Markkinakatsaus käytettyihin | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Olen seuraillut muutaman vuoden käytettyjen hintoja ja pannut merkille että vehkeestä riippumatta alin pyyntihinta asettuu johonkin 4500 eur paikkeille liukukoneissa ja linkuissa n. 7000 euron tietämille. Kun myyntikohteen ikä lähtestyy kymmentä vuotta on kyseessä useimmiten alviton kone, joka todennäköisesti on aloittanut kierroksensa poistuttuaan ammattikäytöstä. Kymmenvuotiaaseen alkaa tulla mekaanisia vikoja ja tunnitkin ovat useimmiten reilusti tuhannen paremmalla puolella, jollei konetta ole ostettu pihan koristeeksi. Huolletulla koneella ajelee toisaalta helposti 3000 - 5000 tuntia,mutta monasti on verotuksellisesti kannattavaa pitää kalusto uutena.

Käytettyjen markkinoissa on merkillistä se että varustelutasolla tai koneen tyypillä ei tunnu olevan kovastikaan tekemistä hintatason kanssa. Yhtenä syynä lienee se että koneita ei ole toistaiseksi vapautunut ammattikäytöstä kysyntää vastaavaa määrää, mutta pikkuhiljaa kelkka taitaa olla kääntymässä. Jos kurkistaa tts:n tilastoja, on kasvukäyrä maatiloilla melko jyrkkä n. vuodesta 2000 alkaen ja samaan aikaan myös puutarhurointi ym. konetyö on yleistynyt, joten uskoisin että parin vuoden kuluessa markkinoille vapautuu kysyntää paremmin vastaava määrä koneita ja ostajilla on aikaa vertailla ja perehtyä tarjontaan. Se ei ole ollenkaan huono asia, sillä nyt asiallisesti varustellusta käytetystä koneesta joutuu luopumaan lähes samalla hinnalla, kuin karvalakkimallista sillä vanhasta ei voi pyytää enempää kuin mitä kone maksaa kaupassa. Tosin niitäkin yrittäjiä näyttää markkinoilla olevan.

Bensakoneen hintataso yli kymmenvuotiaissa n. 4500 eur alv 0% vastaa n. 5500 verollista hintaa vastaavan uuden koneen ollessa n. 10 000 eur eli koneen arvo putoaa n. 5% vuodessa. Vastaava lukema vaikkapa henkilöautolla lähentelee 15%, joten kuormaajat ovat joko kestävämpiä tai sitten markkinat eivät ole toimivat.

Hyväkuntoiselle varustellulle koneelle on varmasti jatkossakin ottajia, mutta puolikuntoinen karvalakkimalli saattaa jäädä jatkossa myymättä, kun markkinoille alkaa tulla vuosittain kasvava määrä vaihtokoneita ja ostajilla alkaa olla mahdollisuuksia vertailla tarjonnan hinta- ja laatutasoa.

Kommentteja?
 

Liitteet

  • tilasto.JPG
    tilasto.JPG
    30,3 KB · Katselut: 2 061
Juu sais Agromatic kilpailuttaa vähä avanttia ni hinnat saattas laskee uusissakin koneissa.
Se agromatic on siitä huono tänä päivänä, että niitä on kovin harvalla tilalla, niihin ei saa kunnolla varusteita ja niitä ei mainosteta esim koneforumeilla paljoa paskaakaan suoranaisesti.
 
Terve kaikille,

olen uusi tulokas foorumilla ja ajattelin kommentoida tätä hieman.

Toisinaan on tullut seurattua nettikonetta Avantin tai jonkin vastaavan härvelin hankinta mielessä. Mielestäni käytettyjen koneiden hintataso on tullut jonkin verran alas viimeisen puolen vuoden aikana, mikä nyt ei tietenkään ole mikään ihme kun ottaa huomioon rakennusalan surkean tilanteen.

Varmaan jatkossa tarjontaa tulee edelleen lisää tästä samasta syystä. Olen maasturistin kanssa samaa täysin mieltä siitä, että eipä ole pahemmin järkeä maksaa ammattikäytöstä poistetusta kalustosta kahta kolmasosaa uuden hinnasta.
Vaikka siinä sitten olisi uusi maalikin päällä ym.
Toki konekaupalle tekee hyvää kun maatalouden ym. käyttäjät voivat vaihtaa koneensa pienellä välirahalla uuteen.

Omista hankinta-aikeista sen verran, että jossakin vaiheessa olen ajatellut hommata 200-sarjalaisen kaivulaitteella. Toinen vaihtoehto voisi olla käytetty 520-malli ja kolmas teloilla kulkeva ns. minikaivuri.

Toki näiden koneiden ominaisuuksissa ja käyttötarkoituksessa on aika paljon eroa. Kuljetus työmaalle tapahtuisi jarrullisella telikärryllä, jossa kantavuutta toista tonnia (raskaampi kalusto on tästä syystä poissuljettu).

Itse asiassa kävin n. kolme vuotta sitten Ylöjärvellä 200-sarjan koeajotilaisuudessa. Sain hyvää palvelua, mutta laite jäi sillä kertaa ostamatta. Hieman epäilytti hankkia aivan uutta mallia, josta ei olllut ihmeemmin käyttökokemuksia. Myös nostopuomin melko heppoiselta vaikuttava rakenne jäi vähän kaivelemaan.. oma kokemus näistä koneista rajoittuu 80-luvun Bobcattiin raksaympäristössä.

