Letkuliitin ei toimi, eli työkonetta ei saa kiinni (220) | AvantClub - Keskustelupalsta

Petrus

Jäsen
Keskustelun aloittaja
2.9.2014
45
0
6
Espoo
Syyskesällä hankittiin 220 Avantti ja kasa lisälaitteita. Jo alunperinkin keskimmäinen hydrauliletkun liitin oli hankala (siis musta tulppa, naarasliitin). Muihin liittimiin letkut loksahtavat kiinni kuten insinööri on kaiketi ajatellutkin, mutta siihen keskimmäiseen joutuu joskus painamaan letkua oikein voimalla mutta silti ei meinaa naksahtaa kiinni, jää aina muutaman millin vaille. Tähän asti se on lopulta, viimeistään parin minuutin voimailun jälkeen (usein kuitenkin sitten helposti) napsahtanut kohdilleen, mutta kun tänään kaksi normiriskiä miestä ei saanut liitintä kiinni varttitunnin äherryksen jälkeen, siirtyi kone lavetille Vainikalle siirtoa odottamaan. Halot jäivät pilkkomati tällä kertaa. Sama letku menee helposti kiinni punaiseen liittimeen, mutta keskelle ei saatu mitään tarttumaan.

Onko tuommoinen kovinkin yleistä, onko tullut vastaan?

Samalla siirtyy halkaisukone korjattavaksi, työsylinterin menoliittimen liitos vuotaa hitsisaumasta, noin 3 dl tunnissa. Onko Virossa laaduntarkkailu ollut lomilla, kun saman koneen paluurajoittimen alumiinikieli on niin pitkä tai asennettu liian alas, että se ottaa kiinni ja vääntyy osuessaan terän korkeuden säätöhahloon.
 
Petrus sanoi:
Syyskesällä hankittiin 220 Avantti ja kasa lisälaitteita. Jo alunperinkin keskimmäinen hydrauliletkun liitin oli hankala (siis musta tulppa, naarasliitin). Muihin liittimiin letkut loksahtavat kiinni kuten insinööri on kaiketi ajatellutkin, mutta siihen keskimmäiseen joutuu joskus painamaan letkua oikein voimalla mutta silti ei meinaa naksahtaa kiinni, jää aina muutaman millin vaille. Tähän asti se on lopulta, viimeistään parin minuutin voimailun jälkeen (usein kuitenkin sitten helposti) napsahtanut kohdilleen, mutta kun tänään kaksi normiriskiä miestä ei saanut liitintä kiinni varttitunnin äherryksen jälkeen, siirtyi kone lavetille Vainikalle siirtoa odottamaan. Halot jäivät pilkkomati tällä kertaa. Sama letku menee helposti kiinni punaiseen liittimeen, mutta keskelle ei saatu mitään tarttumaan.

Mulle tulee mieleen ensimmäisenä että siellä om painetta takana. Kokeile sammuttaa kone ja sen jälkeen liikutat käyttövipua(jalkapoljin) edestakaisin jolloin sieltä karkaa paineet jos niitä oli siellä. Kokeile sen jälkeen työntää liitin paikalle. Mielestäni tuollaiseen ongelmaan törmään aika usein täälläkin. Ei tietenkään sarjapikaliittimessä mutta nuo perusliittimet tuolla koneen hanurissa.
 
Joskus myös työlaitteeseen jää paineet sisään, silloin ei kyllä jaksa painaa liitintä kiinni.
Urosliittimen keskinasta ei painu silloin sisään ilman paineiden pois päästöä.
Nyt ei kylläkään tainnut olla painetta työlaitteessa, kun vuoti noinkin paljon.
 
Leppis sanoi:
Joskus myös työlaitteeseen jää paineet sisään, silloin ei kyllä jaksa painaa liitintä kiinni.
Urosliittimen keskinasta ei painu silloin sisään ilman paineiden pois päästöä.
Nyt ei kylläkään tainnut olla painetta työlaitteessa, kun vuoti noinkin paljon.

