Luopuisinko mönkijästä ja ostaisin tilalle Avantin? | AvantClub - Keskustelupalsta

Hemppa

Jäsen
Keskustelun aloittaja
7.12.2010
2
0
1
Tervehdys kaikille.

Avantin maasto-ominaisuudet verrattuna mönkijään on mietinnässä?

Olen aikalailla tyytyväinen nykyiseen Polariksen mönkijääni mutta siinä on suurimpana puutteena se, että siitä puuttuu Avantin hyviä ominaisuuksia.
Erityisesti näin talvella olisi tarvetta lumen käsittelyyn.
-puskulevy, lumikauha, lumilinko...
Keväällä,kesällä ja syksyllä kaikenlainen pieni kuormaaminen ja nostaminen
-hiekka, multa, puutarharoskat...
-500 kg suursäkki

Mutta.

Nykyisen Polaris 700 mönkijäni ominaisuudet vaikeassa maastossa, myös peräkärrin vetäjänä ovat sen verran hyvät, että on aika vaikea luopua "hänestä" :)
Mönkijä on ainoa "oikea" työkone mikä on minulla käytössä pienehköllä "harrastus" maa- ja metsätilalla.
Lisäksi minulla on siihen lisävarusteena talvikäyttöön suunniteltu kumitelasarja, joskin en käyttö on toistaiseksi jäänyt vähäiseksi.

Olen kuitenkin suunnitellut vaihtoa Avantiin ja 420 olisi ehkä jotenkin budjetin rajoissa.

Miten maastoon ja metsään Avantilla ja sieltä pois?

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
 
Vastaus on lyhyesti: kyllä.

Ja mistäs mönkijästä löytyy esimerkiksi runko-ohjaus tai vieläkin tärkeämpänä hydrauliikan ulosotto?

Itse omaa valintaani tehdessä en edes ajatellut mönkijöitä. Kyllä nyt jokaisella pitää olla semmoinen vehje että saa edes kaivurin siihen kiinni :)
 
Mönkijä ei korvaa Avanttia, eikä Avantti mönkijää. Mielestäni niitä ei pidä edes verrata keskenään.
Minulla on myös Polaris mönkijä, sillä on näppärä vetää kärryä joka on kuormattu Avantilla. :p
Säilytä Polle itselläsi ja osta Avantti sille kaveriksi, niin on paras!
 
Moro!

Mulla oli kahdeksan vuotta polaris big boss 4x6 lavamönkkäri, joka palveli ansiokkaasti metsurinhommien tukena ja tuli sillä maatakin kuskattua kuutiokaupalla.

Mönkijän hukkasin parista syystä, se oli viimeisen vuoden käytännössä ajamatta, johtuen vähentyneestä vapaa-ajasta. Ja toisena syynä oli varastotilan puute kun avant ja polle eivät mahtuneet kunnolla samaan pilttuuseen. Jälkikäteen arvioituna viihde- ja käyttöarvot olivat huomattavasti myyntiarvoa korkeammat, näin aika kultaa muistot.

Mönkkäri ja Avant elivät rinnakkaiseloa kolmisen vuotta ja selkeästi niillä oli omat vahvuutensa. Ensinnäkin mönkijä on nopea liikkumaan, sillä pääsee kannoista ja ojista sekä kohtuullisista tukeista yli, avantilla joutuu ensin tekemään tien tai kiertämään pahimmat paikat. Avantilla pääsee kuitenkin metsässä kulkemaan keväästä syksyyn kunhan valitsee reitin hyvällä pelisilmällä.

Mönkijän vetokyky on tietyissä tilanteissa parempi kuin avantin, koskapa jousitettu alusta myötäilee epätasaista maastoa paremmin ja näin pitoa on maata vasten enemmän tarjolla. Samoin mönkijällä pääsee metsään myös talvella, vallankin omistamiesi telojen kanssa. Avantilla joutuu nopeammin lumihommiin matalamman maavaran kanssa.

