Lumilinko ja sen käyttö | AvantClub - Keskustelupalsta

STEFFE

Lumimies
Keskustelun aloittaja
12.1.2012
5 401
862
138
Bobäck
Hei,
kun kävin vähän sinkoilemasa lunta taivaalle tänään niin huomasin mielenkiintoinen ilmiö. Tuo ulos heittävä ropelleri tahtoi jumiutua välillä! Aivan kun se olisi jäätynyt kiinni välillä eikä tahtonut lähteä uudestaan liikkeelle.

Onko kellään vastaavia kokemuksia vai olenko tehnyt jotain outoa mun 110 lingolle?
 
Ja tänään lumi oli sen verran märkä ettei mennyt rööristä läpi. Ei riitä litrat ja paineet että lentäisi tällä kelillä 220 mallissa. Täytyy kokeilla viikonloppuna että jokos 420 jaksaisi!
 
Tuottoa on 420:ssä 2 litraa/min enemmän kuin 220:ssä, joten suurta eroa tuskin on havaittavissa. ;)
Lingon siirrettävyys ja käsiteltävyys on 420:llä varmaankin aivan eri luokkaa.
 
Mä linkosin tänään vanhalla yksitoimisella lingolla katolta tulleet lumet, jotka olivat tukkineet koko kulkukäytävän. Lunta oli noin 0,5m paksulti. Ilman lämpötila oli noin 0 astetta ja lumi oli selvästi nuoskalunta. En meinannut uskoa silmiäni, mutta niin se linko vain pureutui tuohon todella tiiviisti pakkautuneeseen lumeen. Ei tarvinnut edes huudattaa konetta. Koneen kierrosten nostaminen vaikutti oikeastaan hämmästyttävän vähän etenemisnopeuteen. Lumen lentomatkaa se toki lisäsi.

Tietysti lingon sai tukkoon, jos puski liian lujaa kinokseen. Tarpeeksi lujaa uppiniskaisesti linkoa kinokseen puskiessa jopa koko lingon sai pysähtymään. Yleensä kyllä vain torvi meni tukkeeseen. Muutaman tukoksen jälkeen sitä oppi ottamaan rauhallisemmin ja hölläämään vauhtia heti kun lumen lentorata alkoi lyhentyä :lol:
 
Itsellä kanssa erinomaisia kokemuksia 1 vaihe lingoista. Pelaavat ylensä tosi hyvin eikä mee kovin helposti tukkoon. Avantin linkohan on 2 vaihe linko, eli oma ropelleri ulosheittäjälle.
 
Otapa yhteyttä valmistajan huoltoon 220-linkosi kanssa. Minun lingolleni tehtiin siellä juuri temput, eikä tukkeutumista enää tapahtunut, kun huotopäällikkö demosi tulosta pihan nuoskavallissa!
 
Joku foorumin vanhemmista asiantuntijoista neuvoi täällä jo aikaa sitten spruuttaamaan heti syksyllä lumikauhaan kerroksen ptfe-voiteluöljyä. Lumi ja jää ei ota liukkaaseen öljyiseen pintaan kiinni yhtä pahasti kuin ruosteiseen tai puhtaaseen maalattuun kauhan sisäpintaan. Menestyksekkäästi tätä neuvoa jo pari talvea noudattaneena suihkuttelin myös linkoon ennen sen käyttöönottoa crc:n ptfe:tä. En voi vannoa, että tuosta olisi mitään ihmeellistä apua, mutta ehkä kannattaa kokeilla. Mulla ainakin lingon sisäpinta ja etenkin ulosheittotorvi ovat pysyneet hyvin puhtaana, mikä saattaa hieman edesauttaa tukoksien syntymisessä.
 
Hommasin tossa 130 cm leveän 2-toimisen lingon. Olen ollut vähän pettynyt suorituskykyyn 520+ sr1 koneen kanssa. Pitää ajaa koko ajan täysillä kierroksilla ja pääsuihku on silti vain muutama metri. Mietin että olisikohan moottorin vaihdossa iloa, jos vaihtaisi hivenen vauhdikkaammin pyörivään. Kun vääntö ei toistaiseksi ole loppunut vaan lähinnä vauhti.
 
jarine80 sanoi:
kuinka paljon kyseisessä lingossa on kierroksia :?:

Täytyypä koittaa kaivella. Äkkiseltään ei moottorin kyljessä näkynyt arvoja. suunnilleen ajomoottorin kokoinen mötikkä. Kulmavaihteessa on välityssuhde merkattuna, mutta se on sopivasti suojalevyn takana piilossa. Pitää vanhasta vaihteesta luntata, sikäli kun löytyy vielä romulaarista.
 