Sitten vielä yksi kysymys. Onko 200-sarjasta ehkä tulossa jotakin ns. evomallia? Lähinnä vaan kaipaisin hieman lisää painoa ja järeämpää nostosysteemiä.

-dr
 
ensiksi pitää tehdä rajaus käyttötarpeen mukaan, kumijalkakaivurilla pääset vain alaspäin, mutta esim montun täyttö on hankalaa, jos lasti ei tule kuopan viereen saakka. Samoin erilaisen materiaalin siirto yms. on aika hankalaa pelkän kaivurin varassa.

avant on mainio yleiskone. mikäli budjetti peruskoneen hankintaan kieppuu 10-15 keur tietämillä, saa sillä uuden 200 sarjalaisen perusvarustuksella tai n. 500-1000 tuntia ajetun 500 1-sarjalaisen peltikuorilla. Kunnollisen kaivurin löytäminen 500 sarjalaiseen tuolla budjetilla alkaa vaatia tarmokasta etsintää ja nopeaa kauppaa.

jos kaipaat kaivuuseen syvyyttä ja siirtelet vaikkapa 500 kg sementtisäkkejä tai muuta painavampaa, kannattaa satsata kerralla vähintään siihen 500 sarjalaiseen. myös alvittomia koneita kannattaa katsella, jos vaihdossa ei ole menossa mitään, sillä usein koneen todellinen myyntihinta asettuu molemissa tapauksissa yli kympin koneissa alv 0% tasoon. 300 sarja on myös hyvä vaihtoehto, mikäli tarkoitus ei ole tehdä vihertöitä. kaikissa tapauksissa plussa malli, eli öljyn lauhduttimella ja tuplapumpuilla varustettu värkki antaa mahdollisuuden toimia monipuolisemmin ja pidempään.

Siirtokapasiteetti kannattaa laskea lisävarusteiden kanssa ja riittävällä marginaalilla mieluiten etukäteen, ettei ylläty reissuun lähtiessä. 500 s1+220 kaivuri tarvitsevat n. 3.5-4m kärryä minimissään, jotta koneen saisi painojakauman kannalta hyvään paikkaan.

Em. yhdistelmä + kauha+trukkipiikit+tasoitusritilä painaa noin 1500 kg. -> jokainen lisävaruste painaa vähintään kymmeniä kiloja, se kannattaa huomioida, ettei mene samalla kärry, veturi ja kortti uusintaan.
 
216 on ihan kelvollinen omakotikiinteistön yleiskone. Meillä hoidettiin n. 1 ha aluetta ko. laitteella kesä 2005 - syksy 2008. Ajotunteja kertyi vajaat 500 (joissa mukana hieman urakointia - kaapeliojaa, vesijohto-ojaa jne.). Lisälaitteina peruskauha, 1000 mm ruohonleikkuri, kaivuri 150 sekä halkomiskone. 216 varustettiin alun perin hydrauliikan lisäjäähdyttäjällä, pyörien levityspaloin sekä pyöräpainoin - suosittelen lämpimästi. Takuuvuoden jälkeen puomi- ja työhydrauliikan paineet nostettiin tasolle n. 230 bar, jonka Hondan kone nieli mukisematta. Puhkui tiukassa paikassa vaan vähän syvällisemmällä jytinällä.
Kritiikkiä saa ainoastaan kaivuri 150. Se oli alun perin huonolaatuisesti valmistettu ja käsitti lelutason komponentteja. Avant vaihtoi takuuna koko venttiilipesän isomman kaivurin malliin kun alkuperäisestä jäi suunnilleen kerran tunnissa venttiilikahvat käteen. Vaakatason kääntösylinteri repesi pari kertaa irti kilvestä, kunnes muutimme koko kiinnityskonstruktion. Myös kahden muun puomin sylinterin silmukka repesi käyttökauden aikana. Kaivamisen kannalta hankalinta oli se, että pelkkä peruskoneen nostopuomihydrauliikka ei pitänyt kaivuria tiukasti kiinni peruskoneessa vaan kaivuri heilui kaivamisen tahdissa. Tällöin kaivurin venttiilikahvojen jouhea käytö on tietenkin lähes mahdotonta (mallissa venttiilipesä ei ole kiinni peruskoneesa vain itse kaivurissa - erittäin epäonnistunut ratkaisu). Venttilipesän vaihdon yhteydessä se varustettiin hienolla kuristus/sunttiventtiilillä, jolla liikkeet sai rauhoitettua - harmi vaan että oikein rauhallinen kaivuri oli samalla sopiva vain hitaille hämäläisille... (toivottavasti uudessa isojen koneiden kaivurissa 210 ei olisi tehty samaa virhettä).
216 peruskone oli ja on erinomainen ja kestävä. Tietenkin käyttäjän on tiedostettava dimensioiden aiheuttamat rajat. Kone vaihdettiin uuteen 528 malliin, koska tarvitsemme uudella työmaalla selvästi suurempaa nostokapasitettia ja -ulottuvuutta.

JJ
 

Uusimmat keskustelut