Lumiketjut avant 520

cossuesco

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.4.2010
18
0
1
No niin, nyt kun tuli lumi ja liukasta niin eipä Avant enään noussut mäkeä ylös :roll: eli olisi tarvetta ketjuille vakiorengastukselle. Löytyiskö ihan biltema-motonet linjalta vai soitellaanko Avantille suoraan? Ja jos on tiedossa oikea koko niin tietoja otetaan vastaan :oops: kiitos.
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
0
16
Lumiketjut voi tarvita myös levikepalat jotta mahtuvat pyörimään, paras kun soitatte tehtaalle.
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
311
5
18
En osaa valitettavasti vastata kysymykseesi, mutta kyselen samaan ketjuun, että minkälaisista mäistä Avant ei pääse? Kai nämä sentään ilman ketjuja normaalia mäkistä tietä pitkin menee talvella siinä missä autotkin? No peilijää tilanne on varmaan asia erikseen. Entäs lumilingon/auran kanssa normaalia tietä pitkin? Maaston puolella ketjuille on varmasti tarvetta.
 

Huolto

Jäsen
17.9.2008
237
0
16
Talvikäyttöön on myös saatavilla nastoja. Nastat toimii lumitöissä todella hyvin ja on huomattavasti mukavemmat ja hiljaisemmat kuin ketjut. Metsässä nastoista ei paljoakaan hyötyä.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
En malta olla kysymättä; onko koneessasi luistonestoventtiili?
Hyväkuntoisilla renkailla ja luistonesto kytkettynä on etenemiskyky melkoinen
ilman ketjujakin. Jos tarve vaatii,niin ruuvattavia nastoja mieltymyksen mukaan.

-Tai hiekottaa ensin lapiopelillä ja ajaa Avantilla sitten :lol: ... vitsi,vitsi!
 

cossuesco

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.4.2010
18
0
1
Ei ole vielä luistonestoa mutta on tilattu. Mäki on yli 30 muttei 40:tä astetta :p ja betoni pinta. Eilen vähän kylmä hiki nousi otsalle kun melkein mäen päällä nousu loppui ja matka alas alkoi... mutta loppui hyvin. Nastat tuli ruuvattua kiinni ja peruuttamalla pääsin ylös mutta menee huvitteuksi kun ei voi mitään kuskata :roll:
 

repa

Moderaattori
13.3.2010
311
5
18
A-ha. No nyt ymmärrän, jos sulla on vähän pitovaikeuksia ;) Tuossa liuskassa taitaa olla ongelmia muutaman kerran vuodessa autollakin. Mahtaakohan tuossa oikein pahalla jääkelillä ketjutkan pitää; tosin sellaisia kelejä ei kovin montaa taida olla.
 

cossuesco

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.4.2010
18
0
1
Henkilöautolla menee aika hyvin kun ottaa vauhtia, mutta Transiitilla on turha yrittää vaikka on etuvetoinen. Jos ylös pääsee mutta peruutus talvella suoraan pyörä-jalankulkutielle ei ole suositeltavaa kun tulee aika haipakkaa alas :cry:
 

Varakonemies

Jäsen
18.11.2011
9
0
1
www.varakonemies.fi
Huolto sanoi:
Talvikäyttöön on myös saatavilla nastoja. Nastat toimii lumitöissä todella hyvin ja on huomattavasti mukavemmat ja hiljaisemmat kuin ketjut. Metsässä nastoista ei paljoakaan hyötyä.
Jäävin kommentti, joskin asiantuntevan, kun nastoja työkseni laittelen. Ei ole yhtään syytä alkaa vempuloimaan ketjujen kanssa, jos ei metsässä jne möyri. Kuorma-auton piikit kun laittaa ripoihin, niin etenemiskykyä on varmaan riittävästi. Ja varoituksen sana niistä ruuvattavista: Ne todella porautuu sinne runkoon ajan kanssa, eikä siinä ole mitään järkeä. Samoin katkeavat helposti. Ei niissä ole materiaalin taso sitä mitä kunnon nastoissa on. Ammuttava kunnon nasta vaan, koska eihän ne haittaa kesälläkään mitään useimmissa hommissa.
 