Niin ja meni toiseen!
 
Painetta jäänyt jompaan kumpaan päähän koneeseen tai työlaitteeseen. Joskus liittimen nasta saattaa myös olla jumissa jolloin sitä voi koittaa varovasti kopauttaa jollain (öljyt ruiskuu kyllä rinnuksille helposti). Jos usein alkaa tekemään tuota, että nastat jumittaa, niin kannattaa uusia liittimet. Hydraulivehkeiden kanssa ihan arkipäivää tuo letkujen kanssa ährääminen ;)
 
Kun 200-sarjan avantin naarasliittimet antaa temppuilun merkkejä on aika vaihtaa liitin. Itse kituutin monta vuotta huonoilla liittimillä ihan turhaan. Kun kone kävi viimeksi huollossa vaihdettiin molemmat liittimet koneesta ja sen jälkeen on pelannut kuin unelma. Selkeästi uudemmat parkerin liittimet toimiva huomattavasti paremmin kuin vanhemmat vaikka liittimet olisi ihan puhtaitakin.

Liittimen vaihto on ihan helppoa itsekin, nyt meni huollon vaihdettavaksi koska oli muutakin säätöä samalla (takahydrauliikan kytkentä).
 
Kaim sanoi:
Joskus liittimen nasta saattaa myös olla jumissa jolloin sitä voi koittaa varovasti kopauttaa jollain (öljyt ruiskuu kyllä rinnuksille helposti).
Olen pyöräyttänyt rätin liittimen ympärille ja sitten varovasti kopauttanut liittimen päähän. Ei tule rinnuksille niin paljon :)
 
Tuossa 200 taitaa olla edessä flatface liittimet, jos oikein muistan. Eli työnnetään vain paikalleen? Noissa puhtaus on erityisen tärkeää, jotta toimivat moitteitta. Jos alkavat takertelemaan, ne on vaihdon tarpeessa... Eivät kuitenkaan omaisuutta maksa, niin ei kannata taistella.
 
Sitten huomiona vielä haluan tiedottaa, että jos työkone seisoo pihalla auringossa (ehkei nyt talvella ole tuota ongelmaa). Sylinterissä ja letkuissa oleva öljy lämpiää ja laajenee, syntyy painetta työkoneen puolelle letkuihin. Joutuu usein kesällä kolistelemaan letkuliittimiä työkoneen runkoa vasten ja siinä on puntit öljyssä jälleen ja naama kans:):):):.

Usein tuo vaiva itsellä ollut traktorin työkoneiden kanssa kun irrotat koneen traktorista ja jätät koneen seisomaan pellolle ja tulet seuraavana päivänä jatkamaan työtä. Lämpötilaerot teettää ylimääräistä työtä välillä. Joskus on jopa avattava avaimella liitin jengoistaan paineen päästämiseksi.
 
Heh, tämä sama homma on tullut vastaan useammankin kerran. Ensinnäkin homma on tekniikkalaji.

Kun liitintä laitetaan paikalleen (liitetään), pitää se "paino" saada tulemaan suoraan liittimien suuntaisesti. Parhaaksi olen tässä todennut sellaisen asennon, että käydään puomin yli hajareisi-asentoon, niin että puomi on jalkojen välissä ja naama kohti konetta. Sitten hieman kyykistyen saa aika hyvin käsillä voimaa suoraan liittimien suuntaisesti.

Tämän saman ohjeistan nykyään kaikille konetta vuokraaville. Sen verran on nimittäin ilmaantunut kaikenmoisia jälkiä liittimiin, kun ovat koettaneet sivusta laittaa eri työkaluja käyttäen. Eli hajareisin vaan ja sitten kädellä työnnetään liitintä liittimien suuntaisesti. Työlaitteen puolelta liittimiä voi myös hieman pyöritellä, niin menee helpommin.

