Maansiirtovinkkejä? | AvantClub - Keskustelupalsta

jets

Jäsen
Keskustelun aloittaja
18.5.2010
953
0
16
Morjens taas kaikille.

Vihdoin pääsin oikein kunnolla taas päristelemään 220 Avantillani. Kesämökin tontille tuli viisi kuormaa täytemaata. Muutamassa tunnissa tuollainen määrä siirtyi ja levittäytyi. Lisää maata on taas tulossa.

Varmasti monellakin on kaikenlaisia vinkkejä maankäsittelyyn. Itse kaipaisin nyt mielipiteitä maan siirtämisestä ja levittämisestä. Siirtyykö jollakin tekniikalla levyllä paremmin kuin kauhalla? Miten saadaan parhaat tulokset pelkkää kauhaa käyttäen?

Tähän ketjuun voitaisiin keräillä maansiirtovinkkejä, lähinnä tapaa tehdä asioita. Itse ainakin arvostaisin lisävinkkejä.

Viikonloppu sujui mukavasti pääasiallisesti niin, että ajoin kauhan kanssa hieman vauhtia ottaen kasaan, kuopaisin samalla hieman kauhaa nostaen sen täyteen. Sitten vain uuteen paikkaan ja maamassa pois kauhasta. Välillä yritin testailla puskulevyä, mutta taitaa olla enemmän viimeistelyyn käypäinen? Vai onnistuisiko jollakin höyläämistekniikalla lähimaastoon maan levittely kauhaa nopeammin?

Ja eräs asia mikä askarruttaa on se, että miten saisin kasojen alustan pysymään edes hieman tasaisempana? Piha muuttui ihan kynnyspelloksi ja kauha täynnä tavaraa pompittiin paikasta toiseen ja usein kauhasta tipahteli matkan varrelle paljon tavaraa. Pihan tämänhetkinen tila korjaantuu nopeasti puskulevyllä, mutta ei sitäkään viitsi vähän väliä vaihtaa paikalleen.

Ainoa vinkki mitä voinen itse tarjota, on se, että olen havainnut hyväksi levitystekniikaksi sen, että noin joka viidennen kauhallisen purkaa maata pitkin muuta maamassaa edellä työntäen ja välillä ajaa kauha alaspäin takaperin niin että kauha laahaa maata ja tasoittaa ja levittää kasoja.
 
No moron moron,

itse olen ajellut tuota kovettunutta multaa maakellarin päälle ja törmäsin tuohon maan tippumisee kauhasta. Itse totesin höyläämisen olevan hankalaa, koska kauha upposi aina välillä syvemmälle kuin oli tarkoitus ja tuli kuoppa patin sijaan :) Vaihtoehdoksi otinkin sitten vajaammat kauhat ja kiire pois. Huomasin vain, että tunteja yhtä soittoa ajaessa hommaan turtui ja sattui noita vahinkoja, ettei ajanutkaan painunutta reittiä myöten vaan välillä liian lujaa sivussa ja kauha pudotteli maamassoja vääriin paikkoihin. Taukojen pitäminen silloin tällöin on kyllä suotavaa.

Tuohon tasailuun olen itse huomannut parhaimmaksi kauhan huulilevyllä peruuttamisen. Kauhaa pitää pitää varsin maltillisessa kulmassa, jotta pinnasta tulee hyvä, ja loppuveto tehden niin, että peruuttaessa nostetaan kauha kokonaan hiljaa ylös.

Kasasta ottamisessa myös sama huomio: Ensin ajetaan kauha alhaalla päin kasaa, mutta aika nopeasti täytyy alkaa nostamaan puomia, muutoin suditaan vain paikallaan. Sutimisen estämiseksi pidän luistoneston päällä, joka tosin johtaa silloin tällöin koneen sammahtamiseen. Kovan mullan kanssa huomasin, että kun kone ei enää mene pyörillä eteenpäin, niin samalla kun painaa pedaalia hieman ja työntää zoomia ulos, niin saa vähän enemmän kasasta irti. Toimisi varmaan sora-/murskekasankin kanssa, mutta ei ole ollut tuolle kyllä tarvetta.

