Maakellari & Avant | AvantClub - Keskustelupalsta

repa

Moderaattori
Keskustelun aloittaja
13.3.2010
322
16
18
Olen tässä kevään ja kesän mittaan rakennellut maakellaria. Iso kone teki rinteeseen alun kellarille, jota sitten itse Avantin minikaivurin kanssa jatkoin vähän suurentamalla kuoppaa ja tekemällä reunoille salaojille pienet syvennykset. Pohjalle tulikin sitten suodatinkangas ja mursketta (16-31), jonka ajossa ja tasailussa Avant näytti jälleen kyntensä, vai pitäisikö sanoa yhden leveän sorakauhan kynnen ;)

Anturan valussa tietysti tarvittiin jälleen Avanttia murskeen ja sementin kuljettamisessa anturamuotin viereen. Kyllä oli mukava viedä lavalla sementtisäkit suoraan betonimyllyn viereen. Tietysti vielä kun olisi ollut Avantin oma betonimylly, jolla olisi pyörittänyt betonit ja kipannut ne suoraan muottiin, ettei olisi tarvinnut kottareita liata.

Anturan päälle alkoikin sitten harkkojen muuraus, jossa harkot löysivät tiensä Avantin trukkipiikkien kautta muurarin käsiin ja viimeistään holvikaarien (noin 35 kg/kpl) nostaminen lavalla suoraan oikealle korkeudelle auttoi miestä (ja vaimoa) mäessä todenteolla. Ei voi kuin kuvitella, montako joulea olisi tarvinnut enemmän käyttää, jos olisi nostanut käsin joka harkon (60 kpl) maantasosta kahteen metriin. Nyt homma sujui oikein selkäystävällisesti :)

Viimeisenä hommana tähän asti olikin sitten maanajo kellarin päälle, jota tulikin sitten tehtyä kovasta (vuoden seissyt) multakasasta noin 15 käyttötuntia. Kottareilla tähän olisi mennyt iäisyys. Alkuun otin multaa suoraan kauhalla, mutta kun pääsin keskemmälle kasaa, niin oli pakko ottaa minikaivuri käyttöön pehmittämään kasaa.

Vielä on sitten jäljellä kellarin etuosan täyttöä, styroksin laittoa, jne.

Yksi Avantin ostamisperusteista oli rakentaa itse maakellari kaikkine töineen ja hyvinhän tuo kone näissä hommissa on palvellut. Toki vieras olisi tullut koneellaan kaiken tämän tekemään (ja paljon halvemmalla kuin Avantin hinta), mutta itseltä olisi jäänyt tekemisen ilo ja ehkä asiat ei kuitenkaan olisi mennyt juuri haluamallani tavalla ja juuri minulle sopivaan aikaan. Ja Avant on ollut mukana kyllä monessa muussakin hommassa. Mutta raskaimmat työt on nyt tehty ja perunoiden ja porkkanoiden nosto saa alkaa...

Ohessa projektista pari (huonon kännykameran, ei aina ollut oikeaa kameraa mukana projektin aikana) otosta perustusvaiheesta ja täytön loppumetreiltä. Ensimmäiseen kuvaan liittyy pieni arvoituskin: Mikä ei kuulu joukkoon? Vastaus lienee päivän selvä :D
 

Liitteet

  • Maakellari_täyttö_avant.jpg
    Maakellari_täyttö_avant.jpg
    230,7 KB · Katselut: 4 838
  • Maakellari_pohjatyö_avant.jpg
    Maakellari_pohjatyö_avant.jpg
    199,9 KB · Katselut: 4 817
Erittäin hieno kellari. Olen itse mietiskellyt hieman samankaltaista. Tosin haluaisin sen vieläkin syvemmälle ja niin että pelkkä oviaukko näkyy, mielellään ei sitäkään :)
 
Repa & Leppis: pidittekö kirjaa rakentamisen kuluista? Millä numerolla pitäisi harkkosarja kertoa, että rakennus on pystyssä? Talopaketin 3 taitaa olla liikaa?

Olen fundeerannut semmoista uunisaunaa: http://www.holvisaunat.fi/

-m
 
Vau, hieno kellari !! Ja hyvännäköinen Avanti. Mitä materiaalia tuo katto on ? Siis Avantissa ;)

Kellarisaunaa/holvisaunaa minäkin olen himoinnut kun meillä maasto on melko mäkistä. Noi on todella hienoja.
 