Maasturisti

Ylläpito
7.9.2008
3 005
23
38
Espoo
[*]Millainen ammuttavan nastan profiili on? Ilmeisesti jonkinlainen kartio, ettei karkaa heti renkaasta?
 

Varakonemies

Jäsen
18.11.2011
9
0
1
www.varakonemies.fi
Maasturisti sanoi:
[*]Millainen ammuttavan nastan profiili on? Ilmeisesti jonkinlainen kartio, ettei karkaa heti renkaasta?
Niitä on monenlaisia, mutta traktorikuvioiseen Avantin kokoluokan renkaaseen tämä on paras. Eilen viimeksi laitoin Avantin iskemättömiin Trelleborgeihin.

http://www.tikkaspikes.fi/index.php?page=products&id=L11-150-2&lang=fin

Tämä on kokoluokaltaan ylisuuri jopa sallituksi kuorma-auton renkaaseen, joten siinä on pitopintaa ja laipan kokoa riittämiin. Kyllä se pysyy, mutta kuten nastojen kanssa aina, sisäänajo on tärkeää.
Ensimmäiset 20-30 tuntia kun malttaa olla suuremmin revittämättä, niin kumi asettuu laipan ja kartion ympärille. Mahdollisuutena on myös liimaus, jota käytetään esim rallissa ja endurossa,
missä rasitukset on Avantia järjettömän paljon suuremmat - jatkuvaa revitystä ja kuumuutta. Liima kyllä pitää satavarmasti, mutta koskaan ei sitä nastaa enää pois tarvitse ottaa.

Eli kannattaa miettiä haluaako liimattavan vai ei. Useimmiten ei ole tarpeen. Ruuvi kuuluu taas pöydän kansiin, ei renkaaseen. Ajatus on yhtä mieletön kuin poraruuvien työntäminen kumiin. Jos vähänkään pidemmälle
haluaa renkaitaan käyttää, tuskin kukaan haluaa ruuvinpätkiä sinne tarkoitusta alempiin kerroksiin. Ja ne ei todellakaan ole pidoltaan ja kestoltaan kunnon nastan laatuluokkaa: sinkitty teräsrunko ja kuparilla koko matkalta juotettu kovametallisydän. Eivätkä taida tulla edes halvemmaksi.
 
10.12.2010
385
4
18
Helsinki
Ihan mielenkiinnosta vaikka ei ole itselle nyt ainakaan vielä tarvetta mutta mistä hintaluokassa puhutaan jos nastoitetaan 4kpl Avantin rengasta?
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Koska otsikko on valmiina, niin jatkan tähän vaikka tämä ei suoraan aiempaan
keskusteluun liitykkään.

Ostin Avantin lumiketjut kahdelle 26/12-12 renkaalle. Tarkoitukseni oli laittaa ketjut päälle
vain tarvittaessa, sillä en halua rikkoa tallimme lattiaa ajelemalla ketjuilla sisällä.
-Normaalisti en ketjuja tarvitse, koneessani on traktorikuvioiset renkaat.

Huollolta neuvoa kysellessäni kävi ilmi että ketjun asennus vaatii pyörän irroituksen ja
renkaan tyhjennyksen. Tämä siksi että ketjun saa riittävän kireälle ja katteet säilymään
ehjänä.- Ketjut on suositeltavaa asentaa numikuvioiselle renkaalle.

Päätin hankkia kaksi käytettyä pyörää ketjuja varten, silloin voisin vaihtaa koko paketin
tarpeen mukaan. Haluamani renkaat löytyivätkin, mutta toinen vanne oli 700-sarjalaisen,
eli 10-reikäinen. Nyt vaihdoin vanteeksi 6-reikäisen, tein sen kahdella Bilteman
rengasraudalla, aikaa kului n. puoli tuntia. (-En voi suositella ensikertalaiselle. :lol: )

Sitten vaan ketjut niin tiukalle kun kohtuudella sain ja paineet renkaaseen. Nyt odottelen
pakkasia, jos pääsisi jäätien tekoon. Ei ole ainakaan pidosta puute! :)
 

