maxpo 2011 | AvantClub - Keskustelupalsta

Maasturisti

Ylläpito
Keskustelun aloittaja
7.9.2008
3 197
139
63
Espoo
Lauantaina, 10.9.2011 on hyvinkään lentokentällä maxpo 2011 konemessut. Paikalla on myös oheistoimintaa, esim. veteraanityökoneiden näyttely ja työnäytöksiä, sähkömotocross koeajoa 3-99 vuotiaille ja työkoneiden pienoismallinäyttely.

Avanttecno on myös paikalla, osastolla A150

http://web.finnexpo.fi/Sites1/Maxpo/Kavijat/Sivut/
 
Tapahtuma alkaa jo torstaina. Silloin opiskelijat pääsee sinne ilmaiseksi. Itse olen menossa sinne perjantaina. Lauantai on varapäivä, jos perjantaina sataa.
 
Moro ! Itse olin maxpossa tänään jo opiskelijoita oli erittäin suuri määrä. Asiaan bongasin avantin osastolta aivan uuden kaivuri sarjan 260. Siinä oli jo jotain ytyä kun tuli testattua. Voisin ehkä verrata sitä jo 2-4 tonnin "oikeeseen" kaivinkoneeseen. Uskon että ne jotka tarvitsevat avanttiinsa kunnollisen kaivurin uskon sen olevan sitä. 260:ssä oli erikoisuutena hydrauliset tukijalat jotka tuntuivat mielenkiintoisilta. Puomi vaikutti koneessa erittäin jämerältä että uskoisin sen ainakin kestävän eli ei ole ihan heti kiviäkään väännellessä solmussa. ;) (Harmi kun en ottanut siitä kuvaa mutta menen lauantaina uudestaan niin nappasen siitä kuvan, ellei joku ehdi ensin :D mur ;) )
 
Merkittävimmät erot 260 vehkeessä on s30 pikakiinnitys ja hydraulinen kääntö. Ne tehostavat paljon työskentelyä. Myös putkilinjat on osin metallia ja erittäin hyvin suojattu, mikä vähentää huollon tarvetta. Mahtoiko viimeisessä versiossa olla hydraulinen kiinnitys koneeseen? Se olisi hyvä, saisi reilumin vastapainoa.
 
En mene ihan vannomaan kun en tutkinut sitä tarkasti, mutta luulen että se oli hyd. kiinnityksellä. Täytyy tutkia asiaa lauantaina. :shock:
 
Käytyä tuli. Oli tenavat matkassa, joten testailut ja kuvaukset jäivät, mutta kaivuria ehti hetken katsella. Kallistuva s30 kauhaliitos oli koneessa melko hyvin piiloon jäävällä sylinterillä (odotin ruuvikääntäjää, olisi sopinut tyyliin paremmin, mutta toimii varmasti näinkin) Ilmeisesti kallistin on optio, kun letkutus oli pikaliittimin. S30 oli kiinni isolla pultilla, jolloin varsinaisesta pikaliittimestä ei voi puhua. Tuotantoversiossa oli letkutus hoidettu mallikkaasti, olivat suojassa ja pääosin metallia, jolloin huollon tarve on vähäinen ja parilla varaletkulla pärjää. Sivukääntö oli kahdella sylinterillä, jotka oli nivelletty vaipan puolivälin vaiheilta. Tällä oli saatu käännöstä lyhempi paketti. Pääpuomin sisäpinnassa oli vahvike/kulutuslevy siinä kohdassa joka usein tulee kauhalla raavittua.
 
Ohessa muutama kuva kaivurista. Kokonaisuudessaan se oli mun mielestä selkeästi edeltäjiään pidemmälle mietitty. Kaivurissa oli useita hienoja yksityskohtia. Peräänsä se vaatii 635 tai isomman koneen.

Kauhan pikakiinnitys ei ihan avautunut mulle. Kuten Maasturisti mainitsi, kauhaa ei taideta muutamassa sekunnissa vaihtaa. Veikkaan kuitenkin, että vaihto sujuu silti paljon nopeammin kuin vanhemmissa malleissa, joten tässä tapauksessa voidaan silti puhua pikakiinnikkeestä. Ja kannattaa huomata, että kauhan voi pistää kumminpäin tahansa. Keskimmäisessä kuvassa muuten näkyy kaivurin jalassa omassa telineessä oleva isohko kuusiokoloavain. Käsittääkseni se on pikakiinnikkeen avaamista ja sulkemista varten.

Kauhan kallistuksen työsylinterin letkujen pikaliittimet todellakin hieman ihmetytti. Ehkäpä perusmallissa ei ole kauhan kallistusta ja se tulee olemaan lisävaruste.
 

Uusimmat keskustelut