lumiketjut 220? | Sivu 2 | AvantClub - Keskustelupalsta
Toisessa päässä ketjua on kiinteästi lukituspalikat ja toinen on ihan vain "irtohäntää". Tuota häntää pistelin voimapihdeillä palasiksi, eli ei tarvinnut askarrella kiinnitysten uusimisen tms. kanssa ollenkaan.
 
STP sanoi:
Toisessa päässä ketjua on kiinteästi lukituspalikat ja toinen on ihan vain "irtohäntää". Tuota häntää pistelin voimapihdeillä palasiksi, eli ei tarvinnut askarrella kiinnitysten uusimisen tms. kanssa ollenkaan.

Loistavaa. Kiitän suuresti tästä tiedosta. Minkä verran lyhentelit? Voisin saada itselleni samoin tein osviittaa.
 
Olisikohan jotain haittaa koneelle, jos käyttäisi tähtiketjua vaan vasemmassa takapyörässä?

Sivuttaispidon luulisi paranevan. Ilman ketjuja puskulevy vie konetta sivuun ja kaltevalla piha-alueella peruuttaessa (puskulevy ilmassa) kone menee suoraan vaikka ohjaus on linkussa ylämäkeen.
 
Ne leikatut palat on jossain tuolla autotallin perällä jemmassa ja otin usemman kerran lenkin pois ennenkuin tuli tarpeeksi tiukka sovitus. Ketjun saa kyllä lukkoon väliltäkin eikä vain viimeisestä lenkistä eli sitä pystyy sovittelemaan kohdilleen ja raksii sitten tarpeen mukaan paloja pois.
 
Tänään käyn hakemassa Biltemasta nuo lumiketjut. Sen verran jo vitu**aa nuo nykyiset ketjut. Vanhat on tosiaan jo melko solmussa ja osin rikki. Varmaan loppujen lopuksi pääsyy on, että alkujaan käytin ketjuja väärin ja en ole koskaan tyhjännyt renkaita niitä laittaessani.

Jos oikein motivaatio on kohdallaan, otan kuvia :)
 
Asiasta kahdeksanteen. Kattelin että Biltemassa oli semmoisia ohuitakin lumiketjuja. Mahtaisikohan niistä saada viriteltyä lumiketjut myös etupyöriin? Ainakin sormin tuntuivat sen verran kapoisilta, että mahtuisivat pyörimään.. Hmm.
 
Nyt kävin laittamassa ne Bilteman lumiketjut. Hyvin asettuivat ilman paineiden päästämistä, vaan kyllä ne minusta ehkä hieman löysäksi jäivät, ainakin vaikutti siltä, että toisessa renkaassa ovat hieman löysemmällä kuin toisessa.

Taidankin tehdä omatekoisen lyhennelmän, eli kaksi lenkkiä naitan toisiinsa sakkelilla. Pitänee kai vielä rengaspaineetkin testata..
 
Käy ajamassa muutamat mutkat pihalla, sitten saat luultavasti laittaa ketjua vielä yhden pykälän tiukemmalle. Pitäisiköhän tähän tunnustaa, että kun pihalla ei ole asfalttia/kiveystä yms. kovaa alustaa vielä(kään) niin enpä ottanut ketjuja pois koko kesänä. Kummasti sai märkään peltoon kaivatettua uraa ihan eri tahtiin kuin paljaalla traktorirenkaalla :mrgreen:
 
Joo, tarkoitus olisi mutkitella hieman ja kiristää sitten.

Se tässä on ikävää, että se kiristysvipulenkki sattuu justiinsa yhden sellaisen poikkiketjun kohdalle ja pitäisi siitä vielä yksi tai kaksi lenkkiä kiristää, jolloin se poikkiketju jäisi sitten ikäänkuin tyhjän varaan. Arvelin että vedän sitten sen kireälle sakkelin avulla. Tai jotakin..

