Lumiketjut Avanttiin | AvantClub - Keskustelupalsta

lajaatena

Jäsen
Keskustelun aloittaja
29.10.2009
859
199
43
Etelä-Suomi
Etupyöriin Avantin lumiketjut sopivat ja on helpot laittaa, mutta takapyöriin laitettaessa olkaa tarkkana, jos ketjuissa on kiristinsalpa molemmin puolin sisä sekä ulkopuolella niin vaikeuksia tulee, sisäpuolen kiristin salpa ottaa runkoon kiinni. Jos ketjuissa on vaan koukku sisäpuolella niin sitten mahtuu pyörä pyörimään
 
Samaan ongelmaan törmäsin kun 320:seen laitoin ketjut. Hiukan ahdasta oli renkaan ja rungon välissä. Ratkaisin ongelman tuollaisilla 5mm paksuilla levikepaloilla jotka tulee vanteen ja navan väliin. Biltemasta löytyi valmiita levikepaloja alta 10€/4kpl. Ketjutkin hommasin samasta puljusta, mönkijän ketjut, 6mm lenkit V-nastoin. Levikepalat tietysti kasvattavat renkaan ofsettia ja sitä kautta hydraulimoottorin akselin laakereiden kuormitusta,vielä ei kuitenkaan ole ilmennyt mitään ongelmia.
 
Valmistajalta saa 10-75mm levikepaloja. olen huristellut semmoisten kanssa reilun 500h 300 ja 500 sr1 koneilla ilman erityisiä voimansiirtoon levikkeiden takia kohdistuvia ongelmia, n. kolmannes ajasta on liikuttu koneen suorituskyvyn äärirajoilla kuorman ja ympäristön suhteen.

Valmistajan levikkeiden "ominaisuus" on hitsatut pultit, joka johtaa siihen että sauma kestää rajallisesti vääntöä, eli pultin saa väännettyä käsin irti tai poikki kiristämällä pultit n 200 Nm voimalla. suositus on muistaakseni 120 Nm, joten marginaali on kohtuullinen. Momenttiavain on kuitenkin hyvä varuste pyörän pulttien kanssa.

Levikkeet parantavat koneen vakavuutta paljon, josta on hyötyä maastossa ja kaltevilla pinnoilla. ja saa ne ketjutkin paremmin päälle. suosittelen!
 
Mie tuossa meinasin jo hakea ruuvattavia nastoja, mutta eivät mahda pysyä.

Levikepalat kun edukkaasti jostain keksin niin sitten pääset vanhoja pakun ketjuja sovittaan paikalleen.
Ja jos ketjut ei toimi niin eiks tohon 218 avanttiini menis vanhat toyotan talvirenkaatkin... Pitoa ei sen kauheammin tartte kun ei vain luistelis sivusuunnassa ojaan.
Työntövoimaa lumihommiin on ilmankin.

Ketjujen kera vois alkaa vetää latuhöylää lähimetsissä???
 
Ketjut mallia OFA Fork 5 21x8-10 ja koneena 216 traktorikuvioilla

Onko kellään käytössä moisia ketjuja ja jos on, niin onko niiden käyttöön jotain käytännön vinkkejä ym. ?

Tilasin tehtaalta moiset ja nyt odottelen asennusohjeita, kun ne puuttuivat pakkauksesta.

Ajattelin pikkuhiljaa suunnitella ketjuja paikoilleen, ettei tarvitse sitten rystyset kohmeessa touhuta, kun on tosi kyseessä ja kaikki ennen talvea tehtävät hommat on jo koneella tehty. :)
 
Mulla vois olla yhdet nelipulttisen levikepalat ylimääräisenä 10mm levittävät jos jollain tarvetta niin YV
 
Juhani sanoi:
Ketjut mallia OFA Fork 5 21x8-10 ja koneena 216 traktorikuvioilla

Onko kellään käytössä moisia ketjuja ja jos on, niin onko niiden käyttöön jotain käytännön vinkkejä ym. ?

Tilasin tehtaalta moiset ja nyt odottelen asennusohjeita, kun ne puuttuivat pakkauksesta.

Ajattelin pikkuhiljaa suunnitella ketjuja paikoilleen, ettei tarvitse sitten rystyset kohmeessa touhuta, kun on tosi kyseessä ja kaikki ennen talvea tehtävät hommat on jo koneella tehty. :)

Vähän vanhaa topicia, mutta kuinka olet Juhani saanut ketjut sovitettua? Vasta nyt avasin syksyllä saamani ketjupussin, ja katselin empien, että tuskin mahtuvat käymään 220:sen kummassakaan päässä.
Kertokaapa muutkin, jos on kokemusta 218:n tai 220:n kejuttamisesta traktorikuvioisiin pyöriin.
 
Levikepalojen kanssa taakse!

Tosin mulla ei ole ketjut vieläkään alla, kun jäi laittamatta jostain syystä(laiskuus).
Kerran jo jumissa oikein kunnolla, eli eiköhän ne kohta ole alla! :D
 
Minulla on ruuvattavat nastat etukumeissa, silloin kun jaksan ne laittaa. Tlle talvelle en vielä. (edess max 200 sarjalaisen levitys eli 15mm per puoli, mutta en aio ketjua yritt sinne)

Nastat auttavat ainakin siinä ettei niin helposti luiskahda kone sivusuunnassa. Nastat harppujen ulkonurkissa, keskemmlle en uskaltanut skruuvata.

Takarenkaalle aion koettaa laittaa 5mm levikepalat (ostettuna BT:st) ja BT mallin auton ketjut (20e pari, ylijmä edellisest autosta), jossa tulee vain 10mm tavaraa renkaan takapuolelle harppujen yli. menee sillkin tiukille öljynsuodattimen ja pakoputken osalta.
 
Meinaan kanssa käydä huomenna biltemassa ostamassa jääketjut noihin vakiorenkaisiin 23x8.50-12” tr. Minkä paksuiset levikepalat otan ja oisko mitään linkkiä bilteman sivuilta sellasista mitkä koneeseen sopii? En ole aikaisemmin koko rengasta irrottanut joten mitään tietoa ei ole. Ei tarvis käydä montaa kertaa vaihtamassa oikeisiin.
 
lajaatena sanoi:
Etupyöriin Avantin lumiketjut sopivat ja on helpot laittaa, mutta takapyöriin laitettaessa olkaa tarkkana, jos ketjuissa on kiristinsalpa molemmin puolin sisä sekä ulkopuolella niin vaikeuksia tulee, sisäpuolen kiristin salpa ottaa runkoon kiinni. Jos ketjuissa on vaan koukku sisäpuolella niin sitten mahtuu pyörä pyörimään

Ilmeisemmin tuollaiset. Onko ketjut näillä mahtunut hyvin pyöriin tai ilmennyt muuta ongelmaa?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Sisustus/Ulkopuoli/Valikkeet-2-kpl-2000019271/
 
Itse en ole tuollaisia sovittanut, mulla on avanttia varten tehdyt levikkeet, jotka on senttiä paksut.
 

Uusimmat keskustelut