Miellyttävän valon asentaminen 760i koneeseen | Sivu 3 | AvantClub - Keskustelupalsta
Tämä keksusteluaihe hän lähti liikkeelle siit' että valovoimainen valoramppi sai lähteä parempien valojen alta.

Alkuperäinen ongelmahan oli huonot valot jolloin vaihdoin koneen omat tuikut pois ja asensin sen valorampin. Ero oli silloin huikea. Yhtä iso kun mä laitoin nämä Zauracit valorampin tilalle!

Tänään kun kävin tehtaalla niin tuli puheeksi nämä lamput Tapsan kanssa ja käytiin hallin puolella katsomassa koneita jne. Sitten mä sanoin etä tuollaisia oli mun koneessä eivätkä valaisseet riittävästi! Surkeat tuikut taisin sanoa. Tapsa meni hiljaiseksi. Minähän olin tilannut ne paremmat lamput mitkä tuli saataviksi huhtikuussa 2015 ja mun kone toimitettiin toukokuussa 2015. Tapsa katsoi koneeni kortti ja totesi että kyllä sun koneessa olisi pitänyt olla ne paremmat. Paremmat siis olivat ne uudet Hellat a 2500 lm ja 30W. Kelvin määrä silti 6500. Ja tällaisiako sun koneessa oli. Kyllä minä vastasin. Eli kone on vahingossa toimitettu Hellan perusledeillä mitkä ovat 800lm. Ei ihme siis että minä olin pettynyt valotehoon.

Mutta pettymys ja ero siihen valobaariin selittyy siis tällä. Se toki ei muuta sitä että nyt A-luokan koneessa(760i) on A- luokan(Zaurac) lamput eikä C-luokan kuten toimituksen yhteydessä.
Aion toki kokeilla nämä lamput mitkä olisivat pitänyt olla koneessa alunperin jotta voin vertailla nämä Zauracit niihin. Taitavat kuitenkin värilämpötilan takia olla vain B-luokan lamppuja.

Palaan raportilla kun olen päässyt vertailemaan.
 
Täytyy tietenkin aina muistaa kun lamppuja ostelee,ettei noihin Valmistajan ilmoittamiin lumen määriin voi luottaa. Suurin osa on laitettu korkeiksi että saadaan paremmin myytyä tuotetta. Tämä on taas mahdollista sen takia,että harvalla on mahdollisuutta mitata valaisimen todellista tehoa. Valotehoja jonkin verran mittailleena olen todennut,että melkolailla hinta/laatusuhde pätee valaisimissa. Jos valo maksaa 20€ toisessa paikkaa,ja "sama" valo 120€ Toisessa paikkaa,niin jostain se on pois tekniikasta se 100€ =)
 
Unic sanoi:
Täytyy tietenkin aina muistaa kun lamppuja ostelee,ettei noihin Valmistajan ilmoittamiin lumen määriin voi luottaa. Suurin osa on laitettu korkeiksi että saadaan paremmin myytyä tuotetta. Tämä on taas mahdollista sen takia,että harvalla on mahdollisuutta mitata valaisimen todellista tehoa. Valotehoja jonkin verran mittailleena olen todennut,että melkolailla hinta/laatusuhde pätee valaisimissa. Jos valo maksaa 20€ toisessa paikkaa,ja "sama" valo 120€ Toisessa paikkaa,niin jostain se on pois tekniikasta se 100€ =)

Joo ja toinen tärkeä aspekti on se että kyllä ne lumenet saattaa hyvinkin pitää paikkaansa mutta on sellaisella värialueella ettei siitä ole mitään iloa silmälle, voi olla jopa haitaksi! Tämän huomaa erittäin hyvin juuri Kelvin eroissa. Esimerkkinä nämä Zauracit, siin' on todellinen valomäärä se 2600lm ja Kelvinit oli 4500. Ja sitten otetaan toinen lamppu missä on samat lumenet mutta kelvin it nostetaan siihen 6500Kelviniin. Valomäärä niissä on teoriasa sama mutta jos se on tuotettu 6500 Kelvinillä niin siulmä ei pysty sitä hyödyntämään. meni siis vähän niinkuin ohi!

Mutta sen olen huomannut tässä lamppu keskustelussa että ihmisten typerä käsitys LED valoista on tosi vaikea muuttaa. Koske heidän lapussa on x määrä sitä ja y määrä tota ja silloin se on oltava hyvä. Ja kun se kaiken liusäksi valaisee aivan pirusti! No mönkään siinä on menty jo pitkään kun silleen ajattelee. Mutta jokaisella on luonnollisesti oikeutensa omaan mielipiteensä ja olkoon asia niin. Harmi vaan että että huudetaan niin lujaa ja korostetaan vielä enmmän sitä omaa tietämättömyyttään asiassa. Sen takia toivon hartaasti että tämäkin keskusteluaihe on avartanut ihmisten tidon jano jotta ne voivat omassa hiljaisuudessaan myöntää oleensa väärässä.

