Lumiketjut avant 520 | AvantClub - Keskustelupalsta

cossuesco

Jäsen
Keskustelun aloittaja
21.4.2010
18
0
1
No niin, nyt kun tuli lumi ja liukasta niin eipä Avant enään noussut mäkeä ylös :roll: eli olisi tarvetta ketjuille vakiorengastukselle. Löytyiskö ihan biltema-motonet linjalta vai soitellaanko Avantille suoraan? Ja jos on tiedossa oikea koko niin tietoja otetaan vastaan :oops: kiitos.
 
Lumiketjut voi tarvita myös levikepalat jotta mahtuvat pyörimään, paras kun soitatte tehtaalle.
 
En osaa valitettavasti vastata kysymykseesi, mutta kyselen samaan ketjuun, että minkälaisista mäistä Avant ei pääse? Kai nämä sentään ilman ketjuja normaalia mäkistä tietä pitkin menee talvella siinä missä autotkin? No peilijää tilanne on varmaan asia erikseen. Entäs lumilingon/auran kanssa normaalia tietä pitkin? Maaston puolella ketjuille on varmasti tarvetta.
 
Talvikäyttöön on myös saatavilla nastoja. Nastat toimii lumitöissä todella hyvin ja on huomattavasti mukavemmat ja hiljaisemmat kuin ketjut. Metsässä nastoista ei paljoakaan hyötyä.
 
En malta olla kysymättä; onko koneessasi luistonestoventtiili?
Hyväkuntoisilla renkailla ja luistonesto kytkettynä on etenemiskyky melkoinen
ilman ketjujakin. Jos tarve vaatii,niin ruuvattavia nastoja mieltymyksen mukaan.

-Tai hiekottaa ensin lapiopelillä ja ajaa Avantilla sitten :lol: ... vitsi,vitsi!
 
Ei ole vielä luistonestoa mutta on tilattu. Mäki on yli 30 muttei 40:tä astetta :p ja betoni pinta. Eilen vähän kylmä hiki nousi otsalle kun melkein mäen päällä nousu loppui ja matka alas alkoi... mutta loppui hyvin. Nastat tuli ruuvattua kiinni ja peruuttamalla pääsin ylös mutta menee huvitteuksi kun ei voi mitään kuskata :roll:
 
A-ha. No nyt ymmärrän, jos sulla on vähän pitovaikeuksia ;) Tuossa liuskassa taitaa olla ongelmia muutaman kerran vuodessa autollakin. Mahtaakohan tuossa oikein pahalla jääkelillä ketjutkan pitää; tosin sellaisia kelejä ei kovin montaa taida olla.
 
Henkilöautolla menee aika hyvin kun ottaa vauhtia, mutta Transiitilla on turha yrittää vaikka on etuvetoinen. Jos ylös pääsee mutta peruutus talvella suoraan pyörä-jalankulkutielle ei ole suositeltavaa kun tulee aika haipakkaa alas :cry:
 
Huolto sanoi:
Talvikäyttöön on myös saatavilla nastoja. Nastat toimii lumitöissä todella hyvin ja on huomattavasti mukavemmat ja hiljaisemmat kuin ketjut. Metsässä nastoista ei paljoakaan hyötyä.

Jäävin kommentti, joskin asiantuntevan, kun nastoja työkseni laittelen. Ei ole yhtään syytä alkaa vempuloimaan ketjujen kanssa, jos ei metsässä jne möyri. Kuorma-auton piikit kun laittaa ripoihin, niin etenemiskykyä on varmaan riittävästi. Ja varoituksen sana niistä ruuvattavista: Ne todella porautuu sinne runkoon ajan kanssa, eikä siinä ole mitään järkeä. Samoin katkeavat helposti. Ei niissä ole materiaalin taso sitä mitä kunnon nastoissa on. Ammuttava kunnon nasta vaan, koska eihän ne haittaa kesälläkään mitään useimmissa hommissa.
 
Maasturisti sanoi:
[*]Millainen ammuttavan nastan profiili on? Ilmeisesti jonkinlainen kartio, ettei karkaa heti renkaasta?

