iloa pitkään. Ehkä noin viikko pesun jälkeen ajelin niittomurskaimella kunnes lämmöt pompsahtivat jälleen "punaiselle". Syylari oli taas tukkeessa. Tällä kertaa lika ja pöly olivat aivan kuivaa, joten syylarin sai paineilmalla puhtaaksi. Koekäytössä lämmöt pysyivät jälleen sallituissa lukemissa, mutta parin tunnin niittomurskaimella ajelun jälkeen alkoivat TAAS kohota kohti punaista. Jälleen paineilmapuhdistus riitti. Lopulta tästä tuli rutiini. Syylari oli parin tunnin välein puhdistettava.
Pelto ja heinä oli tuolloin todella kuivaa. Silti niittomurskaimella ajellessa pöly ei itseä mitenkään erityisesti haitannut. Tuli siis opittua, ettei moottorin lämpömittari ole turha koriste. Sitä kannattaa etenkin erityisen kuvana aikana ja pölyisissä olosuhteissa aina välillä välillä vilkuilla.
Syylari ennen pesua ja pesun jälkeen.