Siinä toisessa aiheessa missä käsittelin siirtoa tuikuista siihen valoramppiin niin joku muistaakseni kirjoitti että joskus höänen koneensa LEDit valaisevat jopa liikaa varsinkin lumi ja vesisateessa että hän olisi kaivannut mahdollisuuden sytyttää ja sammutta niitä yksitellen. Tämä on nimenomaan se ongelma kun tulee kun valo on niin sinistä(6500 Kelviniä ja enemmän) että se haijastuu takaisin hyvin voimakkaasti ja sitä kautta häikäisee.

Kelvineissä tulle myös se ongelma vastaan että kun Kelvinit nostetaan ja lamppu on sellainen perus hyvä ja ok niin se ei ole nkuitenkaan niin tarkka niissä Kelvineissä. Se että ne ilmoittaa 6500 tarkoittaa sitä että niisä on tod näk myös hyvin paljon lähempänä 8000 Kelvinin valoa.

Ja siiten kun Kelvinit on kohdallaan niin tulee seuraava ongelma. Miten tasainen tai läikykäs se valokuva/kuvio on. Yleensä niissä halvemmissa on melko täplikäs ja hajainen valokuvio eikä missään nimessä valaise tasaisesti koko aluetta.

Mutta näin lopuksi voisin sanoa että kukaan ei ole halunnut tulla katsomaan miten iso ero oikeestion. Se on isompi kuin mitä kuvissa pystyy osoittamaan. Tarjous on edelleen voimassa jos joku epäröi tai haluaa tietää lisää valosta ja ihmisen silmästä. Tervetuloa siis.
 
Ledeistä tuo neutral white värisävy on ollut miellyttävin. Cool white oli liian luonnottoman valkoinen. Valoteho ilmoitetaan niin erilailla riippuen myyjästä. Toiset ilmoittavat Valonlähteen tehon ilman heijastavaa kartiota,ja toiset taas heijastimen kanssa. Eli vähemmän valonlähteen lumeneita voi olla kirkkaampi silmälle kunnon heijastimen kanssa kuin enemmän valonlähteen lumeneita huonomman heijastimen kanssa. Kiinasta tilatussa halvassa "8000lm" taskulampussa oli todellisia lumeneita kartion kanssa mitattuna 3000. Eli oli siinä "hieman" myyjän lisää =)
 
Minä en nosta kättä ylös! Valomaailma on niin monimutkainen ja siihen vaikuttaa niin monta asiaa ettei taida olla kovin monta henkilöä suomessa joka nostaisi käsi pystyyn nyt.
Asiat täytyy yksinkertaistaa sen verran että niitä voi hahmottaa. Ja kaikella tuolla teorilla kun ei ole mitään väliä siinä vaiheessa kun lamppu laitetaan valaisemaan ja silmä pitää katsoa. Siinä se totuus paljastuu.

Useimmissa lampuissa mitä ostetaan kaupoissa niin lukemat ovat melko "myyntitykin" kirjoittamina ja sen takia melko epäluotettavia.

Palatakseni alkuruutuun. Silmä on se joka kertoo miltä valo tuntuu ja miten aivot pystyy signaalit käsittelemään.

Mutta hyvät linkit laitoit. Avaa tuota valomaailmaa lisää!
 
Juu se on vähän niinkuin hyvännäköinen nainen,että mites sen yksiselitteisesti määrittelet. ja kun määrittelet,niin joku toinen on eri mieltä kuitenkin. Ei siinäkään ole yksiselitteistä tapaa ilmaista asiaa. Eli aika subjektiivistä on sekin asia. Oma silmä sen kertoo parhaiten,eikä missikisojen ihannemittasysteemit.
 
Näin se menee. mutta perus asiat voi toki vähän mitoilla, lukemilla vääntää niin saa vähän käsitysta että onko oikeanlainen! :lol:
 
QAku sanoi:
...Silleen... käsi pystyyn oikeasti jos hanskaat nämä :)
Ja tämähän oli retorinen kysymys kaikille lukijoille, ei pelkästään Steffelle :)
Ja omalta osalta vastaus on, ei nouse pystyyn käsi täälläkään. Eri lukemilla voi yrittää vertailla valoja siis, mutta tärkeintä on, että on tyytyväinen omaan valintaansa.
 
Juttelin hiljattain erään Avant-käyttäjän kanssa, jolla oli ajovalojen lisävalot testissä
Avantin nokalla. Hän oli testaillut useampiakin valoja ja väitti, että ksenon-valot
ovat yhä parhaat, LED ei vielä olisi kilpailukykyinen ainakaan lisävaloissa.

Mainitulla kaverilla oli työvalojen joukossa katolla valaisin kummallakin sivulla
osoittamassa suoraan alas. Helpottaa kuulemma elämää, kun on tasainen valaistus
ilman katvetta kyljissä.

16.200 lumenia on ihan jumalaton määrä, oli värilämpötila mikä hyvänsä.