Niitä on monenlaisia, mutta traktorikuvioiseen Avantin kokoluokan renkaaseen tämä on paras. Eilen viimeksi laitoin Avantin iskemättömiin Trelleborgeihin.

http://www.tikkaspikes.fi/index.php?page=products&id=L11-150-2&lang=fin

Tämä on kokoluokaltaan ylisuuri jopa sallituksi kuorma-auton renkaaseen, joten siinä on pitopintaa ja laipan kokoa riittämiin. Kyllä se pysyy, mutta kuten nastojen kanssa aina, sisäänajo on tärkeää.
Ensimmäiset 20-30 tuntia kun malttaa olla suuremmin revittämättä, niin kumi asettuu laipan ja kartion ympärille. Mahdollisuutena on myös liimaus, jota käytetään esim rallissa ja endurossa,
missä rasitukset on Avantia järjettömän paljon suuremmat - jatkuvaa revitystä ja kuumuutta. Liima kyllä pitää satavarmasti, mutta koskaan ei sitä nastaa enää pois tarvitse ottaa.

Eli kannattaa miettiä haluaako liimattavan vai ei. Useimmiten ei ole tarpeen. Ruuvi kuuluu taas pöydän kansiin, ei renkaaseen. Ajatus on yhtä mieletön kuin poraruuvien työntäminen kumiin. Jos vähänkään pidemmälle
haluaa renkaitaan käyttää, tuskin kukaan haluaa ruuvinpätkiä sinne tarkoitusta alempiin kerroksiin. Ja ne ei todellakaan ole pidoltaan ja kestoltaan kunnon nastan laatuluokkaa: sinkitty teräsrunko ja kuparilla koko matkalta juotettu kovametallisydän. Eivätkä taida tulla edes halvemmaksi.
 
Koska otsikko on valmiina, niin jatkan tähän vaikka tämä ei suoraan aiempaan
keskusteluun liitykkään.

Ostin Avantin lumiketjut kahdelle 26/12-12 renkaalle. Tarkoitukseni oli laittaa ketjut päälle
vain tarvittaessa, sillä en halua rikkoa tallimme lattiaa ajelemalla ketjuilla sisällä.
-Normaalisti en ketjuja tarvitse, koneessani on traktorikuvioiset renkaat.

Huollolta neuvoa kysellessäni kävi ilmi että ketjun asennus vaatii pyörän irroituksen ja
renkaan tyhjennyksen. Tämä siksi että ketjun saa riittävän kireälle ja katteet säilymään
ehjänä.- Ketjut on suositeltavaa asentaa numikuvioiselle renkaalle.

Päätin hankkia kaksi käytettyä pyörää ketjuja varten, silloin voisin vaihtaa koko paketin
tarpeen mukaan. Haluamani renkaat löytyivätkin, mutta toinen vanne oli 700-sarjalaisen,
eli 10-reikäinen. Nyt vaihdoin vanteeksi 6-reikäisen, tein sen kahdella Bilteman
rengasraudalla, aikaa kului n. puoli tuntia. (-En voi suositella ensikertalaiselle. :lol: )

Sitten vaan ketjut niin tiukalle kun kohtuudella sain ja paineet renkaaseen. Nyt odottelen
pakkasia, jos pääsisi jäätien tekoon. Ei ole ainakaan pidosta puute! :)
 

Liitteet

  • 04122011707.jpg
    04122011707.jpg
    32,5 KB · Katselut: 2 469
Muuten, kun ei oo kokemusta ketjuista niin mietin, että kumpaanko päähän konetta ne on sopii pyörimään? Jos käy molempiin, niin kummassa päässä ne olisivat tehokkaimmillaan. Täydellä kauhalla kai perä kevenee, puskettaessa taas voi etupyörät nousta ilmaan.
 
