Heh, tämä sama homma on tullut vastaan useammankin kerran. Ensinnäkin homma on tekniikkalaji.
Kun liitintä laitetaan paikalleen (liitetään), pitää se "paino" saada tulemaan suoraan liittimien suuntaisesti. Parhaaksi olen tässä todennut sellaisen asennon, että käydään puomin yli hajareisi-asentoon, niin että puomi on jalkojen välissä ja naama kohti konetta. Sitten hieman kyykistyen saa aika hyvin käsillä voimaa suoraan liittimien suuntaisesti.
Tämän saman ohjeistan nykyään kaikille konetta vuokraaville. Sen verran on nimittäin ilmaantunut kaikenmoisia jälkiä liittimiin, kun ovat koettaneet sivusta laittaa eri työkaluja käyttäen. Eli hajareisin vaan ja sitten kädellä työnnetään liitintä liittimien suuntaisesti. Työlaitteen puolelta liittimiä voi myös hieman pyöritellä, niin menee helpommin.
Mutta kaikkein tärkeintä on se, että hydraulijärjestelmissä ei ole painetta. Ensin otetaan työlaite kyytiin koneen ollessa käynnissä ja sitten asetetaan puomi ja työlaite niin, että ne ikäänkuin lepäävät, ettei työlaitteen, puomin tai koneen paino aiheuta mitään painetta mihinkään sylinteriin tai muuhun. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Esimerkiksi kaivurin puomi tai kaivuri itse ei saa olla "ilmassa".
Sitten sammutetaan kone, liikutellaan hydraulipoljinta ja myös sitä joystickiä että paineet tasaantuu ja jos vaikka koneen etupää on ollut ilmassa, se lasketaan tietysti alas niin ettei kone ole käynnissä.
Sitten vaan siihen hajareisiasentoon puomi jalkojen välissä. Varmasti menee liitin paikalleen.
Ja sitten voi olla vielä mahdollista, että lisälaitteen puolella on painetta. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että laitetta on käytetty kylmällä kelillä ja yritetään laittaa laitetta paikalleen kuumalla kelillä tai lämpimässä säässä tai vaikka sisätiloissa. Paine on ehtinyt lämpölaajenemisen vuoksi kasvaa siellä lisälaitteen sisällä. Tällöin sitä pitäisi siis sitten jäähdyttää.
Helpoimmin paineista pääsee tietysti eroon joko, kuten edellä neuvottiin, kolauttamalla liittimen painonapsukkaa johonkin jolloin öljyä ruiskuaa ulos tai sitten (suositeltavampaa) avaamalla sylinterin puoleista letkuliitosta tai useampaa (muista että öljyä sitten ruiskahtaa!). Siksi tuo avaaminen on suositeltavampaa, koska liittimet kärsivät kopsuttelusta.
Yhden kerran kävi niin, että piti tehdä jotain puskulevyllä kesällä ja viimeksi puskulevyä oli käytetty pakkaskelissä. Jouduin vesiletkulla jäähdyttämään puskulevyn sylinteriä ja letkuja että sain liittimet paikalleen. En tuolloin tietysti keksinyt avata sitä hydrauliletkun liitosta.
Tärkeintä on muistaa että kaikki hydrauliikan paine on nollissa kun liittimiä laitetaan paikalleen. Monet ei ymmärrä, että järjestelmään tulee painetta painovoiman vaikutuksesta, jos esimerkiksi työlaite on ilmassa, puomilla on nostettu koneen etupää ilmaan tai muuta sellaista. Myöskin sitten painetta voi tehdä jos on ajettu työlaitteen jokin osa jotakin seinää, kiveä, kiveystä tms vasten.
Ja liittimistä täytyy pitää huolta. Ne on pidettävä puhtaana ja välillä suihkaus CRC:tä tai muuta vastaavaa liittimien liukupintoihin on ihan paikallaan.
Muutamia sellaisia asiakkaita ja muita henkilöitä on sattunut matkan varrelle, jotka ovat todenneet "mahdottomaksi" saada liittimiä liitettyä. Kas, kun minä olen saanut aina liittimet paikalleen varsin näpsäkästi.
Kiinnostaisi kuulla jos tässä tapauksessa syy löytyi jostakin muualta.