Metsätien tekoa minikaivurilla | AvantClub - Keskustelupalsta

Metsaman

Jäsen
Keskustelun aloittaja
1.5.2015
141
0
16
Metsätie ehkä liian juhlallinen nimitys mutta ajouran tekoa Kellfrin minikaivurilla.. yksi iso leppäkanto pisti hanakasti vastaan josta erillinen video.. :roll:

Tienpohjan tekoa:

https://www.youtube.com/watch?v=qHb6jFiPF9Y

Tappelua leppäkantoa vastaan:

https://www.youtube.com/watch?v=2Jo6GCrCOyE

.
 
Taitaa Kellfrin ATV kaivuulaite olla isompi kuin Avantin 150 kaivuri päätellen ilmoitetusta ojan syvyydestä 2040 mm (Kellfrin sivulla ojan korkeus ???) sekä 2560 mm ulottuvuudesta, kun Avantilla kaivuusyvyys on 1500 mm. Hyvin se näyttää kaivaminen sujuvan Kellfrillä. Kantojen kanssa on tullut itsekin painittua useampaan kertaan. Kovimmin pistävät hanttiin koivunkannot. Niissä on kannon alla juuria, joita ei saa kaivamalla katkottua. Samoin näyttää olevan lepässä.

Meilläpäin on maa osaksi jäässä ja pitää odottaa vielä muutama viikko, että pääsee kaivamaan metsätietä. Ensin pitää rakentaa puron yli n. 2,5 metriä pitkä silta, jonka jälkeen voi alkaa tasoitella tienpohjaa. Tietä tulee n. 300 - 400 metriä ja nyt olen kaatanut puita tielinjalta. Onneksi ei tien alle jää kuin pari tukkipuun kokoista kuusta: pienellä koneella pystyy kiertelemään isommat puut. Saa nähdä kuinka saa Avantilla poistettua isot kannot ja kestääkö kaivurin hitsaukset.
 
Saa avantillakin, mutta kokonaisiin kantoihin se on auttamatta liian pieni, vaikka olisi pari pykälää isompikin avantti. Muistan kun temusin kerran puolimetrisen kannon ympärillä kolme päivää ja sain sitten 16 tn koneen lainaksi, jolle kanto antautui kerta kopaisulla.

Tuommoiseen tieprojektiin voisi olla viisasta lainata/vuokrata isompaa masiinaa, että saa perusraivauksen tehtyä ja sen jälkeen viimeistellä tienoo avantilla. Voi tulla jopa halvemmaksi, kun ei tarvi konetta rempata välillä. Jonkinlainen peräkärry olisi hyvä, että saisi isompia kantoja yms. kuljetettua. Kyytiin pyörii paljon isompi kanto kuin mitä avant kuljettaa. Yleispihdit ovat 200 sarajassa varmaan kätevimmät risujen keräämiseen. Kombikauha on varmaan liian painava.

Liukkonen vuokraa 8 tn JBC:tä kyydin kera kohtuu hintaan eteläsuomessa http://louhintaliikeliukkonen.fi/kaivinkonevuokraus/

Paikallisisltakin kannattaa kysäistä kantojen nyppäämistä. Nyt voisi olla hiljaista aikaa rakentamisessa.

Jos nyt päätät ryhtyä kantojen kimppuun 150:llä avantilla, niin muista että taktiikka on väärä silloin kun renkaat nousevat ilmaan. Tuolloin ei auta kuin siirtyä metri kauemmas kannosta. Eri puulajit kannattaa tunnistaa, koska juurien koostumus on lajista riippuva. Koivut ja kuuset ovat helpoimpia ja leppäpuut viheliäisimpiä. Leppä tekee sellaisen syherön suoraan kannon alle ja on sitkeä.

Mutta onnea raivaukseen!
 
Äkkiä tuommosella pienellä 8t koneella kuoris ja pistelis molemmin puolin tietä ojat. Sillä ainakin saa pintakuntan ja kannot raavittua äkkiä tieltä pois. Tiepohjaa ei sitten kannata jättää mettän pohjaa alemmas, kun siinä sitten aina seisoo vesi.
 
wx1 sanoi:
Taitaa Kellfrin ATV kaivuulaite olla isompi kuin Avantin 150 kaivuri päätellen ilmoitetusta ojan syvyydestä 2040 mm (Kellfrin sivulla ojan korkeus ???) sekä 2560 mm ulottuvuudesta, kun Avantilla kaivuusyvyys on 1500 mm. Hyvin se näyttää kaivaminen sujuvan Kellfrillä. Kantojen kanssa on tullut itsekin painittua useampaan kertaan. Kovimmin pistävät hanttiin koivunkannot. Niissä on kannon alla juuria, joita ei saa kaivamalla katkottua. Samoin näyttää olevan lepässä.