Siirtoajossa mönkijä on siis ylivertainen. Ja tietyissä tilanteissa vetojuhtana myös hyvä peli. Muuhun siitä ei sitten oikein olekaan. Ehkä jotakin tienpätkää voi lumilevyllä tökkiä jos ei ole suojakeli. Avantilla pystyy oikeasti tekemään kaiken sen mitä kuvasto näyttää. Kaivamaankin, kunhan vaihtaa välillä kääntöketjun lukkoja :9

Omalla kohdallani mönkijän taloudellisella arvolla ei ollut isommin merkitystä, vekotin oli ikänsä puolesta veteraanisarjaa, mutta käyttöarvoa sillä olisi ollut edelleen. Tuli vähän hätiköidysti tehtyä vaihtokaupat folkkariin. Jos voisin vielä valita uudelleen, niin jatkaisin tallia sen verran että pollellekin löytyisi pilttuu. Mutta tietysti jos vehkeellä on arvoa tuhansia euroja, alkaa taloudelliset realiteetit tulla vastaan. Sinällään uskoisin uudelle mönkijälle löytyvän hyvät jälkimarkkinat.

Kannattaa puntaroida eri vaihtoehtoja monelta kantilta. Erityisesti jos metsäpalstasi on useamman hehtaarin kokoinen, saattaa nopealla siirtopelillä olla merkitystä. Sanon kuin silmälasimainos ja sekatyömies : ota molemmat

Edit: ja vielä varoituksen sana mönkijää harkitseville. Polaris ja Honda ovat oikeita mönkkäreitä. Kiinalaisia ei kannata ostaa ollenkaan. Mulla oli hetken myös Valtra dsl *mönkijä*, sillä ei tehnyt mitään. Hankkiuduin siitä eroon siinä vaiheessa kun olin hakenut sen metsästä kolme kertaa avantilla pois. 700 kg, takaveto ja lukko käytännössä vain ovessa ei edistänyt etenemistä.
 

Liitteet

  • valtra.jpg
    valtra.jpg
    51,4 KB · Katselut: 3 378
  • polle5.jpg
    polle5.jpg
    86,5 KB · Katselut: 3 283
  • polle3.jpg
    polle3.jpg
    96,4 KB · Katselut: 3 237
  • polle2.jpg
    polle2.jpg
    75,3 KB · Katselut: 3 252
Itselläni oli ensin mönkkäri ja hommasin viime keväänä Avantin ja yhdessä nuo olen huomannut olevan lyömätön pari. Kummallakin on vahvuutensa ja heikkoutensa, kuten tuossa aiemmin jo todettiinkin. Itse en ole metsän puolella Avantilla käynyt, enkä sen etenemiskykyä epäile yhtään, mutta kyllä jousitettu mönkijä on ehdoton peli puun ajossa. Lumitöissä olen käyttänyt mönkijää puskulevyllä ja tasoitellut/työnnellyt penkkoja silloin tällöin Avantilla, kun puskulevy ei enään heitä lunta penkan päälle/yli.

Itsellä on pari sataa metriä tietä aurattavana ja mönkijällä siihen ei kauan aikaa kulu, tosin Avantilla puskulevyllä varustettuna saisin penkat tienreunoilta samoin tein työnnettyä kauemmaksi. Lumilinko olisi tietysti myös hyvä, mutta isonkon piha-alueen linkoaminen ja torven suuntaminen jatkuvasti saattaisi olla työlästä; no en tiedä, kun ei ole kokemusta (ainakaan vielä).

Ja tietysti riippuen tosiaan tilasi koosta, niin Avant on kyllä todella hidas (tai ainakin omani OMT-500 ajomoottoreilla; reippaasti kävellen on nopeammin perillä ;) ), jos siirtymiä on vähänkään enemmän. Meillä on postilaatikko kilometrin päässä, ja ei kyllä tulisi mieleenkään lähteä Avantilla lehteä/postia hakemaan... Tosin isoimmasta Avantista taitaa löytyä jo nopeampi puolikin, mutta 420 malliin sitä ei saane tehtaalta mistään hinnasta.

Mutta noissa kuormaushommissahan tuosta mönkkäristä ei ole tietysti mihinkään, Avant on juuri omiaan noihin, pienissä mittäkaavoissa ja myös suurissa. Kannattaa lueskellä tätä foorumia ahkerasti ennen kuin teet lopullisia päätöksiä; löytyy todella paljon käytännönkokemuksia Avantista eri käyttötarkoituksissa.

Itse suosittelisin ehdottomasti pitämään molemmat, mikäli vain mahdollisti. Tietysti taloudelliset reaaliteetit tulee tässä vastaan.
 
