Lumityöt | AvantClub - Keskustelupalsta

Sekatyömies

Jäsen
Keskustelun aloittaja
11.5.2010
1 126
3
38
Kiva kun on hauskaa! :D Hauska johtuu siitä että posti toi eilen puskulevyn siiven.
Toiseen päähän puskulevyä olin hankkinut siiven vuosi sitten, silloin ajattelin että levy
tulee liian leveäksi jos laitan molemmille puolille. Nyt kuitenkin päädyin tilaamaan toisenkin
siiven. Ensin tietysti tuli väärän puolen,eli saman puolen kappale kun minulla oli. Esim.
vasemmanpuoleinen siipi on se joka on suorana asennettaessa vasemmalle. Näin siis
tilatessa.
Käyttöön laitoin siiven keräävänä,jolloin se laitetaan oikealle puolelle. -Ilmaisinko asian nyt
riittävän sekavasti?
Tämän hankinnan myötä työleveys tietysti kasvoi,mutta suurempi hyöty on parantunut lumen
ohjailtavuus auratessa.-Nyt lumityöt ovat vieläkin hauskempia!

Ps: Kärrykin on tullut tehtyä valmiiksi,siitä myöhemmin "itse tehdyt työlaitteet" osiossa,
kunhan taas ehtii.
 
Juu, juuri lumitöistä saapuneena ei voi kuin mukailla, kyllä on kivaa kun on lunta !!!

Tuo oli uutta, että toiselle puolelle asennettaessa siipi toimii levyn suorana jatkona ja toiselle puolelle asennettaessa siiven kulma muuttuu kerääväksi. Luulin, että se toimii aina keräävänä. Tuohan on ollut tehtaalta kerrassaan nerokas oivallus. Puskulevy on muutenkin erinomainen lumitöissä. Täytyypä pistää harkintaan, jos hommais kanssa siihen vielä jatkosiivet.
 
Kieltämättä. Vartissa tulee aurattua kilometrin verran tietä! Ja tunnissa tekee kääntöpaikat, pihan, mäet ja muut paikat :) Kyllä on niin terapeuttista..

Mitäs te laitatte oikein niskaan? Kun meinaa tulla vilu! Tunnissa ehtii jo melkein jäätyä puikoksi, kun virne kasvoilla ajelee ja paikallaan istuu..
 
Mitäs te laitatte oikein niskaan?

Pilkkihaalareissa pärjää aika hyvin alle 10:n pakkasasteen. Pahinta on mun mielestä jos lumi pöllyää tai sitä sataa koko ajan lisää. Silloin se ensin sulaa kasvoille kunnes jäätyy uudelleen :eek:
 
Onhan noita lumihommia tullut tehtyä sen jälkeen kun Avantin 520 + ostin 11/2005. syksyllä 2009 tuli vaihdettua 630:een. Vartin ajon jälkeen täytyy ottaa takkia pois päältä, kyllä hytti on ehdoton
 
Pöh, sulakaa hyttiinne..... :lol:

Joo, voin vain kuvitella millasta olis lingota vastatuuleen kevyttä pakkaslunta ilman hyttiä. Onneks ei oo linkoakaan. ;)
 
Pientä leikillistä kuittailua, näköjään! -Jos on kylmä otan vähän isomman koneen hytillä. Sään lämmettyä viimeistelen homman Avantilla, niin että tukka hulmuaa!
 
Kyllähän se persaus sulana pysyy, mutta kyllä jalat ja näpit jäätyy. Pitänee opetella ajelemaan rukkaset kourissa ja jostain on kai pakko hankkia sopivat talvikengät jotka jalassa pystyy vielä ajelemaan. Saa suositella!

Eikö ne hytit ole nynnyjä varten? :D Avomallissa haistaa paremmin jos vaikka syttyy jokin talo lähellä palamaan..
 
Talvikengiksi voin suositella Icebug Sorixeja.
Niille luvataan mukavuusrajaksi -40 C ja ovat silti hengittävät ja vedenpitävät. Ei tarvinnut viime talvena villasukkia ainakaan -30 asteen pakkasilla, kylmemmässä en ole koittanut. :D
Omani tilasin tilasin aikanaan Ruotsin puolelta jostain kelkkaliikkeestä, kun oli puolet halvempia siellä(n. 90 euroa).
 
Olisko siellä ilman tiellä jotakin, lenkkareilla on pärjänny. Isompia kenkiä on kaivannut sitten kun on ajanut liian pahaan paikkaan...
 
Talvikengiksi suosittelen alkuperäisiä Jaroslavilaisia (Pohjois-Venäjä) huovikkaita. Hinta oli viime talvena Tallinnan torilla noin 26 euroa. Käytän niitä sisäkenkinäkin, kun ovat mukavat sisällä ja ulkona, koko 49, varret yltävät polviin. Voi kävellä sisältä samoissa kengissä Avantiin.
Ostin saman tien muovilangasta koneella kudotut lapaset rukkasiin, 12 euroa.
Merkillinen hintasuhde!
 
