Levikesarja - isot pyörät - suurempi maavara? | AvantClub - Keskustelupalsta

alavilla

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.10.2009
113
1
18
Onko kukaan kokeillut Avantissa "levikesarjaa", jolla pyörät saisi asennettua kokonaan "kurakaarien" (= rungon) ulkopuolelle?

Esim 520:ssä maavara on normipyörillä 20 cm ja niillä suurimmilla 3,5 cm enemmän. Jos pyörät saisi kiinnitettyä siten, että ne olisivat kokonaan rungon ulkopuolella, ne voisivat kai olla paljon suuremmat (halkaisija siis).

Ajattelin, että olisiko jokin 30 cm maavara mahdollinen, joka tosin tarkoittaisi 20 cm suurempaa pyörän halkaisijaa kuin normirenkailla?

Mahtaisiko laakerointi kestää ulompana olevat renkaat? Koneen leveyshän olisi varmasti suurempi kuin suurin mahdollinen Avantin omilla kiekoilla.


Kyselee nimimerkki
"Olisiko pitänyt valita mönkkäri"
 
Jos renkaiden kokoa kasvatetaan paljon, niin käännettäessä ne törmäävät toisiinsa, vielä helpommin mitä enemmän raideleveys kasvaa.
Napojen ja laakerointien kuormitus kasvaa kohtuutomaksi, samalla työntövoima hukkaantuu ylipitkään kokonaisvälityssuhteeseen. :cry:

-Ei mopollakaan mahottomia... ja rajansa se on Avantillakin!
 
"Olisiko pitänyt valita mönkkäri"

Luultavasti pitäisi valita molemmat. Avant on melko pian mahastaan kiinni, kun mönkkäri vielä kevyesti etenee kauas horisonttiin.
Itse olin eilen 520:llä jumissa pellolla ja jouduin mönkkärilläni hakemaan Avantin vinssin. Sen avulla taas mentiin kovemmalle alustalle.
Toki omaa ansiotahan se jumiin jääminen aina on.
 
jets sanoi:
Vanha viisaus sanoo, ettei pidä lähteä pahaan maastoon ilman kaivuria nokalla :)

Pystyykö vinssiä käyttämään siten, että vaijerin pujottelee Avantin alta taaksepäin (tai siis siihen suuntaan, josta tultiin). Lähinnä siis taipuuko vinssi sellaiseen asentoon, että sillä voisi vetää vehkeen takaisinpäin? Tietysti tarvitaan jokin kiinteä kohde, johon vaijerin voi kiinnittää...
 
alavilla sanoi:
jets sanoi:
Vanha viisaus sanoo, ettei pidä lähteä pahaan maastoon ilman kaivuria nokalla :)

Pystyykö vinssiä käyttämään siten, että vaijerin pujottelee Avantin alta taaksepäin (tai siis siihen suuntaan, josta tultiin). Lähinnä siis taipuuko vinssi sellaiseen asentoon, että sillä voisi vetää vehkeen takaisinpäin? Tietysti tarvitaan jokin kiinteä kohde, johon vaijerin voi kiinnittää...

Tämä ei toimi. En tosin ole itse joutunut kokeilemaan. Itselläni on ollut sähköinen vinssi 220:ssä siinä takalevyssä kiinni. Joskus tätä asiaa täälläkin pohdittiin. Pitäisi varmaan rakentaa jotkin rissat tai muu järjestely, että voisi etupuolen vinssillä vetää taaksepäin.
 
Protosisussa on vinssi keskellä ja vaijerin saa molempiin suuntiin.

Varmaan riittävän tukevasti kiinnitetyllä hihnapyörällä voisi saada vaijerin koneen taa alakautta. Yleensä vaan alapuoli ei ole käytössä siinä kohtaa kun vinssin tarve tulee mieleen.

Laitoin tänään kyselyä tehtaalle taakse tulevan vinssitelineen toteutuksesta.
Siellähän se olisi näpsä kaivurin vastapainona.
 
Maasturisti sanoi:
Laitoin tänään kyselyä tehtaalle taakse tulevan vinssitelineen toteutuksesta.
Siellähän se olisi näpsä kaivurin vastapainona.

Oho. Tulisko se koukkuun vai muuten? Ja tietysti jonkin isomman koneen vehkeisiin? Tuo olisi kyllä varsin pätevä ainakin meikäläiselle, vaan tokkopa tuommoista 200-sarjalaiseen on intressiä tehdä.
 
