Lumen auraus | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Tähän ketjuun voitaisiin koota aurausvinkkejä.

Ja innoitukseni tulee siitä, että viime viikonloppuna meni melkein kolme tankillista 700m tien auraukseen 220:llä.

Tilanne siis oli se, että oli ilmaantunut 40-50cm lunta. Eteneminen tuotti jo tuskaa, kun lumiketjutkin oli kotona.

Tiekin on todella korkea ja kapea ja tuommoisen määrän auraaminen meni kyllä yli koneen ja puskulevyn kykyjen.

Homma alkoi lutviintumaan, kun sain edes vähän tehtyä uraa. Sitä mukaa kun pitoa syntyi, alkoi lumikin siirtymään. Tosin koko matkalta piti aurata lumet myös sinne ojaan, eli ajaa kone vinottain ja puskea lunta ojaan, jottei olisi koko ajan tullut levyn ylitse. Ja eihän 220 jaksanut edes täyttä puskulevyllistä puskea semmoisessa hangessa ja kun vielä pohjakin ottaa kiinni..

Jouduin siis käytännössä auraamaan tietä todella monta kertaa, siivu kerrallaan. Ja tiehän meni ihan urille ja muhkuraiseksi alkuun ja sitten lopuksi sai vasta pohjia yöten. Ja lumihan kovettuu, kun sen päällä ajelee..

Mitenkäs olisitte itse ratkoneet tilannetta? Tuttavan/naapurin traktori-vaihtoehto oli poissuljettu.

Olisipa ollut linko..
 
jets sanoi:
Tähän ketjuun voitaisiin koota aurausvinkkejä.
Tilanne siis oli se, että oli ilmaantunut 40-50cm lunta. Eteneminen tuotti jo tuskaa, kun lumiketjutkin oli kotona.
No huh huh... Tulee mieleen vuodentakainen joulun väliviikot täälä Varsinais-Suomessa... Nyt on päässyt vähemmällä, vasta kaks kertaa tänä talvena lumitöissä.
jets sanoi:
Mitenkäs olisitte itse ratkoneet tilannetta? Tuttavan/naapurin traktori-vaihtoehto oli poissuljettu.
Mä hylkäsin viime talvena Tapaninpäivän sateiden jälkeen puskulevyn ja kauhalla vaan tien kimppuun. Toi mun pieni Proficat tosin nostaa 150kg enemmän kuin 200 -sarjan koneet, eli 128cm lumikauhalla pystyy siirtään kukkurallisia kauhoja jollei oo märkää lunta. Eli lumikauha oli mun ratkaisu kun lunta tuli yli 30cm. Silloin pääsee myös raapaseen saman tien pohjaan saakka jollon pitoa paremmin.
jets sanoi:
Olisipa ollut linko..
Niinpä, kyllä silloin linko ois ollut asiaa. Nyt se on edelleen piirustuspöydällä :(

edit:typot, aamukahvin puutetta...
 
ite tein tien pellonpoikki rantaa n.100m lunta oli parhaillaan n50cm.
kauha kerrallaan nostelin vaan lunta penkalle ja n.puoleen väliin päästyäni oli hämmästys suuri kun upposin akseleitamyöten kuraan.ei siis maa ollut yhtään jäässä :shock:
aikani jumpattuani pääsin kuiteskin sieltä ylös,ja seuraavana päivänä homma jatkui.
tuli samalla tehtyä myös luistelurata kun mittaustulos näytti jään vahvuudeksi 15cm.
 
Kauhalla täälläkin aloitettu 220:n kanssa toiminta jos lunta on niin paljon että levyn kanssa liikkuminen ja työskentely ei meinaa sujua. Ensin koneen levyinen ura (kun ei ole sitä lumikauhaa) ja siitä sitten puskulevyn kanssa leventelemään.
 
STP sanoi:
Kauhalla täälläkin aloitettu 220:n kanssa toiminta jos lunta on niin paljon että levyn kanssa liikkuminen ja työskentely ei meinaa sujua. Ensin koneen levyinen ura (kun ei ole sitä lumikauhaa) ja siitä sitten puskulevyn kanssa leventelemään.