Tuo kellari on jr-holvikellarin paketti (http://www.saunalahti.fi/~jrholvi/index.htm). Malliksi tuli meillä rivitalo, joka on pidempi ja leveämpi jota aluksi kaavailtiin ja tuli sitten rinteestä ulos suunniteltua enemmän (hintaerot olivat aika pieniä kauppaneuvottelujen yhteydessä, joten otimme isomman, pidempi kuulemma toimii aina paremmin kuin lyhyempi). Kellaripaketti sisälsi harkot, holvikaaret,lämpöeristetyt ovet (2 kpl) ja solumuovin kellarin päälle; yhteensä ~2000€. Lisäksi tarvitaan mursketta, sementtiä, laastia, harjaterästä, joihin lienee mennyt noin 700-800€. Kaikki työt tein itse, joten palkkoihin ei ole mennyt mitään. Kellarin päälle tulevan maa tuli rinteeseen rakennetun talon jätemaista, joten sekin oli ilmaista. Eli kerroin on meidän tapauksessa jotain alle 1.5. Tuolla hinnalla saisi pienemmällä vaivalla jo aika komean jääkaapin jääpalakoneineen , mutta siinä ei olekaan 6 neliötä lattiatilaa ;)

Kellarin rakentaminen oli hyvien rakennusohjeiden ansiosta erittäin mutkatonta ja pari kertaa soittelin Holvikellarille ja sain kyllä mielestäni erittäin hyvää tukea/kommenttia rakentamiseen. Voin kyllä suositella tätä. Halvemmallakin kellarin varmaan saa, kun ostaisi harkot jostain rautakaupasta/rakentajien ylijäämistä. Itse en tuohon viitsinyt ruveta, vaan otin paketin, varsinkin tuon holvin tekeminen esimerkiksi betonista valamalla ei liene ihan simppeliä. Näillä valmiilla harkoilla se sujui todella helpolla.

Tuo Avantin katto on jotain paksua peltiä (ehkä millin vahvaa). On ollut pienellä sateella ihan hyvä. Tosin kyllähän jalat tahtoo kastua sateella aina. Katto voisi olla meikäläisen mittaiselle (180cm) jopa hieman matalammalla.
 
Rakentelin kellarin ja saunan rinnakkain. Kustannuksista ei ihan tarkkaan ole tietoa, kun olen kaiken tehnyt itse. Kivet ja kellarin ovet tuli Eurasta samalta Holvikellarilta. Saunan rakentaminen on kyllä arvokkaampaa verrattuna kellariin. Kyllä tuon paketin hinnan voi kahdella kertoa, että saa muut tarvikkeet rakentamiseen.
Tietysti varustelutaso ratkaisee paljon. Ja vielä työn arvo päälle.



Tästäkään ei olisi selvinnyt ilman Avanttia.
 

Liitteet

  • Kellari_sauna.JPG
    Kellari_sauna.JPG
    175,5 KB · Katselut: 4 674
  • viemärikaivantoa.JPG
    viemärikaivantoa.JPG
    168,8 KB · Katselut: 4 764
ihanko ajamalla tommoiseen paikkaan pääsee :roll: Vai kävikkö toisella avantilla kaivamassa ojan kuvausta varten ;) Ainakin tästä kuvakulmasta katsoen maasto on sellainen, etten itse arvaisi tulla viittä metriä lähemmäksi :roll:
 
Pahus, kyllä näyttävät hienoilta !!! Ensimmäisessä kuvassa ilmeisesti tuo takimmainen on sauna. Joko se on kokonaan valmis sisältä myös ?? Minkälainen rakenne tuollaisessa kellarisaunan seinissä on ?? Tuleeko niihin harkon päälle ensin jokin uretaanieriste ?

Täytyy myös kysyä, miksi jälkimmäisessä kuvassa kaivurin puomissa on parilla puristimella jokin rima kiinni ? Näyttää joltain ohjurilta oikean syvyyden kaivamiseksi tai jotain vastaavaa... ???
 
Kaivoin viemärilinjaa kahdesta suuntaa ja kaivanto jäi väkisin koneen alle renkaiden väliin. Yhtymäkohdassa joutui sitten ajamaan ojan yli toisen puolen pyörät. Vähän siinä joutui kikkailemaan, mutta kyllä se siitä yli meni.

Kokonaan poikettain pääsi helpommin yli.
 

Liitteet

  • oja.JPG
    oja.JPG
    190,7 KB · Katselut: 4 670
Timberman sanoi:
Pahus, kyllä näyttävät hienoilta !!! Ensimmäisessä kuvassa ilmeisesti tuo takimmainen on sauna. Joko se on kokonaan valmis sisältä myös ?? Minkälainen rakenne tuollaisessa kellarisaunan seinissä on ?? Tuleeko niihin harkon päälle ensin jokin uretaanieriste ?

Yritin hyvän saunan tehdä, mutta tulikin maailman paras. Kyllä tulee hyvät löylyt.
Saunan idea on seinien maakosteus. Löylyt on pehmeät ja kosteat. Savusaunana olisi ollut vielä parempi, mutta ainoana saunan olisi ollut hankala hitaan lämmityksen vuoksi. Jatkuvalämmitteinen kiuas tuli paketin mukana.

Pesuhuoneessa on kaakelointi seinissä ja katto slammattu värillisellä laastilla tai oikeastaan se oli sementtimaalia. Harkkojen ulkopuolella on kosteuseristys ja styroxit.
Timberman sanoi:
Täytyy myös kysyä, miksi jälkimmäisessä kuvassa kaivurin puomissa on parilla puristimella jokin rima kiinni ? Näyttää joltain ohjurilta oikean syvyyden kaivamiseksi tai jotain vastaavaa... ???