Mulla on vain vanha 313 mutta perjantaina kun tänne kaakkoon tuuppasi parikymmentä senttiä lunta niin ei kyllä taskaan palellut, honda hehkaa penkin alla ja muuten hydrauliöljyt tuntuu pitävän lattian lämpöisenä. Pari tuntia sai hämmentää pienellä kauhalla jotta talon piha oli taas puhdas. Ihan hauskaa on lumitöiden teko tuolla vanhalla romullakin.
 
onkos kukaan sovittanut avanttiin siipilumikauhaa? esim. bobcatin kauha kävisi varmaan kiinnikkeet vaihtamalla, mutta mitenkähän noitten siipien ohjaus tapahtuu, kun kummatkin siivet liikkuu erikseen. netissä olen törmännyt kuvaan, missä näkyy siipilumikauha avantissa, mutta enään sitä en löytänyt. olis varmaa aika kätevä värkki kun pystyisi kuormaa/siirtää lunta auraamisen lisäks.

Tässä linkissä Starkin kauhoja, löytyy myös ns. "kevyt" versioita
http://www.stark.fi/?TUOTTEET:SIIPILUMIKAUHA

esim. tuo SL 1700 light painaa 290kg ja on siivet kiinni 1.75cm leveä kauha ja siivet auki auraa melkee 3m baanaa.
 
Meillä on käytössä Starkin siipikauha (Bobcatissa). On mainio laite ja ainakin tässä yksilössä on se sähköventtiili valmiina, luulisin että on vakiona. Kauha on ostettu käytettynä joten en ole varma.
 
minkäs kokosessa bobcatissa ja minkä kokonen kauha? kauhan omapaino on kuitenki jo 250kg niin aattelin että minkämoinen se on käyttää kun vertaa että normi kauha painaa 90kg.
 
Bobcat on 753 eli painaa n. 2100 kg. Kauha on ilmeisesti tuo 350 kg painava ja siivet levällään 3,2 m leveä, tai se on lähinnä noista uusista, olisiko mallit vähän muuttuneet kun mielestäni tämä on 3,5 leveä, en ole ihan varma, kone ei ole nyt lähellä. Hommasin sen muutama vuosi sitten kun oli ollut vähälumisia talvia ja niitä oli esim. Fintractorin pihalla paljon, tämäkin oli lähes käyttämättömän näköinen ja maksoi 1000 € + alv, nyt tilanne voi olla toinen... Sillä lumitöiden tekeminen on todella tehokasta, paino ei ole ongelma, tietysti joskus kuormatessa painavaa lunta perä voi nousta mutta sehän on normaalia muutenkin. Maakauhana ei tietysti oikein toimi...
 
218 on avomalli, joten pilkkihaalarit on must. Jalat pysyvät lämpiminä KUOMA kengissä, jotka ovat 3 numeroa suuremmat kuin kesäkengät. Villapohjalliset, sukat ja villasukat, niin johan lämpö piisaa.
Yllättävä ongelma on 45 numeron Kuoman takertuminen peruutuspolkinen ja istuimen etuseinän väliin - tarkkana pitää olla.
 
Tässä vähän lumitöitä Japanin malliin. Meillä ei onneksi lunta ole sittenkään kovin paljon, täällä pärjää ihan vain Avantilla ;) .

340x_bus-in-winter-reduced.jpg
 
Tänään oli kattolumitöiden vuoro. Viime talvesta viisastuneena valmistin Fiskarsin lumentyöntimestä lumenvetimen.
Poikani toimi kuljettajana ja minä pudottelin lunta vetimellä, nostotelineellä seisten. Kävipä taas näppärästi, aivan kuin
kuusiaidan leikkuu kesällä ja rännien tyhjennys syksyllä. :cool:
Pudotetut lumet siivosin 1600mm leveällä kauhalla, se on tehokas tuollaiselle kuivalle lumelle.
 

Liitteet

  • Lumen pudotus.jpg
    Lumen pudotus.jpg
    143,1 KB · Katselut: 1 410
willez_ sanoi:
onkos kukaan sovittanut avanttiin siipilumikauhaa? esim. bobcatin kauha kävisi varmaan kiinnikkeet vaihtamalla, mutta mitenkähän noitten siipien ohjaus tapahtuu, kun kummatkin siivet liikkuu erikseen. netissä olen törmännyt kuvaan, missä näkyy siipilumikauha avantissa, mutta enään sitä en löytänyt. olis varmaa aika kätevä värkki kun pystyisi kuormaa/siirtää lunta auraamisen lisäks.

Tässä linkissä Starkin kauhoja, löytyy myös ns. "kevyt" versioita
http://www.stark.fi/?TUOTTEET:SIIPILUMIKAUHA

esim. tuo SL 1700 light painaa 290kg ja on siivet kiinni 1.75cm leveä kauha ja siivet auki auraa melkee 3m baanaa.

Tuollainen tuli nähtyä: http://www.nettikone.com/avant/kiinnityksella/904241
 

Uusimmat keskustelut