Juuri noin, sorakauhalla 220 jaksaa työntää (ainakin pakkaslunta) ensin koneen mentävän uran. Sitten puskulevyllä avattua uraa ajaen. Toimii parhaiten, jos lisäsiipi on suorassa ja ja vain toisella sivulla. Kun saa uraa näin leveämmäksi, voi ajaa välillä puskulevy 5-10cm ilmassa, niin saa kertyvää lumivallia levitettyä eteenpäin vähitellen kohti ojaa.

Mutta jos lunta on todella 50 cm, eikä kunnon penkkoja tiessä, tulee kyllä ongelmia. S
 
Mä mietin tuota kauhan vaihtamista paikalleen, mutta enpä sitten vaihtanut. Mulla ainakin menee hermot kun jumppaan puskulevyn liittimiä irti ja sitten vielä takaisin kiinnikin. Vielä kun on tuo maha leikattu, niin ei viitsi liikoja rasitella.

Pitääkin kokeilla kauhalla joku kerta. Mulla on kuitenkin tuo 105cm kauha mökillä, saisi edes hieman enempi kuin sillä peruskauhalla. Ei ole siis varsinaista lumikauhaa.

Auttaisikohan, jos vaihtaisi nuo liittimet uudempiin? Kun on aina niin hemmetin tiukka ja vaatii voimaa, tekniikkaa, älyä, sitkeyttä, verta, hikeä ja talvisodan henkeä saada noi liittimet liitettyä toisiinsa. Sama juttu siis kaivurinkin liittimien kanssa.
 
jets sanoi:
Auttaisikohan, jos vaihtaisi nuo liittimet uudempiin? Kun on aina niin hemmetin tiukka ja vaatii voimaa, tekniikkaa, älyä, sitkeyttä, verta, hikeä ja talvisodan henkeä saada noi liittimet liitettyä toisiinsa. Sama juttu siis kaivurinkin liittimien kanssa.

Veikkaan, että vika on koneen naarasliittimissä. Mulla oli samanlaista ongelmaa toisessa koneen naarasliittimessä. Piti tehdä jotain, kun en saanut enää kaivurin toista liitintä ollenkaan paikoilleen, loppui kertakaikkiaan voimat kesken. Liittimen vaihto auttoi, nyt näyttää toinen liitin vuotavan, joten sekin menee vaihtoon.

Sarjaliitin olis poikaa, mutta kallis, eikä taida 200-sarjaan edes saada. Isommmissa on kaiketi vakiona uusissa malleissa.
 
Itse asiassa 200-sarjalaisten liittimet on samaa flat-liitintyyppiä kuin sarjapikaliitin.
Traktoripikaliitin jota on käytetty muissa kuin 200-sarjalaisissa on luotettavampi,
mutta epäsiistimpi käyttää. :cool:
 
Kyllä ns.traktoripikaliitin on todella kätevä käyttää verrattuna näihin avantin lättäpäihin. Muutama tippa öljyä voi tulla mutta toimii aina. Muissakin uusissa koneissa on alkanut näkyä noita lättäpäitä. Ei hyvä. Ainoa etu niissä on että helpompi pitää puhtaana.
 
Sekatyömies sanoi:
Itse asiassa 200-sarjalaisten liittimet on samaa flat-liitintyyppiä kuin sarjapikaliitin.

Näin on, mutta vipumekanismin ansiosta voimankäyttö kiinnityksessä eri luokkaa, sitä tarkoitin.

Kaiken maailman työkaluja ja apuneuvoja on keksitty, ei varmaan olis ilmeellinen laite keksiä jonkinlainen puristin, jolla voisi liittimen puristaa kiinni vähemmällä voiman käytöllä. Esim. juuri kaivinkoneen kiinnityksessä joutuu liittimen kiinnittämään sen verran huonossa asennossa sivulla seisten, ettei saa voimaa taakse.
 
Minulla oli 216 kanssa samaa ongelmaa liittimien kanssa, ettei lopulta voimakaan auttanut. Sain liittimistä melko kevyet, kun suihkuttelin niihin CRC:tä ja paineilmaa perään. Liitimien holkin välistä sitten tulikin melko likaista töhnää, muutama käsittelykerta auttoi kuitenkin toimintaan.
 
Helpoin ja halvin tapa päästä huomattavasti pienempään voimankäyttöön, on
vaihtaa flat-liittimet traktoripikaliittimiin. Silloin vaan joutuu hyväksymään ne muutamat
öljytipat liittimen käytön yhteydessä.