Terve taas ja kiitos asiallisista mielipiteistä kysymykseeni.
Taloudelliset seikat ovat tosiaankin syynä Polariksesta luopumiseen jos hankin Avantin.
Vähistä rahavarannoista ei riitä kaikkeen hyvään.
Kävin katselemassa Agrimarketissa Avantteja. Siellä oli esillä uusi muhkea 630,vähän käytetty 528 ja myyty kyltillä varustettu uusi 420.
Kiertelin niitä kuin kissa kuumaa puuroa vertaillessani niitä ja myyjää en uskaltanut vielä etsiskellä esittelemään koneita.
Sellainen ensituntuma koneista jäi, että 420 ohjaamo ja erityisesti siihen nouseminen oli aikalailla ahdasta verrattuna 630 ja 528 koneisiin. Olisikohan edellä mainitut isommat koneet tehty samalle rungolle kun tuntuivat yhtä "tilaville"?
420 istuin oli aika kova mutta samalla urheilullisen jämäkkä kun taas isommat oli varustettu kyynärnojallisilla penkeillä.
Keräsin mukaani kaikkien näiden kolmen sarjan esitteet mutta etsiskelystä huolimatta koneiden ja lisävarusteiden hinnastoja ei ollut esillä, joskaan en niitä lähtenyt kyselemään. Onko hintoja missään esillä vai annetaanko ne vain pyydettäessä?
Itse peruskoneiden hinnat löysin myöhemmin vanhasta Agrimarketin luettelosta.
Esitteitä selaillessani sain sen kuvan, että peruskone on vain osa koneen hinnasta ja esim "pakollisesta" , esitteiden kuvissa olevasta teleskooppipuomista pitää maksaa erikseen.
Polaris on muuten seisonut tarpeettomana teloineen pihassa viime kuukauden ja olen mättänyt lunta lapiolla tuskaillen Avantin perään.
 
Kannattaa soitella suoraan Avantillekin (Jorma Jarkolle) ja tingata hintaa sieltä. Heillä on myös vaihtelevasti käytettyjä ja hinnoista on kyllä sitten jo hieman pois; tosin todella hyvin nämä vehkeet tuntuvat hintansa pitävän, kunhan laitetta on huollettu säännöllisesti. Avantin kanssa suoraan olen itse kaikki kauppani tehnyt ja kaikki on toiminut kuten hyvää asiakassuhdetta ylläpitävän yrityksen kuuluukin. Haasteitakin laitteiden kanssa on hieman ollut, mutta kaikki on hoidettu todella hienosti.

Hinnastoa saa ainakin Avantilta, josta käy ilmi myös tuo varustelupolitiikka. Ja kyllä, kaikki varusteet maksavat erikseen zoomipuomista lähtien. Ja työlaitteet maksavat karkeasti ottaen vähintään vajaasta tuhannesta eurosta ylöspäin. Tosin omasta kokemuksesta kannattaisi kaupan yhteydessä ottaa välttämättömimmät heti mukaan ja kyttäillä sitten käytettyjä myöhemmin. Kannattaa varustella kuitenkan laite mahdollisimman hyvin heti alkuun ja ostella sitten noita työlaitteita myöhemmin.

Itse päädyin vanhaan peltikuoriseen 530 malliin ja paremmasta en (ainakaan) vielä tiedä. Tuohon sovin ainakin itse ihan ok (182cm).
 
Taitaa sinulla olla Avant kuume sillä mallilla, että siihen ei ole kuin yksi lääke... :mrgreen:

Minulla on 218 ja hyvin on toiminut raastavien alkuvaikeuksien jälkeen, tehdas kantoi vastuunsa hyvin.
Työlaitteita on kertynyt toistakymmentä eli toisen peruskoneen hinta.- Tämä on sellainen "tauti" että
tuskin paranee milloinkaan! :oops:
Nyt kun koneeni on varusteltu "tappiinsa",olen alkanut haikailemaan 520:n perään. Ensin olin innoissani
420:tä. Mutta laskeskelin, jos siihen ottaa leveämmät pyörät ja lisäpainoja sen verran, että nostokyky
vastaa perus 520:tä jää hintaero todella pieneksi. Teleskooppipuomi, vakaaja, kellunta, ajon vapautus
ja luistonesto kannattaa ottaa varusteiksi, vaikka maksavatkin n.4200€. Seuraavaan koneeseeni otan
myös lämmitettävän kevytohjaamon, lisää n.2700€.
Mainitsemaasi ohjaamon tilavuuteen vaikuttanee 100mm lisä akselivälissä 500/600 sarjalaisissa.
Huh! Taidan mennä ottamaan lääkkeeksi annoksen 200:ta Avanttia.
 

Uusimmat keskustelut