lumikauhasta... | AvantClub - Keskustelupalsta

jarine80

Jäsen
Keskustelun aloittaja
28.10.2011
99
0
6
keski-suomi
220 avantilla jo kerran lumitöitä tehneenä(vakio pikkukauha) tuli heti ikävä isompaa kauhaa..
mikä olis lumikauhan hyvä leveys? ja mitä muuta olis hyväottaa huomioon sitä rakentaessa?
myös lumilevyä oon suunnitellu,mikä mahtais olla hyvä leveys ja minkä kokonen hydesylinteri olis
tohon kääntöön sopiva?
 
200-sarjalaiselle 1300mm leveä lumikauha ja 1600mm leveä puskulevy on sopiva. Sylinterin halk. n.60mm, paksulla männänvarrella. Rakenteissa kannattaa panostaa keveyteen, mutta myös jäykkyyteen. -Kärkikippaavakauha on hyvä, varsinkin 200-sarjalaiseen, sillä saa lisää nostokorkeutta. :)
 
kiitos vinkeistä :) huomenna täytyy alkaa rakentelemaan,jos ensimmäiseksi tekis ihan normi lumikauhan ja kattos mitä siitä tulee :( hmm..kevyt ja jäykkä :shock:
mites noita kuvia saa tälle foorumille? oon nimittäin aika uuno näitten tietokoneiden kanssa :oops:
 
jarine80 sanoi:
... hmm..kevyt ja jäykkä :shock:
mites noita kuvia saa tälle foorumille? oon nimittäin aika uuno näitten tietokoneiden kanssa :oops:

Kevyt rakenne syntyy oikeista ainevahvuuksista esim. kuvan kauha on tehty 3mm levystä, vaikka on 1600mm
leveä. Jäykkä rakenne saadaan aikaiseksi mm. yläreunan taivutuksilla, riittävän suurilla "jäykkäreillä" (kuvan kauhan
sisällä kaksi), kiinnityskohtien vahvistuksella, tukevalla huulilevyllä, pääty kappaleitten koolla jne.

Kuvan saat liitettyä tämän tekstiosion alla olevasta sarakkeesta, Selaa... painikeesta painamalla pääset
koneellasi oleviin valokuviin. Tupla klikkaamalla kuva siirtyy sarakkeeseen ja sitten painat Lähetä. Kokeilemalla
tämänkin oppii! ;)
 

Liitteet

  • Lumikauha 1600mm.jpg
    Lumikauha 1600mm.jpg
    92,5 KB · Katselut: 2 771
kiitos kiitos,just meinasin jos 3mm tekis kuuppaosan ja 4mm sivut,keskelle "jäykkääjän" 6mm:stä
kauhan huulilevy tulis 6mm hardox 400:sta ja kauhan pohjaan 3kpl kulutuslattoja 5mm hardox400:sta,miltä kuulostaa :?:
no huomenna näkee mitä tulemanpitää,samalla vois askarrella ne levityspalat pyörännapoihin 20mm plootusta???
tarttee yrittää laittaa niitä kuvia sit tonne omavalmiste puolelle.... :roll:
 
Teet tietysti niin kuin parhaaksi näät, mutta ehdottaisin kahta 4mm jäykkäriä ja päädyt 3mm, näin
säästät painossa. Kulutuslistoja tuskin tarvitsee, jos vain lunta kauhot.
Yleensä 200-sarjalaisen kauhat repeää kiinnitysadapterin reunojen kohdalta, työntö kun kohdistuu
niin kapealle alalle. :evil:
Muuten en kiinnitäisi näin paljon huomiota kauhan painoon, mutta 200:ssa on nostovoimaa rajallisesti.
Murtovoiman säilyttämiseksi kauhaa ei kannata tehdä kovin syväksi. :!:
 
Mulla on muistaakseni noin 1350 leveä lumi/yleiskauha 4mm levystä. Kauhan sisällä ei ole jäykisteitä, sillä ne rajoittaa kauhan käyttöä. Käytän kauhaa satunnaisesti esim autorenkaiden, risujen ja klapien siirrossa. Pohjassa on neljä noin 5x50 kulutuslattaa ja huulilevy on kanssa jotain samaa kokoluokkaa. Hyvin on kestänyt eikä notku vaikka ottaa lähes täyteen mursketta.

Puskulevyä kannattaa harkita alkaako itse tekemään. Avantin oma 1400 leveä lumilevy oli tehtaan näyttelyosaston avajaisissa tarjouksena alle tonnin. Ei paha. Tekemistä kuitenkin paljon ja hydrauliosat maksaa jollei satu saamaan niitä "työsuhde-etuna" tai muuten jostain erityisen edullisesti.
 
Timberman sanoi:
Puskulevyä kannattaa harkita alkaako itse tekemään. Avantin oma 1400 leveä lumilevy oli tehtaan näyttelyosaston avajaisissa tarjouksena alle tonnin. Ei paha. Tekemistä kuitenkin paljon ja hydrauliosat maksaa jollei satu saamaan niitä "työsuhde-etuna" tai muuten jostain erityisen edullisesti.

Tuosta olen samaa mieltä, jos ei sitten halua jotakin spesiaalia...
Kauhan syvyyteen en uskalla mitään "optimi" mittaa sanoa, mutta maltillinen kannataa olla. ;)

-Niin, tuo 1600mm leveä ei ole 200:ta varten tehty. :lol:

-Mikä kone Timbermannilla on nykyään, sinähän myit sen 300:n?
 
noooh..katotaan mitä huominen tuo mukanaan,nuo pohjajäykkärit jätän ainaskin pois ja sivut teen 3mm tavarasta ja 4mm:stä jäykkäriä keskelle ;)
idea tosta lumilevystä lähti kun olis siihen sopiva hydesylkkä hyllyssä,saapa nähä mitä tuleman pitää :?:
 
....täyteen mursketta?ja kone oli 220

Ei ei. Mähän kirjoitin lähes täyteen. :mrgreen:

Juu, jos täyteen pistää niin ei muuta tapahdu kuin kuskilla otsasuoni turpoaa. :lol:

Ja konehan ei oo 200-sarjanen, vaan vähän isompi.
 

Uusimmat keskustelut