lumiketjut 220? | AvantClub - Keskustelupalsta

mainari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
12.11.2010
36
0
6
Pohjanmaa
Tervehdys kaikille onnellisten koneitten omistajille ja niillekin, jotka oman hankkimista vielä miettii.
Tuossa aamusella, kun 220 Avantilla lumihommia teki ja pakkasmittarissa n.0 celsiusta olihan liukasta.
Lumiketjut tuli paremman pidon saavuttamiseksi mieleen. Onhan nuo aikaisemminkin olleet ajatuksissa, mutta jääneet hankkimatta. Kuulemma parantavat pitoa merittävästi? ;)
Onko kenelläkään kemuksia ketjuista? mitkä on sopivat? (mistä ostettu,mikä pituus/koko ja hinta) :?:

Siinä ajaessani seurasin, kuinka takarengas kääntyy, (kaikki käännettynä oikealle) todella lähelle sivukatetta. Renkaan kuvion ja katteen väliin ei jää tilaa, kuin n.2cm. Mahtuuko tuossa raossa kulkemaan salmiakilliset ketjut? :? Ettei ota ketju katteeseen kiinni.
Olisiko jollakin kuvia omista ketjuista renkailla paikoillaa. Onko tiettyjä niksejä/keksintöjä ketjusaralla?
Olisin kiinnostunut salmiakillisista ketjuista.

Mainari kiittää ja toivottaa rakentelu vuotta 2012
 
Tuonne ylös "Etsi" kohdalle kun kirjoittaa "lumiketjut" löytyy sivuilla olevat keskustelut aiheesta.
 
Re: lumiketjut 220? Saisiko apuja?

Terve kaikille!
Nyt tuli ketjut hankittua, 5,7mm salmiakilliset, Avant 220:sen 21/8-10 renkaalle suunniteltu ketju.
Ongelmana on että nyt kaikki ratista käännettynä oikealle ketjut ottavat sivukatteeseen kiinni.
Varmaankin joku aikaisemminkin törmännyt tähän kyseiseen ongelmaan.
Jotenka onko joku keksinyt ratkaissun? :roll:
Niin ja taka lokasuojiahan ei voi käyttää tetjujen kanssa.

- Mielessä oli raideleveyden lisääminen renkaalle, mutta vaatii melko paljon että säde kasvaisi niin että ei tapahtuisi kiinni ottamista 5cm minimissään.
- Toisena vaiehtoehtona olisi katteen "modifiointi" kohdasta johon ketjut osuvat. Mielestänä katteen takapuolella olisi tilaa n.2-3cm muokata katetta sisäänpäin siististi, kuitenkin säilyttämällä visuaalisen näkönsä.
Saisivatkohan Avantilla hoidettua homman tulevaisuudessa niin, että muuttaisivat hiukan tuota muottia jolla katteet prässätään muovista. Olisi ongelma ainakin uusimmissa avanteissa poistettu. ;) Ja voisihan tuollaisen katteen sitten tilata itsellekin.
- Kolmantena ja ehkä edullisimpana vaihtoehtona olisi rajoittaa ohjaussylinterin liikettä tai onko kukaan laittanut "Toppareita" ohjauksen liian suuren kääntyvyyden estämiseksi? Miten tämä olisi parasta tehdä?? :?:
Olisiko jollakin laittaa kuvia omista kehitetyistä ratkaisuista.
 

Liitteet

  • Valokuva0087.jpg
    Valokuva0087.jpg
    64,5 KB · Katselut: 4 178
Minulla vastaavat ketjut kuin kuvassa olevassa koneessa muuten paitsi eri väriset. Ei suurempia ongelmia vaikka kuinka linkkuun kääntäisi. Joskus kun ovat syystä tai toisestä löystyneet kuuluu pieni napse kun ottaa johonkin mutta en ole huomannut sen haittaavan. Lisäksi minulla on etu renkaissa toisenlaiset ketjut jotka sopivat siellä pyörimään. Molemmat hankittu avantin toimituksesta. Eipä juurikaan tarvitse arkailla liukkautta ja menee sinne minne käsketään vaikka on kuinka liukasta. Voimakaan ei tunnu pannusta loppuvan, paino loppuu kylläkin joskus.
 
