Lana | AvantClub - Keskustelupalsta

ryydis

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.4.2009
135
8
18
Lieto
www.netti.fi
Ois tarvetta tiehöylälle... Tolla mun varsin lyhytakselisella Avantilla ei tahdo saada kuin nimismiehenkiharoita aikaiseksi kun koittaa kauhalla lanailla tietä. Puskulevyäkään ei vielä ole, tekeillä sekin. Murheena mulla on n. 500m pitkä soratie, johon tietty tulee ajan kaa kuoppia ja jonkun verran nimismiehenkiharoita. Olen pitkään miettinyt allaolevan kuvan mukaista kyhäelmää tien hoitoon. Nyt ois kiva saada raadilta vähän kommentteja, varmaan muutkin on pohtinut tuollaista tai jopa rakentanut. Itselle tuli tässä kuvaa lähetettäessä mieleen että kiinnityslevyn vois kallistaa eteenpäin jotta sais tarvittaessa lanan ihan pystyy. Kääntyis sit paljon pienemmässä tilassa. Pituutta ajattelin tolle 200cm, vois ehkä olla pidempikin. Etupyörinä menis varmaan kottarin pyörät, ei sinne oikeestaan paljoa painoa tulis. Motonetissa olen ainakin nähnyt myynnissä valmiita akseleita joissa lukitusurat. Toki sokka+prikka -viritykselläkin menis...

Puomilla terän korkeussäätö, ei kallistusta. Ajattelin laittaa terän poikittain, ilman säätöä. Ainakaan tossa kauhalla lanattaessa en ole kaivannut kulman säätöä. Pitäis kans mennä pienellä budjetilla, 200€ taitaa nousta hinta jos kaubasta joutuis hakeen uuden sylinterin letkuineen.

Kommentteja pse. Mitä tossa vois tehdä toisin tai mikä tahansa kommentointi ois tässä kohden tervetullutta ennenku käyn rautakaupassa.
 

Liitteet

  • avantlana01a.jpg
    avantlana01a.jpg
    30,4 KB · Katselut: 6 835
Re: Itse tehdyt työlaitteet?

Moi

Oon miettinyt samanoloista ajatusta. Olisiko mahdollista kiinnittää runko suoraan koneeseen, sinne turvakaaren korviin, jolloin puomisti jäisi vapaaksi terän nostolle ?
Ahdasta siellä on, 5-7 cm levikepalat auttaa tilannetta. On joku piirroskin teehtynä,
en vaan osaa laittaa tänne kuvia. Saman sorttinen "mökkitien" pätkä on täälläkin murheena.

T Kaik
 
Re: Itse tehdyt työlaitteet?

Modularbox myy vetokoukkuun asennettavaa tielanaa hinta 690eur näytti olevan kaks ensimmäistä terää vinossa ja kolmas suorassa. Itse olen suunitellut että tekisin alusterän kippikärryn alle minulla kippi kaksitoiminen jolla voisi säätää terän korkeutta ja lavalle voisi laittaa tarvittaessa hiekka painoksi.
 
Re: Itse tehdyt työlaitteet?

Itselläni on juurikin tuollainen Modularboxin laitos, jota olen mönkijällä vedellyt. Tuo on yksinään liian kevyt, joten laitoin päälle lavan ja jotain kivenmurikoita. Nosto/lasku peräkärryn nokkapyörällä ei oikein toimi; pyörä on liian lähellä ensimmäistä levyä. Terät ovat kulmarautaa, jotka sinänsä kestävät, mutta eivät raavi ruohottunutta tienpintaa riittävästi varsinkaan keskipatin kohdalta. Tuohon olisi hyvä laittaa, ainakin ekaan terään, sellaista urallaolevaa terää, joita isommissa auroissakin käytetään. Tämän hetken ongelmaan tietysti auttaisi, jos tasaisi useammin tuota tietä, jotta nuo ruohot pysyisivät poissa, mutta kun on muutakin tekemistä...

