Olen seuraillut muutaman vuoden käytettyjen hintoja ja pannut merkille että vehkeestä riippumatta alin pyyntihinta asettuu johonkin 4500 eur paikkeille liukukoneissa ja linkuissa n. 7000 euron tietämille. Kun myyntikohteen ikä lähtestyy kymmentä vuotta on kyseessä useimmiten alviton kone, joka todennäköisesti on aloittanut kierroksensa poistuttuaan ammattikäytöstä. Kymmenvuotiaaseen alkaa tulla mekaanisia vikoja ja tunnitkin ovat useimmiten reilusti tuhannen paremmalla puolella, jollei konetta ole ostettu pihan koristeeksi. Huolletulla koneella ajelee toisaalta helposti 3000 - 5000 tuntia,mutta monasti on verotuksellisesti kannattavaa pitää kalusto uutena.
Käytettyjen markkinoissa on merkillistä se että varustelutasolla tai koneen tyypillä ei tunnu olevan kovastikaan tekemistä hintatason kanssa. Yhtenä syynä lienee se että koneita ei ole toistaiseksi vapautunut ammattikäytöstä kysyntää vastaavaa määrää, mutta pikkuhiljaa kelkka taitaa olla kääntymässä. Jos kurkistaa tts:n tilastoja, on kasvukäyrä maatiloilla melko jyrkkä n. vuodesta 2000 alkaen ja samaan aikaan myös puutarhurointi ym. konetyö on yleistynyt, joten uskoisin että parin vuoden kuluessa markkinoille vapautuu kysyntää paremmin vastaava määrä koneita ja ostajilla on aikaa vertailla ja perehtyä tarjontaan. Se ei ole ollenkaan huono asia, sillä nyt asiallisesti varustellusta käytetystä koneesta joutuu luopumaan lähes samalla hinnalla, kuin karvalakkimallista sillä vanhasta ei voi pyytää enempää kuin mitä kone maksaa kaupassa. Tosin niitäkin yrittäjiä näyttää markkinoilla olevan.
Bensakoneen hintataso yli kymmenvuotiaissa n. 4500 eur alv 0% vastaa n. 5500 verollista hintaa vastaavan uuden koneen ollessa n. 10 000 eur eli koneen arvo putoaa n. 5% vuodessa. Vastaava lukema vaikkapa henkilöautolla lähentelee 15%, joten kuormaajat ovat joko kestävämpiä tai sitten markkinat eivät ole toimivat.
Hyväkuntoiselle varustellulle koneelle on varmasti jatkossakin ottajia, mutta puolikuntoinen karvalakkimalli saattaa jäädä jatkossa myymättä, kun markkinoille alkaa tulla vuosittain kasvava määrä vaihtokoneita ja ostajilla alkaa olla mahdollisuuksia vertailla tarjonnan hinta- ja laatutasoa.
Kommentteja?
Käytettyjen markkinoissa on merkillistä se että varustelutasolla tai koneen tyypillä ei tunnu olevan kovastikaan tekemistä hintatason kanssa. Yhtenä syynä lienee se että koneita ei ole toistaiseksi vapautunut ammattikäytöstä kysyntää vastaavaa määrää, mutta pikkuhiljaa kelkka taitaa olla kääntymässä. Jos kurkistaa tts:n tilastoja, on kasvukäyrä maatiloilla melko jyrkkä n. vuodesta 2000 alkaen ja samaan aikaan myös puutarhurointi ym. konetyö on yleistynyt, joten uskoisin että parin vuoden kuluessa markkinoille vapautuu kysyntää paremmin vastaava määrä koneita ja ostajilla on aikaa vertailla ja perehtyä tarjontaan. Se ei ole ollenkaan huono asia, sillä nyt asiallisesti varustellusta käytetystä koneesta joutuu luopumaan lähes samalla hinnalla, kuin karvalakkimallista sillä vanhasta ei voi pyytää enempää kuin mitä kone maksaa kaupassa. Tosin niitäkin yrittäjiä näyttää markkinoilla olevan.
Bensakoneen hintataso yli kymmenvuotiaissa n. 4500 eur alv 0% vastaa n. 5500 verollista hintaa vastaavan uuden koneen ollessa n. 10 000 eur eli koneen arvo putoaa n. 5% vuodessa. Vastaava lukema vaikkapa henkilöautolla lähentelee 15%, joten kuormaajat ovat joko kestävämpiä tai sitten markkinat eivät ole toimivat.
Hyväkuntoiselle varustellulle koneelle on varmasti jatkossakin ottajia, mutta puolikuntoinen karvalakkimalli saattaa jäädä jatkossa myymättä, kun markkinoille alkaa tulla vuosittain kasvava määrä vaihtokoneita ja ostajilla alkaa olla mahdollisuuksia vertailla tarjonnan hinta- ja laatutasoa.
Kommentteja?