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=95&t=641

Muistin että hienosti toteutettu vinssi eteen/taakse löytyy "arkistosta".

Kokoontumisesta hankin takapäähän tulevan työlaitetelineen, siihen saa kyytiin toisen kauhan yms. tai
vaikka sen vinssin. Vetokoukkukin on saatu mahtumaan mukaan, mutta on ahtauden takia vähän hankalampi
käyttää.
 
Laitoin itse 528 v2003 Avanttiini nuo isot 26tuumaiset -- nousi maavara nelisen senttiä - mikä oli oikein hyvä. Myös tietty koneen leveys on nyt 120+cm aiemman metrin sijaan - eli kone tuntuu huomattavasti tukevammalta ajaa. Levikepalat jouduin laittamaan jotta renkaat pyöri. Takana varsinkin ovat pultit kyllä kovilla - siellä kun on alla käsijarrun levike + sitten tämä erillinen 16mm levike - niin pultteihin tulee iso rasitus. "Huolto" tuolla Ylöjärvellä kyllä varoitteli että pitää pitää mutterit tiukalla ja katsoa etteivät löysty. No - viime viikolla kävin minikaivun kanssa naapurin pihalla kaivamassa salaojaa - ja oli oikein pirullisen vetelää ja sitkeää savea - kone käytännössä "ui" savessa. Mutta isoilla pyörillä yllättävän hyvin kelluu. No - siinä kun muutama tunti teki savessa sivuttaiskääntöjä minikaivurin kanssa niin irtosi vasen takapyörä - kaikki neljä pulttia poikki. Onneksi siinä vaiheessa oli kauha kiinni - niin ei muuta kun kauhaan vähän painoa niin hyvin pystyi ajamaan kolmella pyörällä perävaunuun. On se Avanti vaan pirun hieno peli.
 
Taitaa uusissa koneissa vain 200- ja 300-sarjoissa olla 4 pulttia. 700:ssa näyttää olevan 10 ja muissa 6.

Tuollainen takapäähän kehitelty hydraulivinssi tuntuu fiksulta ajatukselta. Itselläni ei ole kokemusta sähkövinsseistä, mutta "mitä kaverit ovat kertoneet", ne ovat kuulemma melkoisia sähkösyöppöjä.

Jos ei olisi rahasta pula, niin varmaan sitä voisi hankkia vaikka mitkä koneet. Tässä tapauksessa vastassa on myös sellaista maastoa, jossa pääsee juuri ja juuri kulkemaan motolla tai trial-moottoripyörällä (pitää olla SM-tason kuski). Ei siis aina mönkkärilläkään. Toisaalta Avantilla siellä tekee asioita, joita mönkkärillä ei voi tehdä. Avantilla täytyisi ilmeisesti ensin tehdä sille mahdollisiin paikkoihin sopivat pienimuotoiset "metsäautotiet" (lue polut) ja vasta sen jälkeen lähteä vetelemään kuormia.
 
Kokemukseni on, että Avant ja mönkijä eivät ole vaihtoehtoja tai toistensa korvaajia.
Heti maaston ollessa pehmeä, melko epätasainen tai kivikkoinen on (laadukas) mönkijä puukärryn vetäjänä näistä kahdesta se oikea laite. Avant taas tekee huomattavasti monipuolisemmin ja paremmin melkeinpä sitten muut työt. Huvilaitteena paremmuus on sitten jokaisen oma ratkaisu, koska huveja on niin monenlaisia.
 
Niin - siis hyvän Mönkijän hinnalla saa jo suht koht hyvän vanhan maataloustraktorin. Ja silloin puhutaan kuitenkin oikeista työkoneista joilla oikeasti voi vetää puita metsästä ja tehdä paljon muutakin.. Itse asiassa eilen pistin vähän puutarhaa kuntoon ja sellainen pieni 40x40m nurmikko jonka olin ajatellut uudella Avantin jyrsimellä tonkivani mullaksi oli vetisessä maassa liikaa Avantille. Jyrsin meni vain tuukkoon koko ajan ja 528 hydrauliikka ei jaksanut. Pistin Hankmon traktorin perään ja parinkymmenen minutin kuluttua oli pläntti mustana. Eli kaikille urakoille omat koneensa.
 
Eivät ole myöskään traktori ja mönkijä toistensa korvaajia, vaikka toki traktori on aito työkone ja kaiketi joillekin myös harrastusväline. Hattu pois päästä.

Naapurillani on iso kaivuri, vain harrastusmielessä hankittu. Kuorii kesäilloin maita kallioisen tonttinsa päältä pitkän työpäivänsä vastapainoksi.

