Led-lisävalot | AvantClub - Keskustelupalsta

Juhani

Jäsen
Keskustelun aloittaja
25.10.2011
1 006
385
83
Asensin autooni led-lisäpitkät ja nyt ei mennyt rahat hukkaan!!

Aivan uskomaton valoteho ja juuri sitä kaivattua valkoista valoa. Peurat ym. metsäneläjät suorastaan hehkuu valokeilassa.
Liikennemerkkejä vaan säikkyy, kun heijastavat takaisin. :D
 
Mielenkiintoista,minkä merkkiset valot kyseessä?
Mulle oli vaan aikamoinen pettymys nuo lumitator comp täysledit,kantaa kyllä pitkälle mutta keila onnettoman kapea. Piti sitten laittaa lisäksi vielä pari xenonia jotta näkisi jotakin.
Entiset luminator xenonit sitten tuottivat ihan oikeasti valoa,kauas ja leveällä keilalla.



T:Ville
 
Noi on Luminal Lights ja 7" kokoiset.

Aika pistemäiseltä noikin äkkiseltään vaikuttaa, mutta verrattuna niihin edellisiin Hellan normipitkiin, niin ero on melkoinen.
Joku kirjoitteli jossain, että noi led-lisävalot kannattaa suunnata ristiin.
 
Huomenna ilmestyvässä Tekniikan Maailmassa on taas lisävalotesti, näytti tehokkaimmissa LED-palkeissa olevan melkoiset tehot (jos on hintaakin). Monissa valoissa vikana on todellakin valokeilan terävyys. Kiinostavaa nähdä, miten vanhat X-Vision Dominator Xenonit, edelliset selvät testivoittajat, pärjäävät uudelle tekniikalle. Asennutin ne Land Cruiserin keulalle ilman karjarautaa tekemällä aukot maskiin, turha kuskata raskasta ja kallista rautamönttiä keulalla pelkkien valojen takia.

Säännöt ovat kyllä muuttuneet, kun nyt voi myydä 120W LEDejä 25 referenssillä vaikka Xenoneissa tehoraja on 35W. Teoriassa noista LEDeistä lähtee vähintään kuusinkertainen valomäärä. Keulalle voisi laillisesti laittaa 480W LEDvaloa, kun poistaa omat kaukovalot käytöstä. Eli noin 20 kertaa enemmän kaukovaloa kuin normilampuista...
 
Mielestäni se oli rajattu lm määrään jonka perusteella ref 100 on yhteenlaskettu määrä ohjeellisesti. Mutta myöskään lm ei saa ylittyä.
 
Otsikon perusteella ajattelin lainata hiukan tätä ketjua. Tarkoituksenani olisi lisätä Avant 225 työvalosarjan lisäksi yhden ylimääräisen (mielellään 2) 700lumen valon taaksepäin. Lumitöissä on ollut liian pimeää pelkällä työvalopaketilla siis. Mitenkä tuo kytkentä kannattaisi tehdä, tarvitseeko sulakkeelta vetää ihan oma johto tuolle valolle vai voisiko yhtä valoa varten haaroittaa vain jo takana olevasta valosta (esim. abikon tyyppisellä kutiste haaroitin liittimellä)? Vai onko järkevämpää laittaa haaroitus tuonne katon alle kenties. Ohessa kuva siitä takavalosta.
Kiitoksia foorumilaiset jälleen avusta!


20201122_114731 – kopio.jpg
 
Mä olen kaikissa Avanteissa kylmästi katkonut nuo orkkisjohdot, ja abikolla vaan välistä virrat. Jos ei liioittele, niin hyvin kestää johdot ja sulakkeet.

Mulla on taaksepäin 530:ssä 2 kpl työvaloja, jotka saa virran tuosta yhdestä johdosta.

Hifistit tietty erikseen...
 
Haaroita ilman muuta, koska eihän ledit kuormita oikein mitään, mutta muista eristää liitos hyvin jottei saa kosteutta. Sopivan kokoinen kutistesukka abikojen päälle vaan. Katkaise johdot siten, että abiko-jatkot eivät ole vierekkäin vaan ikäänkuin lomittain, niin silloin saat laitettua sopivan kokoisen kutistesukan. Jos on liian iso kutistesukka, niin se ei kutistu tarpeeksi.
 