Meilläpäin on maa osaksi jäässä ja pitää odottaa vielä muutama viikko, että pääsee kaivamaan metsätietä. Ensin pitää rakentaa puron yli n. 2,5 metriä pitkä silta, jonka jälkeen voi alkaa tasoitella tienpohjaa. Tietä tulee n. 300 - 400 metriä ja nyt olen kaatanut puita tielinjalta. Onneksi ei tien alle jää kuin pari tukkipuun kokoista kuusta: pienellä koneella pystyy kiertelemään isommat puut. Saa nähdä kuinka saa Avantilla poistettua isot kannot ja kestääkö kaivurin hitsaukset.

Jaa.aa, paljonkohan murtovoimaa Avantin kauhassa on.. jostain sain tietoa että tässä olis n. 1800 kg.. Kyllä kannot tarjoavat tiukan vastuksen, välillä ei kovin iso tarvitse olla kun saa ährätä pitkään.. ja eihän näillä kannata kovin isoja kantoja kyllä mennä yrittämään..
Kuusen kannot varmaan helpoimpia kun ei niin paljoa tee juurta alaspäin..

Nämä pätkät kuvattu marraskuussa jolloin maa oli sula.. joskin taitaa näillä seuduilla (pohjois-savo) maa olla aika sula nytkin kun ei ole kovempia pakkasia montaa päivää olla ja kuitenkin lunta n. 40 cm...
 
Maasturisti sanoi:
Saa avantillakin, mutta kokonaisiin kantoihin se on auttamatta liian pieni, vaikka olisi pari pykälää isompikin avantti. Muistan kun temusin kerran puolimetrisen kannon ympärillä kolme päivää ja sain sitten 16 tn koneen lainaksi, jolle kanto antautui kerta kopaisulla.

Tuommoiseen tieprojektiin voisi olla viisasta lainata/vuokrata isompaa masiinaa, että saa perusraivauksen tehtyä ja sen jälkeen viimeistellä tienoo avantilla. Voi tulla jopa halvemmaksi, kun ei tarvi konetta rempata välillä. Jonkinlainen peräkärry olisi hyvä, että saisi isompia kantoja yms. kuljetettua. Kyytiin pyörii paljon isompi kanto kuin mitä avant kuljettaa. Yleispihdit ovat 200 sarajassa varmaan kätevimmät risujen keräämiseen. Kombikauha on varmaan liian painava.

Liukkonen vuokraa 8 tn JBC:tä kyydin kera kohtuu hintaan eteläsuomessa http://louhintaliikeliukkonen.fi/kaivinkonevuokraus/

Paikallisisltakin kannattaa kysäistä kantojen nyppäämistä. Nyt voisi olla hiljaista aikaa rakentamisessa.

Jos nyt päätät ryhtyä kantojen kimppuun 150:llä avantilla, niin muista että taktiikka on väärä silloin kun renkaat nousevat ilmaan. Tuolloin ei auta kuin siirtyä metri kauemmas kannosta. Eri puulajit kannattaa tunnistaa, koska juurien koostumus on lajista riippuva. Koivut ja kuuset ovat helpoimpia ja leppäpuut viheliäisimpiä. Leppä tekee sellaisen syherön suoraan kannon alle ja on sitkeä.

Mutta onnea raivaukseen!

Isomman koneen vuokraus olisi hyvä idea jos vuokraavia firmoja olisi lähimailla... taitaa itsellä lähimpään vuokraajaan olla 90 km.. kyllähän ne koneen varmasti tuo mutta tulee jo kuljetukselle aikamoinen hinta...

Tuo iso leppäkanto oli juurikin tuollainen syherö.. ja jokainen juuren pätkä syherössä pisti hanakasti vastaan... :?
 
Joo, kyytihän se tyyriiksi tulee tuommoisissa oikeissa kaivureissa. Muutaman tunnin hommassa kyyti on enemmän kuin koneen vuokra tai vaikka kuskin kera tapahtuva työ.

Tässä nurkilla oli aiemmin yrittäjä, joka vuokrasi MAN kuorkkia 20 Tonnin koukkulavalaitteella 135 eur/päivä. Jostain syystä business ei kannattanut ja hän luopui siitä. Olisi puolestani voinut jatkaa vaikka pidempäänkin.