Molempia liitintyyppejä käyttäneenä, valitsen paljon mielummin traktoriliittimen ja pyyhkeen,
kuin flatin ja irvistelyn. :lol:
 
Miltä se traktoriliitin näyttää? Miten se toimii? Mistä niitä saa? Onnistuuko asennus itse?
 
jets sanoi:
Miltä se traktoriliitin näyttää? Miten se toimii? Mistä niitä saa? Onnistuuko asennus itse?

Tuolla pohdittiin liittimiä.
http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=6&t=1135

Koneen puolelle tarvitaan tietysti ulkokierteelinen versio kiinnittämisen vuoksi,
niin kuin koneessasi nytkin on.
Toiminta ja sopivuus letkuihin on identtinen flat-liittimeen nähden, (kierteiden ollessa oikein valitut.)
Saatavuus on paljon parempi kuin flatin, kaikista maatalous-/traktoriliikkeistä löytyy tavanomaisimmat
mallit esim. letkujenpäihin. Ovat myös halvempia. Asennus on helppoa, kun vaan sopivat kiintoavaimet
löytyy pakista/hyllystä. :D
 
Mä aattelin vaihtaa tuo pikasarja liitin tohon 420 koneeseen. Näin talvella on tpsi hankalaa saada nivelauran letkut takaisin jos joutuu käyttää kauhaa välillä. Huoltomies tulee ensi viikolla vaihtamaan joku takuuosa(sutimisen esto/pakkosyöttö) ja samalla vaihtaa mun piikkiin nuo liittimet.
 
Anteeksi kehnot kuvat, en kehdannut lähteä pakkaseen kameran kanssa vaan otin kuvat netistä.

Traktoriliittimiksi sanotaan tavallisia 1/2-tuuman pikaliittimiä. Avanttikin käytti näitä ennen kuin siirtyi näihin sarjapikaliittimiin.
Toimii kuten pikaliitin yleensä. Ei ahdista jos: ovat puhtaat sisältä ja päältä, muutaman kerran käytetty, ja yhtään painetta ei ole millään puolella. Jos ahdistaa, on silloin yleensä aina paine vastassa.

Saa ostaa: Agrimarketit, koneliikkeet ja kaikki hydrauliikkaa myyvät liikeet.
Plussat: halpa, yleinen liitinmalli. Olisiko halvin pari mitä äskettäin katselin ollut 15€ tai jotakin, siis yksi uros-naaraspari.
miinus: naaraskappaleesta tiputtelee muutaman tipan öljyä kun liittimen irrottaa. Suojatulppien käyttö pakollista jos aikoo pitää järjestelmän puhtaana.

Asennus onnistuu itse, ja tarvittavat holkit, tiivisteet ja välikappaleet saa mistä tahansa liikkeestä. Jos liittimen (naaras) rungon laittaa kiinteästi kiinni, niin liittimen saa sellaiseksi että letkut vain työnnetään kiinni, ja irroitettaessa ne vain vedetään irti. Tällöin letkuja kytkettäessä liitinpaketti liikkuu lukitusrenkaaseen nähden. Toimii hyvin jos letkuja ei kauheasti vedellä, kytkentä on kevyt mutta saattaa joutua pari kertaa "remppaamaan" että liittimet tarttuvat toisiinsa...
 

Liitteet

  • B303-PV12GASF_a-h[1].jpg
    B303-PV12GASF_a-h[1].jpg
    3,4 KB · Katselut: 1 849
  • Hydraulic_Connector_Male_81511046[1].jpg
    Hydraulic_Connector_Male_81511046[1].jpg
    5,8 KB · Katselut: 1 831
Suojatulppien käyttö pakollista .....

