Lumilingon huolto ja päivitys | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Kyllä on mukavaa asioida Saulin kanssa. Kävin hakemassa torstaina yhden hydraulimoottorin ja Sauli totesi van puhelimessa mulle että helppo vaihtaa mutta tarvitset 10mm pallopää kuusiokolo avain! Ja mulla kun ei ollut niin kävin perjantaina ostamassa. Ja äsken kun vaihdoin moottoria niin ei siinä mennyt kun 15 minuuttia kun oli oikeat työkalut!

Helppo se on antaa ohjeita kun tietää mistä puhuu! Kiitos Sauli. Moottori vaihdettu ja paine säädin säädetty 2.5 kierrosta kuten sanoit! :) Linko testattu! Nyt ei kun lunta oottelemaan ettei tarvitse linkoa pelkästään soraa….
 
Kyllä tuo korkkiruuvi syö muutaman purkinkin kun kerran kuormalavakin näytti tulevan putkesta läpi! Tuli ajettu kuormalavaa vastaan mikä oli lumen alla piilossa ja siitä tuli rouhittua kulma pois.... Huomasin vasta kun puupalikat tuli rööristä ulos sormen kokoisina!
 
  • Haha
Reaktiot: DilleWille
Mitenköhän tuohon noin 2010 vuosimallin paksutorviseen lumilingon torven kääntömoottoriin pääsee käsiksi. Tai miten se toimii? Mulla käytettynä ostettu käytännössä käyttämätön 10v vanha lumilinko, jonka otin juuri käyttöön. Muuten toimii hyvin, mutta tuntuu tuo torven kääntö olevan jotenkin todella hutera. Lopettaa toimimisen kun vähän pakkautuu lunta lingon päälle. Ja kun puhdistaa tukosta torvesta, tuntuu olevan irti hampailtaan ja pyörii itsestään. Sähkökääntö lopettaa usein toimimisen, mutta alkaa jälleen toimia, kun lingon torvi pyörähtää hiukan itsestään ja ottaa ikään kuin hampaisiin kiinni. Vain harvoin pystyy kääntämään koko 260 astetta. Mutta välillä sekin toimii. Mistähän kannattaisi alkaa tutkimaan vikaa?

Myös vinkkejä millä työkalulla tukoksia lumilingosta poistatte?
 
Lue tuo ketju niin siitä selviää kaikki tulevatkin ongelmat :p
 
Eikö olis auralla ja jänisvaihteella tullut leveämpää ja nopeammin?
kolme kierrosta ja leveys n. kolme metriä, riittää retkiluisteluun, 2,5 metrin auralla tulee tulee kerta-ajolla 2,5 metriä leveä väylä, toinen ajokerta niin on jo yli kolme metriä, liukas jää aiheuttaa sivuttain luisua, tämä olikin lumilinkon testausta
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juha
Eikö olis auralla ja jänisvaihteella tullut leveämpää ja nopeammin?
Tuleehan tuota nopeammin auralla äkkiä mut järven jäällä on pitkässä juoksussa linko parempi. Pienemmät penkat, vähemmän tuiskun tekemää ongelmaa. Jos oikein hifistelis niin linko sivusiirron ja kallistajan perään reunoja ajaessa, jäisi vähemmät reunaa johon tuiskuaminen tekee kinosta. Itse auraillut kohta 2kk luistelurataa järven jäällä kubotan f1900:sen kanssa ja on ongelmaa penkan kanssa.
 
Kierrokset täysillä, kuvasta näkyy lumen lentokaari
Kiitos tiedosta. Taidan pitää omani. Toki tuossa paksu patja lunta ja kaikki tehot tarpeen. Kokeilitko vaikuttaako linkoamis suunta tuossa lingossa? Tuossahan muistaakseni pyörii eri suuntaan kuin minulla se heittosiipi. Itse käytän 2000-2500rmp koneessa enempää ei ole tarvinnut.
 
Tuleehan tuota nopeammin auralla äkkiä mut järven jäällä on pitkässä juoksussa linko parempi. Pienemmät penkat, vähemmän tuiskun tekemää ongelmaa. Jos oikein hifistelis niin linko sivusiirron ja kallistajan perään reunoja ajaessa, jäisi vähemmät reunaa johon tuiskuaminen tekee kinosta. Itse auraillut kohta 2kk luistelurataa järven jäällä kubotan f1900:sen kanssa ja on ongelmaa penkan kanssa.
Olet oikeassa juuri penkkojen suhteessa eli tulee vähemmän reunaa
 
Lue tuo ketju niin siitä selviää kaikki tulevatkin ongelmat :p
Kiitoksia vinkistä! Sain rasvattua torven käännön. Huomasin myös, että sitä sähkömoottoria ja rullaa kiinnipitävät 10mm ruuvit oli kaikki käytännössä irti. Siitä johtui, että rulla otti vain harvakseltaan sattumanvaraisessa tilanteessa kiinni torvessa olevaan rattaaseen. Nyt pitäisi toimia. Usko niin kova, etten edes vielä testannut :)
Sille sähkömoottorille oleva tila on kyllä ahtaanpuoleinen. ulkopää ottaa lingon runkoon kiinni ja silti tuntuu, että rulla on turhan tiukasti torven ratasta vasten.
20220115_103840 – kopio (2).jpg
 
Ja nyt todettu Valtteri-myrskyssä torven kääntö erittäin hyvin toimivaksi. Kylläkin paloi 12v-pistokkeen sulake puolessa välissä, joka loi epäilyksiä ja laski tunnelmaa väliaikaisesti. Onneksi kuitenkin melkein ekojen tuntien aikana vikaa selvittäessä jo mittasin, että tuleeko virtaa pistokkeesta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Leppis
Rulliinkin suihkin wd40:stä. Se kyllä haihtuu äkkiä pois. Mikä olisi parempi öljy tällaiseen rasvailuun? Aseöljy?
Eikös tonne vois laittaa ihan karusti vaseliinia, niin pysyy edes jotenkin paikoillaan tai sitten semmoista moottoripyörän ketjurasvaa, joka on semmoista sitkeätä tahnaa, kun on poistunut spray-pullosta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Leppis
Normi vassu saattaa olla jäykkä pakkasilla. Joku spräy hyvä
 
Vaikka Avant onkin melkoinen "tykki", aseöljyllä sitä tuskin kannattaa voidella. Aseöljyllähän on koostettu nimensä mukaiseen tarkoitukseen, ja kun käyttöturvatiedotteita lukee, tuskin sitä juuri muuhun suihkii. Jostain syystä se nauttii mainetta esimerkiksi lukkoöljynä, mutta ymmärtääkseni harvoin lukoissa on kiusana ruutijäämiä, lyijyä, kuparia ja muuta moskaa, minkä pesemiseen ainesosat on valittu. Voi toki olla apua kertaluonteisena puhdistimena, mutta tuskin jatkuvaan käyttöön.

Ostin hiljattain erän litium-pohjaista voiteluainetta, mikä sopisi mainiosti tuonne lingonkin hampaisiin. Sähköautoilun lieveilmiönä kunnon "tappirasvakin" kallistuu ja saatavuus heikkenee!
 

Uusimmat keskustelut