Maankunnostaja | AvantClub - Keskustelupalsta

Leppis

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
2.10.2008
4 147
924
138
Laite on herättänyt niin paljon keskustelua, joten laitetaan oma osio.
Yritän siirtää nuo muut kirjoitukset tähän viestiketjuun täyttämästä muita aiheita.




Lainaus suoraan tehtaan sivulta.
"Maankunnostaja muokkaa ja tasaa tehokkaasti pintamaata: epätasaista tonttia, tietä, pihaa jne. Sen kulutusteräspiikeillä varustettu jyrsinakseli rouhii maata ja siirtää irrallista maa-ainesta edellään, ajosuunta on eteenpäin.

Jyrsinakselin pyörimissuunta on vastapäivään kulkusuuntaan nähden. Irrotettavilla ohjurilevyillä voidaan tehostaa maan siirtämistä. Maankunnostaja on varustettu kahdella tukipyörällä ja sivuttaiskäännöllä (+/- 30 astetta). Saatavana on kaksi mallia: mekaanisella tai hydraulisella käännöllä varustettu.
"
 
Olin laitteesta puheissa tehtaalle suunnittelijan kanssa. Oli kovasti tyytyväinen kun saa palautetta "tosi käyttäjiltä".
Keskustelumme perusteella lupasi tutkia vielä uudestaan mahdollisten kovametallipiikkien lisäämisen.
Ehdotin vaihtoehdoksi kahdella eri rumpumallilla valmistamista HD- ja perusrumpu. Ei tuntunut ainakaan alkuun pahalta ajatus.
Toinen vaihtoehto olisi hitsata kovapinnoitepuikoilla lisäpintaa tappeihin. Tätä voitaisiin testata, niin tiedettäisiin kuinka paljon auttaisi. Laitehan on alun perin suunniteltu savi- ja multamaiden tasoitukseen. Nyt vaan käyttäjät ovat keksineet tasoitella myös teiden pintoja. No taitaa tehtaan kuvissakin murskepintoja tasattavan :oops: :)
 
Minä koitan tutkia käykö mun mig hitsauslaitteeseen kovametalli lanka??
Yhestä paikasta löytyi netistä hinta rullalle ja oli yli 500€....??? :mad:
 

Liitteet

  • 2020080622364500.jpg
    2020080622364500.jpg
    107 KB · Katselut: 316
  • 2020080622364601.jpg
    2020080622364601.jpg
    105,4 KB · Katselut: 297
  • 2020080622364600.jpg
    2020080622364600.jpg
    131,6 KB · Katselut: 262
  • 2020080622364602.jpg
    2020080622364602.jpg
    96 KB · Katselut: 308
Tämä oli kultaakin kalliimpi keskustelu. En tilaakaan tommosta laitetta, kun ei mulla ole edes hitsauskonetta, eikä mielenkiintoa sählätä...
 
Oletko Jyrki kokeiilut hitsata tuommoista ?
En ole itse hitsannut mutta haastattelin kaveria joka tekee työkseen erillaisia täyttö hitsauksia. Niin sanoi että mig on paras kun on teräviä reunoja mitä pitää täyttää. Sekä sanoi myös että kovalanka ei tunkeudu kovin syvälle joten isoa virtaa hitsatessa ei voi käyttää muuten valahtaa. puikolla saa kyllä kerralla enemmän mutta tapin pää on hankala kun ollaan reunalla. vois olla vaihtoehto teettää koko operaatio kerran jollain pajalla tai ainakin kokeeksi muutama tappi niin saisi tietoa miten kestää.
 