Käsittääkseni muovikuorisiin Avantteihin joihin saa 26" pyörät, ketjut mahtuu joka nurkkaan. Huollon neuvo oli laittaa ketjut eteen, "...on sitten tunkkikin aina mukana..." Eli kauhalla voi nostaa pyörät ilmaan vaihdon ajaksi. Pääasiallisesti suurempi paino on etuakselilla, joten suurempi hyöty ketjuista on etupyörissä. -Perävaunu hommissa voi olla toisin... ;)
 
Mä oisin veikannut että takana on suurin osa painosta, ainakin mun 630 tuntuu että edessä ei oo ilman kuormaa mitään painoa ja myös etupyörät lyö aina tyhjää ilman kuormaa, huomaa myös siitä vaikka kun käsijarru ei pidä yhtään rinteessä vaan pyörät vaan luistaa alustalla (eli oisin ilman muuta laittanut ne taakse perstuntumalta). Mutta näköjään olin väärässä. :lol:
 
Jos siniseen ihmeeseen laittaisi ketjut (joskus olikin asennettuna) niin ne tuli laitettua takarenkaisiin.
Tuppaa nouseen eturenkaat ilmaan kun painaa kauhan maahan.
Mitäs ne ketjut hyödyttäisi siellä ilmassa olevissa renkaissa?!
Avanttiin saa kaikki renkaat vaihdettua ilman tunkkia kun pistää sopivan korkuisen pölkyn tms. takapään alle
ja nostaa kauhalla koko keksinnön ilmaan ;)

Mauri
 
On täällä muitakin ketjujen käyttäjää. Itse ostin syksyllä 2011 traktorikuvioiset renkaat ja nyt nurmikuvioisiin laitoin ketjut valmiiksi, nämä laitan talveksi alle. Minulla on 630 ja kyllä ketjut mahtuu joka pyörään, ei muuten pito lopu. Ketjujen lukitukseen olen käyttänyt kuvassa näkyvää lukitusta , mielestäni ihan hyvä vaihtoehto. Sekatyömies jo tuolla aiemmin totesi ettei halua rikkoa hallin lattiaa, tässä kuvassa näkyy ratkaisu, kumimatto asennettu talvikäyttöä varten. Itse joudun kuskaamaan talvella konetta mökille peräkärryllä ja kyllä siinä lavan filmivaneri olisi puhki talven jäljiltä ilman kumimattoa.
 

Liitteet

  • Avant renkaat+ ketjut.jpg
    Avant renkaat+ ketjut.jpg
    237,1 KB · Katselut: 2 548
  • Ketjut+ lukitus .jpg
    Ketjut+ lukitus .jpg
    194,6 KB · Katselut: 2 278
  • Peräkärry+ matot.jpg
    Peräkärry+ matot.jpg
    227,4 KB · Katselut: 2 254
Terve kaikille!
Tuossa osoite josta löytyy pitävät ketjut niin vihreisiin, sinisiin kuin punaisiinkin koneisiin.
Mutta ainakin Avantteihin. :cool: http://www.scsab.com/
 
Ketjut, nastat vai ei mitään?

Talvi on kuulemma tulossa ja edessä olisi ensimmäinen talvi Avantin kanssa touhutessa. Talvikunnossapitoon kuuluu muutama pihamaa parkkipaikkoineen ja muutama tie. Yksi tie on mäessä.

Kysymys kuuluukin, millä rengastuksella eteenpäin? Kone on 750DLX ja tällä hetkellä renkaina on 320/55-15 nurmikuvioidut trelleborgit. Vaihtoehtoja on käsittääkseni:

1. Vain nuo renkaat
2. Nurmirenkaat ja ketjut, mistä?
3. Nurmirenkaat ja nastat, tosin nastapete suositteli tr-kuviota
4. TR-renkaat ja ketjut
5. TR-renkaat ja nastat

Apuja kaivataan, hyviä neuvoja kuunnellaan.
 
Itselläni on tuo sama systeemi kuin "Lajaatenalla", joskin nurmikuvio+ketjut vain etupyörinä, muuten traktorikuvioiset alla. Helppo vaihtaa tarpeen mukaan ja hyvä pito.

Ostopaikka A-tehdas. Samaa ketjua saa muualtakin, kuka mistäkin sopivammin. :roll:
 

Uusimmat keskustelut