Mutta kaikkein tärkeintä on se, että hydraulijärjestelmissä ei ole painetta. Ensin otetaan työlaite kyytiin koneen ollessa käynnissä ja sitten asetetaan puomi ja työlaite niin, että ne ikäänkuin lepäävät, ettei työlaitteen, puomin tai koneen paino aiheuta mitään painetta mihinkään sylinteriin tai muuhun. Ymmärrättekö mitä tarkoitan? Esimerkiksi kaivurin puomi tai kaivuri itse ei saa olla "ilmassa".

Sitten sammutetaan kone, liikutellaan hydraulipoljinta ja myös sitä joystickiä että paineet tasaantuu ja jos vaikka koneen etupää on ollut ilmassa, se lasketaan tietysti alas niin ettei kone ole käynnissä.

Sitten vaan siihen hajareisiasentoon puomi jalkojen välissä. Varmasti menee liitin paikalleen.

Ja sitten voi olla vielä mahdollista, että lisälaitteen puolella on painetta. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että laitetta on käytetty kylmällä kelillä ja yritetään laittaa laitetta paikalleen kuumalla kelillä tai lämpimässä säässä tai vaikka sisätiloissa. Paine on ehtinyt lämpölaajenemisen vuoksi kasvaa siellä lisälaitteen sisällä. Tällöin sitä pitäisi siis sitten jäähdyttää.

Helpoimmin paineista pääsee tietysti eroon joko, kuten edellä neuvottiin, kolauttamalla liittimen painonapsukkaa johonkin jolloin öljyä ruiskuaa ulos tai sitten (suositeltavampaa) avaamalla sylinterin puoleista letkuliitosta tai useampaa (muista että öljyä sitten ruiskahtaa!). Siksi tuo avaaminen on suositeltavampaa, koska liittimet kärsivät kopsuttelusta.

Yhden kerran kävi niin, että piti tehdä jotain puskulevyllä kesällä ja viimeksi puskulevyä oli käytetty pakkaskelissä. Jouduin vesiletkulla jäähdyttämään puskulevyn sylinteriä ja letkuja että sain liittimet paikalleen. En tuolloin tietysti keksinyt avata sitä hydrauliletkun liitosta.

Tärkeintä on muistaa että kaikki hydrauliikan paine on nollissa kun liittimiä laitetaan paikalleen. Monet ei ymmärrä, että järjestelmään tulee painetta painovoiman vaikutuksesta, jos esimerkiksi työlaite on ilmassa, puomilla on nostettu koneen etupää ilmaan tai muuta sellaista. Myöskin sitten painetta voi tehdä jos on ajettu työlaitteen jokin osa jotakin seinää, kiveä, kiveystä tms vasten.

Ja liittimistä täytyy pitää huolta. Ne on pidettävä puhtaana ja välillä suihkaus CRC:tä tai muuta vastaavaa liittimien liukupintoihin on ihan paikallaan.

Muutamia sellaisia asiakkaita ja muita henkilöitä on sattunut matkan varrelle, jotka ovat todenneet "mahdottomaksi" saada liittimiä liitettyä. Kas, kun minä olen saanut aina liittimet paikalleen varsin näpsäkästi.

Kiinnostaisi kuulla jos tässä tapauksessa syy löytyi jostakin muualta.
 
Kiitoksia ohjeista ja kommenteista.

Kone on aina ollut sammutettuna ja paineet purettuna kun liitoksia on irroiteltu ja kytketty.

Liitäntähankaluuksia on ollut vain kyseisessä keskiliittimessä. Nytkin kumpikin liitin meni helposti punaiseen syöttöliittimeen.

Tuskin tässä tapauksessa laitteessa on paineita, kun a) sylinteri vuotaa, b) mustatulppainen liitin loksahtaa helposti viereiseen punaiseen liittimeen, c) eilen oli pakkasta 5 astetta enemmän kuin silloin, kun halkaisukonetta viimeksi käytettiin.