CRI-luvulla ei taida työkoneiden valoissa olla juurikaan merkitystä, iso CRI vain
saa värit näyttämään oikeilta. Kasvilampuissa ja valokuvauksessa se on tärkeä.
Laitoin kaverin kotiin kaamosväsymystä torjuvan kirkkaan yleisvalaistuksen valokuvaus-
studion lampuilla ja kaupan päälle tuli luonnolliset värit.
 
Jarkko62 sanoi:
16.200 lumenia on ihan jumalaton määrä, oli värilämpötila mikä hyvänsä.

Kyllä se on lukemana hurja mutta totuus on edelleen se että jos se valomäärä osuu sellaiselle värialueelle mitä silmä ei juuri pysty hyödyntämään niin se lukema menee vähän niinkuin hukkaan!
 
No niin. Nyt on tehtaan teholamput testattu, eli ne mitkä on 2500lm ja 6500 Kelviniä. Valotehoa niissä on kyllä hyvä mutta selkeesti kyllä huoma 2000 Kelvinin ero. Kyllä maisema yöllä oli melko sinertävän valkoinen. Puiden värissä sen huomaa hyvin että ne eivät oikein ole luonnollisen värisiä. Varjotkin maan epätasaisuuksissa vähän tuppas peittymään myös.

Mutta ihan hyvät lampu siis. Miltä se valkoisuus näyttää lumessa ja sateessa en pystynyt luonnollisesti kokeilemaan nyt.

Annan 4 tähteä niistä :)
 
Täytyis suunnitella kans 225:n kesän aikana valaistusasiat kuntoon. 10A voi kuulemma käyttää valaistukseen jos muita sähkölaitteita ei käytä samaan aikaan. Mikä tarkoittaa maksimissaan siinä 120w valaistusta.
 
Millä valokuviolla sinulla nuo Zauracit on? Onko vielä niin pimeää,että saisit kuvan yhden lampun valaisusta? (Toisen vois peittää vaikka pahvilla) Hallissakin riittäisi illalla jos on pimeänlaista. Kiinnostaisi tietää että riittäisikö yksi eteen ja yksi taakse miten kaksisataseen.
 
Mulla on Wide versiot. Mun käytösdä ne parhaat. En mä kyllä ihan helposti saa kuvaa nyt kun on näin valoisaa. Veikkaan kyllä että 1 edessä riityäisi enemmän kun hyvin 200 sarjsn koneessa. Mutta 2llavoi levittäö kuviota vielä enemmän.
 
Täytyy zoomailla nyt taas noita valaistusjuttuja kun illat pimenevät. Voi olla että nuo Zauracit ovat kooltaan liian isot. Pitäisi olla mitoiltaan aika kompaktit valot etteivät häiritse naaman edessä. Pienikokoisia valoja ei taas oikein tunnu olevan yli 20w tehoilla.
 
Tuossa Roihu 2016 tarinoita ja kuvia osiossa on hienoja yökuvia mitä Exjo otti sinä yönä kun leiri alkoi seuraavana aamuna. Sinä yönä ajettiin pitkään ja valojen varassa! Sjettiin niin myöhään että rupesi olla jo valoisempaa kun lopetettiin!

Mutta oli ilo ajaa ja kuormata kun näki hyvin yön pimeydestä huolimatta!

http://www.avantplanet.com/F1/viewtopic.php?f=9&t=6822&start=120
 
Five Watts Oy mukana Vene 2017 messuilla! Löydät heidät hallista numero 5!
Poikkesin katsomassa, oli hyvä pimeä kontti missä esitellevät valoja. Näki hyvin erot normi ledeihin.
 
Tänään tuli viritettyä 2 kpl vilkkuvia keltaisi taakse. Kattoilmastointi peittää niin hyvin tuota paneelimajakkaa takaa että ajattelin lisätä taakse 2 vilkkua. Laitoin sellaisia uoptettavia tuohon muoviin kiinni! Hyvin toimii ja näkyvät hyvin taakse. Voisi vielä laittaa 2 kpl tuonne perään kiinni mitkä syttyisivät peruutussummerin ja peruutusvalon yhteydessä.
 

Liitteet

  • IMG_6422.JPG
    IMG_6422.JPG
    55,7 KB · Katselut: 1 706
STEFFE sanoi:
Tänään tuli viritettyä 2 kpl vilkkuvia keltaisi taakse. Kattoilmastointi peittää niin hyvin tuota paneelimajakkaa takaa että ajattelin lisätä taakse 2 vilkkua. Laitoin sellaisia uoptettavia tuohon muoviin kiinni! Hyvin toimii ja näkyvät hyvin taakse. Voisi vielä laittaa 2 kpl tuonne perään kiinni mitkä syttyisivät peruutussummerin ja peruutusvalon yhteydessä.

Kallein ja paras työvalo ja halvimmat mahdolliset vilkut? :)
 

Uusimmat keskustelut