Mutta menestystä tieprojekteihin koko ketjulle!
 
Jos jotain tietyötä tai muuta on lähialueella käynnissä, niin sieltä saattaa hyvinkin halvalla saada jonku aliurakoitsijan kaivamaan iltatöinä.
 
Isommalla koneella saisi paljon nopeammin aikaisiksi, mutta kuten jo muut totesivatkin, niin pieneen hommaan kuljetuskustannukset ovat suuret. Nyt ei ole tarkoitus tehdä metsätietä vaan ainoastaan ajoura. Ei kuorita pintaa pois eikä tehdä ojia. Tasoitellaan vain sen verran, että Avantilla pääsee metsäkärryn kanssa.
Minun kohteessani ongelmana on se n. 2 metriä leveä puro. Avantin kestävän sillan tekeminen on vielä kohtuullisen helppoa ja halpaa. Toinen ongelma on vanha puronuoma, joka on ylitettävä kaksi kertaa. Saattaa olla aika pehmeää. Avantilla päässee yli, kun kasaa kuusen latvoja ja oksia riittävästi. Jos jää kiinni niin saa kiskottua vaijeritaljalla irti, kun laittaa toisen pään tukevaan puuhun kiinni. Ison koneen kiinni jäädessä saattaa tarvita koko kylä auttamaan.
Vanhan puron töyräällä on pari isompaa kuusta (kannon halkaisija 30 - 35 cm), jotka saattaa joutua kaatamaan. Niitä kantoja on jo aika mahdoton kaivaa pikku Avantilla. Suunnitelmana onkin, että laitan vaijerin tikapuiden avulla kiinni kuuseen n. 5. korkeuteen, kaivan juuret esille toiselta puolelta, katkon ne kaivurilla tai sahalla, sekä nykäisen vaijerista nurin koko puun. Nousee samalla kanto irti maasta, jonka jälkeen kannon saa kaivettua lopullisesti irti, kun karsii ja pätkii rungon. Tällä menetelmällä on kaadettu sedän kanssa isompikin puu. :geek:
 
Pehmeään kohtaan nakkaa pitkittäin sopivan pitkät ja paksut rungot, niin kantaa paremmin yli. Vielä jos ne sitoo toisiinsa kiinni. Eikö niitä isoja kantoja onnistu kiertämään, kun ehkä hiukan turhalta tuntuu ajourien takia alkaa repimään kantoa irti. Yks vaihtohehto on vähän kaivaa maata kannon ympäriltä ja sahata maanpinnan tasolta. Se vain kannattaa tehdä huonolla ketjulla. Ajourien tekemisestä minulla ei ole kokemusta, kun ne on aina syntynyt ihan ittekseen ajamalla. :D
 
Ezmo
Pehmeään kohtaan nakkaa pitkittäin sopivan pitkät ja paksut rungot, niin kantaa paremmin yli.
Tarkoitus oli tehdä niistä pitkistä ja paksuista rungoista polttopuita. Märkinä ne rungot on renkaan alla melko liukkaita. Kuusen havut pitää paremmin.
Eikö niitä isoja kantoja onnistu kiertämään
Siinä vanhan puron penkoilla on aika vähän tilaa, kun toisella puolella on n. 2m syvä puro ja toisella puolella raja. Kannot pitää saada pois, jotta vanhan puron penkat saa tasoitettua matalammaksi. Tulee muuten liian jyrkkä nousu kuorman kanssa pienelle koneelle.
 
Kuusen oksat ei vaan tahdo millään asettua. Pyörivät renkaan alla ja tarttuvat mukaan. Kantavuuden takiakin niitä saa olla melko paljon. Huomattavasti helpompi on tehdä kovasta puusta se. Vaikka kolme 10cm halkaisijalla olevaa pölliä sitoo yhteen ja nakkaa ajouran pohjalle, eli 12kpl menis yhteensä. Metsuroinnit kun lopettaa kaivais ylös ne ja kuivumisen jälkeen pistelee haloiksi.
 