Liitteet

exjko

Moderaattori
24.2.2009
1 093
29
48
Muuten, kun ei oo kokemusta ketjuista niin mietin, että kumpaanko päähän konetta ne on sopii pyörimään? Jos käy molempiin, niin kummassa päässä ne olisivat tehokkaimmillaan. Täydellä kauhalla kai perä kevenee, puskettaessa taas voi etupyörät nousta ilmaan.
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Käsittääkseni muovikuorisiin Avantteihin joihin saa 26" pyörät, ketjut mahtuu joka nurkkaan. Huollon neuvo oli laittaa ketjut eteen, "...on sitten tunkkikin aina mukana..." Eli kauhalla voi nostaa pyörät ilmaan vaihdon ajaksi. Pääasiallisesti suurempi paino on etuakselilla, joten suurempi hyöty ketjuista on etupyörissä. -Perävaunu hommissa voi olla toisin... ;)
 
10.12.2010
385
4
18
Helsinki
Mä oisin veikannut että takana on suurin osa painosta, ainakin mun 630 tuntuu että edessä ei oo ilman kuormaa mitään painoa ja myös etupyörät lyö aina tyhjää ilman kuormaa, huomaa myös siitä vaikka kun käsijarru ei pidä yhtään rinteessä vaan pyörät vaan luistaa alustalla (eli oisin ilman muuta laittanut ne taakse perstuntumalta). Mutta näköjään olin väärässä. :lol:
 

Sekatyömies

Jäsen
11.5.2010
1 126
0
36
Ketjujen sijoitus etupäähän perustunee nimenomaan ajatukseen, että työlaite ja kuorma ovat edessä. :)
 

Timberman

Jäsen
6.3.2010
610
0
16
etupyörät lyö aina tyhjää ilman kuormaa
No siinähän se syy. Etupyöriin ne ketjut pitää tietty pistää kun muuten lyövät tyhjää. Takapyörissähän on jo pitoa kun eivät sudi !! :mrgreen:
 
Keskustelun aloittaja Samankaltaiset keskustelut Foorumi Vastaukset Päivä
A Lumiketjut 600-sarjalaiseen Avant Planet - Yleinen keskustelu 17
M lumiketjut 220? Avant Planet - Yleinen keskustelu 41
A Lumiketjut 320:een Avant Planet - Yleinen keskustelu 5
J Avant 423 hätänen voimansiirto Avant Planet - Yleinen keskustelu 8
Leppis VARASTETTU AVANT Avant Planet - Yleinen keskustelu 4
T Avant 200 sarjalaisen ohjaamo ja sen lämmitys? Avant Planet - Yleinen keskustelu 26
Leppis Avant Murisee 2019 Avant Planet - Yleinen keskustelu 6
J Avant luistonesto ja öljyn lämpeäminen Avant Planet - Yleinen keskustelu 0
Leppis Avant Magazine 2/2018 Avant Planet - Yleinen keskustelu 4
J Avant 640 varastettu Janakkalasta viikonloppuna Avant Planet - Yleinen keskustelu 0
M Avant partiossa Avant Planet - Yleinen keskustelu 0
Leppis Avant tarjoaa turvallisuustarkastuksen. Avant Planet - Yleinen keskustelu 10
Leppis Avant Murinat 8-9.6.2018 Avant Planet - Yleinen keskustelu 41
A Avant hyväntekäväisyyttä Avant Planet - Yleinen keskustelu 7
A Avant 528 käynnistyongelmia Avant Planet - Yleinen keskustelu 3
M 9.-10.6. Avant Murinat 2017 (Ylöjärvi) Avant Planet - Yleinen keskustelu 21
M Avant Murinat Avant Planet - Yleinen keskustelu 3
L Avant 640 myynnissä Avant Planet - Yleinen keskustelu 5
J Kylmimmät Avant-kelit? Avant Planet - Yleinen keskustelu 2
Leppis Avant-pipo kilpailu; arvaa kuinka monta raitaa pipossa. Avant Planet - Yleinen keskustelu 136
J Avant-pipo "rikki" Avant Planet - Yleinen keskustelu 15
V Printattu Avant Avant Planet - Yleinen keskustelu 4
Leppis Avant Tecno Oy lähtee täysillä mukaan 3D-tulostukseen Avant Planet - Yleinen keskustelu 1
U Uusi malli Avant 225 Avant Planet - Yleinen keskustelu 0
T TM Rakennusmaailma Avant 225 Avant Planet - Yleinen keskustelu 0

Samankaltaiset keskustelut