jos tietää hydraulimoottorin cm3 ja työhydrauliikan pumpun litratuoton niin voi laskea sen moottorin kierrokset,ei itellä nimittäin mitään hajua mitkä ne rpm:t vois olla :roll:
vanhemmissa traktoreissahan voimanulosotossa on jotain 500 kierrosta ja niillähän lumilentää niin helevetisti jos linko muuten on kunnossa :mrgreen:
 
Minä hommasin ja viime vuonna Avantin lumilingon 1400 cm, muutamia kertoja tuli kokeiltua ja samat havainnot kun Maasturistilla, 630 sai huutaa täysillä koko ajan ja siitä huolimatta lumi ei lentänyt kuin metrin pari. Mielestäni juuri linkon kierrosnopeus ei ole riittävä, syötöruuuvi kyllä vetää lunta hyvin, mutta heittoruuvin kierrokset ei riitä. Kävin katsomassa " vihollisen " lumilinkoa ja siinä oli sitten eri tehot kyllä lumi sai kyytiä vaikka oli täysin suoja keli, tässä linkossa oli välityksillä saatu heittoruuvin kierroksia lisättyä, oli ihan toimiva laite ei vaan ole vielä tullut hankittua. Oman lumilinkoni vaihdoin XL 1800cm kärkikippaavaan lumikauhaan ja oli tosi onnistunut hankinta, sillä on ollut käyttöä viime sekä tänätalvena. Kauhan käyttö / tyhjennys on erittäin nopea ja tyhjennyskorkeus on alhaalla ja tarvittaessa saa kasattua myös korkealle.
 
Minulla 635, vuoden vanha kone ja hommasin uusimman 2 vaihe lumilingon. Minusta myös hyvin vaatimaton lumen heitto kyky, vaikka kierrokset kahdella pumpulla täysillä.
Lajaatena, mainitsit kilpailijan lingon toimivan hyvin. Mitä tarkoitit ja mistä siitä saa tietoa? Pystyykö liittämään Avantiin?

Ajattelin kyllä soittaa Avantin edustajille ja tiedustella /tiedottaa asiasta.

Ps. myyn nykyisen lingon mielelläni pois.
 
Tuo palaute kannattaa antaa suoraan Avant Tecnolle, eikä jälleenmyyjän kautta.

Ainakin kohdalleni sattuneet ongelmat ovat korjanneet tai hyvittäneet kiitettävästi. :)
 
Avantroille vastaus: Kyseinen linko toimii niinkuin mainitsin ihan eri tavalla, samat kiinnitykset kuin Avantissa, alla linkki sivuille.
http://www.norcar.com/fi/pienkuormaimet/tyolaitteet/lumilinko
 
Tarkoitinkin suoraan Avant tecnolle olla yhteydessä. Harmitta hieman lingon hepposuus, kun itse kone (Avant 635) kuitenkin ollut erittäin mieleinen.

Kiitokset linkistä norcarille.
 
Vihjaisin tulla edellä STEFFECTIVElle tempusta, joka tehtiin huollossa 200-sarjan lingolleni mallia 2011.
Ajoin "tuutin" tukkoon, kun linkosin ensi kertaa nuoskalunta, katolta pudonnutta sellaista. Eikä kyse ollut liiasta nopeudesta hommassa.
Lingossa oli heittopyörän takana kynnen kokoinen reikä, josta rakenteisiin jääneen lumen/veden piti poistua. Kun näin ei käynyt, käsitin heittopyörän alkavan lopulta "kavitoida", kun lumi ei kulje mihinkään. Tai sitten heittopyörä juuttui paikalleen. Ja hydraulimoottorin lämmetessä lumi alkaa enenevästi sulaa ja pahentaa tilannetta. Kynnen kokoinen reikä suurennettiin reiluksi aukoksi, ohessa laadultaan surkea kuva.
Mahtaakohan isompien koneiden lingoissa olla samaa vikaa?
 

Liitteet

  • Linko avarrettuna.jpg
    Linko avarrettuna.jpg
    24,4 KB · Katselut: 2 754
Mielenkiintoinen viritys. Täytyypi paneutua asiaan lähemmin. Ongelma tosiaan on se että rööri menee tukkoon ja tuntuu että ropelleri ei pyöri riittävän tehokkaasti. Ehkä tuo on ratkaisu siihen!