Tuota laitetta olen ajatellut itse myös jatkojalostaa: hydraulinen korkeuden säätö lisäisi käytettävyyttä huomattavasti. Nyt kun pitää kääntää yhdistelmä tienpäässä, niin täytyy käydä nokkapyörällä nostamassa terät ylös ja käännön jälkeen tietysti takaisin alas. Itselläni tosin ei ole kuin yksitoiminen hydrauliikan ulosotto takana, mutta kaipa tuossa pitäisi olla painoa riittävästi, jotta se alas mennessään työntäisi öljyt takaisin säiliöön.

Jotenkin tuollaisen kaksi metriä pitkän kiinteän systeemin työntäminen Avantilla voisi kuvitella käyvän aika paljon puomin nivelille ?? Toimeiskohan joku vanha traktorin takavely, jota peruuttaen vetäisi; korkeussäätö puomilla ja tietysti levy hydraulisella käännöllä ;)

Olen käyttänyt levitetyn nurmikkomullan tasaamiseen myös tätä Modularboxin lanaa, jossa se toimiikin hyvin, jos vain on riittävästi tilaa ettei tarvitse peruutella, vaan pääsee ajamaan aina suoraan.
 
Re: Itse tehdyt työlaitteet?

Tämä nostorungon rasitus on mielessä kun olen ajatellut, sitä kiinnitystä koneen runkoon. Hitsattavat traktorin vetovarrenpäät sinne turvakaaren alalappuihin,ruuveilla tai hitsaamalla.
silloin jäisi 2 hydraulitoimintoa käytettäväksi terien hallintaan.
T.Kaik
 
Huomasin tuollaisen pikku kuvan kilpailijan sivuilla vieraillessani ja muistin tämän keskustelun
tielanasta. Jos tuosta kuvasta on jollekin lananrakentajalle hyötyä,niin hyvä. :p
 

Liitteet

  • tasaaja.jpg
    tasaaja.jpg
    3,6 KB · Katselut: 6 077
oliskohan tossa lanan aihioo nosto tarvis vaan viritellä hydrauliseksi

http://www.atv-expert.com/kuvapankki/isot/tiehoyla_pieni.jpg
 
No nii, paljon on mennyt aikaa syksyn suunnitelmista. Ei oo ollu vielä kivinen tie, mutta pitkä. Kivinen tie on eessäpäin.

Lanasuunnitelma muuttui tässä talven mittaan tosta ensimmäisen viestin kuvasta. Runko lyheni ja teräkiinnitys erilaiseksi. Kääntyvät pyörät eteen niiku tuossa Sekatyömiehen laittamassa kuvassakin. Terän toin lähemmäksi että saa helpommin painoa terään. Sit tietty näkyvyys terään huononi...

Terästä tuli oikeestaan siksi erilainen että IKH ei myyny mulle 915 leveää terää kun ei ollut vaikka saldot näytti 2. Saldon olin etukäteen kysynyt. Hyllystä ei sit löytynyt ja pitkällisen vänkkäämisen jälkeen kävelin 1220mm terän kanssa ulos. Tulivat sit hinnassa hiukka vastaan kun en muuten lähtenyt...

Terän leveys alkoi kuitenkin mietityttään kun noit kiinnikkeet laitoin kuitenkin rungon sisäpuolelle eli aika kapeelle. Päätinpä sit lyhentää terää ja hitsasin nysät eteenpäin kuvan mukaan. En tiedä sit oliko järkevää... Saaha ne pois jos siltä tuntuu. Koneena mulla toi pieni Proficat/311 joten toi 1m leveys terälle saa riittää. Mullahan oli hoidettavan toi 500m soratietä johon tulee aina samoihin paikkoihin kuopat.

