Lisävarusteita 220:en? | AvantClub - Keskustelupalsta

kakskaksnolla

Jäsen
Keskustelun aloittaja
16.9.2008
20
0
1
Mitä olette keksineet lisätä 220:en?
Itse olen laittanut vain jauhesammuttimen, valaisimen taaksepäin sekä toisen vetokoukun puutarhatraktorin kärryä varten.
 
Laitas kuva sammuttimen sijoittelusta. Onko pysyny hyvin kyydissä/ollu tiellä ja pitikö sovitella ennen paikan löytymistä?

Aikaisemmin palstalla esiteltiin 300 sarjan kone joka oli palanut pohjaan saakka ja josta oli vielä tullut peli. Bensakoneellisen saattaisi epäonnisella tankkauksella saada liekkeihin, joihin sammuttimesta on apua. Onko palstalla kokemusta kuormaajaa kohdanneista liekeistä?
 
Ohessa sammuttimen sijoittelu. Älkää katsoko kiinnikkeitä. Niitä pitää parantaa. Tuossa sammutin ei ole tiellä, eikä tartu risuihin.
Kuvassa näkyy myös mainitsemani takavalo.
 

Liitteet

  • IMG_0548.jpg
    IMG_0548.jpg
    27,7 KB · Katselut: 3 879
Tässä vielä puutarhatraktorin kärryä varten tehty vetokoukku.
 

Liitteet

  • 2007-02-18 001.jpg
    2007-02-18 001.jpg
    26,6 KB · Katselut: 3 970
No mulla on 216 ja lisää valoja olen minäkin laittanut. Yhden H3:n taaksepäin ja yhden kahden H3-polttimon heittimen katolle eteenpäin. Tuota tarvitsee lähinnä lumitöissä kun Avantin omat tuikut jäävät kauhan taakse piiloon.

Oletko laittanut takavalolle erillisen kytkimen? Jos niin miten olet kytkenyt ja mistä? Hienointa tietysti olisi jos takavalo syttyisi vain peruuttaessa. Itse laitoin laiskana vaan haarottimella vakiovalokytkimeltä kaikki samaan ja nyt jos pimeällä tekee pidempään lumitöitä niin akku menee tyhjäksi, ei riitä lataus :( .

Sammutin pitäisi itsekin laittaa (nyt tiedän mihin se kannattaa pistää :D ) ja lapiolle olen kaipaillut jonkilaista telinettä mutta ei ole edennyt aikomusta pidemmälle. Jos jollain on tästä toteutuksia niin saa laittaa vinkkejä.
 
Takavalo on vakiovalokytkimen takana, mutta siinä on erillinen oma kytkimensä asennettuna valaisimen kiinnikkeeseen. En löytänyt sellaista valaisinta, jossa olisi integroitu kytkin.

Lapiotelinettä minäkin olen pähkäillyt, mutta en ole keksinyt sopivaa paikkaa.
 
Minä viritin polkupyörän juomapullotelineen vasempaan jalkatilaan ja siihen minimallisen vaahtosammuttimen.

Sähköntuotossa huomasin puutarhatraktorin kohlerin kohdalla että sähköntuotto on mitätöntä vaikka esitteessä luvataan toistakymmentä ampeeria.
Siinä piti kaksi tommosta kuvan kaltaista 55w valaisinta vaihtaa sellaisiin joihin olin itse tuunannut pidikkeet kotitalouden 12v halogeenilampuille. Eteenpäin 20w ja taaksepäin 10w.

Ei avanttikaan kulje satasta joten ei 55W tuikulle ole tarvetta. Mutta ei raaskis tärvätä nuita kalliita lisävaloja jotta sais niihinkin ne kotitalous halogeenit.... saapas nähdä mitä keksii kun syksy alkaa pimetä...


Muuta krääsää (pikakiinnitteiset lisälaitteet poislukien) mitä on ollut mielessä ruuvata koneeseen:
Moottorin öljynlämpömittari, ampeerimittari, volttimittari, työvilkku, työkalulaatikko, eristekäärettä pakariin, lisä-äänenvaimennin, lisätakapainot, rengaspainot, kiinteä akkulaturi & mahdollinen öljypohjan lämmitin talveksi, sadesuojan(turvakaaren plexi) levikkeet.

Penkkiin tein jousituksen kahdella isolla kumipuslalla + kahdella venttiilin nostojousella, jotka sattui miljoonalaatikosta löytymään. Ajomukavuus parani rajusti ja samoin moottorin tuuletus. Lisäksi teippailin levikettä moottoripeitteeseen jottei moottorista nouseva kuuma ilma kuumenna kuskia ja jäähdytysilmaa.

Lisäksi teippasin aluteipillä muovisosia jotka pehmeni pakoputken vaikutuksesta.


