lisä painot? 313 | AvantClub - Keskustelupalsta

kiika

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.1.2011
45
0
6
karjaa
elikkä mistä lisä painoja? laitasitteko kuvia ja omia viritys vinkkejä 313 sarjaliseen.
 
Nostetaan tätä ylöspäin... Mä kaipaisin kans tietoa lisäpainovirityksistä 313. Myös tietoa kuinka paljon käytännössä kannattaa laittaa. 320 painaa melkeen 200kg enemmän eli kannattaisko tähän heittää suoraan jopa 100kg puntin taakse?
 
Jos mulla olis 50 lisäkiloa takana 313:ssa en luultavasti uskaltaisi pakittaa alamäkeen ilman lastia,
Ilman työlaitetta en ehkä ajaisi lainkaan, semmoset on tuntumat100 kg kuskilla suunnilleen :)

Toisaalta 313 jaksaisi voimiensa puolesta nostaa paljon enemmän jos takana olisi rivi puntteja..
Jos painot saa helposti mukaan ja pois niin kyllä se 100 kiloakin varmaan toimii
kunhan painot ja lasti on jotenkin suhteessa. Vaihtamisen tarve on suuri käyttökelpoisen toiminta-alueen ollessa pieni...

Koneen pohjaan voi muuten laittaa paksun levyn jos sieltä semmonen puuttuu. En muista oliko mukana osana konetta vai lisävarusteena.
 
Minulla on takana 313S:ssä kaksi lisäpainoa, joista ulommaisessa on vetokoukku. Molemmissa on semmoiset kaaret ylöpäin. Lisäksi on turvakaari varustuksessa. Kyllä se lisäpaino on merkittävä apu hiekkaa ja muuta maamassaa siirrellessä. Kone on hiekkakuorman kanssa lähes tasapainossa etupyörien varassa. Lisäpaino nähdäkseni laskee koneen painopistettä alemmaksi, koska kuski (100kg) kekottaa lehterillä.

Talvella olen huomannut, että kun yrittää siirtää lumia kasojen päälle, tulee ajetuksi etupyöriä kasaa ylös. ja ne lisäpainot ottaa jo takana maahan. Helposti etupyörät nousee jotain pintaa ylös lisäpainojen kanssa. Siksi turvakaari on merkittävä.

Olen myös kaivanut kauhalla ojaa poikittain ojan suuntaan. Pääsee noin 50 cm syvälle kauhaisemaan, jos ajaa etupyöriä hieman rohkeasti ojanpenkalla. Ilman lisäpainoja kuorman kanssa siitä ei pääsisi peruuttamaan.

Kyllä ne lisäpainot monessa asiassa auttaa mutta samalla konetta tulee käytettyä rohkeammin monessa paikassa ja kaatumisriskit todennäköisesti kasvaa. Turvakaari pitäisi samalla hankkia, jos lisäpainot hankkii.
 
Kiitoksia vastauksista.

Mulla tuli toi lisäpainotarve kyseeseen kun vaihdoin koneen Profista -> 313S. Lumikuormaa ei kärsinyt samalla tavalla kuin Profilla. Vanhassa konees oli 38kg limppu moottorin alla jota en nykyiseen koneeseen halua. Paino koneen alla hankaloittaa kippikärryyn peruuttamista ja sit kone jää vähän välii kannon nokkaan tai muuhun roikkumaan kun hakee pöllejä mettästä... Tuossa mun pointit takapainolle ja nimenomaan moottorin taakse, ei alle.

Ajattelin tollasta 100x100x600 tankoo taakse, yksi tai kaksi kappaletta, n. 50kg kappale. En sit tiedä miten se vaikuttaa koneen tasapainoon kun paino tulee fyysisesti taaemmaksi.

Auttais toi paino varmaan myös kaivurilla touhutessa, tuppaa toi kuokka vetään konettä miten vaan...

Kaarilla sais kans kokonaispainoo lisättyä mutta sit ei pääse enää kuomukärryyn. Valotelineenkin sais ohessa :shock:

Kallista muuten tollane 100x100 tankokin, n. 160€/metri :( Jahka lumet sulaa niin pitää käydä rompparis tekeen löytöjä, varmaan kannattais.

.
 
Mulla oli 320S yhdellä 40kg takapainolla. Ilman mitään työlaitetta kone oli todella herkkä keulimaan. Jopa tyhjän kauhan kanssa ylämäkeen ajaminen oli hankalaa. Täyden kauhan ja kaivurin (210) käytössä takapaino lisässi mukavasti rauhallisuutta. Kaivurin kanssa olis ehkä voinut olla jopa kaksikin painoa.

Turvakaari on ihan ehdoton varuste. Suosittelen.
 
Täällä lisäpainoja noin 105 kiloa + pohjalevy. On kyllä ihan hyvin onnistuneet lisäpainot, mutta ilman työlaitetta ei tosiaan viitsi hupia ajella. Tyhjä kauhakin tasapainottaa jo niin hyvin ettei painoja takana edes huomaa. Nostelen raskaita kuormia joten ovat kyllä ehdottomat.
 
Väkästelin lisäpainot 313S:n taa. Rälläköin alkuperääsestä putkikaaren poies ja rompparista hain jotain koneenosia josta värkkäsin lisempää painoo taakse. Taaempaan painoon sitten kaari uudelleenkäyttöön ja koukku hitsaten kiinni.

Puntit on vähä korkeella kun tuolla mettäs ajelee nii ei tartteis joka kannonnyppyyn ottaa kii.

Yhteispainoo punteilla arviolta 75...80kg.

Pitäisköhän tuoho vielä hitsata peruutusvalojen kiinnityslätkät :?:

Ja heti ekalla reissulla ilman työlaitetta etutassut taivaaseen kun oli pieni töyssy (=juuri). Näkyy kuvassakin kuivuneet kurajäljet koukun alla kun nojattiin taa... Maalata pitäis vielä, mutta otin kuvan ny niin ei näytä vaan mustalta möykyltä ;) Tietääkö joku Turun seudulla edullista hiekkapuhaltajaa? Ei taia itse kannattaa yrittää puhaltamista 1.5 kW kompuralla.
 

Liitteet

  • DSC_0849.jpg
    DSC_0849.jpg
    156,1 KB · Katselut: 2 824
halvalla 110kg takapaino betonista ja betoni 10mm ruuvella kiinni pusyy hyvin ruma mutta toimii :roll:
 

Liitteet

  • IMAG0342.jpg
    IMAG0342.jpg
    47,5 KB · Katselut: 2 556

Uusimmat keskustelut