Lumiketjut 600-sarjalaiseen | AvantClub - Keskustelupalsta

Amarsu

Jäsen
Keskustelun aloittaja
24.9.2015
8
0
1
Huomenta Planeetta,

monella on varmaan kokemusta siitä, miten lumiketjut/jääketjut toimivat 600-sarjalaisessa 26X12 TR-renkaissa. Millainen on pito ja onko ongelmia ahtaiden välien kanssa? Avantin "alkuperäiset" ketjut näyttävät olevan aika kalliit. Onko kenelläkään ehdottaa kohtuullisen laadukkaita edullisempia ketjuja. Tällä hetkellä minulla on ollut ruuvattavat nastat kiinni pari talvea ja ne toimivat joissain paikoissa ja joissain eivät. Nyt kun Avant päivitetään uuteen, niin ajattelin samalla kysäistä ketjuista, koska nastatkaan eivät tule halvaksi.

T: Marko
 
Kiitos tarkennuksesta Juha,

jos eivät mahdu, minulla ei oikeastaan ole ongelmaa, koska välikappaleita en ole aikeissa hankkia. Jos taas mahtuvat suoraan, mietin sitä, kuinka herkkiä ovat käytännössä esimerkiksi löystymiselle.
 
Minulla on Avantin omat ketjut ensimmäisestä koneesta lähtien 2005, nyt 2013 vuosimallia oleva 640 minulla on toiset renkaat nurmikuvio pinnalla missä ketjut kiinni koko ajan, käytössä vain talvella, päällelaitossa ilmat pois renkaasta ketjut päälle ja ilmat renkaaseen tulee sopivan kireälle. Pito on mahtava, kone menee sinne minne halutaan ei tarvitse liukastella tosin minulla on kyllä haastava paikkakin ei ole varaa päästää konetta liukumaan, on meinaan sitten äkkiä järvessä ( jos pääsee sinne asti ilman kaatumista).
 
Ketjuista on keskusteltu aiemminkin mutta en muista otsikkoa joten kerrataan.

Minulla on 630:ssä TR-renkaat 26x12-12. Etupyörissä on Avantin salmiakkikuvioiset ja takapyörissä halvemmat poikittaisketjuiset lumiketjut. Ketjujen lukot olen vaihtanut pikalenkkeihin sillä ne pysyvät kiinni verrattuna ketjujen omiin lukkoihin. Ketjupyörät ovat oma pyöräsarja. En siis vaihda pelkkiä ketjuja. Ketjut ovat löysähkösti paikoillaan, jos vertaa Laten asennukseen. Eivät silti osu mihinkään ja pysyvät hyvin paikoillaan.

En ole huomannut ketjujen pidossa mitään eroa. Selvin ero ketjujen välillä on mukavuus ja erityisesti kovalla pinnalla. Salmiakkikuvio pyörii tasaisesti mutta poikittaisketjuiset täristävät. Siksi suosittelen vahvasti Avantin salmiakkikuvioisia ketjuja.

Ketjulliset TR-renkaat antavat pidon, jota on vaikea kuvitella ennen kuin kokeilee itse. Aloitan lumityökauden yleensä ketjuttomilla TR-renkailla ja vaihdan ketjullisiin liukasteltuani tarpeeksi.


Oke
 
Kiitos Oke ja Lajaatena,

yritin huonolla menestyksellä löytää aikaisempaa keskustelua ennen kuin avasin uuden.

Meille on tulossa uusi 640, mutta siinä tuskin lumiketjujen kannalta on mitään erilaista kuin teidän koneissanne. Tulkitsen vastauksenne niin, ettei "välipalikoita" tarvitse asentaa ja ketjut mahtuvat pyörimään sellaisinaan. Kahdet renkaat olisi tietysi ideaali, mutta budjetti on uuden koneen myötä käytetty jo pariin kertaan, joten yksillä TR-kuvioisilla mennään.

Hienoa kuulla, että pitoa löytyy. Meillä on käytössä siipikauha ja puskulevy 2500, jolla hoidetaan ratsastustallin kenttiä, baanaa, parkkipaikkoja, pihoja ja muuta vastaavaa. Alustana lähinnä pakkautunut tai syvä lumi ja joskus jää. Myös mäkiä löytyy, vaikka pääasiassa mennään tasaisella. Varsinkin silloin, kun puskee täynnä olevaa siipikauhaa, pito on poikaa.

T: Marko
 
Mulla oli Avantin omat salmiakkiketjut joka pyörässä, traktorikuvio. Vetopito oli hyvä, mutta sivuttaispito olematon. Auratessa Antti lähti sivuttain luisuun suoralla tielläkin. Iso nurmirengas hoitaa homman tyylikkäämmin.
 
Kiitos vinkistä Juha,

oletko havainnut ketjutetuissa TR- ja nurmikuvioisissa renkaissa eroja syvemmässä lumessa, sikäli kun sellaisiin tilanteisiin edes joudut? Me joudumme säännöllisesti esimerkiksi ajamaan auraamattomiin tarhoihin paaleja. Oletus on, että TR-kuvio toimisi paremmin, mutta oletanko väärin.

