Lumilevy 220 140cm | AvantClub - Keskustelupalsta

mainari

Jäsen
Keskustelun aloittaja
12.11.2010
36
0
6
Pohjanmaa
Terve ja Joulua kaikille!
Olisin tekemässä 220 kääntyvää lumilevyä. Olisin kiinnostunut saamaan kuvia sekä mittoja alkuperäisestä avantin tekemästä levystä. Materiaalin paksuudet kiinnostaisivat myös. ;)
Kysyin avantilta levyä, mutta sanoivat myyneensä kaikki ja enemmänkin menisi mikäli olisi ja tilausjonot ovat pitkät. Ettei tälle talvelle. :cry:
Kiitoksia jo etukäteen sille/niille jotka vaivautuvat mittaamaan ja jakamaan tietoja.
 
Tuolta jotain kuvia... http://www.nordfarm.se/reservdelar/files/avantredskap/a2944_schacktblad.pdf

Ja oma viritys vielä liitteenä.

Mitoitus tuossa on hieman pielessä.. aivan liian pieni näille lumimäärille.. Lisäksi pitäsi olla lisäsiivet hieman etuviistoon kun tuosta karkaa lumet molemmin puolin.
Joku 160-180cm leveä ja 50cm korkea voisi olla sopiva 220:lle
 

Liitteet

  • lumilevy.pdf
    108,5 KB · Katselut: 658
Leveyden kanssa ei kannata ahnehtia. 180 kuulostaa aika leveältä metrin koneeseen. Puuterilumi menee kyllä, mutta raskaampi tavara voi vähän tökkiä. Taitettavat&irroitettavat siivet päissä olisivat varmaan hyvksi, että tarvittaessa voisi leveyttä helposti muuttaa.

Toinen juttu työntövoiman tarpeen lisäksi on koneen ketteryys, joka saa takapakkia ylileveästä työlaitteesta. Sain joskus koneen mukana 160 cm lumikauhan, mutta laitoin sen kiertoon kun sille piti 30 cm konetta leveämpänä aina raivata erikseen tilaa, että mahtui tallissa kauhan kanssa kulkemaan :?
 
Mulla on tuo originaali lisäsiipien kanssa 220:n kaverina. Siivet taisi olla nimellisesti 18cm per puoli, eli kokonaisleveys on ~175cm. Levy saisi olla vähän kapeampi ja toisaalta korkeampi. Nyt käy helposti niin että lumi tulee levystä yli "nurkista" eli kun ajaa levy vinossa tietä puhtaaksi jo olemassa olevaa vallia vasten lumi ei menekään reunaan asti vaan hyppää levyn päässä yläkautta yli. Leveys on tosiaan sitten aika iso koneeseen verrattuna ja monessa paikassa saa olla varovainen, varsinkin kun levy huitoo ilmassa.
 
Liian leveä lumilevy alkaa varmaan myös kampeemaan konetta poikittain ajettaessa aura vinossa. Mulla ihan tuo 140cm levee puskulevy selvästi paksussa hangessa pyrkii kääntämään konetta. Toisaalta, runko-ohjattava voi tässä käyttäytyä eri lailla kuin liukuohjattu.

Avantin lumilevy on todellakin vähän matala. Paksua hankea vanhaa penkkaa vasten auraaminen on aika turhauttavaa, kun lumi tulee levyn yli. Olenkin tällöin ensin ajanut aura noin 10cm irti maasta ja työntänyt vanhaa vallia pidemmälle. Sitten toinen kerta perästä auraten pohjia myöten.

Ohuessa puuterilumessa tuo 140cm on vähän kapea etenkin tietä auratessa. Pihassa leveämpi voisi taas olla kömpelö. Liian kapeasta levystä ei kuitenkaan ole muuta haittaa kuin että saa aurailla vähän pidempää :lol:
 
Moro,
Rakentelin tällä viikolla juuri lumilevyn ja pari koeajoa on jo tullut. Hyvin tuntuis toimivan. Levyosa on hartoxia. leveyttä suoralla osalla on 140cm + 15cm:n levikepalat päissä, korkeutta 40 cm. Kaverilla on metallipaja, jossa osat leikattiin plasmalla, särmättiin ja sorvattiin. huuliterä on vaihdettava ja terän kääntö molempiin suuntiin n. 30 astetta. Kelluntaa en halunnut, koska tarkoitus olisi kesällä tasailla myös hieman murskepihaa. Muutama kuva liitteenä.
Jos on kiinnostusta lisälaitteiden rakenteluun, kannattaa kysellä osien valmistusta tuolta http://www.porlanpaja.net/
 

Liitteet

  • 29122010146.jpg
    29122010146.jpg
    57,2 KB · Katselut: 3 607
  • 28122010137.jpg
    28122010137.jpg
    60,2 KB · Katselut: 3 603
  • 29122010145.jpg
    29122010145.jpg
    56,7 KB · Katselut: 3 627
  • 28122010140.jpg
    28122010140.jpg
    69,6 KB · Katselut: 3 617
  • lumilevy.pdf
    125,4 KB · Katselut: 358
Tuostapa tulikin mieleen, että mökkitietä auratessa alkoi tosiaan käymään niin, että lumi hyppää levyn yli, kun reunavallit alkavat olla riittävän korkeat. Pikaratkaisuksi tein niin, että ruuvasin kaksi painekyllästettyä lautaa toisiinsa, niin että ne puristuivat levyyn kiinni. Laidat tulevat levyn oikealta puolelta noin metrin verran yli. Tällä tavoin sain penkat madallettua ja taas homma toimii jonkin aikaa. Tämä oli nopea ja hämmästyttävän toimiva ratkaisu. Ei ehkä paras, mutta toimiva ratkaisu kuitenkin.

Laudat siis sojottavat siinä jousien alapuolella, eli suhteellisen korkealla maasta. Pariin kertaan kun penkkoja ajelee, ne madaltuvat hyvin. Tietysti pitää olla sitten ojat tien molemmin puolin, että se lumi pääsee siitä harjanteesta jonnekin.
 

Uusimmat keskustelut