Kovan multakasan pehmittämisestä minikaivurin kanssa oli valtava apu. Ensin en viitsinyt vaihtaa kaivuria, vaan yritin väkisin saada mullan irtoamaan, mutta kaivurin kanssa saatu hyöty oli kyllä vaihtamista koituvaa aikaa suurempi. Ja säästi varmasti myös puomistoa.
 
Isoja kuormaajia ajaneena ja ammatti-ihmisten työskentelyä seuranneena
katselin kauhistuneena Youtubesta videota. Siinä eräs henkilö otti vauhtia ja
ajoi päin hiekkakasaa 200 sarjan Avantilla-huh! Sellainen toiminta on koneen
rikkomista eikä työntekoa.
Kannattaa muistaa että työntövoima on suurin kun poljinta painaa vähän, se
ei ole kaasu! Kauha on hyvä täyttää nätisti puomilla nostamalla ja samalla konetta
maltillisesti eteenpäin ajaen. Sutiminen on hukattua energiaa.
Törmätessä kohdistuu koneen niveliin helposti viisinkertainen rasitus verraten nostovoimaan.
Minä ainakin pyrin olemaan törmäilemättä kaikilla ajoneuvoillani, koska olen itse myös maksaja.
Maa-aineksia levitellessä hyvä tapa on tyhjentää kauha korkealta koneen liikkuessa. Pudotessaan
esim. kivituhka leviää "itsekseen" eikä tule kasoja. Kauhan pohjalla sitten loppu tiivistys peruuttaen
kärkeä tarpeenmukaan ylös/alas säädellen.
 
Kokeilujen jälkeen olen oppinut seuraavaa:
Kasasta siirron jälkeen kauhallinen tyhjennetään hitaasti peruuttaen koko ajan kauhan kallistusta lisäten. Parhaiten tämä onnistuu kun etureunaa pidetään lähellä maan pintaa. Jo tämä luo melko tasaisen pinnan. Kauhan tyhjennyttyä ajetaan eteenpäin tyhjennetyn materiaalin aloituskohtaan ja lasketaan kauhan huuli alas kauhan pohja viistossa sen verran, että peruuttaessa kauha vetää sileän pinnan ja jopa jatkaa takaisin vedettäessä levityspintaa. Seuraava kuorma levitetään samalla tavalla ja vedetään tasaiseksi peruttamalla.

Perusidea on saada jokainen kauhallinen heti ja samantien tasatuksi. Jos piha on täynnä kauhallisen möykkyjä, niin vie aikaa tasoitella möykyt, kun kuormaaja kiipeilee möykkyjen päällä ja väleissä ja kallistelee sinne-tänne.
 
Viimeisten 10 autokuorman aikana taktiikka soran ja mullan levityksessä on muodostunut seuraavaksi:

Kauha ajetaan maanpintaa myöten kasan alle ja viimeistään sitten kun työntövoima alkaa hiipua käännetään ja nostetaan kauhaa samanaikaisesti. Pieni työntö päällä koko ajan. Kauhan saa näin yleensä ääriään myöten täyteen (mutta puomille ropisee joskus tavaraa). Kauhan tyhjennän useinmiten ajaen eteenpäin tasaisen hitaasti (tarkempaa tulisi jos peruuttaisi), kauhaa tasaisesti kallistaen noin 0,5 m korkeudesta tai silleen. Takaisin peruuttaessa kauha alas ja suht pienellä kulmalla tasaus kauhan kärjellä. Tällä tavoin edestakaisin ajelu vähenee hieman siitä kuin jos tavaran pudottaisi kauhasta peruuttaen.

Olen yrittänyt ajaa levityksen aikana aina uusia ajojälkiä myöten jotta maa-aines tiivistyisi jo siinä edestakaisin ajellessa. Lopputiivistys on tullut tehtyä (parempien vehkeiden puuttuessa) ajelemalla Avantilla ympyrää ja edestakaisin. Tiivistyksen jälkeen vielä paikkaus sinne missä maata ei ole riittävästi, haravaankin olen osannut tarttua, ja sitten ja perään uusi tiivistys.