Totta, mutta tohon liittyy ko liittimien suurin ongelma :eek: :lol: Mistä saa sellaisia suojatulppia, jotka saa pakkasessakin irti, mutta pysyvät tarvittaessa tiiviisti paikallaan. Etenkin urosliittimiin. Muoviset (Avantin alkuperäiset puskulevyssä) suojatulpat istuu liittimen päälle niin kovaa kiinni, ettei niitä meinaa saada millään enää irti. Jos vähänkin vahingossa vetää tulpan päässä olevasta "kiinnitysnarusta", niin naru katkeaa. Ostin jokunen vuosi sitten HiFleksistä hieman kumisempia ja pehmeämpiä suojatulppia, mutta ne ei selvästikään kestä auringon UV-valoa. Punainen väri haalistunut ja tulpat murenee käsiin.
Jos liittimen (naaras) rungon laittaa kiinteästi kiinni, niin liittimen saa sellaiseksi että letkut vain työnnetään kiinni, ja irroitettaessa ne vain vedetään irti. Tällöin letkuja kytkettäessä liitinpaketti liikkuu lukitusrenkaaseen nähden. Toimii hyvin jos letkuja ei kauheasti vedellä, kytkentä on kevyt mutta saattaa joutua pari kertaa "remppaamaan" että liittimet tarttuvat toisiinsa...

Avant käyttää ilmeisesti juuri tuollaisia nykyään hydrauliikan takaulosotossa. Aika hankala käyttää mun mielestä. Kyllä vanhanaikainen liitin, jossa päällä olevaa holkkia pitää manuaalisesti siirtää taaksepäin, toimii paremmin / helpommin. Näyttäisi myös vuotavan vanhanaikaista liitintä enemmin. Tai sitten mulle on vain sattunut huono yksilö. Tai en osaa käyttää sitä.... :mrgreen:
 
Timberman sanoi:
Suojatulppien käyttö pakollista .....

Totta, mutta tohon liittyy ko liittimien suurin ongelma :eek: :lol: Mistä saa sellaisia suojatulppia, jotka saa pakkasessakin irti, mutta pysyvät tarvittaessa tiiviisti paikallaan. Etenkin urosliittimiin. Muoviset (Avantin alkuperäiset puskulevyssä) suojatulpat istuu liittimen päälle niin kovaa kiinni...

Avant käyttää ilmeisesti juuri tuollaisia nykyään hydrauliikan takaulosotossa. Aika hankala käyttää mun mielestä. Kyllä vanhanaikainen liitin, jossa päällä olevaa holkkia pitää manuaalisesti siirtää taaksepäin, toimii paremmin / helpommin. Näyttäisi myös vuotavan vanhanaikaista liitintä enemmin. Tai sitten mulle on vain sattunut huono yksilö. Tai en osaa käyttää sitä.... :mrgreen:

Temalla on suojahattuja jotka säilyvät pehmeinä, käytetään mm. teollisuuden järjestelmissä.

Olen samaa mieltä noista "repäisy" liittimistä, jotka on takaulosotossa... ehkä minäkään en osaa käyttää niitä. :oops:
 
ei niinkään liittimiin liittyen vaan enemmänkin pitoon liittyvä huomio lumenaurauksessa

tuossa pari viikkoa takaperin hydraulipumpun vaihdon yhteydessä päätettiin laittaa luistonestoventtiili paikalle kun se oli laatikossa jo pari kuukautta odotellut.

aiempina talvina olin käyttänyt lumiketjuja, joita ilman lumitöistä ei juuri mitään meinannut tulla kuluneilla tr-renkailla. mutta nyt tähän mennessä luistonesto on pelannut sen verran hyvin ettei ole tarvinnut ruveta hikoilemaan ketjujen kanssa. itseasiassa satuin juuri äsken viikon lumia täällä kotipihaltani auratessa ajamaan tiensivuun ja ojantapaiseen luiskaan. tai sinne se avant 220 valui kun puskulevyllä levitin tieuraa. hetken näytti epätoivoiselta irroitteluyritykseni, varsinkin tiensuuntaisesti ylös yrittäessäni avant valui koko ajan syvemmälle. kunnes keksin kääntää hangessa koneen poikittain kohtisuoraa tietä kohti ja peruutin vielä niin pitkälle kun puut antoi myöten ja siitähän se avant nousi ylös parilla yrittämällä. täydellä kaasulla isolla väännöllä kone pysyi nippanappa käynnissä ylös noustessaan eli uskoisin luistoneston toimineen erittäin tehokkaasti. suosittelen.
 