Avantin 150-kaivuriin ei ole myynnissä ojakauhaa. Kellfrin kaivuriin sellaisen saa 199€ (ALV 0%). Minkä kokoinen mahtaa olla? Nimessä on 60/20cm. Minkä kokoiset kiinnitystapit, tappien väli pystysuorassa sekä kiinnikkeiden väli? Miten, että kannattaisiko sovittaa Avanttiin vai olisiko helpompi tehdä koko kauha itse. Kauha löytyy: https://www.kellfri.fi/ojakauha-kaivurimalliin-26-gaatv :geek:
 
Ei ojakauha toimi tuommoisella lyhyellä kauvuupuomilla. Kokeilin joskus 220 kaivurilla ja aika heikko esitys oli. Kallistuva on pikkukoneeseen monikäyttöisempi ja sillä saa tarvittaessa tehtyä ojankin. Paino voi tulla pikkukaivurin kanssa ongelmaksi, kun sylinterillä varustettu kauha painaa päälle 50 kg
 
wx1 sanoi:
Avantin 150-kaivuriin ei ole myynnissä ojakauhaa. Kellfrin kaivuriin sellaisen saa 199€ (ALV 0%). Minkä kokoinen mahtaa olla? Nimessä on 60/20cm. Minkä kokoiset kiinnitystapit, tappien väli pystysuorassa sekä kiinnikkeiden väli? Miten, että kannattaisiko sovittaa Avanttiin vai olisiko helpompi tehdä koko kauha itse. Kauha löytyy: https://www.kellfri.fi/ojakauha-kaivurimalliin-26-gaatv :geek:

Ojakauhan koko 60/20 tarkoittaa että kokonaisleveys on 60 cm ja tuon kauhan kärjen sitten tuo 20 cm, pitääpä vaikka viikonloppuna mittailla, muutoin tuo kauha on tukevaa tekoa.
 
wx1 sanoi:
Avantin 150-kaivuriin ei ole myynnissä ojakauhaa. Kellfrin kaivuriin sellaisen saa 199€ (ALV 0%). Minkä kokoinen mahtaa olla? Nimessä on 60/20cm. Minkä kokoiset kiinnitystapit, tappien väli pystysuorassa sekä kiinnikkeiden väli? Miten, että kannattaisiko sovittaa Avanttiin vai olisiko helpompi tehdä koko kauha itse. Kauha löytyy: https://www.kellfri.fi/ojakauha-kaivurimalliin-26-gaatv :geek:

Nyt mittasin kauhan kiinnikkeen eli:

Tappien väli pystysuorassa tapin keskelle: 17 cm

Kiinnikkeiden väli: 13 cm

Tapin paksuus: 25 mm
 
Kiitos tiedoista. :) Olen menossa viikonloppuna mökille ja pitää mitata siellä Avantin kauhasta vastaavat mitat. Selvittelin etukäteen kauhan tekemistä. Tarpeeksi ohuen huulilevyn saamisessa on ongelmia. IKH:n ohuin on 12mm. Tällä palstalla joku kirjoitti, että ovat tehneet jousiteräksestä.
 
Joku ohkanen hd lattakin kelpaa huuleksi. Mulla on Avantin kauhassa normaalia lattarautaa huulilevy.
 
Nyt Avant 150 kaivurin kauhan vastaavat mitat (suluissa Kellfri):
  • Tappien väli pystysuorassa tapin keskelle: 10 cm (17 cm)
    Kiinnikkeiden väli: 8 cm (13 cm)
    Tapin paksuus: 30 mm (25 mm)

Näyttää siltä, että Kellfin kauhaan pitäisi tehdä uudet kiinnikkeet ja poistaa vanhat. Leveämmässä Avantin kauhassa oli 8 mm huulilevyt sivussa sekä kiinnikkeiden paksuus 15 mm. Olen kallistumassa siihen, että teen kauhan itse. Kiinnistyskorvakkeet, joista löytyi sivustolta hyvä piirustus, pitää teettää jossain.
 
Aiemmin ole puhetta sillan rakentamisesta puron yli. Viime viikonloppuna sain sen valmiiksi. Sillan leveydeksi tuli 1,7 metriä ja pituudeksi 2,1m. Kansi on 28x95 ja kannakkeet kuusi kappaletta 50x150 painekyllästettyä. Kaiteina on 50x100 samoin kuin kannakkeiden alla olevat tuet (2 kpl), jotka estävät maatukien kaatumisen. Kansi on kiinni 65mm terassiruuveilla. Maatuet ovat 200x600 valuharkkoja kuusi kerrosta, jotka raudoitettu sekä valettu täyteen. Sivut on tehty vanhoista betonitiilistä. Hyvin kesti ajaa pikku Avant yli.
Rakentamiseen meni yksin tehden kaksi viikonloppua, kun tiilet piti purkaa rakennuksesta ja täytemaa ajaa muutaman sadan metrin päästä. Ohessa kuva sillasta. Purossa on näin kuivaan aikaa vettä 5-10 senttiä, mutta tulva-aikaan yli puoli metriä. Kannen korkeus on penkkojen tasalla sekä läpimenoaukko sen verran iso, että vaikka silta hieman padottaisikin, ei veden pitäisi nousta liikaa. Rinne nousee vasemmalle sen verran vaikka sitä ei kuvasta huomaa, että isolla kuormalla voi olla vaikeaa päästä ylös.
 