Kone on nyt Vainikalla ja siellä ilmeisesti keskiliitin vaihdetaan, elleivät sitten saa todistettua meikäläistä ihan tumpeloksi ja epäkelvoksi Avanttia käyttämään.
 
No ilmoittele tänne sitten mistä oli kyse, niin on hyötyä kaikille.

Onko työlaite aina ollut sama? Ja onko työlaite yksi- vai kaksitoimisella sylinterillä/sylintereillä? Jos kaksitoiminen, niin oletko koettanut laittaa ensin siihen keskiliittimeen ja sitten toisen tai toisin päin?
 
Tein naaraliittimestä paineenpoistajan, jossa työlaitten urosliittimeltä
ruuvin avulla painetaan keskinasta auki. Ruuvin T-kahva on vielä
hitsaamatta, kun tiheäkierteisiä ruuveja ei myydä Savossa.

Liittimen sisäosan lukkorengas irtoaa helposti esim. 6 mm tuurnalla.
Liittimen päähän laitetaan tulppa, jossa on kierrereikä ( 10 mm hieno
tai vastaava).

Laitan paineenpoistajan keväällä hydraliliittimien viereen, että se on
aina helposti käsillä. Kesällä sitä tarvitsee melko usein, kun aurinko
pääsee paistamaan vaihtolaitteen letkuihin.

Oke
 
Aikoinaan ennen sarjapikaliitintä tämä ongelma oli tuttua, ja kyllä se vaan on laittamaton paikka jos letkussa on painetta , joko napauttammalla paine pois tai avattava liitosta. Itse tein kaksi naarasliitintä välipalalla kiinni toisiinsa ja kiinnitin irottamani esim. ruohonleikkurin letkut tähän, kun tarvitsin taas ruohonleikkuria otin letkut irti tästä sovitin palasta ja paineet olivat poissa, ei lennä öljyt silmille (napautus), ei valu öljyt ( liittimen avaus). Muistaakseni tein kolme tälläistä letkujen yhdistäjää, toimiva systeemi.
Vähän epäilen jetsin kommenttia että menee käsin painamalla vaikka olisi painetta letkuissa työlaitteen puolella, ei muuten taida mennä ennenkuin paine on pois.
 
lajaatena sanoi:
Vähän epäilen jetsin kommenttia että menee käsin painamalla vaikka olisi painetta letkuissa työlaitteen puolella, ei muuten taida mennä ennenkuin paine on pois.

Sen verran noiden kanssa paininut että väittäsin myös ettei mene. Tai no melkonen voimamies saa olla! :eek:
 
Kaim sanoi:
lajaatena sanoi:
Vähän epäilen jetsin kommenttia että menee käsin painamalla vaikka olisi painetta letkuissa työlaitteen puolella, ei muuten taida mennä ennenkuin paine on pois.

Sen verran noiden kanssa paininut että väittäsin myös ettei mene. Tai no melkonen voimamies saa olla! :eek:

Heh, lukekaapa mun tekstini uudestaan :) En mä ole väittänyt että käsin painamalla menisi vaikka olisi painetta, vai olenko?

Quottaan itseäni:
jets sanoi:
Tärkeintä on muistaa että kaikki hydrauliikan paine on nollissa kun liittimiä laitetaan paikalleen.

No joo, siis eihän noi liittimet mene paikalleen ihan lapsen voimin. Etenkin jos vinossa yrittää työntää. Vähissä saa olla paineet, että saa käsivoimin menemään, mutta ilman paineitakin ei sentään ihan tuosta vaan mennä lupsahda kuin vanhaan lihaan. Tuo hajareisiasento tavallaan luonnostaan ohjaa työntämään liittimiä suoraan liittimien suuntaisesti.
 
Nuo flatface liittimet saa kytkettyä ja irrotettua yhdellä kädellä, jos ovat paineettomat. Ei tarvitse käyttää voimaa, jos liittimet on kohtisuorassa toisiinsa nähden... Pitää olla ehdottomasti puhtaat!
 

Uusimmat keskustelut