Rima toimi mittatikkuna kaivannon pohjan kaatojen teossa.
Mulla oli ajolinjat tehtynä vaakatasossa olevilla rimoilla.
 
Siinähän nuo ovat kuin veljekset ja hienolta näyttää! Sinulla tuo upotus maan sisään on erittäin onnistuneen näköinen.

Ilmeisesti olet kaikki maatyöt tehnyt Avantilla, kellarin ja saunan kuopatkin? Näyttää aikas isoja kiviä olevan tuossa kellarin vierellä. Kyllä Avantista tuntuu olevan kaikkeen, vaikka kyllä tuo ojan päällä keikkuva Avant on aikas hurjan näköinen.

Rakennusten väli on ilmeisesti kuitenkin niin iso, että saunan lämmittäminen ei vaikuta oluiden kylmyyteen?!?

Itsellä kesän jäljiltä kellarissa on vieläkin 12-13 astetta lämmintä. Toki kuuman kesän jäljiltä maaperä oli lämmin täyttöjä tehdessä. Yölläkään ei auta pitää ovia auki vieläkään, kun ulkolämpötila ei tahdo laskea alle 15 asteen.
 
repa sanoi:
Siinähän nuo ovat kuin veljekset ja hienolta näyttää! Sinulla tuo upotus maan sisään on erittäin onnistuneen näköinen.
Kuvissa puuttuu vielä maita päältä. Laitan kuvia jossain muodossa kunhan saan aikaiseksi.
repa sanoi:
Ilmeisesti olet kaikki maatyöt tehnyt Avantilla, kellarin ja saunan kuopatkin? Näyttää aikas isoja kiviä olevan tuossa kellarin vierellä. Kyllä Avantista tuntuu olevan kaikkeen, vaikka kyllä tuo ojan päällä keikkuva Avant on aikas hurjan näköinen.
Montut aukaisi ja täytti 18t ympäripyörivä kone. Mulla oli vielä täyttövaiheessa vanha 530+ kone ajossa jolla kaivelin pienempiä lisäyksiä kuten salaojia ja kuskasin täyttöön hienompaa hiekkaa seinien viereen isomman koneen täyttäessä.
repa sanoi:
Rakennusten väli on ilmeisesti kuitenkin niin iso, että saunan lämmittäminen ei vaikuta oluiden kylmyyteen?!?
Täytyisi varmaankin lämmittää saunaa joka päivä saadakseen maankin lämpiämään, etenkin kun on kunnon eristeet.
Jos olisin enemmän oluen ystävä olisin vetänyt rosteriputken kellarista saunaan. Hana toiseen päähän ja tynnyri toiseen.
repa sanoi:
Itsellä kesän jäljiltä kellarissa on vieläkin 12-13 astetta lämmintä. Toki kuuman kesän jäljiltä maaperä oli lämmin täyttöjä tehdessä. Yölläkään ei auta pitää ovia auki vieläkään, kun ulkolämpötila ei tahdo laskea alle 15 asteen.
Samoin lämpisi kellari meilläkin. Täyttöjä puuttui vielä etureunasta ja hieman täytyy istutella kasveja varjostamaan.
Ulommainen ovea täytyy myös viritellä tiiviimmäksi ja integroin peltioven päälle vielä vanhan aitan oven näön vuoksi.
 
Onnittelut hienosta saunasta!

Samalla on pakko kysyä että mstä päin tätä armasta isänmaata löytyy noin hienoa multaista ja kivetöntä maapohjaa?
Näillä meidän itäisen Suomenlahden rantamailla kun tuppaa yhdelle metrille mahtumaan pirun tiukkaan hiesumoreeniin ainakin kaksi metristä ihan oikeaa kivenmulteria.

Syyskelejä toivottaen
JJ
 
kd8500 sanoi:
Onnittelut hienosta saunasta!

Samalla on pakko kysyä että mistä päin tätä armasta isänmaata löytyy noin hienoa multaista ja kivetöntä maapohjaa?
Näillä meidän itäisen Suomenlahden rantamailla kun tuppaa yhdelle metrille mahtumaan pirun tiukkaan hiesumoreeniin ainakin kaksi metristä ihan oikeaa kivenmulteria.
JJ
Kiitos!
Kyllä tämä meidän piha Pirkanmaalla on etupäässä savea ja kiveä. Tuosta ojastakin löytyi paljon kiviä.
Rinne missä sauna ja kellari sijaitsee on hiesua, jossa on sitten isompiakin kiviä joukossa.
Saunan takana nousee "vuori" josta on ajan saatossa ilmeisesti lohkeillut musia rinteeseen.
Tarkkana on saanut olla eristysten kanssa ettei routa iske rakenteisiin. Nämä hiesut kun on pahimpia routimaan.
 

Uusimmat keskustelut