No niin huomenna pitää lähteä taas muokkaileen pihaa, siellä on 0-16mm sorakäytäviä joissa paljon kasvustoa sekä aiemmin levitetyt mullat jotka on painuneet montuille. Nuo pitäisi hoitaa.
Kovahitaus mig lanka maksaa sen 500€ ja on vain 15kg rullissa.?? Puikot maksaa 80€ ja paino 1,8kg, ainoa vaan ettei mulla enään ole puikko konetta.
Joten teen testin hitsailin 8 tappia tavan langalla ja seuraan mitä tapahtuu.
Huomasin samalla että keskeltä kuluu enemmän, laitoin vatupassin yli ja tasaisesti kohti keskustaa oli kulunut enemmän, noin 5mm keski kohta kuopalla.
Jyväskylässä on myyty Etralta vain yksi rulla tänä vuonna ja ostaja on isoinpia maansiirtoliikeitä täällä, sattui olemaan johtaja tuttu ja soitin kuinka tuo toimii. Kehui kyllä lankaa ja sanoi tuovan kestävyyttä isoillekin kauhoille. Käyttävät kuitenkin säästeliäästi kun on niin hinnakasta.
Joten tämmöinen sivutoimi yrittäjä vs noin 30 maansiirtokonetta ja heidänkin mielestä kallista....
Harmittaa vaan kun moneen paikkaan olisi tilausta tämmöiselle muokkaimelle.
Nytkin olisi neljään paikkaan kysyntää, muttei kohta uskalla mennä kulumisen johdosta.:mad:
 

Liitteet

  • 2020081222162500.jpg
    2020081222162500.jpg
    245,3 KB · Katselut: 305
En ole vielä kerinnyt tekemään istukkaa vaihdettavalle kovametalli tapille. tapin ostin malliksi eikä ihan mahdottomalta vaikuta. näkyykö tuosta rummusta paksuutta mistään?
 
En ole vielä kerinnyt tekemään istukkaa vaihdettavalle kovametalli tapille. tapin ostin malliksi eikä ihan mahdottomalta vaikuta. näkyykö tuosta rummusta paksuutta mistään?
Täytyy tutkia tuo paksuus. ! Sekä soittaa tehtaalle tämän johdosta muutenkin.
Paljonko sellainen jalka tarttee paksuutta? Sekä leveyttä?
Saisiko niitä upotettua jo olevien tappien kohdalle?
 
Täytyy tutkia tuo paksuus. ! Sekä soittaa tehtaalle tämän johdosta muutenkin.
Paljonko sellainen jalka tarttee paksuutta? Sekä leveyttä?
Saisiko niitä upotettua jo olevien tappien kohdalle?
40mm on istukka syvyys ja leveys 36mm . Jos rumpu on tarpeeksi paksu riittäisi 20mm reikä ja juuriprikka hitsattuna.
 

Liitteet

  • SCT100_D_1_web.jpg
    SCT100_D_1_web.jpg
    38,8 KB · Katselut: 331
Eilen kävin jyrsimässä ison kannon tulevalta nurmi alueelta. Tänään samassa paikassa maankunnostajalla jyrsin mullat sekä pihan sepelit. Alkuun tuntui siinä multa hommassa ettei tästä mitään tule mutta kun ajeli edes taas monelta suunalta niin kyllä se vaan rupes tasaantuun. Lopuksi vetelin takaperin kauhan kärki alhaalla kellunta päällä. Tuli itse asiassa niin hyvä että oma piha rupee pikkuhiljaa ahdistaan.... Pitäiskö vielä kerran myllätä auki ja tehdä uudestaan. Sekä multa puoli että sepeli puoli pölysi aivan älyttömästi, mulla ei ole alaikkuna paikallaan kun kaivuria varten jätin kesäksi auki niin hytti karmeassa kunnossa.
Hitsaamani möykyt tapeissa näytti pysyvän paikoillaan ja vain hieman silottui. Joten se kova metalli korjaus hitsaus voisi ehkä toimia.??
Jätin täryn asiakkaalle ja haen lauantaina pois.
 

Liitteet

  • 2020081322345900.jpg
    2020081322345900.jpg
    115,8 KB · Katselut: 343
  • 2020081322345902.jpg
    2020081322345902.jpg
    152,5 KB · Katselut: 340
  • 2020081322345903.jpg
    2020081322345903.jpg
    154,1 KB · Katselut: 381
  • Tykkään
Reaktiot: terminus ja Aku9
En ole itse hitsannut mutta haastattelin kaveria joka tekee työkseen erillaisia täyttö hitsauksia. Niin sanoi että mig on paras kun on teräviä reunoja mitä pitää täyttää. Sekä sanoi myös että kovalanka ei tunkeudu kovin syvälle joten isoa virtaa hitsatessa ei voi käyttää muuten valahtaa. puikolla saa kyllä kerralla enemmän mutta tapin pää on hankala kun ollaan reunalla. vois olla vaihtoehto teettää koko operaatio kerran jollain pajalla tai ainakin kokeeksi muutama tappi niin saisi tietoa miten kestää.