T: Marko
 
Amarsu sanoi:
Kiitos vinkistä Juha,

oletko havainnut ketjutetuissa TR- ja nurmikuvioisissa renkaissa eroja syvemmässä lumessa, sikäli kun sellaisiin tilanteisiin edes joudut? Me joudumme säännöllisesti esimerkiksi ajamaan auraamattomiin tarhoihin paaleja. Oletus on, että TR-kuvio toimisi paremmin, mutta oletanko väärin.

T: Marko

Mulla ei ole nurmirenkaissa ketjuja, eli en osaa vastata. Ei kai niillä nyt luulis suurtakaan eroa olevan ketjutettuina?
 
Ketju on ketju. Itse ajan nastetuilla zic-zac renkailla. Piton hyvä. Tai riittäbä. Ei ketjun veroisia mutta kaikki lumiurakat on hoidettu niillä ilman ongelmia. Pari kertaa olen 180 astetta. Yleisin syy on kun tulee vauhdilla kiiltävään risteykseen ja päästä poljin ylös.... nelipyörä lukitus!
 
Avantin omat ketjut on varmasti kestävämmät, mutta mulla on 635:ssa toiminut hyvin Motonetin ketjut ATV615.
Niillä tuli viime talvena aurailtua jäällä, nykyisin käytössa vallan nurmirenkaat. Ne on hyvät, mutta eivät toimi pehmeällä pohjalla.
 
Amarsu sanoi:
oletko havainnut ketjutetuissa TR- ja nurmikuvioisissa renkaissa eroja syvemmässä lumessa, sikäli kun sellaisiin tilanteisiin edes joudut? Me joudumme säännöllisesti esimerkiksi ajamaan auraamattomiin tarhoihin paaleja. Oletus on, että TR-kuvio toimisi paremmin, mutta oletanko väärin.
Aluksi käytin kanssa ketjuja TR-kuvioisissa ja aika nopeasti hommasin ketjuja varten käytetyt nurmikuvioiset.
Etenkin tuossa syvempikuvioisessa TR-mallissa ketju jää kuvion sisään, eikä pure jäähän hyvin. Kyllä nurmikuvioisessa ketju toimii huomattavasti paremmin. Jää noi sivuluistelut pois.
lajaatena sanoi:
Minulla on Avantin omat ketjut ensimmäisestä koneesta lähtien 2005, nyt 2013 vuosimallia oleva 640 minulla on toiset renkaat nurmikuvio pinnalla missä ketjut kiinni koko ajan
Niin sitä se "lajaatena" yritti sanoa, että kyllä ketjut mahtuu pyörimään 600 sarjassa noilla renkailla :)
 
Keskustelua lumiketjuista löytyy myös täältä: http://avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=483

Oke
 
Kiitoksia paljon Steffe, Leppis, Tompula ja Oke,

niin kuin kerroin nastalllisia (ruuvattavat tosin) on kokeiltu ja niistä on huomattavaa apua jäällä. Sen sijaan lumipinnalla eivät juuri auta. Koska budjetti on tällä hetkellä käytetty, taitaa ratkaisuna olla ketjut tr-kuviollisiin. Näemmä kannattaa pitää mielessä (käytetyt) nurmikuviolliset talvenkin takia. Niille löytyisi satunnaisesti käyttöä kesälläkin, kun pyörii naapurin isolla ja hienolla nurmikolla erilaisissa avustustehtävissä. Omasta nurmikon kaltaisesta viheralueesta ei ole niin suurta väliä.

T: Marko
 
Minulla kävi aikanan tuuri tuon rengassarjan kanssa. Ostin sen hyvin edullisesti
ensimmäisestä Avantin huutokaupasta. Nämä TR-renkaat ovat melko kuluneet,
mutta se taitaakin olla etu lumiketjujen pitävyyden kannalta, kun ketjut eivät
jää lamellien varjoon. Olisin valmis luopumaan noista poikkiketjuista halvalla ja
hankkimaan tilalle tehtaalta salmiakkikuvioiset ketjut. Mutta vasta talven jälkeen.

Oke
 
Mä möin yhden nastallisen zic-zac kuvioisen sarjan kaverin 750 koneeseen ja sen jälkeen hän laittoi ketjut laatikkoon tallin perälle... Ei ollut enää tarvetta.
 
Et saa Steffe meitä ketjun käyttäjiä puhuttua ympäri, kyllä taas tänään olin sellaisessa paikassa että ketjuttomana ei siellä olisi tehty yhtään mitään, hiekkaa reilusti niin saatiin mehumaija pois jaloista.
 
En minä yritä käännyttää ketään. Tuon vain toisen vaihtoehdon esille. Ja on muistettava että on paikkoja missä ei pärjää ilman ketjua. Ja niihin paikkoihin mä en viitsi mennä. Tänään vedin yhden pulla auton pois joka oli jäänyt kiinni ja keskiviikko aamuna vedin irti yhden farkku Volvon joka oli kyljellä ojassa. Ja ilman ketjuja....
 

Uusimmat keskustelut