Työlaiteideoista varmaan joskus... net joutunee nimittäin itse tekemään kaikki, sen verta hintavia on kun tarve on lähinnä harrastus.
 
raksaaja sanoi:
Penkkiin tein jousituksen kahdella isolla kumipuslalla + kahdella venttiilin nostojousella, jotka sattui miljoonalaatikosta löytymään. Ajomukavuus parani rajusti ja samoin moottorin tuuletus. Lisäksi teippailin levikettä moottoripeitteeseen jottei moottorista nouseva kuuma ilma kuumenna kuskia ja jäähdytysilmaa.
Tuon kanssa kannattaa olla varovainen. Jos en nyt ihan väärin muista vuosia sitten saatua tietoa tehtaalta niin 200-sarjassa kehottivat nimenomaan ottamaan mahdollisen penkin jousituksen kesän kuumimmaksi ajaksi pois että moottori ei lämpiäisi liikaa. Ilmeisesti jousitetusta istuimesta tuleva "ylimääräinen" ilmarako jotenkin sotkee moottorin jäähdytysilman virtausta.

Ja tuplavarovainen kannattaa olla mallin 216 kanssa jonka Honda-moottorissa on vain 0,9 litran öljytilavuus ja joita on kuulemma tästä syystä kovassa käytössä hajonnut useita. Itselläni on tämä malli ja öljylämpömittarin lisääminen voisi tuoda mielenrauhaa. Jos jollain on tästä toimiva toteus niin kuvia ja ohjeita esiin!
 
Jos penkki on "tiiviisti" konepeitteen päällä, tulee moottoria tuulettavasta ilmasta suurin osa edestä päin. Mutta silloin ilmavirtaus mielestäni rajoittuu jonkin verran.

Kun penkin kiskot on "jousien" varassa saa moottori jäähdyttävää ilmaa joka suunnasta. Eli enemmän.

Toki jos moottoripeitteen reunoja ei samalla tiivistä hieman, voi penkkiä nostaessa tulla enemmän jäähdytysilman "oikosulkua" eli moottorista tuleva kuuma ilma kiertää takaisin jäähdyttämään ja kuuma ilma ei jäähdytä kuten kylmä, kuten tiietään.

Mielestäni myös kuskin oltavat viileni kun niitä reunoja hieman tiivisti. (konepeiton päälipuolelle mustaa raksateippiä ja alapinnalle alumiinista teippiä)


Jos en muuta keksi niin ekan öljynvaihdon yhteydessä kokeilen passaako bilteman öljyantureiden adapteri siihen suodattimen alle. Jos sopii niin siihen voi sitten asentaa mm. öljynpaine ja -lämpömittarin.
 
Tämä ei sovellu kakssatasiin, mutta itse laitoin vanhemman 528:n "konepellin" päälle Stanleyn vesitiiviin työkalupakin. Pakki on pohjastaan kiinni samaisilla käsin pyöritettävillä ruuveilla, joilla konepeltikin kiinnitellään. Erinomainen tavaratila hanskoille, liinoille, jakarille, vasaralle, puukolle jne pikkutarvikkeille, joita Avantin kanssa jatkuvasti tarvitsee.
 
Mun 218

Nyt tuunasin Ampeerimittarin ja lisävalot. Turvakaaren yläosaan 55W eteen ja taakse, siten että vain toinen palaa tai pelkät 218 omat valot. Taakse (hydraulijäähdyttimen kohdalle) laitoin lisäksi 10W halogeenin joka näyttää punaista taaksepäin ja kirkasta alaspäin, nyt näkee peruuttaa. Ja mut näkee.

Muuta krääsää (pikakiinnitteiset lisälaitteet poislukien) mitä on ollut mielessä ruuvata koneeseen:
- Moottorin öljynlämpömittari
- Moottorin öljynpainemittari
- volttimittari
- työkalulaatikko (koneen pepun alle, taka-akselin päälle)
- eristekäärettä pakariin
- lisätakapainot (rammerin piikistä, noin vetonupin alapinnan tasoon) +40kg
- rengaspainot (teese-itse, ehkä betonista, ? 10kg?)
- sadesuojan(turvakaaren plexi) levikkeet / höyrynsulkumuovista ajonaikainen sadehuppu
- talveksi lumiketjut vanhoista pakun ketjuista (+ eteen nastoitettu rengas? / auton nastarengas)
- +-12V ulosotto vinssille tai peräkärryn sähkökipille
- nelipyörä-ajolukko tms. luistonesto (ei raaski Avantin versiota, harrastelijalle liian tyyris)

Hylkäykseen oon pistänyt nämä viritykset:
- työvilkku (ei tarvetta ainakaan nyt)
- lisä-äänenvaimennin (tuskin laitan, korva tottuu, eipähän tule kakarat liian liki)
- kiinteä akkulaturi (laittanen liittimen johon voi laturin kytkeä, ilman muovien avaamista)
- mahdollinen öljypohjan lämmitin talveksi (koville pakkasille autotalliin, omaviritteisissä lämppäreissä vakuutusyhtiön hylkäys -vaara)

Kauhan kiinnikkeisiin ja peräkoukkuun tulevat viritelmä-ajatukset johonni toiseen ketjuun.

updeitti 15.2.2010:
- Ruuvasin 11mm nastat 218:n etupyöriin, näkyvä osa 2-2,5mm. Olipa järjenvastaista hommaa vetää ruuvia renkaaseen!! Saapas nähdä kun pääsen testaamaan jotta mihin niistä on.
updeitti 21.2.2010:
- ainakin kovalla pinnalla pito tuntui kasvavan. Ilman nastoja 218 pyörähti tiellä nätisti nelipyöräluisussa, mutta nyt se vaan pysähtyy + kääntyy.
- pehmosemmissa paikoissa ei isoa eroa ole, mutta mielestäni hieman paremmin sielläkin kone etenee. Luistonesto ois rautaa umpipöpelikössä.
 