Taivas (tai sitten ikävämmin rahat) näissä on kattona.
 
Vähän meni juttu, kuten arvelin. Mönkijä on erikoistuneempi laite eli se on tarkoitettu paremmin kulkemaan huonossa maastossa. Avant taas on monitoimivehje, jolla tekee kaikenlaisia asioita, mutta missään se ei varmaan ole nopein/paras. Mönkkäri ei oikein pysty nostamaan muutaman sadan kilon sorakauhaa.

Traktori, varsinkin normikokoinen maataloustraktori, olisi varmaan käytettynä Avantin hintaluokassa, mutta tässä tapauksessa se on liian iso. Väylinä on nimittäin myös metrin levyisiä polkuja, joilla Avant kulkee hyvin, mutta traktori ei sinne mahdu. Lisäksi koneella kuljetaan pihanurmella, joka luultavasti menee rikki helpommin traktorin alla.
 
Traktoreista sen verran, että meillä on käytössä myös tuollainen pikkuvalmetti (Valmet 405), niin kyllä sillä on nurmikko ruvella kerta pyöräytyksellä vaikka olisi kuinka neliveto pois ja lukot auki. Painoa tuohonkin on kuitenkin siunaantunut kolmisen tonnia.
 
Nostellaan vähän vanhaa aihetta. Kysymykseni koskee vain levikepaloja.

1. Mistä levikesarjoja saa ja mitä ne kustantaa? Luulen että tulen kaipaamaan levikkeitä 528:n kanssa. Mikä pulttijako uusissa 400- 500- ja 600-sarjalaisissa on?

2. Levikesarjojen yhteydessä on paljon puhuttu napamoottoreiden laakerien kestosta. Kuinka suuri levitys alkaa jo oleellisesti vaikuttaa laakereiden kestoikään, kun akseleita kuormitetaan paljon?
 
Paras paikka levikepaloille on suoraan Ylöjärveltä. Eivät hirveitä maksa ja niillä on eripaksuiset. Muistaakseni laitoin 15milliset omaan vanhaan 528'iin. Ostin avantin huutokaupassa "vahingossa" isot 12 tuumaiset nurmipyörät kun ei kukaan muu huutanut - ja paras ostokseni koskaan. Vähän rälläkkää joutui käyttämään jotta sai mahtumaan noilla 15mm lisäkkeillä. En tiedä maavarasta - kait sekin parani - mutta erityisesti sivuvakaus on ihan eri luokkaa - riski koneen kaatumiselle paljon pienempi. Ajatukseni oli ajaa näillä kesät ja vahtaa vanhat 8 tuumaiset traktorikuviolliset ketjuineen talveksi (isoihin ei ketjut mahdu). Mutta itse asiassa kun meillä ei mitään isoja mäkiä - niin pidin nuo isot nurmipyörät koko viime talven päällä eikä koskaan ollut mitään ongelmaa. Mielestäni jopa parempi pito kun traktorikuviollisilla ilman ketjuja.
En tiedä ajomoottorien kulumisesta - yritän ajaa varovaisesti - enkä ole laittanut lukkoja koneeseen myöskään jottei tule turhaa rasitusta ajomoottoreille - ja hyvin pärjännyt vaikeissakin paikoissa.
 
Ok, kiitos tiedosta. Kysyn 15-20mm levikkeitä koneen noudon yhteydessä.

Kommentoin offtopicina vähän tuota eri koneiden käyttötarkoitusta.
Meillä on 3 eri konetta ja yksi siis vielä tulossa. Vanha kippilavallinen mönkijä, jolla hoituu polttopuiden kuljetus (lava 1,3x1,2m), hiekotus, tavarankuljetus, postinhaku, tien korjaus (kuoppien täyttö) ja se on paras noihin hommiin. 320 Avantti taas nostaa soraa yms. mönkijän kyytiin ja liukuohjauksen ansiosta mahtuu navettaan ajamaan lantaa pois. Traktorilla on ajettu lunta ja siirretty kuivike- ja rehupaaleja trukkipiikeillä sekä kuljetettu traktorin kärryä.
Uusi 528 hankitaan paalinsiirtoon, koska traktorin takatrukki ei oikeasti toimi. Muös lunta se jaksaa varmaan työntää.
Joka hommalle siis omat koneensa. Varsinkin meidän tapauksessa koneet on niin erilaisia keskenään, että aina löytyy oikea laite töihin.
 

Uusimmat keskustelut