Tiivistyksen jälkeen lopputasauksen olen tehnyt Avantin tasausriteliköllä, ajellen edestakaisin (ajosuunnassa ritilän etureuna hieman ylempänä kuin takareuna) ja myös "ristiin" jos on sopinut. Tasauksen jälkeen vielä edestakaisin ajelua jotta pinnan on saanut paineltua tiiviksi.

"Tasattuun" kohdealaan on monesti jäänyt noin 3-5 cm korkuisia ja ehkäpä noin 3-5 metrin pituisia "aaltoja". Avantin akseliväli on lyhyt ja pienetkin nyökkimiset ja puominkorkeusvirheet (käyttäjän tekemät kuopaisut) korostuvat heti.
Riittävän hyvä kuitenkin pihasta on tullut, mutta enpä tuollaista jälkeä toiselle kehtaisi mennä tekemään. Olen miettinyt pienen lanan tekemistä vanhasta rantatrailerista, jos joskus olisi aikaa. Mitä pitempi akseliväli sen tasaisempi jälki.

Talven yi seisonut ja kovettunut savinen multakasa kannattaa todellakin rikkoa kaivurilla tms. kuokalla jos sellainen on, on nopea tapa saadaa kasa kuohkeaksi eikä kauhomisesta tule voimalajia. Sorakauhan hammastus auttaa myös.
 
sitten lopuksi kun on kauhalla tasannu ja jäänny aaltoja kuormalava nurinpäin köydellä perään ja tarvittaessa kiviä painoksi ajelua ristiin tulee tasaista
 
Kaivantojen ja penkkojen täytöissä kannattaa huomioida että painopiste menee vielä eteenpäin kun maa-aines liukuu kauhasta ja samalla se vasta taytetty, tiivistämätön penkka painuu. Huonosti jos käy voi saada koneen turvalleen oikein kunnolla, vallankin jos alkaa urheileen zoomipuomilla. Turvallisempi ja mahdollisesti se oikeampi tapa on pudottaa tavara penkan päälle ja siitä työntää kauha kerrallaan penkasta alas. Samalla penkka tiivistyy ja kauhan kuorma ei siirtyessään pääse yllättämään.
 
Ju, toi penkka tai rinne on hankala, etenkin jos kone on vain kuormansa varassa lastia purkaessa (eli ajetaan eturenkaat penkkaa ylös tms.), saattaa keventynyt etupää nousta taivasta kohden ja silloin lisäpainoa ei saa takaisin. Sama koskee myös ajoalustaa. Epätasainen reitti menee vielä täydellä kauhalla, mutta paluureissu tyhjällä koneella ei onnistu helposti.

Lastaus/purku kannattaa miettia myös sillä tavalla kokonaisuutena että jos ajellaan valmiin pinnan päällä, kulkee renkaissa aina mukana multaa yms, jota joutuu siivoilemaan tai huonoimmassa tapauksessa vaihtamaan koko pinnan.

Kauhantäyttötaktiikkana työntö ja keventäminen toimii. Olen lapioinut avantilla n. 400 tonnia multaa, seulanpääkiviä ja sepeliä, aluksi suoralla kauhalla ja myöhemmin hammastetulla nelitoimikauhalla. Jälkimmäinen on kätevä kahdesta syystä: Hampaat auttavat isomman kiven täytössä, kun ne luikkivat tavaran välistä. Lisäksi hampailla pääsee myös jäätyneeseen tai paakkuuntuneeseen kasaan. Luukku auki saa vedettyä kasanjämät yhteen ja kasa ei leviä pitkin pihaa. Mullan kanssa täyttö onnistuu myös luukku sulkemalla, mutta ei oikein kiinteän tavaran kanssa, sillä murskana ei kauha toimi kovin hyvin.

Nelitoimikauhassa saa purkamisen säännösteltyä kauhaa avaamalla ja se toimii hyvin hienompien pintojen kanssa. Samoin purku nopeutuu kun kauhaa ei tarvitse enää lastauskorkeudessä kipata vaan riittää avaaminen. Lisäksi kauhassa on periaatteessa tasoitusritilä samassa, kun luukku auki peruutteelee kauhan takaosa maassa.
 

Uusimmat keskustelut