Palaan asiaan kun olen kerennyt tehdä asialle jotain. Nyt aika on mennyt pihoja raivatessa kun hiihtolomalaiset palasivat eteläsuomeen!

Ja keskiviikkon saa taas aurata ilmeisesti!
 
Tänään linko toimi hyvin, kun tavaraa oli reilusti ja oli semmoista juuri satanutta höttöä. Tosin ruuvasin irti kokonaan sen ohjuripellin torven päästä, niin lumi lähti vapaammin liikkeelle.

Espoossa satoi rapiat kymmenen senttiä.
 
Maasturisti sanoi:
Tänään linko toimi hyvin, kun tavaraa oli reilusti ja oli semmoista juuri satanutta höttöä. Tosin ruuvasin irti kokonaan sen ohjuripellin torven päästä, niin lumi lähti vapaammin liikkeelle.

Espoossa satoi rapiat kymmenen senttiä.

Linkoilin kanssa eilen ja toimi ihan hyvin. Paksulla/märällä lumella 2-vaihelingon toiminta on kyllä aika heikkoa, mutta tosiaan kevyellä lumella ei ole kyllä mitään ongelmia; paitsi jälleen kopin puute :( Ajan yleensä ensin mönkijän auralla meidän tien (n. 200m) päästä päähän ja sitten linkoilen tulleet aurakinokset pois tieltä; tällä hetkellä on paikoitellen 60-70 senttiset vallit, joiden yli ei mönkijän aura enään heitä. Suurin ongelma on tuulella, kun paikoitellen voi olla puolimetriä kinosta ja välillä ei yhtään. Olen kyllä tosin alueauraakin miettynyt, koska useampi sata neliöisen pihan tekeminen on vaivalloista tuuppia ensin mönkijän manuaalisesti käännettävällä auralla ja sitten kasat kauemmaksi lingolla silloin tällöin. Tosin en kyllä haluaisi vaihtaa Avanttiinkaan työlaitetta kesken lumitöiden joka kerta.
 
No niin, taas yksi hyvä syy vaihtaa koneeseen sarjapikaliitin. Minä vaihdoin(tai Kenneth oikeestaan) pari viikkoa sitten enkä vaihtais pois! On niin vaivatonta vaihtaa nivelauran(joka muuten korjattiin vähän hitsillä tänään) ja kauhan välillä. Se on 1/2 minuuttia ja se on siinä. Harmi vaan että 420 malliin ei saanut hydraulinen pikakiinnityslevy. Hinnastossa oli kun konetta tilasin(ja tilasin kyseistä varustetta) mutta sitten ilmoitettiin ettei saakaan. Harmi. Olisi ollut näppärä!
 
Tänään tuli lingottu lunta 220 koneella. Meni kohtuullisen hyvin kunnes lumi muuttui auringossa nuoskalumeksi. Siihen se tökkäsi sitten ja rööri tukkoon välittömästi.
Huomenna ajattelin tehdä uusi yritys ja laittaa 420 ruokkijaksi. On luvattu pakkasta aamusta ja pitkin päivää vähäsen joten ehkä tulee miellyttävä kokemus! Ei ole ollut lumilinko mulla kiinni koskaan vielä tuossa 420 koneessa koneesa. Jos pääsisi pari kolme tuntia spruuttaamaan niin hommat olisi hoidettu. Laitoin juuri pikakiinnityksen adapteri kiinni, sillä lingossa on perus liittimet että saan sen sopiman myös pikkukoneesen.

Voin raportoida huomenna miten kävi.
 
No kelihän kyllä suosi tänään. Lensi komeassa kaareesa sellaiset 5-8m-Koen kyllä että nuo muutamat extra litrat auttaa siinä lingossa. Mutta suurin ero oli kyllä se täydellinen kontrolli mitä oli lingosta. Sitä ei saa 220 mallilla. Linko on liian painava koneelle. 420 taas tyyllikkäästo taiteili miten vaan lingon kanssa.

Mutta sama perusongelma on jäljellä, kun ropelleri välillä menee tukkoon, niin ropelleri ehtii jäätyä kiinni sillä aikaa kun torven käy tyhjentämässä. Eli toimintahäiriö syntyy vähän väliä. Täytyypi avata isompi reikä sinne ropellerin taakse kuten vihjattiin. No kohta tulee kesä, silloin on aikaa virittää vehkeet taas talvikuntoon.

Nyt pitäisi vaan selvitä hengissä nämä viimeiset lumentulot.
 

Uusimmat keskustelut