Esabin Autrod 13.90 on tuohon oivallinen lanka. Sopii hyvin MAG-htsaukseen ja hankauskulutuskestävyydeksi luvataan "Erittäin hyvä" ja iskunkestävyys "Hyvä". Kovuutta tulee 50 -60 HRC ja kaasuksi käy Co2 tai Mison 21. Millin lanka menee vähän kevyemmälläkin koneella, mutta 1,2 vaatii jo perus-autopeltikonetta enemmän puhtia. Kelalla hitsaa useamman jyrsimen, joten ei kustannus konetta kohti ihan hirveä ole, toki sisäänostohintakaan ei ihan viittä sataa tainnut olla. Aikaa tuossa menee, joten enemmän tee-se-itse -hommia, kuin vieraalle pajalle vietäviä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9
@terminus, käsi pystyy! Vieläkö on tänävuonna ajoa maankunnostajan kanssa etenkin murskeilla.
Samoin muut, @STEFFE ?
Olisi tiedossa muutamalle halukkaalle testaukseen kovemmat piikit rumpuun.
Testattaisiin erilaisia piikkejä laitteessa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Aku9 ja Timotopi
Tuossa on edellisen paikan pinnat jotka muokkaimella hoidin! Keskiviikkona on kuulemma tulossa siirtonurmet.
Tuon jälkeen kävin jo naapurissa, levitteleen mullat ja muokkainta perään, on se hyvä peli. ;)
 

Liitteet

  • 2020081720363200.jpg
    2020081720363200.jpg
    407,3 KB · Katselut: 317
  • 2020081720363201.jpg
    2020081720363201.jpg
    396,5 KB · Katselut: 310
  • 2020081720363202.jpg
    2020081720363202.jpg
    396,4 KB · Katselut: 296
@terminus, käsi pystyy! Vieläkö on tänävuonna ajoa maankunnostajan kanssa etenkin murskeilla.
Samoin muut, @STEFFE ?
Olisi tiedossa muutamalle halukkaalle testaukseen kovemmat piikit rumpuun.
Testattaisiin erilaisia piikkejä laitteessa.
Tuleeko testaukseen/tuotantoon vaihdettavat kovametallipiikit?

Jos tulee, niin voisin sitten joskus itsekin harkita laitetta. Nyt tuntuu siltä, että uuden kamppeen ostajille on sälytetty testausvelvollisuus omalla kustannuksella.
 
Juhalle sen verran että kyllä tällä maankunnostajalla taitaa nuo nurmikko hommatkin hoitua, ja hyvänä puolena saa tuon sorapihankin vedettyä samalla! Kauha vaan olisi hyvä saada liikkumaan mukana jos meinaat ajella työmaalle koneella. Minulla onnistuu kauhan mukana olo kun on tuo nostin takana. :cool:
 
Hei. Kiitos ilmoituksesta Leppis. Olen tehnyt pääasiassa multa- ja kivituhka-alueita, eikä ne siinä ole vielä niin kuluneet, mutta ainahan se olisi jatkon kannalta mukava, jos ne paremmin kestäisivät. Nyt tulossa taas uusia töitä, joten voisin testailla.
 
  • Tykkään
Reaktiot: STEFFE
Juhalle sen verran että kyllä tällä maankunnostajalla taitaa nuo nurmikko hommatkin hoitua, ja hyvänä puolena saa tuon sorapihankin vedettyä samalla! Kauha vaan olisi hyvä saada liikkumaan mukana jos meinaat ajella työmaalle koneella. Minulla onnistuu kauhan mukana olo kun on tuo nostin takana. :cool:
Tilasin jo kelajyrsimen. Jahka maankunnostajasta saadaan toimiva/kestävä versio aikaan, niin hommaan sitten semmosenkin.

Eli kiitos kaikille prototyypin omistajille ja testaajille! :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Juhani

Uusimmat keskustelut