Liitteet

  • IMG_20170903_102025b.jpg
    IMG_20170903_102025b.jpg
    242,4 KB · Katselut: 1 920
Hienohan silta siitä tuli :) Sopivan leveä, tuskin kukaan ei yritä autolla tai traktorilla yli :eek:
 
Sillan tekemisen jälkeen pääsin takametsään, joka on vanhaa peltomaata, tekemään ojia. Ensin aukaisin päisteojat ja laitoin niihin muovirummut. Ojien reunoilla on puita, mutta osassa ojista toisella puolen niin vähän, että päätin kaivaa ne auki. 40 cm kauha ilman hanpaita on siihen hyvä valinta. On huomattavasti nopeampi kuin alkuperäinen kapea ja koska sen sivut aukeavat hieman ulospäin, niin savi ei jää kovin helposti kiinni.
Taktiikkana oli ajaa takaperin n. 1,5 metrin päässä ojan reunasta ja sen jälkeen eteenpäin kääntäen ojaan päin, jotta kone tuli 45 asteen kulmaan ojaan nähden. Näin ojaa pystyi kaivamaan reilun metrin auki ja sai maat nostettua tarpeeksi sivulle. Työskentely oli myös turvallisempaa, kun kylki ei ollut ojalle päin. Oja oli täynnä sammalta ja rutaa sekä maa märkää koneen alta. Työntämällä ja vetämällä kauhalla joutui auttamaan monessa kohtaa. Lähellä metsän reunaa oli sitten niin pehmeä kohta, että enää ei mennyt 216 takaperin vaikka kuinka työnsi. Perä oli uponnut vetokoukkua myöten maahan. Kauhan kanssa aloin kääntää konetta ympäri, jotta pääsisi pois. Puomi upposi ojan reunaan ensimmäiseen niveleen saakka eli yli metrin. Oli tuskaa saada kauha nousemaan takaisin ylös ja kone vajosi etupyörät kokonaan kuraan. Lopulta sain koneen poistumissuuntaan ja sain vedettyä sitä kauhalla pari metriä kunnes meno loppui. Enää ei riittänyt kaivurissa voimaa vetää. Onneksi oli jo sen verran kuivaa, että pääsi nöyrin mielin, mutta nahkasaappaissa kuivin jaloin hakemaan lapiota.
Multa ja turpeet oli noussut taka-akselia vasten ja sen päälle niin, että hydrauliikkasuodatinta ei näkynyt. Kaasuvipu oli myös jäänyt päälle, kun multaa oli mennyt sen alle. Kaivoin tunnin turpeita pois koneen alta lapiolla ja päältä käsin. Kaivamisen kruunasi ampiaiset, jotka pyörivät ympärillä - lienee maa-ampiaispesä ollut jossain lähellä. Lopulta sain koneen nousemaan ylös, rankoja pyörien alle ja pääsin pois sekä lähdin katsomaan kuivempaa kohtaa.
Tovin kaivettuani alkoi savua tulla konehuoneesta. Menin ihmettelemään koneen taakse. Pakoputken ja koneen väliin oli jäänyt hieman turvemaata, joka hehkui punaisena. Mitään vahinkoa ei kuitenkaan tullut.
Ensi viikonloppuna on tarkoitus kaivaa ojakauhalla uusia ojia sekä putsata 40 cm kauhalla lisää vanhoja ojia. :)
 
Timotopi sanoi:
Moi
Tuollaisista urotöistä pitäisi ehdottomasti saada kuvia :mrgreen:
T.Timo
Taitaa olla niin, että sankarit vähemmän ehtivät ottamaan kuvia työn touhussa.
Net on ne ohikulkijat, jotka ottavat selffiensä siinä tientukkona :?
Kannattaisi kysellä niiltä ampiaisilta jos julkaisivat jotain :lol:
 

Uusimmat keskustelut