Huomenta!
Olisiko nuo sinun ketjut tehty vielä pienemmistä lenkeistä (takarenkaissa)? Muistatko lenkin koon ja materiaalin paksuuden?
Sain tietää, että on koitettu aikaisemmin Avantin pyynnöstä tilata toimittajalta matalampaa lenkkiä juuri tuon kiinniottamisen vuoksi.
Kuitenkin kuulemma ajatuksesta luovuttiin, koska kuulemma mainittavaa pitoa ei saavutettu, koska niinsanottu hammas oli liian matala. Sitä tarina ei kerro, että paljonko sitä pitoa ketjuilla pitäisi saavuttaa ja millaisella alustalla (lumi,jää vaiko metsämaa).
Minulla kuvassa olevien lenkkien koko on 20mm ja lenkin paksuus/vahvuus 5,7mm ja näihin lenkkien väliin hitsattu "hammas" joka n.7mm korkea. Eli kokonaiskorkeus mitä ketju kasvaa renkaan pinnasta mitattuna on tuo 20mm. Ja tämä 20mm on liikaa.
Mitattuna tuo rako, renkaan ja katteen välissä ilman ketjuja on vain 10-15mm riippuen vähän kuinka ja mistä mittaa.
Niin, semmonen unohtu kysyä Markkuvaarilta että mitkä renkaat sulla on käytössä ja minkä vuoden Avantti 220:nen
 
Mun nykyiset ketjuni ovat kyllä huomattavan hankalat ja osin rikkikin. Suositelkaapa (linkkien kera) edullisia ketjuja ostettavaksi. Biltema/motonet/clas ohlson/lidl-laatu käy ihan hyvin tässä vaiheessa.
 
Biltema: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Talviautoilu/Lumiketjut/ATVn-lumiketjut-nelipyoraisiin-37605/
Joutuu lyhentämään, mutta saa sen verran jämäkästi sitten paikoilleen ilman renkaan tyhjäämistä tms. että pysyivät ainakin viime talven ilman huoltotoimenpiteitä. Nämä siis traktorikuviorenkaalla, johon tuo poikkiketjut uppoaa nätisti kuvion "sisään".
 
Kone on otettu käyttöönn tammikuussa 2005 ja renkaat ovat nurmikko renkaat koko vakio toimituksen koko.
Kun asentaa paikalleen kuin on neuvottu että ilmat pois ja tiukalle, ja ilmat takaisin ja kun katsoo että missän kohdassa ei ole ylimääräisiä mutkia ketjussa, niin ei ainakaan minun koneessa ota mihinkään. Kun talven aikana niin sanoakseni vejättää oikein kunnolla tuppaa ketjut venymään ja löystyy jolloin niitä mainitsemiani ääniä rupeaa kuulumaan. Joskus olen talven mittaan joutunut korjaamaan tilannetta kun menevät niin löysälle että mulijahtaa ensin poikittain ja sitten pois päältä. Varsinkin nämä salmiakkikuvioiset tekee tätä. Ne toisen malliset eivät ole tehneet niin vielä kertaakaan. Johtuu ehkä siitä että nämä salmiakkihilat ovat ohjaavassa päässä eli takana jolloin kun vejättää mutkalla tulee ehkä sitä sivuttaiskuormaa joka muljauttaa sitten löysällä olevan hilan sivuun jne. Mutta nou brobleen tämä kaikki ammatti ajossa kuulunee asiaan.
Hyvää talven jatkoa kaikille lukijoille
 
200-sarjassa nurmikuviorengas on 20 tuumaa ja traktorikuvioinen 21 tuumaa.
-Siitä kun tuumaa :lol: ...niin traktorikuvioinen on todennäköisesti suurempi, eikä mahdu
pyörimään yhtä hyvin ketjut päällä.

Kun tilasin omaan koneeseeni 26" renkaisiin ketjut Huolto suositteli laittamaan ne nurmikuvioisten
päälle (vaikka tuumakoko on sama), joten hankin pyörät myös ketjuja varten. Helpompaa vaihtaa koko pyörä,
kuin viritellä ketjuja joka vaihtokerta.
 