Toisella puolella tuntui asettuvan sopivalle kireydelle kun asetin kiristysvipulenkin ja toisenkin lenkin siihen poikkiketjun kohdalle..
 
Sekatyömies sanoi:
Siirrä poikkiketjua pari lenkkiä lähemmäs edeltävää.

Näin tekisin, mutta joutuisin sitten poikkaisemaan sieltä lenkit ja kehittämään tilalle jotakin. Ehkä ne sakkelit siinäkin sitten toimisivat..

Kattellaan..

Alustavasti kyllä nopeat kurvit pihalla antoivat hyviä kokemuksia, vaikka se periaatteessa olikin hieman löysällä toiselta puolelta.
 
jets sanoi:
Näin tekisin, mutta joutuisin sitten poikkaisemaan sieltä lenkit ja kehittämään tilalle jotakin.

Juu, en tiedä millaiset ketjut sinulla on, mutta usein keskialueen ketjut kiinitetään reunaketjuun
liitoslenkillä, joka on raotettavissa auki sen verran että saa siirretyksi...
 

Liitteet

  • Liitoslenkki.jpg
    Liitoslenkki.jpg
    35,6 KB · Katselut: 2 795
Sekatyömies, voi itku... niin tietysti! Milloinkahan mulle tulisi sitä paljon puhuttua älyä?? Mistä sitä saa ostaa?

Kiitos siis :) Varmaankin teen sitten juurikin noin. Muistini mukaan ne on juuri noilla koukkulenkeillä kiinni.
 
Noniin. Nyt on ketjuasia kunnossa. Kertaalleen jo ehti toiselta puolelta jo poikkaistuakin, kun olikin löysällä, vaikka luulin että oli kireällä.

Poikkiketjua päässä piti siirtää niin, että väli toiseen oli vain yksi ketjunlenkki, kun normaaliväli on kolme lenkkiä. Sitten vain siihen samaan lenkkiin missä tuo poikkiketju on, kiinni sisäpuolen koukku ja vastaavaan kohtaan sitten ulkopuolella se kiristysvipulenkki(mikälienimeltään) ja hurja vääntö, että saa sen paikalleen :) Tuli ainakin melko kireälle.

Lopuksi katkaisin ketjun ylimääräiset hännät voimasaksilla.

Ainiin, mitäs olette mieltä asennusjärjestelystäni? Koneen keikkaamista pyrin estämään niin, että käänsin rungon painopistettä hieman vastapuolelle. Hyvin toimi ja eihän tuossa tarvinnut edes olla koneen alla missään vaiheessa. Testasin vielä että voiko kone kaatua tuosta, eipä voi.
 

Liitteet

  • KetjujenAsennusjarjestely.jpg
    KetjujenAsennusjarjestely.jpg
    221,5 KB · Katselut: 2 625
  • KetjujenLyhennys.jpg
    KetjujenLyhennys.jpg
    165,3 KB · Katselut: 2 626
Taakse laitetiin Avantin ketjut traktorirenkaisiin, ja toden totta ketjut ottivat löysinä himan hipaisten hydrauliölysuodattimeen (ei enää kiristyksen jälkeen) ja raapivat oikean puolen katetta. Hieman mittavirhettä suunnitelijalta! No, muoviahan tuo vain on eikä ketjut takerru minnekään, ja käytön jälkiä tulee värkkiin joka tapauksessa! Pitää koettaa muistaa olla kääntämättä oikealle ihan linkkuun jos liikaa huolettaa.

Vetopito siis parani ihan huomattavasti, kannattava investointi.
 
200-sarjan koneiden kanssa käytetään levikepaloja, jotta ketju ei ota kiinni eturunkoon. Spacerien kanssa ei voi käyttää takapainoja, pulttipituus ei riitä. Levikepalat voi tilata tehtaalta varaosista numerosta 03 3478 865.
 

Uusimmat keskustelut