Runko on 50x50x4mm putkipalkkia, yhdestä 6m kangesta jäi 5cm. Joku laskentavirhe ;) Kiinnikelevy on Ylöjärveltä ja noi pyörät bilhelvetestä.

Nyt himoittais käyttää runko sinkkikylvyssä vaikka DIY -miehen pitäis tietty maalata tuo (joka toinen vuosi) itse. Sittepähän pitäis kestää vaikka kuinka kauan jos hitsaussaumat vaan pitää...

Tähän sit kuvat, eli viimeisin suunnitelma ja toteutunut. Piti vielä laittaa kuva oikein töissäkin mutta kännykamera alkoi taas önnöttään enkä jaksanut lähtee hakeen oikeeta kameraa sisältä. Laitan vaikka myöhemmin kuvan kun on tie plaanattu ja saatu kokemusta enemmän. Eihän tolla kuivaan tiehen varmaan paljoa pysty mutta sateen jälkeen niinku tänään tolla saa hyvin pinnan rikki.
 

Liitteet

  • DSC_0559a.jpg
    DSC_0559a.jpg
    175,4 KB · Katselut: 5 460
  • avantlana02.jpg
    avantlana02.jpg
    38,2 KB · Katselut: 5 549
Pari kertaa oon täs kesän aikana tasoitellut tietä, oikeastaan tarveis taas tasoitella. Kuivaa tietä en ole edes yrittänytkään mutta sateen jälkeen tolla saa aika helpostikin pintaa rikki.

Kääntyvä terä ois aina asiaa mutta vino terä alkais varmaan viemään tuota köykästä Proficattia. Painoja pitää kans kokeilla, 100-200 kg painoa terän kohdalle. Nythän tuo systeemi painaa alle 100 kg joten joutuu koneella painamaan alaspäin. Tuo lyhytakselinen Proficat on kuitenin niin takapainoinen ettei eteen saa oikein painoa. On tolla silti saatu tehtyä tarpeelliset tasoitukset.

Laitetaan tähän sit kuvakin töistä:
 

Liitteet

  • omaavant11.jpg
    omaavant11.jpg
    220,8 KB · Katselut: 5 164
Hyvältähän tuo näyttää. Itse ajattelin tehdä/hankkia vedettävän, voisi sitten hätätilanteessa käyttää auton koukussakin.
 
Terv. Minulla on "yhdistelmä malli" takana työväline kiinnike, ja edessä ketjukoukut, joista saa vetää tarvittaessa.

terv kaiK
 
Itsepä tein joku aika sitten tiehöylän, jossa on hydrauliikalla nouseva terä, kammesta vaakatasossa säätyvä terä ja kulmasta säädettävä kallistus (kaatojen tekoa varten). Tiehöylä toimii erinomaisesti puhtaassa, juurettomassa maassa (kivituhka, hiekka, sora, sepeli jne.). Jos joku on kiinnostunut vekottimesta voin pistää kuvia!
 
Tämmöinen siitä tuli. Tein alunperin lanan ajettavaa ruohonleikkuria varten, joten tämän vuoksi rakenne on melko kevyt. Sain laitteen juuri modattua Avantia varten ja hyvin toimii! Vetoaisaa jouduin korottamaan Z -rakenteella ja aiemmin terän nosto toimi auton veivitunkilla. Tunkilla terän "painattaminen" ei onnistunut, joten vaihdoin tilalle hydrauliikkaa. Saattaapi olla, että veivi mallinen terän kääntökin vaihtuu sähkömoottoriin, niin ei tarvitse hyppiä ohjaamosta ulos. Tarkoituksena olisi levittää kivituhkat pihalle ja tehdä myös kaadot lanan avulla.
 

Liitteet

  • IMG_2419.JPG
    IMG_2419.JPG
    131,2 KB · Katselut: 1 569
  • IMG_2421.JPG
    IMG_2421.JPG
    130,2 KB · Katselut: 1 640

Uusimmat keskustelut