Otsikon perusteella ajattelin lainata hiukan tätä ketjua. Tarkoituksenani olisi lisätä Avant 225 työvalosarjan lisäksi yhden ylimääräisen (mielellään 2) 700lumen valon taaksepäin. Lumitöissä on ollut liian pimeää pelkällä työvalopaketilla siis. Mitenkä tuo kytkentä kannattaisi tehdä, tarvitseeko sulakkeelta vetää ihan oma johto tuolle valolle vai voisiko yhtä valoa varten haaroittaa vain jo takana olevasta valosta (esim. abikon tyyppisellä kutiste haaroitin liittimellä)? Vai onko järkevämpää laittaa haaroitus tuonne katon alle kenties. Ohessa kuva siitä takavalosta.
Kiitoksia foorumilaiset jälleen avusta!


katso liitettä 5509
Onko tuo tehdasasennus?
 
Mulla on 4 kpl takana ja tuolla saa aika leveän valaistun alueen. Keulassa on led paneeli ja pari sivuille. Näkee työskennellä muttei näytä kauas. Tienpäällä pitää käyttää lisäksi koneen onnettomia omia valoja jottei ole liian lyhyt kantama. Kieroksia pitää olla koneessa jottei ala purkamaan akkua!
 

Liitteet

  • 20201206_162745.jpg
    20201206_162745.jpg
    523,1 KB · Katselut: 165
  • 20201206_162728.jpg
    20201206_162728.jpg
    560,9 KB · Katselut: 184
Kiitoksia kuvista, niiden perusteella aloin nyt rakentelemaan. Ei tuo nyt ihan menestys ollut, ekaa kertaa noita abikoja puristelin holkkipihdeillä, jotka ei varmaan ihan ole tuohon tarkoitettu. Ja kuristesukka oli liian pientä... Mutta tällainen tulos tuli. Pitää käydä hakemassa vielä kuristesukkia erikokoja ja ehkä oikeat liitinpihdit ja parsia johdot uskottavammin kasaan. Valot tosin palaa, joten onnistumiseksi tuo on laskettava. Tuo Avantin alkuperäinen valo on ihan erityylinen kuin nuo motonetin tasaisesti ympäriinsä valaisevat. Pitää yrittää suunnata vielä siten, että keskelle tuo valokeila ja nuo motonetin valot sitten sivummalle osoittamaan. Ei oikein ole tilaa tuossa ikkunan vieressä kääntää niitä riittävästi, ehkä jokin tuollainen isompi metallilevy ois mun käyttöön paras, jos löytyisi johon kaikki kiinni vähä kauemmaksi ikkunasta ois paras kuten DilleWillellä.

20201213_191549 – kopio.jpg
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Kiitoksia kuvista, niiden perusteella aloin nyt rakentelemaan. Ei tuo nyt ihan menestys ollut, ekaa kertaa noita abikoja puristelin holkkipihdeillä, jotka ei varmaan ihan ole tuohon tarkoitettu. Ja kuristesukka oli liian pientä... Mutta tällainen tulos tuli. Pitää käydä hakemassa vielä kuristesukkia erikokoja ja ehkä oikeat liitinpihdit ja parsia johdot uskottavammin kasaan. Valot tosin palaa, joten onnistumiseksi tuo on laskettava. Tuo Avantin alkuperäinen valo on ihan erityylinen kuin nuo motonetin tasaisesti ympäriinsä valaisevat. Pitää yrittää suunnata vielä siten, että keskelle tuo valokeila ja nuo motonetin valot sitten sivummalle osoittamaan. Ei oikein ole tilaa tuossa ikkunan vieressä kääntää niitä riittävästi, ehkä jokin tuollainen isompi metallilevy ois mun käyttöön paras, jos löytyisi johon kaikki kiinni vähä kauemmaksi ikkunasta ois paras kuten DilleWillellä.

katso liitettä 5516
Eikö tuon olisi saanut toteutettua pienemmällä valaisinmäärällä, esim 1kpl leveällä kuviolla?
 
Ja minä, kun olen laiska keksimään uutta niin laitoin rautakaupan hyllyn valmiin kulmaraudan tuohon - on ainakin riittävästi reikiä kiinnitellä valoja. Pitäisi toinen lisätä vielä niin saisi kameran tuonne ylös. Valoina minulla on "vain noita viiden watin" tuikkuja :cool:
 

Liitteet

  • 07_20201212171939.jpg
    07_20201212171939.jpg
    535,1 KB · Katselut: 180
Jep, hyvä idea molemmilta, pitääpä käydä tutustumassa tuollaisiin valoihin tarkemmin. Tollaset kaksi ostin jo 2v sitten, mutta jäi asentamatta... kunnes nyt innostuin. Jos pystytte suosittelemaan jotain tiettyä valaisinta, joka antaisi leveän valokeilan, mielellään keskelle vähän enempi. Muttei söisi kuitenkaan enempää akkua kuin noi kolme valoa - onko tuossa nyt sitten 20-25w suunnilleen?
Ja käyn myös katselemassa sopivia pitkiä kulmarautoja, niillähän se tosiaan onnistuu...
 