220 luistonestolla kulkee lähes missä vaan. Ei ole koskaan ollut tarvetta ketjuille mielestäni. Toinen juttu on sitten tuo mun 420... Siinä ei toimi öljynjakoventtiiliä edes sinnepäin. Viime viikolla vaihdettiin uuteen orkkikseen ja sama juttu. Vispaa toisen puolen renkailla niin että vauhtisokeeksi tulee, mutta muuta ei tapahdu. Huomenna tulee huoltomies vaihtamaan siihen 220 mallin venttiili joka on tiukempi. Katsotaan toimiiko se sitten! Nyt ei meinaa aurauksesta tulla mitään tällä hetkellä. :oops:

Ja 180cm nivelaura antaa jo periksi... Pehmeätä metalli... Pitää kai ostaa puskulevy, perus sellainen... ;)
 
STEFFECTIVE sanoi:
Huomenna tulee huoltomies vaihtamaan siihen 220 mallin venttiili joka on tiukempi.

Onkos luistonestoventiiliin tullut jotakin muutoksia?

Ainakin aikaisemmin ventiili on ollut sama mallisarjasta riippumatta.
200-sarjassa käytetty ventiilirunko on vain keltapassivoitu, koska asennetaan näkyville.
Muut mallit saavat maalatun venttiilirungon, asennetuna piiloon etuakselin päälle.

Tuossa 520:ssä kun on luistonesto kytkettynä, loppuu monesti voima ennen kuin pito.
Sileällä jäällä tietysti sutii, mutta silloinkin on kaikki tassut mukana yrittämässä. :D

Knoppi:Luistonestoventtiilit toimittaa Dynaset. :cool:
 
Vispaa toisen puolen renkailla niin että vauhtisokeeksi tulee, mutta muuta ei tapahdu.

Mielenkiintoista. Samaa vikaa havaittu myös täällä. Olenkin pohtinut onko tässä sama harhautus kuin 4-vetoisissa autoissa. Tavallinen autohan on tasauspyörästön ansiosta oikeesti vain 1-pyörävetoinen. Osa nelivedoista on samasta syystä oikeasti vain 2-pyörävetoisia.

Jään odottelemaan kokemuksia, STEFFECTIVE. Kerrohan toimiiko tuo 220:n venttiili paremmin. Tai voinhan mä vaikka tulla joskus katsomaankin kun näyttäisi, että melko lähiseudulla ollaan :mrgreen:
 
No niin, nyt on ventiili vaihdettu. Kyllä on siis eri venttiili 200 sarjassa kuin muissa. Näin ne väittivät.

Nyt siis on asennettu 200 sarjan venttiili ja kone on aivan erilainen. Sutii vähäsen ja sitten toinen puoli tulee mukaan. Eli toimii niin kuin pitää. Työntövoimassa on huikea ero. Nyt sitä voimaa saa siirretty alustaan asti. ;)

Olin pyyhkäissyt aamulla 22 pihaa kun huoltomies soitti ja sanoi että on kohta siellä, eli ei kun kotiin ja huoltotoimenpidettä hoitamaan. Sen jälkeen kävin pyyhkäisemässä ne jäljelle jääneet 6 pihaa. Ei olisi uskonut että on sama kone! :p

Nyt riittä pitoa niin että voi hyvin työntää ylämäkeen ja siirtää kasoja pidemmälle.

Renkaina käytän erikoisnurmirenkaita, en siis niitä mitä Ylöjärveltä tulee.

Vielä kun saisi tuota nivelauraa kuntoon. Siinä hitsaukset pettää jo stopparissa toisella puolella. Kuvia lähetetty Ylöjärvelle ratkaisun aikaansaamiseksi.
 
Työntövoimassa on huikea ero

Siis lisääntyikö työntövoimakin ? Esim. jaksaako nyt auraa ylämäkeen johon ennen hyytyi ? Vai meneekö nyt mäestä josta ei ennen mennyt koska jäi sutimaan ja nyt ei enää sudi ?

Todella mieleenkintoista. Oireet vaikuttaa samalta, joten mulla taitaa olla sama vika.

Millaset nää "erikoisnurmirenkaat" ovat ?
 
Siis nimenomaan pito lisääntyi. Eli sitä kautta on eteneminen parantunut huomattavasti.
Aikaisemmin siis rupesi aina sutimaan. Olen tosi tyytyväinen nyt! Loistava huoltomies tuo Kenneth!


Mulla on tuollaiset renkaat kummassakin koneessa, ei lopu pito kesken!
 

Liitteet

  • 420 erik nurmi2.jpg
    420 erik nurmi2.jpg
    101,1 KB · Katselut: 2 510

Uusimmat keskustelut