Erittäin hyvin sanottu Sekatyömies. KIITOS!
Niinhän se on tuo tuuman ero eli 2,5cm juuri sen verran kun tarvitsisi tilaa. Eli puolet tuosta !,25cm säteettäin saattasi riittää.
Siis sitten, kenellä olisi myynnissä kaksi 200 sarjalaisen vannetta ja vaikka kuluneilla renkailla? Niin nurmirenkailla.
Nyt olisi tarvetta.
Laittakaahan vaikka suoraan s.postiin myynti ilmoituksen vanne/rengas setistä.
 
Hei.
Onko teillä tarvetta ketjuille? Itse olen aurannut tnyt toista talvea ilman ketjuja.
220 kulkee (140+jatkopalat) lumilevylla mielestäni oikein hyvin nurmirenkailla Samoin 420nurmirenkailla ja nivelauralla kulkee ihan hyvin ilman ketjuja. Myönnän toki että kun keli on niinkuin tänään niin nastoille olisi ollut käyttöä.

Auraako kaikki muut ketjuilla?
 
Mulla on tontti tasamaata niin en ole juuri ketjuja 216:ssa (TR-kuvioiset renkaat) kaivannut. Muutaman kerran olen jäänyt jumiin kun pyörät kaivaa itselleen sopivan kuopan pehmeään lumeen mutta noistakin on aika selvitty laittamalla pyörän alle jotain sopivaa kuten laudan pätkä tms. Mutta paikoissa joissa on rinnettä ketjut ovat varmasti tarpeen.

Ja kuten aikaisemminkin on mainittu, noissa 200-sarjan TR-renkaissa sivuttaispito on ihan onneton. Siihen ketjut toisivat kyllä apua.
 
Liukuohjattu 300-sarjalainen on aika onneton traktorirenkailla lumessa. Etenemiskyky parani HUOMATTAVASTI ketjuilla. Nykyinen runko-ohjattu painaa selvästi enemmin ja pitoa tuntuu olevan paremmin. Silti ketjut on jo hommattu, sillä maasto meillä päin on mäkistä.
 
Niin kyllähän ilmankin pärjää. Se on totta. :D
Kuitenkin on erilaisia tilanteita/paikkoja joissa ketjuista olisi apua. ;)
Silloin, kun keli menee plussan puolelle ja siihen vielä kalteva rinne, niin johan on sellainen yhdistelmä, että ilman ketjuja homma jää tekemättä.
Tasaisella saa olla sitten pakkaslunta tai suojalunta niin eteneehän se Avantti ongelmitta.
Minulla on tarkoitus käyttää ketjuja tarvittaessa, tilanteen mukaan.
Se täytyy tässä vielä sanoa, että kokeilin ketjuja lumihommissa edellisen pyryn jäljiltä niin olihan siinä pidossa eroa aivan uskomattomasti. Joka kerta kun suuntaa vaihtoi niin eteneminen alkoi ilman sutimista. Ja sitten lumipenkkaa kauhalla työnnettyna, konehan vain meni ja penkka siirtyi. :lol:
Että, kyllähän jos vähänkään on tarvetta puskea lunta talven aikana kauemmas esim:tila-ahtauden takia niin suosittelen kyllä lämpimästi salmiakillisia ketjuja. :D
 
Niin ja kun tuossa jokunen oli kiinnostunut edullista ketjuista niin mikä nyt sitten on edullinen ja mikä kenellekkin kallis, mutta tuolta ainakin saa tilattua hyvälaatuisia ketjuja.Toimitus kotiovelle samaan hintaa ja ei kestänyt kuin pari päivää, oli paketti ovella. :D
http://www.scsab.com/products-2/easyuse-atv-57-mm
 
Ilman ketjuja tuli kokeiltua uusilla jatkopaloilla aurausta. Toimi hyvin, mutta pari kertaa levy tökkäsi tienpientareeseen. Seurauksena nopea 90 asteen käännös poikittain tielle johtuen juuri 220:n traktorirenkaiden onnettomasta sivuttaispidosta.