Edelliseen listaan tuli mieleen että itse lataan 220:n akkua "älylaturilla" 12V ulosotosta sisään, hyvin on toiminut.

Itse asennettuja "varusteita" on työvalot 2kpl eteen ja yksi taakse. Niin ja takalisäpaino (vain 20kg, mutta auttaa sekin).
 
Laitoin akkulaturia varten oman pistokeliitännän istuimen alle. Se on kytkettynä, kun pääkytkin on päällä-asennossa.

En käyttänyt etupaneelin 12V:a, koska pähkäilin, että se vaatii virran päälläolon virta-avaimesta, jolloin polttoaineen suljinventtiili on auki. Ajattelin, että on parempi, jos venttiili on kiinni konetta seisotettaessa. Pitääköhän tämä paikkansa?
 
Käytän 216:ssa tuollaista ctek laturia tuon kojetaulun virtaliitännästä. Vaatii tosiaan virta-avaimesta virran päälle kytkemisen. Olen lataukseen laittaessani kiertänyt latauksen merkkivalon irti ettei turhaan pala ja ettei tuntimittari pyöri (ei se kyllä taida pyöriä kun ei ole käynnissä mutta ei myöskään pyöri käynnissä jos latauksen merkkivalo on palanut).
 
kakskaksnolla sanoi:
Laitoin akkulaturia varten oman pistokeliitännän istuimen alle. Se on kytkettynä, kun pääkytkin on päällä-asennossa.

En käyttänyt etupaneelin 12V:a, koska pähkäilin, että se vaatii virran päälläolon virta-avaimesta, jolloin polttoaineen suljinventtiili on auki. Ajattelin, että on parempi, jos venttiili on kiinni konetta seisotettaessa. Pitääköhän tämä paikkansa?

Mietiskelin tuossa yx päivä että mikäköhän naksahtaa siellä peban alla kun virta-avaimesta laittaa virrat päälle. Mahtaa olla se polttoaineen suljinventtiili.
 
Noista ajovaloista vielä.

Tosiaan Hondan bensakoneesta ei irtoa kovinkaan paljoa virtaa, joten akku tyhjenee vauhdilla jos on 2 tavallista H3 työvaloa päällä.

Itse löysin 35W H8 polttimoita Biltemasta. Ne sai aika pienellä vaivalla sopimaan H3 kiinnikkeisiin. Vähän tiukkaa oli ja poltin ei ihan ole keskellä, mutta valoa riittää ja laturi lataa tarpeeksi niille ihan helposti.
 
Minä laitoin 2*halpis xenonit. Yksi eteen ja toinen taakse näyttämään. Nuo ovat sen 35W per kipale ja otin Avantin omat valot pois käytöstä (jotka näkyvät olevan 28W kappale). Itse asiassa ryöstin valot tuosta toisesta polttimosta, niin ei tarvinnut modata Avantin omaa johtosarjaa mitenkään. Tuosta selvisi yhdellä uudella polttimolla, että sai "liitoksen" tehdyksi ja vielä on kaikki orkkis osat jemmassa ;)
Ainakaan vielä ei ole akku mennyt tyhjäksi, mutta eipä tuolla pimeässä tulekaan niin hirveästi riehuttua.
 
Köyhän zoomipuomi :lol: Meinasi ruveta harmittamaan kun puuttui nostokorkeutta parikytä senttiä noiden SPU-paalien kanssa...
 

Liitteet

  • zoomipuomi.jpg
    zoomipuomi.jpg
    277,2 KB · Katselut: 1 271
Itse ajattelin laittaa työkalu- ja tarvikelaatikon siihen istuimen taakse, kiinni siihen levyyn joka jää selän taakse. Kuinka olette viritelleen tarvikelaatikoita kiinni? Ja millaisia laatikoita/salkkuja tmv olette laittaneet?
 
@STP

Minä virittelin lankuista noin 40cm korkean rampin jota pitkin kuskasin betonimuurin yli nipun kuormalavoja ja niiden päälle 4m korkean telineen. KYLLÄ PELOTTI! Mutta ei antanut sisu periksi.

Viimeiakaisia:
Tehty: lisätakapaino (rammerin piikistä, noin vetonupin alapinnan tasoon) +40kg
Ostettu&asennettu: rengaspainot taakse
Ostettu&asennettu: 15mm levikepalat eteen.
 
Loin uuden viestiketjun, jossa keskustellaan lisäpainoista. Tuon edellisen viestin voisi heittää sinne..
 

Uusimmat keskustelut