Nuo 5watts työvalot(3 eri kuviota) kannattaa tilata tuosta. Itse olen tilannut sieltäkin ja toimitus pelasi hyvin. En ole muualta löytänyt halvempaa hintaa.
Nykyään on taskulampuissakin paremmat valotehot. Jos tuo 4500 Kelviniä on se juttu itselle, niin sitä voi sitten pitää ohjenuorana valoja valittaessa ja sitten vaan kunnolla watteja ja lumeneita lisää, niin ei tarvi koko kattoa täyttää tommosilla himmeillä tuikuilla... jotka on kyllä kolossaalisen ylihinnoiteltuja!
 
  • Haha
Reaktiot: STEFFE
Nykyään on taskulampuissakin paremmat valotehot. Jos tuo 4500 Kelviniä on se juttu itselle, niin sitä voi sitten pitää ohjenuorana valoja valittaessa ja sitten vaan kunnolla watteja ja lumeneita lisää, niin ei tarvi koko kattoa täyttää tommosilla himmeillä tuikuilla... jotka on kyllä kolossaalisen ylihinnoiteltuja!
Menemättä sen syvemmälle asiassa niin lyhyesti tarvitaan: valoa mitä silmä näkee, tasainen valokeila ja hyvä optiikka. Valitkaa siitä sitten ihan vapaasti.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DilleWille
Kannatta tuohon pikku Avantiin laittaa kohtuudella noita työvaloja kun laturin kapasiteetti on melko onneton.
Ja kojelautaan kannataa laittaa pieni jännitemittari josta näkee akun jännitteen.
Itsellä kun on kaikki (tehtaan ja itse asentamani) valot päällä ja hydrauliöljynlauhdutin lähtee
käymään niin tippuu jännite melko nopeasti 12v tuntumaan. Itse laitoin tällaisia työvaloja 2 eteen ja 2 sivuille.
Kokeilin monenmoisia ja näissä on pikkukoneeseen riittävän leveä valokeila ja valaisee riittävän kauas ettei
törmäile esteisiin, tehtaan työvalot sääsin näyttämään kauemmas kun ovat melko pistemäisiä.
Ja tuo ilmoitettu teho 48W on todellisuudessa 14W eli kuormittaa aika tarkkaan 1A mikä on
tuolle pikkukoneelle kohtuullinen kulutus.

Edit. Eivätkä ole hinnankiroissa 4 dollaria kappale.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Noi valot on todella hyvät vaikka ovatkin arvokkaita. Ideanahan noissa on se ettei noissa ole sitä sinistä valoa ja ovat tällöin mukavammat silmille. Voi vaikka hyvin aurata lumisateessa ja lumihiutaleet ei tule "silmille" , niin kuin tavallisilla valoilla käy.
Monessa kaivurissa on noita valoja, kun näkee paremmin kaivaa esim. tuota sinisavista maata, mitä löytyy jokapaikasta. Kolmiuloitteesuus säilyy ja on helpompi hahmottaa kaivanto.
On vaan suht arvokkaita, tavallisiin työvaloihin verrattuna. Mutta kuitenkin pikkuraha verrattuna koneen hintaan nähden.
 
Noissa työvaloissa on hirveitä eroja ja aika usein hinta kertoo suoraan lampun laadusta. Itse jättäisin nuo halpikset ostamatta, mutta jokainen tekee niin kuin itse haluaa. Tehoja ilmoitetaan ihan miten sattuu, elektroniikka ja ledit ovat sitä sun tätä. Ledit saattavat palaa vain muutaman kymmenen tuntia ja monet noista aiheuttavat elektroniikkahäiriöitä kun suojauksia ei ole tehty kunnolla tai lainkaan.
Työn puolesta olen noiden lamppujen kanssa jonkin verran tekemisissä ja monenlaista on tullut vastaan, hyviä ja huonoja. He ketkä varustelevat kalustoa ammatikseen, tietävät aika hyvin mitkä valot toimivat.
Mielummin asentavat laadukasta, vähemmän rekkuloita, tyytymättömiä asiakkaita ja kun takuuttyöt menee omasta selkänahasta.
On edullisissakin välillä positiivisia yllätyksiä
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Minähän olen koko ajan vain sanonut että ne ovat hyviä. Koskaan en ole sanonut että ovat halpoja. Sen takka laitoin tuon linkin mistä mun tietääkseni saa vähemmän kalliilla hinnalla hyvät valot. Mutta se siitä. Onhan bussitkin keksitty niin ei tarvitse olla omaakaan autoa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: MikaV

Uusimmat keskustelut