Pistin juuri kyselyä mainarin linkkiin ketjuista, pitänee tilata, jos saa kohtuuhintaan.
 
Katselin Mainarin linkkiä myös. Hyvän näköisiä ketjuja, mutta hintatietoja ei ollut saatavilla. Harmi. Laitatko hinnoista tännekin infoa, jotta saa jonkinlaisen käsityksen minkä hintaluokan tuotteista on kyse. Halvimmillaan ketjuparin taitaa saada noin 50 euroalla (piiltema yms.) ja tehtaalta "vähän" laadukkaammat noin kolminkertaiseen hintaan ;)
 
Avantin tehtaalta en ole hintoja kysellyt, mutta nuo tilaamani 21*8-10 ketjut tulivat kotiovelle 155€:lla.
Ketjutyyppi on erilainen, eli nuo "halpaketjut" ovat poikittaismallia ja nämä tilaamani ovat salmiakkikuviolliset.
Eroa saattaa olla myös ketjulenkin paksuudessa? Huom! Saattaa olla!
Mutta pidossa eroa ainakin pitäisi olla. Maalaijärjellä mietittynä. ;)
Avantin myyvät ketjut, taitavat olla tilattu juuri kyseisestä paikasta? :eek:
 
No, niin te kaikki tarkkasilmäiset huomasitte varmaan A-liikkeen sivuilla katselessanne 200 sarjalaisen ketjuja kuvasta, että olivat sitten asentaneet ketjut väärinpäin. Tuossa näytti olevan "hampaat" rengasta vasten. EI SIIS SITTEN NOIN!. Ja konehan oli...kyllähän te tiedätte.
Sellainen selvitys vielä laadusta. Onko jollakin tarkempaa tietoa, joka on kyseiseen koneeseen ketjut A-liikkestä ostanut, että mikä on ketjulenkin vahvuus? Aika vahva tunne on, että myyvät siellä 4.5mm:sestä tehtyjä.
Todennäköisesti silloin pärjää myös ilman tuota ketjun kosketusongelmaa katteeseen.
Nämä tilaamani ketjut ovat 5,7mm. Samaa jota käytetään isommissakin koneissa.
Sen verran takaisin, että A-liike ei tiettävästi myykään enään näitä ketjuja.
Olisiko niin, että A-liike myy 4,5mm ketjua? 150€ netto. ;)
ja nämä toiset sitte 5,7mm ja 155€ kotiovelle.
Mene ja tiedä.
Pääasi, että kaikki ovat tyytyväisiä. :lol:
 
No niin näyttää olevan ketjut väärin päin...heh, säästyy hampaat. :lol:

Kävin oikein mittaamassa nuo 26" ketjut, ne ovat 5,7mm lenkin vahvuudella,
hintaa niillä on (64973) 194€/pari.
 
STP sanoi:
Biltema: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Talviautoilu/Lumiketjut/ATVn-lumiketjut-nelipyoraisiin-37605/
Joutuu lyhentämään, mutta saa sen verran jämäkästi sitten paikoilleen ilman renkaan tyhjäämistä tms. että pysyivät ainakin viime talven ilman huoltotoimenpiteitä. Nämä siis traktorikuviorenkaalla, johon tuo poikkiketjut uppoaa nätisti kuvion "sisään".

Näyttää olevan tuolla Biltemassa useampikin vaihtoehto, mikä on oikea? Itsellänikin on nuo traktorikuviorenkaat.
 
Ja Biltemassahan on noita todella halpoja autoihin tarkoitettuja ketjuja, kävisiköhän jokin niistä? Hmm..
 
Just tuo mallinumero 37-605 on se mistä omani värkkäsin. Tämänkin talven ovat pysyneet paikoillaan kertalaittamisella.
 
STP sanoi:
Just tuo mallinumero 37-605 on se mistä omani värkkäsin. Tämänkin talven ovat pysyneet paikoillaan kertalaittamisella.

Kiitos. Miten se lyhentäminen kannattaa tehdä? Ihan vain poikki ja tilalle jokin sakkeli-tms?
 

Uusimmat keskustelut